Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ub.7.10 naast Windows  (gelezen 822 keer)

prlwgn

  • Gast
Ub.7.10 naast Windows
« Gepost op: 2007/11/07, 13:47:33 »
Hallo,
Graag zou ik van iemand willen weten die 7.10 geinstalleerd heeft op de navolgende manier:
in stap 4 van de handleiding kun je een keuze maken. Ik zou graag willen weten of iemand de keuze "begeleid - grootste aangesloten vrije ruimte gebruiken" i.p.v. "handmatig".
Als dit succesvol is verlopen is het belangrijkste te weten of je nog een keuze kon maken tussen Windows en 7.10 bij het herstarten of niet?
Ik heb nog een halflege harde schijf dus ruimte genoeg voor 7.10
Het lukt mij niet "handmatig" te installeren want mijn vaste schijf ziet er anders uit dan in de handleiding wordt vemeld, n.l.
naast dev/sda1 heb ik ook nog /dev/sda5 fat 3 en dev.sda6 ntfs. Hiermee kan ik geen partities voorbereiden dus ik zoek een makkelijker manier. Vandaar bovenstaande vraag en graag wil ik weten als je volgens grootste aangeloten ruimte installeerd, of dit nadelige gevolgen geeft.
Groet.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ub.7.10 naast Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/07, 13:54:41 »
Dat kan ook prima.
Het nadeel is dat je dan niet kan bepalen van welke partitie hij de vrije ruimte gebruikt.
Een ander nadeel is dat je geen aparte home partitie krijgt voor je persoonlijke bestanden.

Wat is eigenlijk precies het probleem met handmatig een partitie verkleinen?
Je hoeft niet per se sda1 te verkleinen. Een andere partitie mag ook.
Het belangrijkste is dat je voldoende vrije ruimte krijgt :)

Offline emargen

  • Lid
Ub.7.10 naast Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/07, 13:59:06 »
Met de partitiemanagers kun je ook de niet gebruikte partities eerst verwijderen!! Dan krijg je één vrije blok deze kun je dan gebruiken voor de verdere installatie van Ubuntu. Zie handleiding:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Vanaf het onderdeel de schijfindeling nog maar eens goed kijken!

prlwgn

  • Gast
Ub.7.10 naast Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/07, 14:04:28 »
Bij handmatig heb ik gekozen voor sda1 omdat hier de meste ruimte zit. Wanneer de schijven gecontroleerd worden krijg ik van de vreemde berichten zoals
"er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu"
Voor mij als leek is dit computerbargoens en versta er niets van
of
"er is een fout opgetreden tijdens het wegschrijven naar de opslagplaatsen"??
Vandaar dat ik een makkelijker weg om te installeren zoek.
Ik moet eerst even kijken wat sda5 en sda6 is, kan te maken hebben met Fschijf voordat ik iets verwijder.

prlwgn

  • Gast
Ub.7.10 naast Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/07, 14:14:09 »
Emargen, heb de handleiding die je vermeldt al tig keren bekeken en uitgeprobeerd, ik wacht nu maar op een computerfreak die me in natura kan helpen, voordat er iets mis gaat, bedankt in ieder geval voor jullie antwoord.

Offline emargen

  • Lid
Ub.7.10 naast Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/07, 14:14:25 »
Als je de Live CD gebruikt kun je veilig eerst even kijken welke partities worden gebruikt en wat erop staat, want inderdaad als je éénmaal de schijfindeling hebt afgerond is het te laat!

Volgens mij moet  je de gebruikte disken kunnen zien onder /media

prlwgn

  • Gast
Ub.7.10 naast Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/07, 14:21:21 »
Ik zie dat dec/sda6 de F: schijf is zal ik hierop de partities kunnen indelen? Er is nog ca. 2.51 GB vrij.

prlwgn

  • Gast
Ub.7.10 naast Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/07, 14:22:29 »
Ik zie dat dev/sda6 de F: schijf is zal ik hierop de partities kunnen indelen? Er is nog ca. 2.51 GB vrij.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ub.7.10 naast Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/07, 14:26:58 »
2.51 GB is echt veel te weinig.
Voor een complete Ubuntu installatie is 6 GB echt het minimum.

prlwgn

  • Gast
Ub.7.10 naast Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/07, 14:34:44 »
Ja dan moet ik echt sda1 gebruiken, wat niet lukt, zie bovenstaand probleem. Op deze schijf is nog 14 Gb vrij.