Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een nieuwe Ubuntu gebruiker!  (gelezen 1100 keer)

osc4r

  • Gast
Een nieuwe Ubuntu gebruiker!
« Gepost op: 2006/09/11, 19:17:36 »
He daar!

Hier spreekt dan een nieuwe Ubuntu gebruiker die tot op het moment zeer tevreden is :). Heb echter een paar 'kleine' probleempjes!

1. Ik werk op een laptop, en ik wil NIET dat het touchpad het nog doet. Weet dat dit  raar is, maar ben heel tevreden over hoe mijn MX500 het doet. Echter, als ik dit in de bios aanpas van de laptop pakt Ubuntu dit op de een of andere manier niet op. Hoe verander ik dit?

2. Ik kan geen accenten op letters leggen als de e,a etc zoals ik gewend ben in Windows. Ik heb zoals gebruikelijk de normale toetsenbord layout gekozen, is dit een verkeerde keuze geweest?

3. Ik verbaas mij nogal over de grootte van alles, in de zin van dat alles eruit ziet alsof ik op 800x600 draai. Toch zegt mijn etc/gnome/desktop/screen (of een dir. die erop lijkt, heb hem al vaker voorbij zien komen op het forum) dat het gewoon 1024x768 is! Is dit nog aan te passen, in de zin van dat ik het allemaal iets kan 'verkleinen' ?

4. Ik heb gDesklets geinstalleerd maar nu weet ik niet hoe ik hem bij 'Sessies' kan activeren zodat hij altijd opstart als ik de pc opstart! Als ik namelijk gewoon gDesklets toevoeg doet hij niets, is hier een commandline aan verbonden?

Ik hoop dat jullie mijn vragen begrijpen, en ben in ieder geval ontzettend blij dat ik geswicht ben naar Ubuntu!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Een nieuwe Ubuntu gebruiker!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/11, 19:36:44 »
1. Heb je het over een seriele muis ?

2. Systeem > Voorkeuren > Toetsenboard

3. Systeem > Voorkeuren >  Schermresolutie

4. ken ik niet, sorry....

Misschien kan je reageren of het lukt,
gebruik ook de zoek functie van het forum en de wiki !

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

osc4r

  • Gast
Een nieuwe Ubuntu gebruiker!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/11, 19:40:59 »
Bedankt r0n voor je snelle antwoord!

Mijn muis (dan heb ik het over de MX500) is inderdaad serieel, via de normale USB1.1 plug. Mijn touchpad is iets wat ik niet weet, zal wel onboard zijn :].
Voor de resolutie heb ik natuurlijk al in de voorkeuren gekeken wat ook gewoon aangeeft dat ik op 1024x768 draai, maar zoals ik al zei, het 'voelt' gewoon alsof ik op een lagere resolutie bezig ben, waarschijnlijk gewoon omdat ik Windows gewend ben!

Zal nu eens snel zoeken, aan de wiki heb ik tot nu toe weinig, want ik zoek een speld in een best wel aardige hooiberg denk ik :D

osc4r

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Een nieuwe Ubuntu gebruiker!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/11, 19:43:25 »
neem eens een screenshot van je desktop, dan weet je meteen wat de afmetingen zijn als je dan de eigenschappen van de screenshot bekijkt :)

screenshot nemen kan je doen door op PRINT SCREEN te drukken (meestal naast F12)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

osc4r

  • Gast
Een nieuwe Ubuntu gebruiker!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/11, 19:46:57 »
Ai, ik probeer een screenshot te nemen krijg ik deze fout:

Uitvoeren van dochterproces: 'gnome-screenshot' mislukt.
Onbekend bestand of map.

`GooZ

  • Gast
Een nieuwe Ubuntu gebruiker!
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/11, 20:35:48 »
Ivm gdesklets, probeer gewoon eens commando
gdesklets
dus zonder hoofdletters. Niet zeker of dit werkt, want ik heb het zelf niet, maar het zou kunnen.

blubber

  • Gast
Een nieuwe Ubuntu gebruiker!
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/11, 21:41:26 »
gDesklets kun je hier toevoegen:
System -> Preferences -> Session -> Startup,

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Een nieuwe Ubuntu gebruiker!
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/11, 22:03:31 »
Klein stukje gestolen over USB muis
Citaat
2.5 Device usbmouse aanmaken

Maak dan een device usbmouse aan.

        cd /dev
 

en tik in:

        mknod usbmouse c 10 32
 

In de development kernels kun je in plaats daarvan ook gebruik maken van /dev/psaux of een speciaal USB-device aanmaken. Deze features zullen later ook in de stabiele kernel worden opgenomen.

Nu is het installatieproces afgerond. Zorg ervoor dat je een reddingsdiskette hebt met een oudere kernel, voor als er iets is misgegaan met de nieuwe kernel. Ik ga ervan uit dat je vaker een kernel hebt gecompileerd en niet meer in dit soort valkuilen trapt!

Herstart de computer, tijdens het opstarten zie je de USB berichten al voorbij komen, eventueel kun je die later aan de prompt nakijken met

        dmesg | less
 

2.6 Software bijwerken: GPM en X windows

Als de computer normaal is opgestart, is het installatieproces afgerond.

Wil je de muis onder de prompt en consoleprogramma's gebruiken via gpm tik dan in:

        gpm -3 m /dev/usbmouse -t ps2 -R
Bron: http://doc.nl.linux.org/HOWTO/USB-HOWTO-NL-2.html

Misschien moet je het eens doorlezen, voor een RS232 muis zijn aanpassingen nodig in /etc/X11/xorg.conf, misschien voor een USB muis ook wel ?

Succes en laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.