Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prullenbak  (gelezen 2684 keer)

Prullenbak
« Gepost op: 2009/09/04, 13:00:04 »
Met sommige mappen zie ik de verwijderde documenten in mijn prullenbak terug
Met andere mappen als ik files verwijder niet ? Deze worden kennlijk direct verwijderd of staan ergens....
Rechtenprobleem ?

Peet
 ???
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: Prullenbak
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/04, 15:39:44 »
Als je mappen verwijdert als root staan deze in de prullenbak van de root, voor de rest zitten ze in de prullenbak van betreffende gebruiker die ze verwijdert.
Toets maar in de terminal gksudo nautilus dan kom je direct in de map van de root, navigeer nu naar je home map en druk op CTRL+H, hiermee zie je de verborgen bestanden.
Scroll naar beneden totdat je de map .Trash-root ziet, nu kan je deze legen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Prullenbak
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/04, 20:20:59 »
dank voor de reactie
ik krijg dan de volgende foutmelding,

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

peter@peter-desktop:~$ gksudo nautilus
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat nietPlease ask your system administrator to enable user sharing.

led: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
** (nautilus:4968): WARNING **: Unable to add monitor: De bewerking is niet mogelijk

--- Hash table keys for warning below:
--> file:///root
--> trash:///

(nautilus:4968): Eel-WARNING **: "nautilus-metafile.c: metafiles" hash table still has 2 elements at quit time (keys above)

(nautilus:4968): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 2 elements at quit time
peter@peter-desktop:~$

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Als je mappen verwijdert als root staan deze in de prullenbak van de root, voor de rest zitten ze in de prullenbak van betreffende gebruiker die ze verwijdert.
Toets maar in de terminal gksudo nautilus dan kom je direct in de map van de root, navigeer nu naar je home map en druk op CTRL+H, hiermee zie je de verborgen bestanden.
Scroll naar beneden totdat je de map .Trash-root ziet, nu kan je deze legen.
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: Prullenbak
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/04, 21:46:19 »
Probeer het eens met sudo nautilus
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Prullenbak
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/04, 22:36:27 »
Windows schijven, dus ntfs of fat32?
Misschien via netwerk gedeelde schijven?

Re: Prullenbak
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/05, 13:07:20 »
probleem blijft
onder eigenschappen zie ik dat van de tweede schijf (want daar gaat het over de iegenaar root is, alle andere mappen zijn persoonlijk

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

peter@peter-desktop:~$ sudo nautilus
[sudo] password for peter:
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.


** (nautilus:8843): WARNING **: Unable to add monitor: De bewerking is niet mogelijk

--- Hash table keys for warning below:
--> file:///root
--> trash:///

(nautilus:8843): Eel-WARNING **: "nautilus-metafile.c: metafiles" hash table still has 2 elements at quit time (keys above)

(nautilus:8843): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 2 elements at quit time
peter@peter-desktop:~$
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Probeer het eens met sudo nautilus
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: Prullenbak
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/05, 13:09:04 »
hoe kan ik dat zien
de oorspronkelijke installatie heeft 9.04 op mijn c schijf gezet , de d schijf is niet geformatteerd dus ik denk dat d nog ntfs is
moet ik dat wijzigen ?
 

Windows schijven, dus ntfs of fat32?
Misschien via netwerk gedeelde schijven?
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: Prullenbak
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/07, 12:06:18 »
Graag !!
Is er iemand die me verder kan helpen
ik kom er niet goed uit
Het is dus zo dat ik op mijn C schijf Ubuntu heb geïnstalleerd. Hij ziet de D schijf goed en ik werk er mee (zal NTFS zijn)
Als ik iets van de D schijf weg gooi dan komt het niet in de bureaublad prullenbak
Waar blijft die trash dan eigenlijk??
Eigenaar C schijf is Home . Eigenaar D schijf is Root
Kan ik wellicht de D schijf formatteren en lukt dat met mij als owner op een D schijf owner Root

Bovenstaande tips en adviezen heb ik uitgevoerd maar hebben mij niet veel verder geholpen

Peet
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline vanadium

  • Lid
Re: Prullenbak
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/07, 12:22:03 »
Het is mogelijk dat op ntfs partitie de trash functie niet ondersteund wordt. Dan worden bestanden die je op de ntfs partitie wist, onmiddellijk definitief gewist.

Als je géén Windows meer hebt op je systeem, dan is het bijzonder sterk aan te bevelen die schijf te herformatteren naar een bestandssysteem dat door linux 100% ondersteund wordt.

Re: Prullenbak
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/07, 22:50:18 »
Ik ga voor de formatering van de D schijf . Alles hebik in de backup dus geen probleem
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Peet


Het is mogelijk dat op ntfs partitie de trash functie niet ondersteund wordt. Dan worden bestanden die je op de ntfs partitie wist, onmiddellijk definitief gewist.

Als je géén Windows meer hebt op je systeem, dan is het bijzonder sterk aan te bevelen die schijf te herformatteren naar een bestandssysteem dat door linux 100% ondersteund wordt.
kwaliteit is toeval uitsluiten

billgoldberg

  • Gast
Re: Prullenbak
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/07, 23:55:19 »
Bestanden van externe schijven worden medunkt rechtreeks verwijderd.

BTW; D en C schijven enzo zijn Windows only benamingen. Dit wordt niet gebruikt in Linux.

Heb je Ubuntu geïnstalleerd via Wubi?

billgoldberg

  • Gast
Re: Prullenbak
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/07, 23:56:50 »
Probeer het eens met sudo nautilus

Gksu bestaat voor een reden.

Open nooit nautilus in root modus via sudo. Het kan je serieuze problemen bezorgen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Prullenbak
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/08, 00:56:02 »
Om nautilus te openen met root rechten is het beste om Alt+F2 te gebruiken en daar  gksudo nautilus  in te tikken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline n00buntu

  • Lid
Re: Prullenbak
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/08, 02:05:13 »
Om nautilus te openen met root rechten is het beste om Alt+F2 te gebruiken en daar  gksudo nautilus  in te tikken.
Daar heb ik ooit een starter van gemaakt, met gksudo nautilus als opdrachtregel. Niet dat ik 'm vaak open, maar dan hoef ik die opdrachtregel niet te onthouden/in te tikken. =D

Re: Prullenbak
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/08, 14:18:59 »
Probeer het eens met sudo nautilus

Gksu bestaat voor een reden.

Open nooit nautilus in root modus via sudo. Het kan je serieuze problemen bezorgen.
Nooit? Ik open al langer grafische programma's met sudo. Ik weet dat je een enkele keer een probleem mee zou kunnen krijgen, deze heb ik zelf nooit ondervonden.
Nog een stukje over sudo en gksudo http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo met dank aan Johan van Dijk.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

billgoldberg

  • Gast
Re: Prullenbak
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/08, 23:58:19 »
Probeer het eens met sudo nautilus

Gksu bestaat voor een reden.

Open nooit nautilus in root modus via sudo. Het kan je serieuze problemen bezorgen.
Nooit? Ik open al langer grafische programma's met sudo. Ik weet dat je een enkele keer een probleem mee zou kunnen krijgen, deze heb ik zelf nooit ondervonden.
Nog een stukje over sudo en gksudo http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo met dank aan Johan van Dijk.

Ik open ook wel eens gedit ofzo met sudo. Maar het is een kleintje om gksu of gksudo te typen ipv sudo.

"Better safe than sorry" :p

Re: Prullenbak
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/09, 10:24:26 »
Ik weet dat het een kleine moeite is, maar soms ben je overgelevert aan de macht der gewoonte. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Prullenbak
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/09, 10:30:14 »
Probeer eens te zoeken naar /home/david/.local/share/Trash.
Daar zouden jouw vermiste documenten misschien zitten.