Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UDS, een verslag op afstand  (gelezen 970 keer)

UDS, een verslag op afstand
« Gepost op: 2009/11/21, 11:22:48 »
Alhoewel ik niet lijfelijk aanwezig was op de Ubuntu Developer Summit voor Lucid Lynx in Dallas, Texas, heb ik het wel op afstand proberen te volgen. Ik heb niet veel gemerkt van een Nederlandse aanwezigheid, dus ik probeer hier even een overzicht te geven van de afgesproken dingen die van belang zouden kunnen zijn voor Ubuntu NL.
Als je zelf wil nagaan wat er besproken is raad ik het tijdschema aan op http://summit.ubuntu.com/uds-l en de notities die via het programma Gobby geladen kunnen worden vanaf gobby.ubuntu.com.

Opgenomen sessies, interviews en plenary sessions staan op http://ubuntudevelopers.blip.tv/, waaronder de vergadering van het LoCo Council.

LoCo Directory
De LoCo Directory is al eens besproken bij de vorige UDS in Barcelona, maar kwam toen niet echt van de grond. Nu wordt er echter wel echt serieus aan gewerkt. Het gaat nog wel een tijdje duren voordat het goed bruikbaar is.
De bedoeling is dat het een overzicht van alle goedgekeurde LoCo teams wordt -- volgens de notites van het LoCo Council moeten alle LoCo's opnieuw goedgekeurd worden, maar ik zag Ubuntu NL niet op de lijst staan -- en een bron van informatie en hulpmiddelen. Zo moet er een module komen waar LoCo's evenementen kunnen plaatsen, zodat de bezoekers makkelijk kunnen kijken wat er allemaal te doen is.

Gelukkig wordt het wel vertaald, dus dat is iets waar waarschijnlijk ubuntu-l10-nl zich mee bezig zal moeten houden.

Encourage Team Roadmaps
Wat bij de vorige UDS'en vaak gebeurde was dat er dingen werden afgesproken, ergens neergeschreven en vervolgens niet gedaan. Dit was omdat mensen het vergaten, of omdat het niet duidelijk was wie wat moest doen voor wanneer. Daarom willen ze vanaf nu teams zoveel mogelijk aanmoedigen gebruik te maken van roadmaps die het schema van nieuwe Ubuntu versies volgen, dus je maakt een roadmap aan voor Lucid.
Op Roadmaps op de Ubuntu Wiki wordt uitgelegd hoe je dit moet doen. Wat je in feite moet doen is een pagina aanmaken in Roadmaps/Lucid en daar neerzetten wat er moet gebeuren, wat de voorwaarden zijn om het bereikt te hebben, wie het gaan doen en het liefst een link naar een Blueprint. Je kan deze dingen dan elke meeting herzien en kijken of alles op schema is. Voortgang zou je bij kunnen houden op de Whiteboards van de Blueprints.

Het lijkt mij een erg goede verbetering, misschien moeten wij hier ook maar eens naar kijken. We zouden een Ubuntu NL project aan kunnen maken hiervoor -- en bug reports kunnen toestaan in de geest van het ubuntu-community project.

Bug beheer
Als lid van Ubuntu Bug Control heb ik vooral QA sessies gevolgd, en wat vooral naar voren kwam was dat ze graag de lokale gemeenschappen er meer bij willen betrekken. Nu komen er heel erg veel bugs binnen, maar ze zijn lang niet allemaal goed gerapporteerd en soms zijn het geeneens bugs. Iemand heeft het beschreven in een blgo post dat we 'defect reports' willen, maar vooral 'support requests' krijgen waarin gevraagd wordt hoe een goed 'defect report' te schrijven. 'Support requests' horen natuurlijk niet thuis in een bug tracker, dus ze zouden het liefst zien dat de mensen eerst bij hun LoCo langsgaan, daar om hulp vragen en, als het een echte bug blijkt te zijn, hulp krijgen om een goede bug te rapporteren.

Misschien moet er ook een Bug contact komen per LoCo.

Om fragmentering te voorkomen willen ze meer gebruik gaan maken van Launchpad Answers.

Evenementen organiseren
Er zijn ook enkele sessies geweest over het organiseren van evenementen. Er valt niet veel over te zeggen, je moet vooral de notities maar eens lezen voor tips, maar wat er uit naar voren kwam was dat ze graag hebben dat je zo professioneel mogelijk over komt en dat ze graag zouden zien dat er voor Lucid een hele serie kleine 'feesten' komen in alle grote steden van het LoCo team, met een erg grote (erg erg groot) als hoogtepunt.
Ook wil het Marketing team graag dat elk LoCo een marketing-/perscontactpersoon gaat aanwijzen om voor de komende twee jaar dingen beter te kunnen plannen.
Er zijn in het verleden nogal wat problemen geweest met CD's, en bovendien wordt het steeds duurder voor Canonical omdat het steeds populairder wordt. Een idee was om blanke CD's te verspreiden, voorzien van logo's en dergelijke, maar niet gebonden aan een specifieke Ubuntu versie. Als een 'feest' er is kunnen we dan de laatste versie er op gaan branden (voordeel: we kunnen dan ook bijvoorbeeld versies als 10.04.3 eropzetten, wat weer updates scheelt.)

Ik heb enkele documenten als bijlage toegevoegd met de notities en tips.

Testen
Vaak hebben instellingen ook een erg grote invloed op hoe dingen werken, dus het is voorgesteld en gaat waarschijnlijk gebeuren dat mensen hun computers op een soort Seti@Home manier beschikbaar kunnen stellen voor het uitvoeren van testen, of dat ze niet-gevoelige instellingen en inhoud van thuismappen op kunnen sturen, zodat die gebruikt kunnen worden in automatische testen met virtuele machine's.
Ook hierin moeten de LoCo's weer een grote rol in gaan spelen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: UDS, een verslag op afstand
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/21, 11:24:47 »
Enkele notities die interessant voor ons kunnen zijn, maar niet meer bij de vorige post pasten.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: UDS, een verslag op afstand
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/21, 21:38:50 »
waarom staat nederland niet op die lijst van local teams? enig idee daarover?
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: UDS, een verslag op afstand
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/21, 21:56:57 »
waarom staat nederland niet op die lijst van local teams? enig idee daarover?
Ik kan er niet veel over zeggen, maar het lijkt erop dat de lijst gewoon afgekapt is voordat de N aan de beurt was, aangezien het wel allemaal op alfabetische volgorde staat.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!