Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe laptop met windows 10 en uefi dual boot  (gelezen 534 keer)

nieuwe laptop met windows 10 en uefi dual boot
« Gepost op: 2016/11/29, 19:12:23 »
Dames en heren ook,

Alle nieuwe laptopjes hebben nu standaard windows 10 en uefi . En natuurlijk meestal niet automatisch opstartend met een usb sticky. Is er een handige aangepaste intro ergens die anderen gebruikt hebben om een dual boot te maken met zo n nieuwe laptop met uefie en windows 10? Of moet ik alleen via de uefi in de bios komen en dan als vroeger de opstartvolgorde aanpassen? Of zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden?
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: nieuwe laptop met windows 10 en uefi dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/29, 19:58:09 »
Deze voorbereidende handelingen zijn nodig:
https://sites.google.com/site/computertip/windows

Re: nieuwe laptop met windows 10 en uefi dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/29, 20:31:49 »
Top ! Bedankt Pjotr! Precies wat ik zocht!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: nieuwe laptop met windows 10 en uefi dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/30, 20:04:28 »
Dag Pjotr,
Nogmaals bedankt voor de perfecte tips. Eerste keer mislukte de grub installatie, maar ik was dit puntje vergeten:
2.2. Vervolgens plaatst u Windows Boot Manager (soms geheten: OS Boot Manager) blijvend onderaan in de opstartvolgorde van het UEFI.
Daar verliep het voorspoedig. Ik moest trouwens daarna in de BIOS nog wel opgeven welk OS eerst moest opstarten. Standaard startte direct windows 10 weer op. Misschien handig om toe te voegen, maar misschien verschilt dit per laptop. Bij mij gaat het om een HP.
Maarrruh... wat is dat windows 10 toch traaaaaaa ggaaaaaap .... g... zeker als je het vergelijkt met Ubuntu Mate 16.04.  Lijkt wel een andere computer... en deze heeft toch 4 processorkernen.....
Dus mensen! Altijd goed de instructies van Pjotr volgen.... en geen stappen vergeten ;-)
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Online HWE64

  • Lid
Re: nieuwe laptop met windows 10 en uefi dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/30, 20:52:40 »

Dus mensen! Altijd goed de instructies van Pjotr volgen.... en geen stappen vergeten ;-)
@Weiland, Zonder de instructies van Pjotr en de rest van de leden van het forum was ik allang verloren geweest.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: nieuwe laptop met windows 10 en uefi dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/01, 18:36:52 »
Zonder de instructies van Pjotr was ik nooit aan Linux begonnen, leek me leuk maar iets voor nerds, niet voor simpele zielen als ik.

Dus ik wil hem en iedereen hier nog wel even bedanken voor hun ondersteuning. Kan niet vaak genoeg gezegd worden hoe geweldig die instructies zijn geschreven ;)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: nieuwe laptop met windows 10 en uefi dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/03, 08:55:12 »

Ja de hulppagina's van Pjotr zijn absoluut vakwerk.... De basis installatie van Ubuntu is overigens ook wel heel veel eenvoudiger geworden. Ik zit op Ubuntu (nu Ubuntu Mate) sinds Feisty Fawn en ik moet zeggen dat een standaard installatie toen heel veel meer gedoe was.  Dus het systeem is veel beter geworden. Een windows installatie is toch echt een stuk ingewikkelder inmiddels. Maar de uitleggen van Pjotr zijn een must om de meest voorkomende problemen op te lossen en om beginnersfouten te voorkomen. Thanks en ik hoop er nog jaren profijt van te hebben.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum