Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214  (gelezen 7830 keer)

Offline robvans

  • Lid
[OPGELOST] Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Gepost op: 2010/11/21, 20:59:02 »
Dag allemaal,

Heeft iemand hier ervaring met installatie Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214 (vrij recent van Aldi)? Ik ben al een poosje mee aan het zwoegen en kom er niet uit.

Ik boot vanaf de cd en doe een clean install ('Erase and use entire disk') met optie voor het downloaden van updates. Tijdens de install is de laptop met een netwerkkabel aangesloten. So far so good.

Installatie lijkt probleemloos te verlopen. (En wat is 10.10 mooi geworden! Ooit wel Ubuntu - en andere distro's - gebruikt, maar sinds paar jaar een Apple-fan. Nog steeds overigens, maar Ubuntu 10.10 is wel een Mac OS X killer wat mij betreft… Maar -hint- dan moet ie wel werken ;-))

Maar ik dwaal af. Installatie voltooid, nieuw packages zijn automatisch gedownload.

Restart now. Installatie-cd verwijderd. Maar dan gaat het fout bij het rebooten. Problemen met wlan: Telkens vliegen meldingen over het (console)scherm, in de trant van:

====>rtl8192_set_chan()====ch:10

(sorry, kan niet kopieren van de laptop)

Ik kan dat kwijtraken door wireless lan uit te zetten:

$ sudo ifconfig wlan0 down

Dan doe ik;

$ sudo apt-get update
$ sudao apt-get upgrade

Begint dan keurig te upgraden. Maar op een zeker moment knalt ie eruit (?) zonder zichtbare melding en wordt het scherm zwart. Kan dan alleen maar alt+syrq+b doen en de upgrade herhalen, in de hoop dat ie telkens iets verder komt.

(Bij het booten van het systeem ook de error die lijkt (ik kan het niet zo snel zien) op deze:
modprobe: Fatal: Could not load /lib/modules/2.6.35-22-generic/modules.dep: no such file or directory")
 
Het zal wel een verwarrend verslag zijn dit, maar het is ook allemaal verwarrend. Hopelijk herkent iemand iets uit bovenstaande en kom ik verder.

UPDATE: Hm. Na een paar keer rebooten komt doodleuk het loginscherm - maar toetsenbord en muis reageren niet! Ik ga naar bed  :(

Groet en in ieder geval bedankt voor het lezen,
robvans
« Laatst bewerkt op: 2010/11/30, 21:23:05 door robvans »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/21, 22:57:05 »
http://sites.google.com/site/computertip/
Hier staan enkele problemen vermeld en hoe je dingen kunt doen.

Bij het updaten misschien een andere server pakken, om te proberen.

Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/21, 23:28:28 »
Opstandige computers ga ik altijd met een Alternate cd te lijf, tot op heden(eergisteren nog) altijd succes vol gebleken.
En voor de rest volg de link die jan11000 geeft. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/22, 01:01:21 »
Je kan ook eens kijken naar acpi, dus om dit uit te zetten, dit moet bij ostarten of installeren gebeuren.
Zoek op noacpi of force acpi.
Met installatie kun je dacht ik via f6 de noacpi kiezen, en nomodeset kun je ook proberen.

Offline robvans

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/23, 10:10:35 »
Dank voor jullie reacties.

Gisterenavond heb ik een geheel nieuwe installatie gedaan met de Alternate cd, maar dat maakte geen verschil. Heb toen nog geprobeerd "acpi=off" toe te passen (weet niet of het op de goede manier was), door te booten, op 'e' te drukken en 'acpi=off' toe te voegen aan GRUB en daarna Ctrl+X. Ook 'nacpi' geprobeerd. Maakte niet uit.

Daarna, min of meer per ongeluk, opnieuw geinstalleerd met de 'gewone' 10.10 cd en toen tijdens het rebooten op f6 (en uit wanhoop nog wat ander f-toetsen) gedrukt om het opstarten te beinvloeden, maar hij liep gewoon door. Ik zag toen al meteen dat er iets anders was, want het font van het console was mooier en kleiner, niet de schreeuwerige courier tot nu toe, en het loginscherm kwam zo waar op en - en dat was echt voor het eerst - het toetsenbord en de muis waren niet bevroren. Ik kon gewoon inloggen! (Ik denk dat wireless lan nog niet werkte, maar dit terzijde.) Rode wangetjes kreeg ik ervan.

Moedig heb ik toen gereboot en weer op f6 etc. gedrukt, maar ik kreeg weer het ouderwetse console-font en de boel bleef weer hangen. Het is dus 1 keer gelukt, maar weet niet precies hoe.

Is dat niet vreemd? Blijkbaar *kan* het wel werken, ik dacht aan een onoverkomelijke hardware incompatibiliteit, maar dat is het dus niet. Het is allemaal moeilijk te reproduceren. Help.

Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/23, 16:45:13 »
Heb je al alleen van de Ubuntu live cd opgestart? Zo nee, doe dit eens lukt dit? Open dan een terminal en type daarin lshw, kan je de uitkomst hiervan, hier plaatsen?
Ik denk dat er iets niet goed gaat met de drivers voor de grafische kaart, je kan ook nog een keer in de recoverymode opstarten, daar kan je voor een veilige grafische mode kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/23, 17:00:00 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline robvans

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/23, 20:35:33 »
Starten in recovery mode lukt niet, ik krijg geen menu bij het booten, er vliegt meteen vanaf de start van alles over het scherm.

Booten vanaf de live cd gaat probleemloos. Ook weer die keurige kleine lettertjes op het console bij het starten. Alles werkt, inclusief muis en toetsenbord. (Begrijp niet waarom het zo wel gaat. Zijn dat 'andere' drivers? En zo ja, waarom?)

Uitkomst van $ sudo lshw in de bijlage. Gelukkig kon ik het naar usbstick kopieren en hoefde ik het niet over te tikken...  XD

Dank voor je hulp alvast!

Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/23, 21:03:20 »
Tgoh, wat ik heb gedaan op de pc van mijn schoonvader (ook een Medion, maar wel een desktop van ondertussen een jaar of 6 oud), is Ubuntu geïnstalleerd via de alternate cd, maar ik heb de netwerkkabel tijdens de installatie uitgetrokken. Misschien is dat maar een gedacht, maar ik dacht: laat niets de installatie belemmeren. Ik heb achteraf de netwerkkabel pas terug ingeplugd, en dat werkte ook perfect. Misschien kan je dat eens proberen?
NZXT Noctis 450 Black / Intel i5 6600K / 16GB DDR4 / MSI GeForce GTX970 Gaming Edition / MSI Z170A M5 Gaming Edition

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/23, 21:22:01 »
Doe eens opnieuw opstarten.
En linker shift toets vasthouden.
Dan krijg je de grub menu.
Dan 1e keuze kiezen.
Misschien start hij zo wel door. Sommige hadden vroeger hier succes mee.

Heb je een gewone muis en toetsenbord?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/23, 21:23:55 door jan11000 »

Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/23, 21:33:43 »
Starten in recovery mode lukt niet, ik krijg geen menu bij het booten, er vliegt meteen vanaf de start van alles over het scherm.

Booten vanaf de live cd gaat probleemloos. Ook weer die keurige kleine lettertjes op het console bij het starten. Alles werkt, inclusief muis en toetsenbord. (Begrijp niet waarom het zo wel gaat. Zijn dat 'andere' drivers? En zo ja, waarom?)

Uitkomst van $ sudo lshw in de bijlage. Gelukkig kon ik het naar usbstick kopieren en hoefde ik het niet over te tikken...  XD

Dank voor je hulp alvast!

Als je opstart van de harde schijf en je hebt alleen Ubuntu eropstaan dan krijg je het grub scherm ook niet te zien, als je na het opstarten van de BIOS op ESC drukt zou je het keuze menu moeten zien.
De live cd zoekt eerst naar een geschikte driver, deze wordt niet altijd gevonden, dan wordt er bijv. naar de VESA driver teruggegrepen.
Uit je lswh haal ik dit voor je grafische chip: capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
             configuration: driver=i915 latency=0
<--- Deze driver zou je moeten hebben.
             resources: irq:45 memory:fe000000-fe3fffff memory:e0000000-efffffff ioport:f080(size=8)
Deze driver zit in xserver-xorg-video-intel dit pakket zit in Synaptic This package provides the driver for the Intel i8xx and i9xx family
of chipsets, including i810, i815, i830, i845, i855, i865, i915, i945
and i965 series chips.
This package also provides XvMC (XVideo Motion Compensation) drivers
for i810/i815 and i9xx and newer chipsets.
Helaas wilt dit soms niet lukken bij een installatie, waarom weet ik niet, als je via de recovery mode erin kan komen, zou je de driver aan kunnen passen. Je toetsenbord, de muis en het X scherm(grafische scherm) zijn afhankelijk van elkaar, vandaar dat de muis en toetsenbord niet of niet goed functioneren als je X scherm niet de goede driver heeft.
Welke versie gebruik je, de 32 bit of de 64 bit?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/23, 21:52:21 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline robvans

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/23, 21:37:27 »
Dat van shift is een goeie tip! Nu kom ik wel in het grubmenu. Maar als ik de eerste optie kies, gaat het fout als vanouds (wat ook wel logisch is, want dat zal de optie zijn waar ie default in boot.)

Als ik dan kies voor recovery en 'Run in failsafe graphic mode' en daarna 'Run Ubuntu in low-graphics modevfor just one session', dan kom ik er wel gewoon in. Toetsenbord en muis werken etc. Alleen is het scherm nu wat vertekend (gerekt in de breedte)

Maar het gaat de goeie kant op!

Offline robvans

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/24, 19:23:51 »
Starten in recovery mode lukt niet, ik krijg geen menu bij het booten, er vliegt meteen vanaf de start van alles over het scherm.

Booten vanaf de live cd gaat probleemloos. Ook weer die keurige kleine lettertjes op het console bij het starten. Alles werkt, inclusief muis en toetsenbord. (Begrijp niet waarom het zo wel gaat. Zijn dat 'andere' drivers? En zo ja, waarom?)

Uitkomst van $ sudo lshw in de bijlage. Gelukkig kon ik het naar usbstick kopieren en hoefde ik het niet over te tikken...  XD

Dank voor je hulp alvast!

Als je opstart van de harde schijf en je hebt alleen Ubuntu eropstaan dan krijg je het grub scherm ook niet te zien, als je na het opstarten van de BIOS op ESC drukt zou je het keuze menu moeten zien.
De live cd zoekt eerst naar een geschikte driver, deze wordt niet altijd gevonden, dan wordt er bijv. naar de VESA driver teruggegrepen.
Uit je lswh haal ik dit voor je grafische chip: capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
             configuration: driver=i915 latency=0
<--- Deze driver zou je moeten hebben.
             resources: irq:45 memory:fe000000-fe3fffff memory:e0000000-efffffff ioport:f080(size=8)
Deze driver zit in xserver-xorg-video-intel dit pakket zit in Synaptic This package provides the driver for the Intel i8xx and i9xx family
of chipsets, including i810, i815, i830, i845, i855, i865, i915, i945
and i965 series chips.
This package also provides XvMC (XVideo Motion Compensation) drivers
for i810/i815 and i9xx and newer chipsets.
Helaas wilt dit soms niet lukken bij een installatie, waarom weet ik niet, als je via de recovery mode erin kan komen, zou je de driver aan kunnen passen. Je toetsenbord, de muis en het X scherm(grafische scherm) zijn afhankelijk van elkaar, vandaar dat de muis en toetsenbord niet of niet goed functioneren als je X scherm niet de goede driver heeft.
Welke versie gebruik je, de 32 bit of de 64 bit?



Via recovery mode ben ik nu binnen (zie hierboven), maar kan dus alleen binnen komen via linker shifttoets enz. Heb zojuist alles geupdate, maar moest toen weer via shift binnenkomen. In mijn Synaptic Package Manager staat de i915 keurig geinstalleerd (niet de dbg-versie).

Hoe zou ik de driver dan kunnen aanpassen? Ik gebruik de 32 bitversie.


 

Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/24, 19:46:30 »
Foutje van mij, moet inderdaad de linker SHIFT toets zijn. Lees ook eens dit draadje, met name de laatste post van pjotr.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline robvans

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/24, 20:50:49 »
Welk draadje bedoel je?  XD

Overigens, als ik ga naar System Preferences | Monitotrs, staat er 'Unknown' en kan ik niks aan de instellingen veranderen. Moet ik dat bij het booten in Recovery Mode doen? Daar kan ik ook kiezen voor (uit het hoofd) 'configure' i.p.v. 'Run in Failsafe Graphic Mode'

Offline robvans

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/24, 21:34:21 »
Weer verder gekomen:

Heb een tweede update gedaan. Vreemd, vind ik, wat een uur daarvoor na een installatie ook gedaan en toen 159 packages geupdate. Heb je dan niet meteen alles?  Maar dus System | Administration | Update Manager gedaan en toen Check. Tot mijn verbazing bleken er weer aantal klaar te staan, zelfs kernel. Update uitgevoerd.

"Gewoon" booten (met de handen in de lucht) gaat nog steeds niet, maar wel: tijdens booten linker shift ingedrukt houden, Revovery mode (nu: 2.6.35-23-generic-pae i.p.v. 2.6.35-22-generic-pae), Failsafe etc. En nu komt de boel wel goed op, ook met de befaamde Ubuntu-roffel bij het inloggen (blijkbaar had ik ook geen geluid, was me nog niet opgevallen). Scherm is ook OK. Maar monitor wordt nog niet herkend en kan ik niet aanpassen (maar zou niet weten wat ik nu nog moest aanpassen...)

Blijft dus het nog niet zonder handen kunnen booten. En wlan - maar dat zal een ander draadje worden t.z.t.  =D

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline robvans

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/30, 21:21:49 »
Ik heb gevonden hoe ik 'zonder handen' kan booten. Op dit forum gezocht naar m'n driver (i915) en onderstaand advies opgevolgd:

====begin citaat====
Jij gebruikt de i915 driver. Voeg de volgende (of vervang de bestaande) lijn toe aan /etc/default/grub

GRUB_CMDLINE_LINUX="i915.modeset=1"

Open dan een terminal en geef het volgende commando in:

sudo update-grub

Start de PC opnieuw op.
====einde citaat===

In mijn grub stond:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash i915.modeset=0 nomodeset"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

En dat heb ik vervangen door:
#GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash i915.modeset=0 nomodeset"
GRUB_CMDLINE_LINUX="i915.modeset=1"

En dat werkte! Dank aan allen voor de hulp!

Offline robvans

  • Lid
Re: [OPGELOST] Ubuntu 10.10 op Medion Akoya E6214
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/30, 21:47:11 »
Mijn hemel, wat een gouden avond! Ook wlan doet het nou! Ik heb hier gekeken:

http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Voor mij werkte de installatie van libstdc++5

Alles werkt nu: booten zonder handen en wireless lan.  =D

En dat met die kou buiten...