Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Nautilus bestanden in lijst sorteren op extensie  (gelezen 1014 keer)

Een tijd lang heb ik de sorteer functie in Nautilus niet gebruikt. Als ik een map wil sorteren op de extensie van een file heb ik daartoe geen mogelijkheid onder voorkeuren, in de naam wordt de extensie mee genomen. Onder type wordt overal Afbeelding gezet, tja dat snap ik ook wel. Het gaat om een map met de extensies RAW en JPG. Ik dacht dat dit in de oude Nautilus wel ging, maar misschien vergis ik mij daarin.
Weet iemand een oplossing hiervoor? Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/12, 01:03:58 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Nautilus bestanden in lijst sorteren op extencie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/09, 18:14:55 »
Als het met Nautilus niet lukt (heb ik niet), dan kan je ook mc in de terminal gebruiken.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Nautilus bestanden in lijst sorteren op extencie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/10, 21:30:58 »
Gijsbert,

Ik mag dan wel geen foto's in raw-formaat hebben...
Maar de plaatjes die ik heb worden in de 'List View' met "Type' keuring gesorteerd per Image groep (JPEG, PNG, TIFF)
Ik neem aan dat het Nautilus een onderschied kan maken tussen JPEG en RAW.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Nautilus bestanden in lijst sorteren op extencie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/10, 23:02:05 »
Bij mij dus niet en dat wil ik juist. Zie plaatje:


In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Nautilus bestanden in lijst sorteren op extencie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/11, 09:08:05 »
Gijsbert,

Ik vermoed dat er iets fout zit met je mime-types, vooral voor plaatjes.

Waar je deze xml-bestanden kunt vinden:
$HOME/.local.share/mime/images
/usr/share/mime/images

Hoe je ze herstel, is voor mij ook niet duidelijk.
Als je er een open via een editor om ze te lezen..
Zie je boven aan al:
Citaat
<!--Created automatically by update-mime-database. DO NOT EDIT!-->

Dus ik vermoed dat je kan herstellen met die update-mime-database.
Meer info:
http://linux.die.net/man/1/update-mime-database
http://linux.die.net/man/1/mimetype
http://linux.die.net/man/1/mimeopen

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Nautilus bestanden in lijst sorteren op extencie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/11, 09:19:18 »
Een tijd lang heb ik de sorteer functie in Nautilus niet gebruikt. Als ik een map wil sorteren op de extensie van een file heb ik daartoe geen mogelijkheid onder voorkeuren, in de naam wordt de extensie mee genomen. Onder type wordt overal Afbeelding gezet, tja dat snap ik ook wel. Het gaat om een map met de extensies RAW en JPG. Ik dacht dat dit in de oude Nautilus wel ging, maar misschien vergis ik mij daarin.
Weet iemand een oplossing hiervoor? Alvast bedankt.
Het is niet hetzelfde als waar je om vraagt (sorteren), maar je kunt selecteren op bestandsnaam en -extensie. Dat doe je binnen Nautilus met Ctrl-S, bijvoorbeeld *.jpg (hoofdlettergevoelig!). Daarna kun je die selectie bijvoorbeeld copieren of verplaatsen.

Re: Nautilus bestanden in lijst sorteren op extencie
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/12, 00:50:09 »
@MauRice2, ik heb het herstel commando uitgevoerd, helaas niet geholpen, er staan twee MIME bestandjes, een voor JPEG en een voor BMP.
@ markba, die functie had ik al gezien, ik vind die een beetje omslachtig. De NEF foto's heb ik met een batch file omgezet naar JPG. Ik wil graag de beide type foto's in een map houden. Daarom vind ik het vreemd dat je niet meer kan sorteren op extensie, terwijl dat er in heeft gezeten en uitermate handig is. Als ik in voorheen in mijn download map een tarball zocht kon ik op die extensie sorteren, erg makkelijk als er honderden bestanden in staan. Maar als het niet anders kan, zal het zo moeten of ik moet opzoek naar een vervanger voor Nautilus.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken. :)

P.S. Inmiddels opgelost, bij Voorkeuren>Lijstkolomen Mime-type aangevinkt, deze kolom sorteert wel op JPG of NEF.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/12, 01:07:26 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.