Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-boot Ubuntu 14.04 LTS en Windows XP werk niet.  (gelezen 945 keer)

Offline gvdnest

  • Lid
Dual-boot Ubuntu 14.04 LTS en Windows XP werk niet.
« Gepost op: 2014/10/19, 15:58:05 »
Ik ben een leek op de gebied van Linux en ik heb op aanbeveling van een collega Ubuntu 14.04 LTS geinstalleerd naast Windows XP SP3.
Tijdens de installatieproces had ik de vraag of ik mijn huidige Windows installatie wil behouw en Ubuntu ernaast met dual-boot, en daar heb ik toen voor gekozen. Ik heb 50 gb toegekend aan Ubuntu en de rest (ongeveer 140 gb) aan Windows. Alles ging perfect en na de installatie moes ik mijn PC opnieuw opstart om de installatie af te ronden. Heb ik ook gedaan, maar sindsdien, maak niet uit wat ik probeer, mijn PC boot allen met Ubuntu en NIET met Windows. Ik krijg helemaal geen 5 seconden menu optie waarin ik kan kies voor Windows op voor Ubuntu OS. Wat wel raar is, is dat ik bij het opstarten een kleine blauwe schermpje  zien met de tekst:"out of range 46.4khz / 43hz". De tekst verschijn voor ongeveer 10 a 15 seconden, verdwijn dan en vervolgens start Ubuntu op.

Hoe krijg ik Windows weer opgestart? Ben ik alles nu kwijt? Ik wil dat ik nooit Ubuntu heb geprobeerd..... Heluuuuuup!!!!

Enige hulp is welkom.  :(  :-[  :o

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dual-boot Ubuntu 14.04 LTS en Windows XP werk niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/19, 21:20:19 »
Schijfbeheer(disk utility) of gparted installeren in ubuntu, dan kijken of je xp nog bestaat.

Als xp nog bestaat,
dan grub herinstalleren,(normaal zou grub automatisch xp moeten zien),
Met http://www.supergrubdisk.org/ kun je grub terug zetten, je hebt Rescatux nodig.
Of zo grub terug zetten, https://sites.google.com/site/computertip/grub

Re: Dual-boot Ubuntu 14.04 LTS en Windows XP werk niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/20, 08:56:26 »
Je kan een overzicht van je schijf indeling ook in een terminal maken met het commando:
sudo parted -l* Let op: -l is een kleine -L
* Je wachtwoord word gevraagd. Bij het intypen hiervan is er niets te zien. Dit klopt.


De uitkomst kan je kopiëren en in je bericht plakken.

Re: Dual-boot Ubuntu 14.04 LTS en Windows XP werk niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/20, 10:43:54 »
De tekst die je krijgt zou er op kunnen duiden dat Ubuntu je scherm niet juist detecteert. Het zou kunnen dat je daardoor het selectiescherm mist. Kan ook zijn dat grub het selectiescherm overslaat.

Probeer eens op te starten terwijl je shift ingedrukt houdt, dat zou namelijk het selectiescherm op moeten roepen.

Mocht dat niet werken en Ubuntu start op: zoek via de dash naar "stuurgrpogramma's", kijk of daar nog extra stuurprogramma's staan aangegeven voor je scherm.

Mocht XP nog bestaan (waar ik wel van uit ga, Ubuntu heeft bij mij nog nooit andere partities aangetast) dan kan het zijn dat grub tijdens de installatie XP niet heeft gedetecteerd.

Je kunt dat oplossen door in de terminal de volgende opdrachten in te voeren:
sudo os-prober

Better safe then sorry:  als het goed is kun je via Ubuntu bij de bestanden op je windows partitie komen, mocht je daar (nog) geen reservekopie van hebben is verstandig dat nu eerst te doen.

sudo update-grub

Hopelijk werkt het dan na een reboot. Anders grub herinstalleren zoals jan11000 aangeeft.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/20, 10:46:14 door DirkJan »

Frederik

  • Gast
Re: Dual-boot Ubuntu 14.04 LTS en Windows XP werk niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/20, 11:48:01 »

Offline gvdnest

  • Lid
Re: Dual-boot Ubuntu 14.04 LTS en Windows XP werk niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/21, 12:45:56 »
Beste mensen,
Een ieder bedankt voor zijn/haar hulp.
De oplossing was voorgesteld door Frederik en was eigenlijk heel makkelijk.
Het probleem was dat de schermresolutie niet goed was ingesteld in GRUB.  :-[

De ingreep gaat als volgt:
a. Zorg er allereerst voor, dat u zowel gksu als leafpad hebt geïnstalleerd, dit doe je als volgt:
Open een terminalvenster:

Klik op het grijze Ubuntulogo (Snelzoeker), bovenin de uitklapbare zijbalk. Zoekterm: terminal
Klik op Terminalvenster

tik in (of kopieer en plak):
sudo apt-get install gksu leafpad

Druk op Enter. Tik desgevraagd uw wachtwoord in; dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

b. Tik vervolgens in de terminal (gebruik kopiëren en plakken, om tikfouten te voorkomen):
gksudo leafpad /etc/default/grub

Druk op Enter.

Nu start kladblokje Leafpad met een bepaald tekstbestand.
Zoek daarin de volgende regel:
#GRUB_GFXMODE=640x480

Verwijder die regel met hekje en al, en vervang hem door de volgende regel (kopieer en plak, dat is het beste):
GRUB_GFXMODE=800x600

Let erop dat deze nieuwe regel niet met een hekje begint; een hekje oftewel # voor een regel, schakelt die regel uit.

Sla het tekstbestand op en sluit het kladblokje.

c. Tik nu in de terminal (kopieer en plak):
sudo update-grub

Voer nu een herstart uit en dan verschijnt het keuzemenu zoals het zou moeten.  ^-^ =D 8-)

Offline gvdnest

  • Lid
Re: Dual-boot Ubuntu 14.04 LTS en Windows XP werk niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/21, 12:53:39 »
Nog een puntje van aandacht:
Bij het eerste opstart van Windows, nadat Ubuntu is geinstalleerd, worden er een schijfcontrole uitgevoerd.
Dit is normaal. Laat de controle gewoon met rust totdat alles is uitgevoerd en vervolgens start Windows normaal op.