Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oeps...installatie foutje  (gelezen 646 keer)

Offline morjos

  • Lid
oeps...installatie foutje
« Gepost op: 2014/06/19, 21:22:43 »
Beste vrienden,

Ik heb me een probleempje op de hals gehaald... :|

Ik wilde onlangs Ubuntu 14.04 installeren in plaats van de 12.04 die ik al had in duo-boot met Win7.

Ik dacht dat de installer enkel Ubuntu zou verwijderen doch niet.....hij formateerde mijn hele HD, dus ook Win7 weg :'(

Met goede moed Win7 terug geinstalleerd en wilde daarna mijn 14.04 in dual installeren, en hier liep het in feite mis. De installer vroeg om Ubuntu naast Windows te installeren....OK
Bij het toewijzen van schijfruimte heb ik waarschijnlijk niet goed opgelet, want ik heb 200Gb toegewezen van mijn Externe schijf ipv mijn HD.
Ubuntu heeft zich hierop geinstalleerd en zover loopt alles wel perfect alleen......als ik nu mijn externe verwijder (of ze gaat ooit stuk) kan ik niets meer doen want GRUB staat nu ook op de Externe

Dus nu wat ik graag zou willen :

Ubuntu 14.04 van de externe verwijderen en de 200GB die ik had toegewezen weer bij de Externe voegen (dus 'ontkoppelen " ? ) en dat ik Win7 weernormaal kan booten.
Daarna Ubuntu 14.04 weer installeren naast Win7 op de HD in dual boot....dus alles weer bij het oude. :angel:

Kan iemand zo goed zijn mij stapgewijs uit te leggen hoe ik dit het beste aanpak ??? :-[

Alvast mijn dank
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 21:25:15 door morjos »

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: oeps...installatie foutje
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/20, 11:15:38 »
Je kunt gewoon Ubuntu opnieuw installeren, maar dan zonder een aangesloten externe schijf.
Goed opletten ook, waar je grub installeert, die moet op de eerste HD staan (in geval van meerdere HD's).

Wat ik altijd doe is opstarten van de DVD of USB stick, waar Ubuntu op "gebrand" is, met gparted.
Hiermee de HD configureren als:
sda1 moet voor Windows zijn (NTFS),
sda2 als EXT4 voor Linux, 20GB is ruim voldoende (voor mij),
sda3 als swap voor Linux (moet groter zijn dan de hoeveelheid RAM geheugen).
sda4 als extended partitie
sda5 als data partitie, in NTFS, zodat deze aanspreekbaar is vanuit Windows en Linux.

Het bovenstaande is slechts een richtlijn, het is zoals ik het zou doen op mijn hardware met mijn manier van werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline morjos

  • Lid
Re: oeps...installatie foutje
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/20, 23:43:46 »
Ron, bedankt voor de reactie.

Maar op het belankrijkste had ik nog geen antwoord........ Ubuntu staat op mijn externe schijf van 2Tb op een partitie van 200Gb met Grub ook op deze partitie.

Wat ik dus graag zou willen is Ubuntu hiervan verwijderen en die partitie van 200Gb terug bij de 2Tb voegen. Daarna Ubuntu weer installeren op mijn HD naast Win7.

Op deze 2Tb externe schijf staat voorts mijn film en fotocollectie en alle belangrijke documenten en back-ups.  Mijn grote angst is dat ik (leek zijnde) mijn ganse 2Tb externe schijf formateer (zoals gebeurd toen ik Ubuntu 12.04 wilde vervangen door 14.04 (zoals ik al schreef in  mijn openingstopic) wanneer ik Ubuntu wil wissen !!!

Bootsector van Win7 zou ik dus eerst moeten herstellen...zou moeten gaan met de Instal DVD van Windows,

Uiteindelijk wilde ik dus graag een gewone dual boot, zonder dat ik (zoals nu het geval is) mijn externe schijf moet aangesloten hebben....

Hopende hierbij enige klaarheid over mijn probleem te hebben gebracht...
Jos
« Laatst bewerkt op: 2014/06/20, 23:45:56 door morjos »

Re: oeps...installatie foutje
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/21, 05:26:55 »
Morjos, ik heb geen oplossing voor je situatie, maar misschien een oplossing voor in de toekomst, natuurlijk hebben we allen wel eens issues gehad met dual boot, ver in het verleden ook gehad herinstallatie van de 2 altijd gekloot met grub.

Mijn oplossing. hoe ik dit doe.

gebruik van 2 interne drives. alle externe uitgeschakeld of ontkoppeld.
ontkoppel 1 hdd via bios, kabeltje, bracket. wat ook maar werkt zodat de installatie maar 1 harde schijf erkent.

installeer je OS daarna de andere schijf activeren en de reeds geinstalleerde ontkoppelen volgende OS installeren op de andere schijf.
dan zorg ervoor dat beide schijven zijn geactiveerd.
pc aanzetten in mijn geval F8 indrukken en dan kwestie van kiezen welke schijf ik wil booten mijn windows of linux schijf zo blijven de bootloaders mooi van elkaar af en herinstallatie voorkomt dan je grub probleem waar het allemaal mee begon voor je.

Offline morjos

  • Lid
Re: oeps...installatie foutje
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/21, 22:55:28 »
Sorry, het is niet zozeer een Grub probleem........

Die dual-boot installeren zal wel lukken, maar de fout die ik bij de instal van Ubuntu gedaan heb is mijn externe vergeten af te koppelen....had er helemaal geen erg in dat ie eraan hing.

Het gaat er mij nu om van veilig Ubuntu te verwijderen van mijn externe schijf, die partitie waar nu Ubuntu op staat terug toe wijzen aan mijn externe.

Dan kan ik mijn externe afkoppelen en Ubuntu opnieuw in dual installeren op mijn HD.

Weet enkel niet hoe ik Ubuntu veilig kan verwijderen en partitie vernietigen, zodat ze terug gewoon één is met de externe, zonder dat ik per ongeluk mijn hele externe formateer.......

Offline Suns

  • Lid
Re: oeps...installatie foutje
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/22, 07:49:04 »
Hallo,


Ik heb dit ook een keer gehad en heb toen al mij mappen die nog op de extern schijf stond overgezet naar een ander schijf die ik gelukkig nog had leggen en de extern schijf weer geformatteerd naar fat 32en alle mappen weer terug gezet.


Toen heb ik  de extern schijf  ontkoppeld en Windows/Ubuntu  weer op de harde schijf gezet waarop ik Ubuntu laat opstarten  , ik zou geen andere oplossing weten.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: oeps...installatie foutje
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/22, 19:13:28 »
Je kan hiervoor GParted gebruiken.
Deze is standaard beschikbaar vanaf de live DVD/USB stick.
Hiermee zie je per schijf hoe deze is ingedeeld.
Dan is het even eenvoudig om de betreffende partitie waar Ubuntu op staat te vernietigen.
De partitie die bij installatie is verkleind kan je vervolgens weer vergroten.

Offline morjos

  • Lid
Re: oeps...installatie foutje
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/22, 22:36:44 »
Bedankt aan allen voor de goede raad.....heb er een uurtje op gewrocht maar het is goed gekomen... ^-^

Jos