Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firewall in Linux Mint 13 Xfce  (gelezen 573 keer)

Offline HaTikva

  • Lid
Firewall in Linux Mint 13 Xfce
« Gepost op: 2014/10/24, 11:28:58 »
Beste Mensen,
Ben totaal nieuw met het fenomeen "Linux", maar had meer dan genoeg van Windows! (steeds opstarten, invoegtoepassingen, trage updates, et cetera).
Daarom, als senior, 70 jaar, "de stoute schoenen aangetrokken" en tóch de overstap gemaakt. Wat  een verademing...inderdaad: ik dit al veel eerder....!!
Op èèn laptop heb ik nog een partitie met Windows, maar dat is puur omdat de navigatie-update geen Linux ondersteunt. (Garmin).

Mijn vraag: Op diverse sites vind ik dat het misschien wel nuttig/verstandig is om een firewall in te schakelen. Bijvoorbeeld op "https://sites.googlecom/site/computertip/veiligheid".
De kleinkinderen spelen ook wel spelletjes: direct op het internet

Door het commando in de terminal in te tikken, sudo ufw enable kan dat. Inschakelen dus.
Om te zien of deze ook daadwerkelijk ingeschakels IS kan men intikken: sudo ufw status verbose.
Maar..., en daar komt mijn vraag vandaan, als ik vanuit het menu>systeem>firewall-instellingen ga, geeft  dat "schildje" aan dat die NIET is ingeschakeld.....?? Rara toch?
Zie ik iets over het hoofd?

Voor de beheerder/moderator op deze site: als ik niet op de juiste site gepost heb, wilt U dit dan eventueel veranderen. Enne..: excuses hier voor. (dit is de eerste keer dat ik op een forum kom). bedankt voor de mogelijkheid om deze vraag te stellen!

Een ieder die meedenkt: bedankt alvast!

Wil

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firewall in Linux Mint 13 Xfce
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/24, 11:38:25 »
De melding in dat grafische progje dat de vuurmuur niet ingeschakeld zou zijn, kun je veilig negeren. Het is namelijk slechts een schil rond het eigenlijke progje ufw. Wat ufw zelf meldt, is juist.

Vermoedelijk een fout in die grafische schil dus. Gewoon die schil niet gebruiken....

Offline Henkp

  • Lid
Re: Firewall in Linux Mint 13 Xfce
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/24, 12:12:20 »
@HaTikva, dan moet u even onderaan op dat schermpje op ontgrendelen klikken, en dan zult u zien dat de Firewall wel degelijk aan staat.

U kunt daarna dat schermpje weer gewoon verlaten door het af te sluiten, de instellingen  blijven gewoon bewaard.


Offline HaTikva

  • Lid
Re: Firewall in Linux Mint 13 Xfce
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/24, 16:10:46 »
Beste mensen, vooral Pikte en Henk, jullie hebben me gewelig geholpen, EN gerustgesteld. Hartelijk  bedankt, ook de moderator dat ik gelegenheid had dit te vragen!!
Nogmaals dank!
Wil

Offline HaTikva

  • Lid
Re: Firewall in Linux Mint 13 Xfce
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/24, 16:13:59 »
Sorry Pjotr, de correctie ging haar eigen weg,  maar nogmaals: dank je!
Wil