Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice. (Opgelost)  (gelezen 10983 keer)

Offline Theake

  • Lid
Alle PDF bestanden kan ik openen in LibreOffice, behalve mijn PDF ING bankafschriften.  De ene pc geeft een "Algemene invoer/uitvoerfout" de andere pc geeft het scherm "ASCII filteropties" weer. Zou iemand met kennis dit op zijn/haar pc eens kunnen proberen?

Volgens mij ben ik met LibreOffice up to date, het bewerken van een PDF gaat prima, de ING afschriften openen is het enige wat niet gaat. Ik weet dat er genoeg andere mogelijkheden zijn, vanwege mijn boekhouding zou ik ze graag in L.O. openen, wat toch gewoon zou moeten kunnen?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/01, 13:09:30 door Theake »

Offline aartje

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/27, 10:45:02 »
In het algemeen kun je PDF-bestanden niet in een wordprocessor openen (en/of wijzigen).
Je zou kunnen proberen het met een OCR-programma (optical character recognitian oid)
te lezen en converteren naar een Office-formaat bestand. Maar Linux heeft geen
fatsoenlijk gratis OCR-programma waar dat mee kan.

PDF-bestanden kan je alleen maar openen met een PDF-reader (bv. acroread)

Volgens mij kan je je ING-bankafschriften downloaden als komma-gescheiden bestand en dat
weer importeren in LibreOffice Calc (zo doe ik het tenminste, alhoewel al weer een jaar of twee geleden)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/27, 10:47:03 door aartje »

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/27, 11:06:33 »
Bij mij gaat het openen van PDF's in LibreOffice prima.
Bedenk dat de PDF Import extensie tegenwoordig standaard in LibreOffice zit, maar dat je die voor versie 3.3 apart moest installeren. Bovendien heb je verschillende soorten en versies PDF's.

Citaat
PDF Import: the PDF Import extension allows you to import and modify PDF documents. Results with 100% layout accuracy can be achieved with the "PDF/ODF hybrid file" format, which this extension also provides. A hybrid PDF/ODF file is a PDF file that contains an embedded ODF source file. Hybrid PDF/ODF files will be opened in LibreOffice as an ODF file without any layout changes.

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/27, 11:44:48 »
In het algemeen kun je PDF-bestanden niet in een wordprocessor openen (en/of wijzigen).

In het algemeen heeft LibreOffice een PDF-import-extensie aan boord dus kun je PDFs wel openen. En in het algemeen bestaat LO niet alleen uit een word-processor...

Offline Nero

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/27, 12:15:56 »
Zijn de PDF's van de NL ING verschillend van deze uit de B ING? Deze laatste openen wel standaard in DocumentViewer.

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/27, 12:25:01 »
Zijn de PDF's van de NL ING verschillend van deze uit de B ING? Deze laatste openen wel standaard in DocumentViewer.

DocumentViewer = niet hetzelfde als LibreOffice

Offline aartje

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/27, 12:47:43 »
Er zijn vast wel PDF-bestanden die je met LibreOffice kan openen. Maar daar is PDF niet
voor bedoeld. PDF is een bestandformaat voor het uitwisselen van bestanden waarbij je verzekerd
bent dat het altijd op dezelfde manier wordt uitgeprint. Het is absoluut niet de bedoeling
dat je een PDF bestand verandert (hoewel dat in veel gevallen wel kan). Ik geloof direct
dat je in LibreOffice veel PDF-bestanden kan importeren. Maar het kan best dat er in een
PDF bestand een plaatje staat met daar in weer tekst etc. Daar kan alleen een OCR-programma wat mee
(en het enige fatsoenlijk OCR-programma is Omnipage, alleen voor Windows, naar mijn mening,
ik heb er geen aandelen in hoor....)

De TS vraagt hoe hij zijn ING afschriftenoverzicht in een Office-bestand kan importeren en dat
heb ik dus aangeduid.

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/27, 13:01:32 »
TS vraagt hoe hij een PDF in LO kan openen.
Bovendien geeft hij expliciet aan op de hoogte te zijn van andere mogelijkheden.

De TS vraagt hoe hij zijn ING afschriftenoverzicht in een Office-bestand kan importeren en dat
heb ik dus aangeduid.

Offline Theake

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/27, 13:02:54 »
De reden waarom ik ze graag in L.O. open, ik doe er mijn boekhouding in en werk er graag mee. Laatst heb ik in L.O. van verschillende PDF bestanden 1 gemaakt en ook pagina's uitgewisseld. Daar heb ik nu mijn afschriften ook in nodig. Dat gaat tegenwoordig erg goed met L.O. en past goed bij mijn werkwijze.

Ik weet dat er heel veel andere programma's zijn. Maar waarom kan ik andere PDF'jes wel openen in L.O. (bewerken, verplaatsen, samenstellen etc)  behalve de PDF afschriften van de ING, die willen niet openen in L.O.  Ligt dat aan het PDF bestand of doe ik iets verkeert?

Offline aartje

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/27, 13:23:08 »
1) Login op ING internetbankieren
2) Klik op "Af- en bijschrijvingen"
3) Klik (in grijze gebiedje) op "Downloaden"
4) Pas de begin- en einddatum aan.
5) Kies voor "Kommagescheiden (jjjjmmdd)
6) Klik op "Downloaden"
7) Kies in download-popupwindow voor "Openen met LibreOfficeCalc"
    (of voor "Bestand opslaan")

Nu kan je van alles veranderen,zoeken,selecteren exporteren (naar PDF ?)

Er zijn vast genoeg PDF's die je kan veranderen, maar lang niet alle en daar is dat formaat
ook niet voor bedoeld, maar ja, dat heb ik al eerder opgemerkt.



« Laatst bewerkt op: 2014/02/27, 13:26:20 door aartje »

Offline Theake

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/27, 17:17:18 »
Bedankt voor de reacties. Er wordt veel verstuurd in PDF  en L.O. bied mij de mogelijkheid deze te openen en de PDF geheel of gedeeltelijk te (her)gebruiken in combinatie met mijn boekhouding in L.O..  dat bevalt mij enorm goed.  Al vele PDF's heb ik in L.O. geopend en nooit problemen gehad met hoe het eruit ziet, alleen de afschriften van de ING dus.  Morgen zal ik er nog eens mee bezig. Waarschijnlijk wordt het dan toch eerst een ander hier aangegeven programma. Maar ooit gaat het lukken dat weet ik zeker. Nogmaals bedankt, alle opmerkingen brengen weer gedachten waar je nu of later toch misschien weer iets mee kunt.

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/27, 18:35:04 »
Aangezien het met andere pdf's wel lukt maar specifiek met de pdf van de afschriften niet lijkt het mij dat het aan de pdf van de afschriften licht.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/27, 21:22:08 »
Aangezien het met andere pdf's wel lukt maar specifiek met de pdf van de afschriften niet lijkt het mij dat het aan de pdf van de afschriften licht.
Dat idee heb ik ook. Binnen de (standaard) PDF-structuur zijn er mogelijkheden om te verhinderen dat je bv kunt copieren of afdrukken (het nut daarvan ontgaat me volledig maar dat doet nu even niet ter zake). Mogelijk dat dat dus hier aan de hand is.

Frederik

  • Gast
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/28, 11:38:17 »
Merkwaardige discussie: ik kan in LibreOffice geen enkel PDF bestand openen

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/28, 12:05:38 »
Merkwaardige discussie: ik kan in LibreOffice geen enkel PDF bestand openen

Heb je wel de PDF Import-extensie geïnstalleerd in LibreOffice?

Frederik

  • Gast
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/28, 12:43:59 »
Duidelijk niet dus.  :o

Offline Reijer

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/28, 23:50:38 »
Ik heb het net even geprobeerd: in Xubuntu 13.10 (64 bits) kan ik de ING pdf-jes openen: "openen met documentweergave".
Als ik zoek op "PDF" in synaptic, zie ik veel vinkjes, maar ik weet eigenlijk niet meer of die door de Xubuntu installatie zijn gezet, of dat ik dat naderhand heb gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/01, 00:05:55 door Reijer »

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/01, 08:36:41 »
Ik beschik over LibreOffice 3.3
Die leest geen enkele PDF
PDF wordt onder Ubuntu 12.04 LTS automatisch geopend door Documentviewer
Daarmee kan niet gewijzigd worden

PDF is ook niet ontworpen om gewijzigd te worden
Het ontworpen als Portable Document Format
PDF moet van ouderwets mainframe over klassieke PC's tot SmartPhone getoond kunnen worden

Dat boefjes wél software hebben gebouwd om PDF's te wijzigen... Foei toch!

LibreOffice kan wel een ODT rechtstreeks als PDF opbergen!
Dat is een redelijke beveiliging tegen spontane wijzigingen
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline aartje

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/01, 09:06:09 »

PDF is ook niet ontworpen om gewijzigd te worden
Het ontworpen als Portable Document Format
PDF moet van ouderwets mainframe over klassieke PC's tot SmartPhone getoond kunnen worden

Dat boefjes wél software hebben gebouwd om PDF's te wijzigen... Foei toch!

LibreOffice kan wel een ODT rechtstreeks als PDF opbergen!
Dat is een redelijke beveiliging tegen spontane wijzigingen
Bedankt Dick, eindelijk iemand die ook begrijpt waar PDF wel en niet voor bedoeld is....
PDF is min of meer de opvolger van Postscript, die bestanden worden ook gegenereerd
door een ander programma, daar ga je toch ook geen wijzigingen in aanbrengen tenzij je
masochistisch bent ingesteld natuurlijk.

Als je persee een PDF in een LibreOffice writer document wil importeren, wat via "Importeren"
niet lukt kan het natuurlijk ook als image op je scherm toveren en die via "Schermafdruk" als
plaatje in je document invoeren.

Verder geloof ik best dat er heel wat PDF's te importeren zijn, maar lang niet allemaal !!!
Daar is het niet voor bedoeld !! Waarom kunnen we ons energie niet in nuttiger zaken steken
« Laatst bewerkt op: 2014/03/01, 09:12:48 door aartje »

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/01, 11:41:57 »
@DickStomp: Dus Adobe bracht PDF als formaat op de markt in combinatie met een Editor en toch is het er niet voor bedoeld? Lijkt me nogal vreemd... Dan is het wel een merkwaardig bedrijf...

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/01, 12:39:44 »
@vistaus: Adobe gebruik ik principieel niet... Het is geen OpenSource en ruikt verdacht commercieel.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/01, 13:01:02 »
Nog wat info over LO en PDF.....  :rolleyes:
http://www.libreoffice.org/features/extensions/

Offline Theake

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice. (Opgelost)
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/01, 13:07:30 »
Beste Aartje, Dick, Femke, ..

Soms worden bestanden alleen verstuurt of aangeboden in PDF.  Dan heb je naar mijn idee niet zoveel keus. Ik kan de ING eens bellen of ze mijn afschriften in formaat willen sturen, weinig kans denk ik zo.

Maar het is opgelost,  ik open ze nu met PDF Shuffler en sla ze daarna wederom als pdf op en kijk eens nu opent LO ze wel netjes.  Waar nodig kan ik nu afschriften uitnemen, samenstellen, plakken, bijvoegen en verplaatsen in LO waar ik maar wil. En jazeker , ik weet dat er vele andere mogelijkheden waren, dit past mij bij wat ik doe net even beter. En eigenlijk zijn we daarom toch ook hier, de vrijheid om te doen.

Ik heb weer wat geleerd en vond de discussie echt wel nuttig en zie dat er anderen waren die niet met de mogelijkheden van pdf en LO op de hoogte waren.  Ook daar is weer kennis opgedaan.  Goed weekend allemaal.

@vistaus: Adobe gebruik ik principieel niet... Het is geen OpenSource en ruikt verdacht commercieel.

Adobe gebruik je wel want nogmaals: ADOBE heeft het PDF-formaat ontwikkeld. Lijkt me stug dat de ontwikkelaar een formaat een tool op de markt brengt die daar niet voor bedoeld is...

(overigens doet Adobe wel degelijk aan open source, maar niet met hun PDF-tools)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan mijn ING PDF bankafschriften niet openen in LibreOffice. (Opgelost)
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/01, 17:06:47 »
Het is niet omdat je het PDF formaat gebruikt, dat je Adobe software gebruikt. Het is niet omdat er ondertussen allerhande tools bestaan waarmee je PDF in zekere mate kan aanpassen, dat dit een formaat is dat ook bedoeld is om bijgewerkt te worden. Het PDF formaat heeft zijn bestaansreden als een formaat om documenten accuraat weer te geven op verschillende platformen en software. PDF is een open standaardformaat.