Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies  (gelezen 6355 keer)

Offline jolo

  • Lid
Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Gepost op: 2010/01/02, 21:50:37 »
Van Ubuntu zelf is het bekend, een goede Linux distributie te zijn. Maar er zijn ook veel op Ubuntu gebaseerde distributies. Ik vraag me af of dit wel een goede ontwikkeling is. Ik weet overigens niet hoeveel Linux distributies op Ubuntu zijn gebaseerd. Op deze site staan er al 25 
http://www.fsckin.com/2007/10/25/top-25-list-of-ubuntu-based-distributions-that-wont-get-your-ass-wet/

Wat ik me afvraag of dit wel goed is voor het Linux aandeel. Ik zie regelmatig op Ubuntu gebaseerde Linux distributies voorbijkomen op DistroWatch. Nu zag ik daar Super OS 9.10. Deze Linux distributie zou "out of the box" een betere multimedia support hebben. De ISO is in ieder geval groter dan de Ubuntu ISO. Ik heb 'm dus op een DVD-R gebrand.

De installatieprocedure lijkt veel op die van Ubuntu. De "check cd for defects" was OK. Ik heb 'm met succes kunnen installeren op mijn R61i laptop. Alleen bij de eerste boot bleef deze hangen op: * starting init crypto diks...
De tweede keer startte Super OS 9.10 wel goed op. Ik heb even via firefox gecheckt op uitzendinggemist.nl en inderdaad, deze site werkt daarop "out of the box". Wat bij Ubuntu niet het geval is.

Ik noemde hier Super OS 9.10 als voorbeeld. Hoe zijn de ervaringen in het algemeen over de op Ubuntu gebaseerde distributies. Is dit goed? Of zeg je: "Nee bedankt, ik gebruik toch liever de echte Ubuntu."
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/02, 21:57:14 »
voor wat het waard is heb ik twee favoriete fork's van ubuntu:

1: mint, betere ootb multimedia oa en minder werk om bij een nieuwe installatie de handel lopend te krijgen mbt multimedia.

2: #!-linux, beter dan een Xubuntu imo voor de wat mindere systemen en leuk om het onderliggende systeem te leren begrijpen, maar niet voor een frisse beginner.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/02, 22:07:48 »
Het probleem is de ondersteuning, wanneer "wij" niet precies weten van de hoed en de rand.
Volgens mij is alleen support mogelijk op Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu.
De rest wordt een gok .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/02, 22:27:29 »
Maar geldt die ondersteuning op Ubuntu nog wel, als multimedia compleet gemaakt wordt via de "ugly-" en de "bad set"?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/02, 22:37:06 »
We zullen het altijd proberen, niet gehinderd door enige kennis :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/02, 23:05:19 »
LinuxMint werkt out off the box.
Heb je die geinstalleerd  kun je meteen een DVD in de lade schuiven en hij loopt.
Maar je kunt bijna niet knutselen in Mint , dan is gelijk het hele mint menu naar de vaantjes.

Met Ubuntu kun je wel veel knutselen , maar voor multimedia moet je wel het één en ander voor doen.
Voor mij makkelijk voor een beginner niet.

Over één ding ben ik zeker moest Mint dezelfde financiele middelen hebben als Canonical (Mark) dan stond linuxMint hoger in de markt.
Tot spijt wie het benijd.
Ik persoonlijk blijf bij Ubuntu , tsja ben merken trouw. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/02, 23:11:08 »
Over één ding ben ik zeker moest Mint dezelfde financiele middelen hebben als Canonical (Mark) dan stond linuxMint hoger in de markt.
Misschien in Nederland, of West-Europa, maar niet op de wereld, omdat er "verboden" codecs e.d. inzitten.
Maar ik vraag me wel af, wanneer we een live-CD van Lubuntu kunnen verwachten, het is echt een wereld systeem voor oudere PC's, het bevalt mij prima, met een LAMP uitbreiding, als test-server.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/02, 23:30:37 »
Maar geldt die ondersteuning op Ubuntu nog wel, als multimedia compleet gemaakt wordt via de "ugly-" en de "bad set"?
Jammer is dat open-standaarden (nog) geen (wereldwijd) gemeengoed zijn... Dan was waarschijnlijk meer/betere ondersteuning mogelijk. ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/03, 00:48:59 »
Nee, dank u.... Geef mij maar de echte Ubuntu.

Redenen:
- grote ontwikkelaarsgemeenschap
- goede kwaliteitscontrole
- verzekerde continuïteit

Al die afgeleide distro's hebben die drie dingen niet....

De multimedia-ondersteuning is trouwens bij Ubuntu in een handomdraai compleet te maken, dus wat dat betreft zie ik geen voordelen in de afgeleide distro's.

Maar goed, elk wat wils. Mij zul je er verder niet (meer) over horen.... Zolang het maar geen afgeleide distro is met een ingebouwde Ultamatix, zoals "Ubuntu Ultimate Edition". Dat is puur slecht spul.


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/03, 02:16:18 »
LinuxMint werkt out off the box.
Heb je die geinstalleerd  kun je meteen een DVD in de lade schuiven en hij loopt.
Maar je kunt bijna niet knutselen in Mint , dan is gelijk het hele mint menu naar de vaantjes.

Met Ubuntu kun je wel veel knutselen , maar voor multimedia moet je wel het één en ander voor doen.
Voor mij makkelijk voor een beginner niet.

Over één ding ben ik zeker moest Mint dezelfde financiele middelen hebben als Canonical (Mark) dan stond linuxMint hoger in de markt.
Tot spijt wie het benijd.
Ik persoonlijk blijf bij Ubuntu , tsja ben merken trouw. :D

Hier kan ik me helemaal in vinden.
Heb Kubuntu op m' n hoofdpeecee, vind ik erg mooi, maar onder de motorkap ligt gelukkig dezelfde ijzeren Ubuntu logica. En daaraan kan je lekker prutsen.
LinuxMint heb ik geinstalleerd op de netbook voor m'n kinderen. Erg logisch en mooi, en voldoende voor hun nieuwsgierigheid voor dit moment, als MS-slaven die de Linux wereld aan het ontdekken zijn.. M' n jongste zoon is een hacker in wording, even doseren in het begin :evil:
« Laatst bewerkt op: 2010/01/03, 02:23:03 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline jolo

  • Lid
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/03, 09:56:18 »
Maar zonder al te diep in te gaan op een specifieke Linux distributie, is het wel goed dat dat er zoveel op Ubuntu gebaseerde distributies worden uitgebracht? Dat verkleint toch het Ubuntu aandeel.

Ik vond een artikel waaruit blijkt dat Torvalds een voorstander is van meerdere Linux distributies Torvalds is tegen Linux-unificatie. Maar dat gaat dan over alle Linux distributies. Dat wil dus niet zeggen dat het ook goed zou zijn, om meerdere op Ubuntu gebaseerde distributies uit te brengen. 

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

FrSu

  • Gast
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/03, 10:18:50 »
Ik ben het wel eens met Torvalds. Dit inspireert mensen door te gaan met ontwikkelen en de beste, meest gebruikte etc. komt vanzelf boven drijven of wordt weer verdrongen door een andere. In de andere hoek zit onze monopolist, die nu de strijd wil aangaan met Linux. Lijkt me prima, zullen ze nooit winnen, want hierdoor raken ze de focus kwijt en kunnen ze die energie niet meert besteden aan hun eigen ontwikkeling. Dom,dom,dom.

Voor mij geldt: Zoveel mensen, zoveel wensen en dat geldt ook voor Linux. Je hebt gebruikers en probeerders, testers, tweakers etc. Daarom komt die ontwikkeling er ook. Dat is alleen maar goed voor Linux in zijn totaliteit.

Nog even een voorbeeldje: Een hoop Ubuntu gebuikers hebben problemen met het geluid van Skype. Ik gebruik Mint (hoef ik niet zoveel te klooien met mijn systeem ;)) Daarop vanmorgen Skype geïnstalleerd. En ja hoor, Out of the box!. Mint gaat nu dus ook op de eee 1005HA van mijn vrouw, want die wil toch wel graag Skype gebruiken. Heerlijk toch, die keuze mogelijkheid bij Linux? :D 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/03, 10:36:55 »
Maar de keerzijde:
Toen ik begon met Linux heb ik Mandriva genomen, tjonge wat was dat log en traag, niets wilde goed werken, zoals ik het wilde.
Hierna BeaTrix getest, een verademing, wat een mooi systeem, maar ik wilde een paar dingen, die in BeaTrix niet konden.
Die hebben mij toen doorverwezen naar de bron: Ubuntu
Dat was kennis maken en nooit meer wat anders, Ubuntu doet wat ik wil en zoals ik wil.
Een Ubuntu gebaseerde distributie heeft dus wel voordelen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/03, 11:31:49 »
Langs de andere kant als ze meer samen werkte en hun krachten (kennis) bundelen zou Linux wel sterk staan.
BV alle goede zaken van Ubuntu , Mandriva , Debian en Open Suse en nog zo een paar in één distro steken zou ijzer sterk kunnen zijn.
Maar ja is misschien technisch ook niet haalbaar.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline basenguus

  • Lid
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/15, 19:29:13 »
Grappig dat hier steeds over Mint gesproken wordt ;+))
Zelf heb ik Mint 7 en 8 geprobeert en vond ze tot nu toe de beste distro's alleen te traag voor mijn netboekje, vandaar dat ik nu bij Ubuntu Netbook Remix aangeland ben.

@ Wanda 
Maar dat gebeurd nu toch ook al ? de verschillende distro's spelen leentjebuur bij elkaar als die andere distro iets heeft gemaakt dat ze zelf goed kunnen gebruiken, dat is juist het mooie van open source !

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/16, 12:34:49 »
Wat mij op dit forum steeds weer verbaasd, is bij tijd en wijle welhaast grimmige wijze van reageren als het over iets anders gaat dan Ubuntu zelf. Natuurlijk is dit een Ubuntu-forum, maar de wereld is toch groter dan Ubuntu?
Ik ben het heus met de sprekers eens, dat je Mint vragen op het Mint-forum zou moeten stellen, en Suse-vragen op het Suse-forum. Maar zodra iemand iets anders gebruikt dan Ubuntu, maakt hem/haar dat toch niet direct melaats?

Zelf switch ik geregeld tussen Ubuntu en Mint. Vooral de laatste maanden, omdat ik de laatste Ubuntu-versie een wat minder gelukte vind. Mint 8 is voor mij net wat vriendelijker gelukt. Let wel, dat is mijn ervaring. Maar als je dat hier roept, wordt je direct ongenadig over je vingers gemept door mensen die goede ervaringen met de laatste versie hebben, danwel door puristen die slechts één geloof toestaan en de nadelen van de huidige versie op de koop toe nemen. En dat doen ze dan compleet met (ver-)oordelen, uitroeptekens en hoofdletters. En daar zouden we vooral iets aan moeten doen, is mijn bescheiden mening. En trouwens, op de keper beschouwd is Ubuntu ook niet meer dan een door-ontwikkelde Debian-versie?

Resumerend vind ik, dat we niet al te spastisch moeten doen, als iemand eens een vraag stelt over #! (CrunchBang), Mint, SuperOS en dergelijke. Zij delen namelijk de basis met Ubuntu. En als er een probleem is, dat specifiek bij die distributie lijkt te horen, dan kan iemand verwezen worden naar fora van die specifieke distro horen.

Linux is ook vrijheid van keuze. En die moeten we elkaar gunnen.



Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline jolo

  • Lid
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/16, 13:40:56 »
Och, dat valt wel mee. Sinds hier sub-forum Andere distributies er is, kunnen er toch topics geopend worden over andere Linux distributies dan Ubuntu. Alleen als je er echt diep op in wilt gaan, of het om een moeilijk/specifiek probleem gaat, dan zou je die topic inderdaad beter op het fora kunnen starten, van die desbetreffende Linux distributie.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline basenguus

  • Lid
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/16, 22:30:24 »
@ Jan E

????? ik heb geen verkeerd woord gelezen hoor.

Offline timosha

  • Lid
Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/28, 23:50:06 »
Ik gebruik Linux sinds 1994, dat was toen Slackware. Daarna heb ik zo ongeveer alle Suse distributies gebruikt.

Ik ben van mening dat Suse nog steeds een zeer goede Gnome distributie heeft, imho stabieler dan Ubuntu. Naast het spelen met computerjes heb ik nog een andere hobby, gelicentieerde radioamateur. Suse had vroeger een mooie collectie programma's voor radioamateurs. Maar die Mormonen van Novell hebben die software eruit gegooid.

Maar dat is niet zo erg want in Synaptic staat er een schatkamer aan software voor hams. Van een simpel morsedecodertje tot gesofisticeerde HF smalband communicatie zoals gmfsk. Zelfs het professionele NEC2 antenna modelling ontbreekt niet.

En dus is UBUNTU mijn favoriete distributie. :)
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/03, 11:59:35 »
...

Over één ding ben ik zeker moest Mint dezelfde financiele middelen hebben als Canonical (Mark) dan stond linuxMint hoger in de markt.
...

1. Ik vraag me wel eens af wat mark Shuttleworth van Linux Mint vindt; denkt hij: 'ze liften mee op mijn succes, de profiteurs' of denkt hij: 'ze doen het prima als je bedenkt dat ze niet de financiële middelen hebt die ik heb'.

2. Zelf neig ik er naar toe Mint te gebruiken vanwege het gemak. 'Mint is voor beginners' hoor je dan; wat willen 'ervaren'  PC-gebruikers dan wat in Mint niet kan? Ik denk dan niet aan programmeurs, maar aan de gewone taken (surfen/chatten/mailen/txtverwerken/foto/film enz); daar heb je toch niets méér nodig dan in Mint zit?

Re: Meningen over de op Ubuntu gebaseerde distributies
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/03, 13:46:46 »
2. Zelf neig ik er naar toe Mint te gebruiken vanwege het gemak. 'Mint is voor beginners' hoor je dan; wat willen 'ervaren'  PC-gebruikers dan wat in Mint niet kan? Ik denk dan niet aan programmeurs, maar aan de gewone taken (surfen/chatten/mailen/txtverwerken/foto/film enz); daar heb je toch niets méér nodig dan in Mint zit?

Was Ubuntu niet altijd de distro voor beginners en amateurs? XD
Het probleem is overigens dat het werkt, het is toch helemaal niet leuk als je zelf de codecs niet hoeft te installeren, of als het netwerk al geconfigureerd is? etc..
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?