Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenOffice & docX bestanden  (gelezen 14062 keer)

OpenOffice & docX bestanden
« Gepost op: 2009/10/21, 12:21:27 »
Hey,

ik wil nu voor mijn zusje overstappen van windows xp naar ubuntu 9.10, en ze heeft in principe alles wat ze nodig heeft. Er is alleen één probleem; voor haar school moet ze alles inleveren in docx formaat. Nu weet ik dat openoffice docx bestanden kan lezen, maar hoe zit het met het creëeren ervan?
- Is OpenOffice in staat teksten als zo'n bestand weg te schrijven?
- Is de OpenOffice interface al volgens dezelfde indeling als word 2007? Dit werkt erg fijn namelijk.
- En belangrijker: in Office 2007 zitten behoorlijk veel templates om documenten mooi op te maken (automatische frontjes enz.). Biedt OpenOffice deze mogelijkheid ook?

Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/21, 12:27:33 »
Er is alleen één probleem; voor haar school moet ze alles inleveren in docx formaat.
Moet je bezwaar tegen maken, een school heeft het recht niet om dit verplicht te stellen, volgens mij ook niet in juridische zin. Als de school niet wil meewerken, moet je van die school een gratis versie van Windows + Word eisen (plus bijbehorende antivirus- en antimalware software). Je poot stijf houden hier.

Offline Dave

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/21, 12:27:44 »
Citaat
voor haar school moet ze alles inleveren in docx formaat.

Het is toch ook werkelijk van de ratten al die verplichtingen om 1 enkel bedrijf  maar te subsidiëren.


Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/21, 12:39:52 »
Eens, maarja je verandert de situatie niet.

Ik moet dus gewoon zeker weten of openoffice er goed mee overweg kan.
Ik zie dat openoffice goed in staat is docx bestanden ook op te slaan, maar hoe zit het met templates en opmaak ten opzichte van office 2007?

Iemand? ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/21, 12:58:44 door FrankieLee »

Offline Roel1963

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/21, 13:33:44 »
Moet je bezwaar tegen maken, een school heeft het recht niet om dit verplicht te stellen, volgens mij ook niet in juridische zin. Als de school niet wil meewerken, moet je van die school een gratis versie van Windows + Word eisen (plus bijbehorende antivirus- en antimalware software). Je poot stijf houden hier.

Dat moet dan worden neergelegd bij meer dan 3/4 van de scholen en (andere) openbare instellingen. Ik weet van een niet nader te noemen Hogeschool in Noord-Brabant dat je daar op afstand een bepaald werkstuk kan indienen, maar dan moet op die PC wel Office XP zijn geïnstalleerd, anders krijg je simpelweg geen toegang.

Noem het een juridische dwaling, noem het gedwongen (winkel-)nering. De ellende is, het is nu eenmaal zo. Ik ben toch bang dat je tegen windmolens vecht als je er tegenin gaat.

Offline track

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/21, 13:51:11 »
Er is nog een andere weg om dat probleem te omzeilen:  je levert alles als .pdf in.
Dit moeten zij aanvaarden omdat het een "erkende indutriële standaard" is.

track

Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/21, 13:59:30 »
Kan iemand nu asjeblieft antwoord geven op mijn vraag?  ;)

bedankt  O0

Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/21, 14:28:55 »
Toen ik deze thread las had ik hetzelfde als de vraagsteller: beetje irri dat men dan vlot de wereld wil veranderen terwijl er een gewone hulpvraag werd gesteld.

http://extensions.services.openoffice.org/taxonomy/term/36

Misschien heb je hier iets aan? hier staan veel templates (ander woord voor sjabloon) beschikbaar, niet alleen voor wordprocessings maar ook andere toepassingen die OO aankan.
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline maartendr

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/21, 14:34:26 »
Openoffice kan volgens mijn weten alleen docx lezen, niet schrijven.

Een andere oplossing is word 2007 installeren via playonlinux. Dat zal de simpelste oplossing zijn denk.

Edit: Ik vind het trouwens ook een schande dat je alleen docx-en kunt inleveren. Niet alleen linux gebruikers moeten dan beginnen puzellen, iedereen die een "verouderde" versie heeft van word zit in de penarie. Docx kan enkel geschreven worden door word 2007. Doc of open standaarden kunnen veel meer tekstverwerksers aan (en worden ook gelezen door word 2007). Een belachelijke eis van de school dus...
« Laatst bewerkt op: 2009/10/21, 14:37:48 door maartendr »

Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/21, 14:38:24 »
Ik ben weer een stukje verder; dank! Je moet templates dus als losse extensies downloaden, maar het werkt verder net zo mooi als Office2007. Ik kwam bijv dit mooie template pack tegen: http://extensions.services.openoffice.org/project/TemplatePack_II

Rest nu dus alleen nog de vraag hoe ik net zo'n fijne interface in OpenOffice krijg, want dat blijft toch wel een pro van Office2007

Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/21, 14:51:28 »
Leuke vraag ! volgens mij als je met google gaat zoeken zal er wel een GUI te krijgen zijn die lijkt op die van Office 2007. Alles is persoonlijk natuurlijk, ik zelf kon niet wennen aan 2007 en hoef die moeite ook niet meer omdat ik nu prima met OO 3.x uit de voeten kan..
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline track

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/21, 15:02:31 »
Verder heb ik trouwens nog dit gevonden:  http://katana.oooninja.com/w/odf-converter-integrator
Misschien probeer je hoe het daar mee gaat.  (is de kwaliteit zoals beloofd ?  Dat is vaak het knelpunt)

track

Offline Dave

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/21, 15:11:42 »
If you use the Ubuntu edition of OpenOffice.org, install the chocolate edition of odf-converter-integrator. The chocolate edition imports and exports Microsoft Office 2007 formats seamlessly.

en heeft met Novell te maken zo te zien daar (en zie andere draad)


chocolade editie, heerlijk, sinterklaas komt er aan.


Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/21, 23:33:10 »
Toen ik las dat aleen .docx is toegelaten, zag ik water branden. Bij mij op de Universiteit van Tilburg is het zelfs andersom (al zijn er wel af en toe wat pipo's die het toch proberen): .doc of .pdf. En het is er nog wel een Microsoft-walhalla daar, "zelfs" Apple wordt er nauwelijks serieus genomen.

Verder sluit ik me aan bij Dave.

Offline woteb

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/21, 23:46:46 »
Ik draai op Debian Testing, en daar is OpenOffice.org op versie 3.1. Daarmee kan ik prima docx, xlsx enz. mee gebruiken. Zelfs Abiword kan met docx overweg. Probeer het eens.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/22, 00:25:53 »
Vandaag geconstateerd: OO in Ubuntu 9.04 kan geen docx wegschrijven (bewaren als), OO in Ubuntu 9.10 die vandaag [EDIT: sorry, volgende week, de 29ste /EDIT] verschijnt wel (althans de laatste beta kan dat).

Blijft overeind: overheidsgesubsidieerde instellingen die MS-software verplichten, zijn helemaal fout bezig. Fout als in 'fout in de oorlog'. De SP in Nederland is een van de weinige partijen die zich hierover wel eens uitspreekt, druk maakt. Misschien eens contact opnemen?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/22, 11:54:52 door Paul Matthijsse »

Offline woteb

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/22, 07:16:43 »
Net wat ik al schreef, bij Debian (testing) werkt het wel, zojuist nog geprobeerd en geen enkel probleem met het -openen- van een docx bestand, het opslaan onder een andere naam (van dit document) als docx en het openen van het nieuwe docx bestand.

Debian (testing en unstable) werken met versie 3.1.1 van OOo. Jaunty met 3.0.1 en Karmic met 3.1.1.  *) Je zou dus met Karmic kunnen werken, of Debian gebruiken. Daar wil ik je wel mee helpen als dat nodig mocht zijn.

Bron: Distrowatch, gezocht op Ubuntu en Debian.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Dave

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/22, 10:47:38 »
de plugin voldoet als je nog een vroegere versie hebt.

shadows

  • Gast
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/23, 08:11:08 »
 Mischien iets voor Neelie Kroes om zich over te buigen  =D =D

Groet,

van_zwier

  • Gast
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/23, 15:10:22 »
de plugin voldoet als je nog een vroegere versie hebt.


?? Bijna dan, het is zeker een verbetering (ik maak veel handleidingen) maar het is zeker niet perfect.
Zo gauw je in office 2007 een voorblad hebt toegevoegd, wordt dit nog steeds verkeerd vertoond.
Dit geld ook voor bepaalde organigrammen helaas.

Offline hans1963

  • Lid
    • De wereld volgens Hans
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/24, 21:44:20 »
Vandaag geconstateerd: OO in Ubuntu 9.04 kan geen docx wegschrijven (bewaren als), OO in Ubuntu 9.10 die vandaag [EDIT: sorry, volgende week, de 29ste /EDIT] verschijnt wel (althans de laatste beta kan dat).

Blijft overeind: overheidsgesubsidieerde instellingen die MS-software verplichten, zijn helemaal fout bezig. Fout als in 'fout in de oorlog'. De SP in Nederland is een van de weinige partijen die zich hierover wel eens uitspreekt, druk maakt. Misschien eens contact opnemen?
Ook groenlinks had zich aangesloten bij de SP op dit punt.  Maar het overheidsbeleid op dit punt blijft hangen. Er is een apart traject voor ingezet, maar teveel bestuurlijke instanties binnen de overheid houden niet zo van die bemoeienis en gaan toch hun eigen weg. Eigenlijk gebrek aan leiding vanuit het ministerie.
10.04 Lucid lynx, Firefox, Thunderbird, OoO

Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/28, 11:28:52 »
Net wat ik al schreef, bij Debian (testing) werkt het wel, zojuist nog geprobeerd en geen enkel probleem met het -openen- van een docx bestand, het opslaan onder een andere naam (van dit document) als docx en het openen van het nieuwe docx bestand.

Debian (testing en unstable) werken met versie 3.1.1 van OOo. Jaunty met 3.0.1 en Karmic met 3.1.1.  *) Je zou dus met Karmic kunnen werken, of Debian gebruiken. Daar wil ik je wel mee helpen als dat nodig mocht zijn.

Bron: Distrowatch, gezocht op Ubuntu en Debian.
Ik heb zelf al 9.10 RC draaien, wacht nog ff op de final en dan installeer ik hem bij haar. Dank voor de aangeboden hulp iig.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 12:22:48 door FrankieLee »

Offline Reijer

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/28, 11:57:29 »
Kan iemand nu asjeblieft antwoord geven op mijn vraag?  ;)

bedankt  O0
OpenOffice 3.1 dat standaard in Ubuntu 9.10 zit, kan docx lezen schrijven !

Reijer.

Offline Anco

  • Lid
Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/28, 16:52:59 »
Vind het ook vreemd dat het in docx formaat moet. Rare keus van die school.
Als openoffice toch niet kan voldoen zou je als laatste keuze ook windows office met behulp van crossover kunnen draaien.
Hoewel ik hier geen voorstander ben omdat je dan nog steeds windows office gebruikt. Maar als van school moet. Kun je beter zo doen dan ook nog xp blijven gebruiken.
Linux user #485563

Re: OpenOffice & docX bestanden
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/28, 17:13:47 »
Dit geld ook voor bepaalde organigrammen helaas.

Organigrammen kan je prima maken met het pakketje Dia in de repo's. Die schrijf je weg als plaatje, en zet je vervolgens in je document.