Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met virtualbox  (gelezen 9719 keer)

Problemen met virtualbox
« Gepost op: 2007/11/12, 11:50:25 »
Dag iedereen,


een paar weken geleden heeft mijn broer Innotek Virtualbox op de laptop gezet. Omdat de laptop problemen had met opstarten en afsluiten, heb ik Gutsy gibbon helemaal terug geïnstalleerd. Gevolg is wel dat die virtual machine weg is. Ik ben dat terug aan 't proberen te installeren geweest maar het lukt niet. Mijn broer heeft dat toen klaar gekregen hoewel hij het nooit gebruikt had en nu had ik graag hulp willen hebben hier om dat te installeren zodat ik dat zelf kan doen. Er zou windows XP op moeten draaien maar ik weet niet meer wanneer je die er juist moet opzetten. Ook met de wizard te volgen om aan te duiden hoeveel ruimte die moet hebben en van waar uit dat moet draaien, weet ik helemaal niet meer wat ik moet aanduiden.

Kan iemand mij hierbij helpen om dat terug in orde te krijgen?

Groetjes en alvast heel erg bedankt,

Els

Problemen met virtualbox
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/12, 12:44:04 »
Virtualbox zit in Synaptic, dit is de Open Source versie.
Virtual box opstarten en dan een virtuele machine aanmaken door op de knop NEW te drukken. Dan moet je een aantal vragen beantwoorden c.q. velden invullen, naam van de machine,besturingssysteem, grote van het geheugen instellen en dan krijg je een scherm waar je een harde schijf in kan stellen knop NEW en dan kan je kiezen voor een dynamische schijf (Deze kan "groeien") en een fixed schijf (kan niet meer "groeien") is een vaste waarde, bij beide kan je met een schuifje instellen.
Dan eerst je XP schijf in de cd rom stoppen en dan op start drukken, als het goed is wordt nu XP geinstalleerd.
Als XP draait kan je onder Devices nog Guest Additions installeren, deze kan je van de Inottek webside downloaden, hier zitten nog wat extra drivers in.
Als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline eXtreem

  • Lid
Problemen met virtualbox
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/12, 12:46:15 »
Ik heb hem toevallig dit weekend ook geinstalleerd. Het enige dat ik even handmatig moest doen was mezelf lid maken van de "virtualbox" usergroup en een keer opnieuw inloggen op ubuntu. Draait als een trein nu.

Gr. eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Problemen met virtualbox
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/12, 19:34:16 »
Dag Gijs,


het lukt van geen kanten, ik word er alleen maar agressief van. Ik weet gewoon niet of ik fixed of dynamisch moet kiezen en hij vraagt ook in die vragenlijst iets van waar het moet starten geloof ik en daar heb ik ook geen enkel idee wat ik moet aanduiden.

Ik krijg telkens deze foutmelding te zien:

The VirtualBox kernel driver is not accessible to the current user. Make
sure that the user has write permissions for /dev/vboxdrv by adding them
to the vboxusers groups. You will need to logout for the change to take
effect..
VBox status code: -1909 (VERR_VM_DRIVER_NOT_ACCESSIBLE).

Ik begrijp er niks meer van, bij mijn broer ging het toen vrij goed en zelf kan ik er niet mee verder.

Groetjes,

Els

Offline siegi

  • Lid
Problemen met virtualbox
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/12, 19:44:40 »
Als je in de terminal het volgende intypt zou je normaal lid moeten worden van vboxusers
Toepassingen > hulpmiddelen > terminalvenster
sudo adduser els vboxusers

(els vervang je door je gebruikersnaam in ubuntu)

Dan vraagt hij naar je wachtwoord, je ziet niet dat je typt, maar het komt wel degelijk uit.

Problemen met virtualbox
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/12, 20:03:16 »
Citaat van: Els1980
Dag iedereen,


een paar weken geleden heeft mijn broer Innotek Virtualbox op de laptop gezet. Omdat de laptop problemen had met opstarten en afsluiten, heb ik Gutsy gibbon helemaal terug geïnstalleerd. Gevolg is wel dat die virtual machine weg is. Ik ben dat terug aan 't proberen te installeren geweest maar het lukt niet. Mijn broer heeft dat toen klaar gekregen hoewel hij het nooit gebruikt had en nu had ik graag hulp willen hebben hier om dat te installeren zodat ik dat zelf kan doen. Er zou windows XP op moeten draaien maar ik weet niet meer wanneer je die er juist moet opzetten. Ook met de wizard te volgen om aan te duiden hoeveel ruimte die moet hebben en van waar uit dat moet draaien, weet ik helemaal niet meer wat ik moet aanduiden.

Kan iemand mij hierbij helpen om dat terug in orde te krijgen?

Groetjes en alvast heel erg bedankt,

Els
Hallo Els,

klik op de link http://n00buntu.blogspot.com/ scroll naar beneden tot dat je het gedeelte van Ubuntu+Compiz tegenkomt, volg de instructies precies op en je hebt een geweldig mooie desktop en Virtualbox draaien. Ik heb ook exact de instructies opgevolgd en het werkt perfect. Succes ermee.

groet, robert
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Problemen met virtualbox
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/14, 10:00:05 »
Dag iedereen,


hoe het komt weet ik niet, maar het wil maar niet werken bij mij. Ik weet nooit wat ik moet aanduiden bij de instellingen van waar hij moet starten of wat er ook allemaal gevraagd word. Als je Innotek virtual box open hebt en je klikt op "new" gaat er een wizard starten. Op de derde pagina van die wizard vraagt hij "Boot hard disk" ik denk dat dat wil zeggen van waar die virtual machine moet starten. Eender wat ik daar aanduid, 't is altijd verkeerd. Ik geraak zo ver dat hij met de Windows cd begint te installeren, maar in 't begin gaat het al mis. Je moet dan de partitie aanduiden, er staat er dan eentje en als hij dan begint met het formatteren, loopt het altijd vast. Ofwel doet hij gewoon niet verder, ofwel formatteerd hij dat zogezegd en dan begint hij altijd weer opnieuw met het begin van de installatie cd.
Ik word er gek van!

Wie kan mij stap voor stap uitleggen van waar die machine zogezegd moet starten en wat ik daar moet aanduiden als hij iets van die mappen vraagt. Ik denk dat daar de fout zit en ik weet helemaal niet wat in te vullen.
De website met die uitleg is wel best goed, maar slaat de helft van de stappen over zodat ik nog niet juist weet wat aan te vullen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Problemen met virtualbox
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/16, 08:25:21 »
Dag iedereen,


is er nog een of andere slimme geest die mij kan helpen met het instellen van virtualbox? Ik heb nog altijd problemen daarmee. Volgens mij gaat het mis daar waar de wizard die vragen stelt over van waar hij moet opstarten. Ik heb al vanalles geprobeerd en niks helpt. Hopelijk krijg ik hier de nodige helpende hand.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Els

Hendrikdegraaf

  • Gast
Problemen met virtualbox
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/16, 11:05:31 »
Hoi Els,
Ik weet er niet super veel vanaf, maar het is mij deze week wel gelukt om virtual box te installeren en ik heb hierop ook een OS weten te installeren. Misschien kan ik toch helpen!

Citaat van: Els
The VirtualBox kernel driver is not accessible to the current user. Make
sure that the user has write permissions for /dev/vboxdrv by adding them
to the vboxusers groups. You will need to logout for the change to take
effect..
VBox status code: -1909 (VERR_VM_DRIVER_NOT_ACCESSIBLE).
Het is me niet helemaal duidelijk of dit  inmiddels is opgelost.... (waarschijnlijk wel, want het lijkt alsof je al in de installatie van Windows terecht kunt komen)
Bij mij lukte het aanmaken van de gebruiker via de commandline niet helemaal. Het kan ook grafisch: systeem > beheer > gebruikers en groepen; ga naar de group Virtual Box en vink je gebruikersnaam aan.

Nu zou het moeten werken. Je kan aan de slag gaan door de wizard NEW te gebruiken. Ik ken deze wizard niet uit m'n hoofd, maar ik kan je wel de volgende tips geven:
- Voordat je een OS op virtual box kunt installeren moet je zorgen dat je een virtual disk hebt aangemaakt. Dit kan het beste een dynamische disk zijn: deze heeft wel een maximale grote die jij zelf specificeert (ik zou het op +/- 10 GB zetten), maar de eigenlijke grote groeit naarmate er meer dingen in het gast OS worden geïnstalleerd.
- Verder moet je wel genoeg RAM toewijzen aan je virtual machine: dit is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid RAM in je computer. Je moet hierbij zorgen dat er voldoende RAM overblijft voor je gast OS, maar toch ook voldoende RAM toebedelen aan je virtuele machine. Ik heb bijv. in total 2 GB RAM, en heb mijn virtuele machine op 1 GB gezet.
- Je moet ook zorgen dat je een CDROM drive hebt gemount, maar aan je berichten te zien is dat al goed in orde. (je kan trouwens een echte CD drive mounten, maar ook een ISO bestand).

Ik weet dat dit niet echt een stap voor stap uitleg is, maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt. Meer kan ik niet doen, want ik zit momenteel op m'n werk achter Windows, zonder Virtual Box.

Groet,
Hendrik

Problemen met virtualbox
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/01, 09:28:30 »
Hallo,


is er nu echt niemand die mij kan helpen? Ik doe alles zoals het moet, ik volg netjes de setup, ik maak de virtuele schijf meer dan groot genoeg, minstenst 10 GB en toch wil dat spel niet werken. Elke keer gaat het verkeerd bij 't starten op de cd-rom, met het formatteren staat er dan dat stuk schijf, ik duid aan formatteren naar NTFS (zo moet het toch?) en het spel begint te formatteren tot 20% en stopt ermee. Het is zo onnoemelijk irritant, ik heb er al tientallen keren aan geprobeerd en het wil gewoon niet werken.
Ik denk dat het ergens misgaat waar je in de setup moet aanduiden: Boot hard disk (primary master). Als ik daar new kies en de wizard volg, een naam invul en het laat staan zoals het is (dan zou dat op /home/els/virtualbox komen)  dan lukt het gewoon niet met dat formatteren.
Ik heb al vanalles geprobeerd en ben ten einde raad. Juist dat stukje van de wizard word niet goed uitgelegd in de Engelstalige website waarvan hier in dit topic een link staat en ik heb geen idee wat het moet zijn.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want het lukt niet en ik erger me méér dan blauw.

Groetjes,

Els

Offline Soul-Sing

  • Lid
Problemen met virtualbox
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/01, 09:45:40 »
hoi els,
ik snap je probleem niet meer. na de uitleg van hendrik de graaf, die heel goed is, zou het moeten lukken.
zou je nog eens kunnen uitleggen wat je wil op welk systeem met welk resultaat?

Problemen met virtualbox
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/01, 09:59:39 »
Dag leoquent,


ik heb gewoon Ubuntu 7.10 Gutsy gibbon op de laptop en op de computer. Ik was aan 't proberen om Windows XP in Het Innotek virtual machine te laten draaien maar het wil niet lukken om een of andere reden. Mijn broer had het een tijdje geleden op de laptop kunnen installeren maar doordat ik daar gutsy gibbon opnieuw op geïnstalleerd heb, is die virtual machine weg.
We willen dus gewoon op de laptop of de computer Windows XP laten draaien in een virtual machine.

Groetjes,

Els

Offline joop905

  • Lid
Problemen met virtualbox
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/01, 11:15:47 »
ik zat ook in de probleem toen ik naar 7.10 ging
kreeg ook fout melding ben toen wezen zoeken en ben over gegaan op VMWare Server
met deze link: http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php?id=835
en werkt nu goed

ps.VMWare Server is voor thuis gebruik gratis

Offline siegi

  • Lid
Problemen met virtualbox
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/01, 11:57:48 »
Heb je in je home dir nog meer als 10 gb ruimte?

Offline Ramana

  • Lid
Problemen met virtualbox
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/01, 12:19:04 »
Ik gebruik niet de VirtualBox uit de repositorie van Ubuntu , maar de deb-versie van Virtualbox: (http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads )

Beter niet installeren met GDebi (omdat je de vragen tijdens installatie niet kunt beantwoorden, misschien kan dit later alsnog). Installeren met Kpackage of console gaat prima.

Het kan zijn dat je nog /etc/fstab moet aanpassen om de usb werkend te krijgen door deze regels tussen de streepjes toe te voegen:
--------------------
# 85 is the USB group
none     /proc/bus/usb usbfs devgid=85,devmode=664 0 0
----------------------

en de vboxusers groep toe te voegen aan de gebruiker, zoals Hendrik schreef....


Zo te lezen heb je dit alles werkend, maar gaat het mis met he installeren van XP (formateren breekt af?)
Probeer eens te formateren naar FAT32 i.p.v. NTFS

Problemen met virtualbox
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/01, 15:18:12 »
Dag iedereen,


mijn partitie home heeft nog 50 GB geheugen dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Bedankt voor de tips, ik ga dat uitproberen en dan zal ik hier laten weten of het gelukt is.

Groetjes,

Els

Problemen met virtualbox
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/02, 11:35:39 »
Hallo,


als ik vmware probeer te installeren krijg ik dit: Unknown package type: /home/els/Mijn documenten/vmware-server-distrib

Ik heb de uitleg gevolgd over die andere manier om Virtualbox erop te krijgen, wat ik ook doe, die rommel wil gewoon niet werken.

Waar ik precies in het document die regetjes moet invullen die tussen de stippellijnen staan, weet ik niet en of die stippellijnen erbij moeten weet ik ook niet. Ik ben nog vrij onbekend met die commando 's en dingen veranderen aan bestanden en heb daarom klare en duidelijke uitleg nodig.

Kortom: ik geraak er van geen kanten uit. Heb ook geprobeerd als FAT32 te formatteren, eender wat ik aanduid, bij het formatteren gebeurt er zelfs helemaal niks meer. Het scherm van dat je zou moeten zien dat hij aan 't formatteren is, blijft staan en na een tijd gaat het scherm weg en staat er bij Windows "aborted".

Moeilijk hoor en enorm irritant.

Groetjes,

Els

Offline Soul-Sing

  • Lid
Problemen met virtualbox
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/02, 11:46:11 »
@els kun je bij een steunpunt in de buurt niet contact met iemand zoeken?
misschien wil iemand je ondersteunen, langskomen. wie weet? is dat een idee?

Problemen met virtualbox
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/02, 11:49:32 »
Dat kan ik wel doen ja, of de laptop meenemen volgende week zondag naar de Linux bijeenkomst van nokelu in Turnhout.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Problemen met virtualbox
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/02, 12:00:26 »
Citaat van: Els1980
Dat kan ik wel doen ja, of de laptop meenemen volgende week zondag naar de Linux bijeenkomst van nokelu in Turnhout.
perfect! zou ik doen.:) je hebt linux runnen, nu alleen nog virtualbox.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Problemen met virtualbox
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/02, 12:01:29 »
Die meeting op NoKeLu lijkt me wel interessant hoor. Alleen ligt die mensen hun site plat:
Locatie : Sint-Victor
Datum en tijdstip : zondag 9 december 2007 [14u00]
Gevonden via de cache in google ;)

In Turnhout zitten een paar steunpunten een paar ervan zitten hier ook op het forum zoals profoX en Asilnevs, je kan ze steeds vragen via een mailtje via hun profiel.

Succes.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Problemen met virtualbox
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/02, 12:45:55 »
Citaat van: bartek
In Turnhout zitten een paar steunpunten een paar ervan zitten hier ook op het forum zoals profoX en Asilnevs, je kan ze steeds vragen via een mailtje via hun profiel.
Succes.
Ik ben dit probleem al langer aan het volgen maar moet hier voor passen, ik heb echt geen ervaring met Virtualbox en wil rechtuit gezegd ook niets meer met Windows te maken hebben :/ want dan begint die miserie met virussen en dergelijke weer veronderstel ik.
Sorry Els
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Soul-Sing

  • Lid
Problemen met virtualbox
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/02, 12:48:59 »
misschien nokelu dan? :)

Problemen met virtualbox
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/08, 19:21:07 »
Hallo,


kan er iemand mij nog eens helpen aub? Ik ben bezig met die VMWare, ik heb vandaag een MP3 speler gekregen van mijn vriend maar die moet je met zo 'n klein cd'tje installeren en dat gaat zoals gewoonlijk weer niet in Linux. Daarom probeer ik nu VMWare te installeren. Ik ben er bijna klaar mee maar nog 1 ding lukt niet:

Als je daarna op de tar.gz een dubbele muisroffel loslaat start vanzelf Gnome' s Archiefbeheer op en kan je het bestand uitpakken op de plek naar keuze. Dat kan b.v. in je eigen Home map of op een aparte data partitie (zoals bij mij het geval is). Eenmaal uitgepakt ga je in een terminal naar die lokatie toe en geeft dan vervolgens het volgende commando:

sudo ./vmware-install.pl

Ik heb die VMware in mijn gewone home map els gezet. Ik heb vanalle commando 's geprobeerd en krijg het spel maar niet aan de praat om die vragen op te kunnen lossen. Dit heb ik geprobeerd in de terminal:

els@els-desktop:~$ sudo ./vmware-install.pl
sudo: ./vmware-install.pl: command not found
els@els-desktop:~$ sudo /els/vmware-install.pl
sudo: /els/vmware-install.pl: command not found
els@els-desktop:~$ sudo /els/vmware-install.pl
sudo: /els/vmware-install.pl: command not found
els@els-desktop:~$ sudo .els/vmware-install.pl
sudo: .els/vmware-install.pl: command not found
els@els-desktop:~$ sudo ./vmware-install.pl
sudo: ./vmware-install.pl: command not found
els@els-desktop:~$ sudo els/vmware-install.pl
sudo: els/vmware-install.pl: command not found
els@els-desktop:~$ sudo els/vmware-install.pl
sudo: els/vmware-install.pl: command not found
els@els-desktop:~$ vmware
bash: vmware: opdracht niet gevonden

Weet iemand wat ik nu moet doen om dat commando aan de praat te krijgen en VMware in te kunnen stellen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes en bedankt alvast,

Els

JimZ

  • Gast
Problemen met virtualbox
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/08, 23:34:09 »
Als het tar.gz bestand in "/home/els" staat en je pakt het uit met de pakketbeheerder dan maakt die doorgaans een aparte map aan waar de uitgepakte bestanden in gezet worden.

Dus ga in de terminal eens naar die map met:
cd /home/elsen doe dan eens:
lsdaarmee vindt je de mapnaam waar de VMWare-installer in terecht gekomen is. Ga daar vervolgens naartoe met:
cd [naam_van_van_de_map]Kijk met nogmaals:
lsof je dan wel de naam van de installer ziet (./vmware-install.pl volgens jouw) en probeer daarvandaan dan nog eens de installatie te starten.

Gr,
Jim