Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?  (gelezen 3455 keer)

Offline Els

  • Lid
[opgelost] Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Gepost op: 2012/03/05, 22:40:36 »
Ik heb altijd Remmina gebruikt om te verbinden met de Windows-server van mijn werk, maar sinds een poos botst dat met een van de programma's op de server waardoor de verbinding steeds verbroken wordt als ik in dat programma bezig ben. Dat werkt niet zo lekker...
Nu heb ik KRDC en Vinagre geïnstalleerd, bij geen van beide doet het probleem zich voor, maar voor zover ik kan zien kan ik daar mijn lokale printer niet instellen, en ook kan ik mijn gedeelde map in Xubuntu niet zien.
Is dat wel ergens in te stellen, en zo ja hoe? En zo nee, weet iemand dan nog een ander alternatief? Ik heb naar freerdp gekeken, maar dat gaat via de terminal en dat is me iets te veel werk, ik gebruik het nogal vaak.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/10, 23:29:55 door Els »

Offline Els

  • Lid
Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/06, 22:01:16 »
Gigolo is een bestandsbeheerder op afstand, dat doet toch niet hetzelfde als Remmina en zo? Of wel?

Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/07, 10:21:20 »
Je kunt Teamviewer proberen.

Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/07, 10:27:28 »
Ik gebruik remmina echt veel. Nooit problemen mee. Teamviewer zou inderdaad een alternatief zijn. Ik heb ook weleen pac gebruikt, misschien is dat wat? http://sourceforge.net/projects/pacmanager/

Offline HarzG

  • Lid
Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/07, 10:49:02 »
Daar staan een paar opmerkingen over de veranderingen in de laatste versies van Remmina.

Je kan nog een paar dingen proberen (gok) om te bekijken of je programma gewoon/beter werkt.
1. Staat in de voorkeuren/opties (Ctrl-P of via menu) de schaalkwaliteit op "hyper" (1e tab)?
2. Staan in de laatste tab van de voorkeuren/RDP de kwaliteitsopties op "laag" en alle andere opties eronder "uit"?
3. Als je Remmina start, verschijnt er de balk boven. Daarin kan je vastleggen "alle toetsenbord-gebeurtenissen" afvangen.
4. Is er aan de server of de router van je werk iets veranderd, d.w.z. moet je daar bijv. vooraf je thuis-IP-adres vast laten leggen als "vertrouwd"?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Els

  • Lid
Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/08, 18:58:30 »
Teamviewer werkt met wine, toch? Ik ben al een paar jaar wine-vrij ;) en als er geen bittere noodzaak is, zou ik dat graag zo houden.
Ik wissel nu tussen Remmina (als ik moet printen), KRDC en Vinagre. Alledrie samen doen ze wel wat ik nodig heb, maar het liefst zou ik met Remmina blijven werken.

Daar staan een paar opmerkingen over de veranderingen in de laatste versies van Remmina.

Je kan nog een paar dingen proberen (gok) om te bekijken of je programma gewoon/beter werkt.
1. Staat in de voorkeuren/opties (Ctrl-P of via menu) de schaalkwaliteit op "hyper" (1e tab)?

Ja.

Citaat
2. Staan in de laatste tab van de voorkeuren/RDP de kwaliteitsopties op "laag" en alle andere opties eronder "uit"?

Ja.

Citaat
3. Als je Remmina start, verschijnt er de balk boven. Daarin kan je vastleggen "alle toetsenbord-gebeurtenissen" afvangen.

Ik heb dit al met aan en uit geprobeerd, maakt helaas geen verschil.

Citaat
4. Is er aan de server of de router van je werk iets veranderd, d.w.z. moet je daar bijv. vooraf je thuis-IP-adres vast laten leggen als "vertrouwd"?

Dat niet. Er is een nieuwe server, maar het probleem was al daarvóór begonnen. Eerst dacht ik dat het aan de sneltoetsen lag, in dat programma gebruikte ik vaak F4, wat toen de problemen net begonnen steeds de oorzaak was van het afsluiten, maar ik heb die sneltoetsen tig keer gecontroleerd, en volgens mij zit daar niets fout. Daarna heb ik ervoor gezorgd geen functietoetsen meer te gebruiken, maar het ging steeds vaker gebeuren en nu is het zo ongeveer om de andere keer dat ik ergens op klik dat Remmina ermee ophoudt...
Het gebeurt maar bij één programma, bij de softwareleverancier hoef ik niet aan te komen met een Linuxprobleem... :( Ik heb ook de indruk (niet 100% zeker) dat het begonnen is na de installatie van een nieuwe (X)ubuntuversie, dus waarschijnlijk ook een nieuwe Remminaversie.

Ik zal eens naar die pacmanager kijken, maar tot nu toe red ik me wel met m'n drie verschillende progjes ;) Intussen zal ik alle instellingen van Remmina nog eens goed uitproberen.

Tot nu toe bedankt allemaal!

Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/08, 20:43:48 »
Teamviewer heeft zelf een paar Windows-libs in de Linux-installer gecompileerd, dus is niet volledig Wine.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/08, 20:48:06 »
Ik heb ook de indruk (niet 100% zeker) dat het begonnen is na de installatie van een nieuwe (X)ubuntuversie, dus waarschijnlijk ook een nieuwe Remminaversie.
Probeer even gnome-rdp, die werkt ook in Xubuntu.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Els

  • Lid
Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/09, 23:54:12 »
Probeer even gnome-rdp, die werkt ook in Xubuntu.

Dank je. Werkt goed, ik kan alleen niet vinden of (en hoe) ik mijn lokale printer in kan stellen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/10, 12:36:02 »
Als het om je eigen printer thuis gaat, kan je dat misschien via de export naar een PDF-bestand oplossen. Misschien is er ook nog een andere omweg voor het afdrukken als de printer niet getoond wordt.

De alternatieve pakketten rdesktop+tsclient (in 10.04 zaten die er standaard bij) geven je de mogelijkheid om je locale map aan je remote-client te hangen. Deze optie staat in het middelste tabblad (local resources) helemaal onderaan.
Daarmee zou je dan PDF/PS-bestanden, die je op de remote-client produceert, in je home-map van je pc thuis kunnen droppen.

Voor het geval dat er geen PDF-printer op de remote-client staat, kan je op kantoor vragen of men daar de PDFCreator wil installeren. Die is gratis en mag ook bedrijfsmatig gebruikt worden.
Dat programma kan als gebruikers-apllicatie en ook als netwerk-applicatie geïnstalleerd worden. De netwerk-versie levert een nieuwe netwerk-printer op "voor iedereen" waarmee vanuit elk programma PDF-bestanden kunnen worden gemaakt.
NB1: Schakel de "aanvullende" programma's/browser-toolbar, die bij de installatie aangeboden worden, gewoon uit.
NB2: Je kan met de PDFCreator ook 3-4 afdrukopdrachten (ook uit verschillende applicaties) samenvoegen tot 1 PDF-bestand.

btw: Ik gebruik op kantoor nu ook Xubuntu, daar ik ben "gelukkiger" met 10.04. De tussenversie 11.10 heeft wel een aantal verbeteringen, maar die wegen niet op tegen een paar onverwachte crashes van applicaties. In een kantoor-situatie is de LTS-versie (ondanks sommige beperkingen - de oudere Thunar ziet smb: niet) voor mij de betere keus.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Els

  • Lid
Re: Remmina, KRDC, Vinagre, alternatieven voor RDP?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/10, 23:29:06 »
Dank voor je uitgebreide reactie! Printen via PDF was al mijn workaround sinds ik Remmina niet meer kan gebruiken. Omdat ik het tot nu toe in die andere toepassingen niet voor elkaar kreeg een lokale map te delen, emailde ik die bestanden maar op en neer...

Maar... ik heb na een hele hoop gepuzzel alles aan het werk gekregen met freerdp (xfreedrp) :D :D :D

xfreerdp -f -u gebruiker -d DOMEIN --plugin cliprdr --plugin rdpdr --data printer disk:openbaar:/home/els/openbaar -- xx.xxx.xx.xx:xxxx
Printer, gedeelde map, en klembord. Ik kan weer efficiënt werken! Iedereen bedankt voor de hulp :)