Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestand terughalen met DejaDup  (gelezen 371 keer)

bestand terughalen met DejaDup
« Gepost op: 2014/03/15, 11:38:19 »
Ik heb een backup gemaakt van mijn Persoonlijke Map, maar ik zie geen mogelijkheid met DejaDup om een specifiek bestand uit die backup terug te halen.
Zie ik iets over het hoofd?


Offline Ed

  • Lid
Re: bestand terughalen met DejaDup
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/15, 11:49:14 »
Volgens mij bestaat die optie niet daarom gebruik ik Backintime, dan kun je ten alle tijden bij je bestanden komen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestand terughalen met DejaDup
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/15, 13:00:37 »
Zo is dat inderdaad. De backup wordt in een gecomprimeerd archief opgeslagen, in een speciaal formaat dat toelaat incrementeel te werken. Je kan dus enkel de ganse backup terugplaatsen. Vervelend als je op één bestand een fout hebt gemaakt, en een oude versie wil terughalen. Je wil niet dat ook al je andere werk gereset wordt.
Er is een workaround doordat je je backup met DejaDup op een andere plaats kan terugplaatsen (vb. een USB). Dan krijg je de vroegere versie op een andere plaats, en kan je daarin het oude bestand terugvinden. Als je echter voor dat ene bestandje eerst een  ganse oude versie van je home op vrije ruimte (die je al moet hebben) moet gaan kopiëren, dan kost dat zeer veel tijd om dat éne bestandje te kunnen recupereren ...
Zelf gebruik ik rsync met een scriptje zodat oude versies behouden blijven, en niet gewijzigde bestanden met harde links naar de vroegere versies worden aangemaakt. Dat is wat Backintime  ook doet, via een grafische interface. Voordeel: de bestanden van je backup blijven rechtstreeks toegankelijk; nadeel: dat vereist wat meer schijfruimte.

Re: bestand terughalen met DejaDup
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/15, 15:22:40 »
Zelf gebruik ik Deja Dup al jaren niet meer, maar het was toen wel mogelijk (zie 2e antwoord) om een individueel bestand terug te brengen in een oudere, opgeslagen, staat:
http://askubuntu.com/questions/181272/is-it-possible-to-restore-only-one-directory-with-the-backup-utility
Geen idee of dit met de meeste recente versie van Deja Dup en nautilus nog kan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestand terughalen met DejaDup
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/15, 18:15:31 »
Wow, als dat geen verborgen feature is! Dat kan inderdaad wel, rechtstreeks vanuit nautilus via het rechts-klik menu""Restore missing files...". Zeer mooi dus, want maakt DejaDup perfect bruikbaar. Je moet het wel even weten vinden.