Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: S-Video kabel + Linux  (gelezen 2680 keer)

Offline yJi

  • Lid
S-Video kabel + Linux
« Gepost op: 2013/09/10, 16:58:54 »
Werkt een S-Video kabel ook onder Linux, zo ja kun je me uitleggen hoe dat onder Xubuntu werkt.

Dank alvast voor de reactie's.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/10, 17:04:09 »
Gewoon de kabel inpluggen en de tv aanzetten op het s-video kanaal en daarna je computer aanzetten werkt niet? Heb je al gekeken in de monitorinstellingen in Xubuntu?
Wat voor videokaart heb je? Voor Ati en Nvidia kan je het driverprogramma gebruiken om de instellingen aan te passen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/10, 18:32:17 »
Acer klaptop met ATI, de blauwe Fn toets gelijk met de F5 / F6 toets, om de video uitgang te schakelen.
Dat is op mijn hardware .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/10, 23:08:52 »
Gewoon de kabel inpluggen en de tv aanzetten op het s-video kanaal en daarna je computer aanzetten werkt niet? Heb je al gekeken in de monitorinstellingen in Xubuntu?
Wat voor videokaart heb je? Voor Ati en Nvidia kan je het driverprogramma gebruiken om de instellingen aan te passen.

Ik heb een VIA Technologics videokaart.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/10, 23:17:17 »
Acer klaptop met ATI, de blauwe Fn toets gelijk met de F5 / F6 toets, om de video uitgang te schakelen.
Dat is op mijn hardware .......

Bij mij is dat de Fn F5 toets, op de TV heb ik alleen maar een uitgang, maar kan ik dan ook met een extra scartpug met een S-Video ingang/uitgang schakelen het dat wel ook op ingang te kunnen zetten/gebruiken?
Ga woensdag even kijken of ik dan wel video's kunt opnemen op DVD's, als dat niet lukt dan maar vanaf de videorecorder met die extra scartplug.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/10, 23:21:41 »
Zijn daar misschien ook Terminal commando's voor, om het via Terminal op S-Video in te schakelen?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/13, 10:44:18 »
Heb je al gekeken in de monitorinstellingen in Xubuntu?

Bedoel jij dan de Beeldscherminstellingen onder Instellingen?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/17, 10:12:46 »
Naar het mij schijnt hebben jullie daar dus geen  of niet voldoende ervaringen mee, klopt mijn stelling?

Om de S-video fysiek in te schakelen moet ik de Fn + F5 toets gebruiken, maar ook dan zie ik geen beelden van TV en ook niet vanaf de videorecorder.
Dan laat ik dit dan nu maar los, hier is dus geen oplossing voor te vinden heb van alles geprobeerd, maar krijg nog steeds geen beeld via de S-videokabel vanaf de toestellen hierboven.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/17, 10:27:04 »
Naar het mij schijnt hebben jullie daar dus geen  of niet voldoende ervaringen mee, klopt mijn stelling?
Niet voor mij, maar begrijpen w elkaar wel?
De aansluiting is een uitgang van de PC, waarmee je een TV die het aankan kunt gebruiken als monitor.
Zelf doe ik dat met een verloopkabel van S-video naar tulp en dan van tulp SCART met een verloopconnector.
Deze verloop connectoren heb je ook weer voor een ingang, of voor een uitgang, of omschakelbaar.
Hier gebruik ik een omschakelbare, deze kostte maar een paar €, de verloopkabel heb ik gedeeltelijk zelf moeten maken, in de winkels kon ik niets vinden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline koos4401

  • Lid
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/17, 19:38:22 »
Er bestaan - b.v. http://www.cameranu.nl/nl/kabels-en-aansluitingen/scart/scart-s-vhs/video-verloopkabel-scart-s-vhs/h6824_29864_62434?utm_source=kelkoo&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=kabels-en-aansluitingen,scart-s-vhs - SCART-connectoren mét S-videoaansluiting

Ja Koos, zo'n SCART-connector met omschakelbare S-video aansluiting heb ik immers ook al.
Maar ook deze omschakelbare Scart-connector schijnt ook niet te werken bij mij, want ik zie en hoor niets, ook niet onder XP en niet onder linux.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/17, 19:42:20 »
Naar het mij schijnt hebben jullie daar dus geen  of niet voldoende ervaringen mee, klopt mijn stelling?
Niet voor mij, maar begrijpen w elkaar wel?
De aansluiting is een uitgang van de PC, waarmee je een TV die het aankan kunt gebruiken als monitor.
Zelf doe ik dat met een verloopkabel van S-video naar tulp en dan van tulp SCART met een verloopconnector.
Deze verloop connectoren heb je ook weer voor een ingang, of voor een uitgang, of omschakelbaar.
Hier gebruik ik een omschakelbare, deze kostte maar een paar €, de verloopkabel heb ik gedeeltelijk zelf moeten maken, in de winkels kon ik niets vinden.

Nee Ron, ik heb ook al een omschakelbare SCART-connector voor in- of uitgaand. Die optie zit al in de scart-connector met ook een S-video aansluiting op deze Scart-connector.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/17, 19:57:08 »
Die S-video is voor OUTPUT en NIET voor INPUT! Voor verbinding VAN computer NAAR tv, en NIET andersom.

Dat daar even geen twijfel over bestaat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/17, 19:58:14 »
Jammer dat je zover van Zeeland woont, anders hadden we misschien kunnen testen, met mijn kabel(s) en/of mijn klaptop ......

@Timo, dat was mijn tekst van hierboven :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/17, 21:33:10 »
Die S-video is voor OUTPUT en NIET voor INPUT! Voor verbinding VAN computer NAAR tv, en NIET andersom.

Dat daar even geen twijfel over bestaat.

Ja Timo, daar bestaat GEEN twijfel meer over, maar dan zou ik toch beeld moeten krijgen op mijn Scart-connector die dan op ingaand staat. Want die S-video van de TV zelf, is alleen maar uitgaand en bedoeld voor DVD's.
Daarom heb ik die schakelbare Scart-connector aangeschaft, toch schijnt dat niet te werken bij mij...krijg geen beeld van de joybook op mijn TV op het AV-kanaal.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/17, 21:42:45 »
Want die S-video van de TV zelf, is alleen maar uitgaand en bedoeld voor DVD's.
Nee, dus ingaand, het gaat je TV (waar de connector op zit) in !
De meeste TV's hebben meerdere ingangen, mijn TV heeft b.v. 3x Scart, 2x HDMI en zelfs een USB aansluiting.
Heeft jouw tv niet meerdere aansluitingen en moet je nog ergens kiezen welke je gebruikt?

ps: Mijn BTC klaptop heeft wel een s-video ingang, maar daar zit ook een analoge en digitale TV in, die helaas niet werken onder Linux ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/18, 10:40:41 »
Want die S-video van de TV zelf, is alleen maar uitgaand en bedoeld voor DVD's.
Nee, dus ingaand, het gaat je TV (waar de connector op zit) in !
De meeste TV's hebben meerdere ingangen, mijn TV heeft b.v. 3x Scart, 2x HDMI en zelfs een USB aansluiting.
Heeft jouw tv niet meerdere aansluitingen en moet je nog ergens kiezen welke je gebruikt?

ps: Mijn BTC klaptop heeft wel een s-video ingang, maar daar zit ook een analoge en digitale TV in, die helaas niet werken onder Linux ........

Nee Ron, deze die op de TV zit is een uitgaande S-Video, daarnaast zit er nog een Scart en een composiet verbinding op. Daarom heb ik er die omschakelbare extra Scart-connector bijgekocht. Die KAN ik wel op ingaand zetten, maar ook dan zie ik geen joybook scherm op mijn TV en dat zou eigen dan wel moeten want van de videorecorder zijn deze al in- en uitgaand. Dus onder de video-recorder, werkt het dus wel.
Kan ook aan mijn joybook liggen hoor...alleen snap ik er dus niets meer van...

Onder de S-Video aansluiting, enkel maar op de achterkant, staat ook video-out, verder zit daar naast ook audio-uitgangen en een video uitgang voor DVD.
Die scartaansluiting zit daar precies boven, en die aansluiting zijn in- en uitgaand. Daar speel ik immers mijn videobanden mee af en ook kan ik via die scartaansluiting TV kijken.
Daarom dacht ik, dan zet ik daar mijn losse scart-connector op. Die heeft immers een schakelaar voor in- of uitgaande signalen. Dan zet ik deze connector op ingaand en klaar is kees. Maar blijkbaar dus niet.
Als ik vroeger videobanden met de Pinnacle Dazzle kopiëerde ging dat alleen maar via de voorkant. Op de achterkant ging dat niet, want die aansluitingen - S-video en composiet - zijn alleen maar voor DVD's in de DVD speler van de TV.
Met DVD's zou het moeten lukken als die uitgaand zou zijn. (alleen vraag ik dan wel af waar naar toe), want mijn Joybook is immers ook alleen maar uitgaand. Dus dat gaat al niet, kun je ook niet opnemen, of misschien nog wel via de voorkant van de TV. Want daar zitten nog wel direct naast de hoofdtelefoonaansluiting een video- en audio-ingangen op.
Vanaf daar, via de Pinnacle Dazzle heb ik nog wel vroeger videobanden me gekopiëerd.
Maar ja XP lust geen USB aansluitingen meer.
Toen dacht ik, ik koop een S-video kabel met een in- of uitgaande Scart-connector.
Die scart-aansluiting is immers in- en uitgaand, sowieso is die dus ingaand, want vanaf daar zie want van de videorecorder komt.

Hoop maar dat het zo duidelijk genoeg is.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/18, 13:37:33 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/18, 18:15:34 »
Langzaam begint mij wat te dagen.
Heb je toevallig een TV in ingebouwde DVD speler?
Zo ja, dat zou de ingebouwde s.video uitgang verklaren.

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/19, 10:23:54 »
Langzaam begint mij wat te dagen.
Heb je toevallig een TV in ingebouwde DVD speler?
Zo ja, dat zou de ingebouwde s.video uitgang verklaren.

Ja, ik heb een ingebouwde DVD speler, maar ook op mijn joybook is de S-video aansluiting ook een uitgaande poort. Gister heb ik het nogmaals uitgeprobeerd op al mijn poorten ook op mijn TV, maar de beelden via de S-video aansluiting vanaf mijn  joybook en vanaf mijn TV zie ik niet op beiden. Mogelijk nog wel op de composiet verbinding die voorop mijn TV zit, maar ook via de videorecorder werkt het ook niet via de S-video/Scart aansluiting. Volgens mij is de S-video kabel een overbodige aanschaf geweest.
   
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/20, 18:55:39 »
Betreft de scart. Weet je zeker dat dat een ingang is en geen uitgang zoals met je S-video aansluiting?

Wat voor TV is het precies?
Misschien is er op internet wat info te vinden.

Offline yJi

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2013/09/25, 10:36:35 »
Betreft de scart. Weet je zeker dat dat een ingang is en geen uitgang zoals met je S-video aansluiting?

Wat voor TV is het precies?
Misschien is er op internet wat info te vinden.

De Scart op de TV is ingaand, want daarop krijg ik immers de beelden en het geluid van mijn videorecorder op door. Die is dus niet alleenmaar ingaand (denk ik) maar vermoedelijk ook uitgaand.
Verder heb ik er een Scartconnector bij aangeschaft waarmee je via een schakelaar de signalen op ingaand of uitgaand kan zetten.

Het is een MTlogic TV + DVD speler model nr. CTDVD-37TX
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jolo

  • Lid
Re: S-Video kabel + Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2013/09/25, 21:13:30 »
Van welk jaartal is die CTDVD-37TX? Want als ik er naar zoek via Google, kom ik uit op marktplaats. Werkt de Scart van de tv nog wel via de videorecorder?

Had je in Xubuntu met de S-video > Scart nog wel in het terminalvenster commando
xrandr geprobeerd? Zie je daarin de S-video? Post zo nodig deze output hier. Als de S-video poort wel gezien wordt door xrandr, maar met de melding "S-video disconnected", dan zou je deze bugmelding kunnen checken  https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-ati/+bug/318184 Alleen is het verschil, dat bij de bugmelder S-video wel werkt in Windows.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM