Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp gezocht bij twee infrastructuren  (gelezen 607 keer)

Hulp gezocht bij twee infrastructuren
« Gepost op: 2010/11/17, 14:02:49 »
Hallo allemaal,

Kan iemand me helpen om twee keer een infrastructuur in elkaar te sleutelen ?

De eerste infrastructuur is:

3 x ADSL 1 x een WIFI netwerk met meerdere gebruikers.

Ik kan de 3 locaties makkelijk koppelen met WIFI omdat de afstand maar 1.2 KM tot 2.8 KM is.

Mijn idee is, op een punt een proxy neer zetten (al dan niet transparant) en de WIFI gebruikers (ik woon erg afgelegen en dat zijn 23 buren die gezamelijk dan gebruik van het Internet kunnen maken omdat niemand hier fatsoenlijk internet heeft.
De 23 locaties koppelen lig ik niet zo van wakker.
De afstanden zijn tussen 3 en 28 km dat zal wel lukken.
Ik kan zeker 3 Highend locaties maken voor het koppelen van alle locties.

Wat voor mij belangrijk is dat de totaal capaciteit gebruikt kan worden.
Met andere woorden er zijn 3 DSL aansluitingen naar het Internet er zijn 24 (23 plus ik wil er zelf ook graag gebruik van maken) gebruikers.
Er moet een soort loadbalancing komen tussen de 3 aansluitingen waardoor er evenwichtig gebruik gemaakt kan worden van de 3 aansluitingen lees dat 2 het overnemen als er een uit zal vallen.

Kan iemand me een zetje in de richting geven wat het makkelijkst zal werken ?
IP routing en dergelijke kom ik wel uit.
Onder Windows krijg ik dit ook wel voor elkaar maar ik wil graag helemaal over naar Ubuntu.
En ik heb te weining Ubuntu ervaring om dit op te zetten.
Zal als ik er voor gaan zitten en veel fouten maak het wellicht wel voor elkaar krijgen, maar wellicht is er iemand zo aardig om me een zetje te geven ?

De tweede infrastructuur is:
Ik woon zoals gezegd (zie hier boven) nogal afgelegen er is geen optie voor een vaste lijn verbinding / (a) DSL of zelfs maar een analoge lijn.

Nu krijg ik bij een vriend een eigen ADSL aansluiting.
Ik ga vandaar met WIFI (ik overweeg Wimax te kiezen boven WIFI maar dat is een detail) naar mijn huis (17.2 km dus niet zo geel ver) ik heb nog geen LOS (Line Of Sight) gedaan tussen de DSL aansluiting en mijn huis maar ik denk dat ik LOS zal krijgen.

Wat ik nu graag zou willen is dat ik mijn telefoon daar ook over heen kan krijgen (VOIP).
Kan iemand me helpen ?

Mijn wens voorzover haalbaar als iemand een ander idee heeft prima, is om een ADSL modem op het aansluitpunt te zetten.
Ik heb geen nieuw modem besteld omdat ik er nog 3 heb liggen die ik niet gebruik te weten 1 x Sitecom combo 1 x Thomson speedtouch 510i en 1 x Thomson ST780i WL)
Hoe krijg ik nu voor elkaar om als er naar de DSL aansluiting gebeld word ik thuis de telefoon op kan nemen ?
Ik wil niet met boxen en microfoon werken, ik wil graag op mijn huiscentrale de in en uitgaande gesprekken hebben.
Mijn gedachten is maar ik weet niet of dat haalbaar is, op de locatie van de DSL de gesprekken het WIFI netwerk op te sturen.
Dan kom ik bij mijn huis uit en dan ?
Even niet lachen maar een PCI modem in de pc drukken en de RJ11 van mijn telefoon inprikken zal denk ik niet lukken.

Hoe kom ik op mijn Homefox/Duofox/webfox uit ?
Ik heb nog 3 Zyxel routers met PSTN aansluitingen kan ik daar niet iets doen ?

Dan heb ik nog een Cisco IP Phone 7960 waar ik helaas de voeding van kwijt ben en ik weet niet hoeveel volt de voeding moet zijn als iemand me daar ook mee kan helpen graag.
De Cisco heeft 1 x RS232 en 2 x 10/100 SW.

Kern is, ik ben ziek van de mobiele verbinding omdat ik buiten moet staan om te bellen of gebeld te worden.
Enige hulp is welkom.

Hoop dat ik voor alle twee structuren duidelijk genoeg ben geweest in mijn vraagstelling.
Groetjes Sjors
PS

Ik heb genoeg doosjes om Ubuntu op te installeren die ik niet gebruik dus ik heb er geen moeite mee om iets in elkaar te sleutelen waar ik meerdere Ubuntu machines bij moet gebruiken.

Re: Hulp gezocht bij twee infrastructuren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/20, 11:44:23 »
Bij een buurdorp, Den Horn in Grn, hebben ze jaren geleden iets dat lijkt op wat jij wilt, opgezet.
Neem eens een kijkje bij http://www.denhornonline.nl en/of neem kontakt op met hen.