Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: docx default instellen  (gelezen 784 keer)

docx default instellen
« Gepost op: 2019/09/04, 10:31:07 »
Voor mijn kleindochter wil ik libre office etc. instellen op default opslaan docx omdat ze toch nogal eens compatibel moet zijn in school waar stel ik dat in . per document kan het wel maar wil het graag standaard

alvast dank

peet
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline MKe

  • Lid
Re: docx default instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/04, 10:36:50 »
Volgens mij kan MSOffice ook gewoon ODT lezen hoor.

Re: docx default instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/04, 11:16:40 »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: docx default instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/04, 12:14:03 »
In LO, menu Extra, dan Opties, dan Laden/Opslaan, onderaan Altijd opslaan als - en kiest u maar.

Offline vanadium

  • Lid
Re: docx default instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/04, 14:02:13 »
Het derde antwoord bracht hier de oplossing  :).

Re: docx default instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/04, 14:37:44 »
Het derde antwoord bracht hier de oplossing  :).

Dank Dank echter een vraag waar staat menu extra in libre office ?

Peet
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: docx default instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/09/04, 14:38:25 »
In LO, menu Extra, dan Opties, dan Laden/Opslaan, onderaan Altijd opslaan als - en kiest u maar.

Dank Dank echter een vraag waar staat menu extra in libre office ?

Peet
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: docx default instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/09/04, 15:05:47 »
Je kunt je kleindochter ook leren hoe ze dit zelf juist op kan slaan. Kids hier hebben nooit anders gedaan. Worden ze lekker bedreven in linux/alt.OS'en. Wakkert de creativiteit aan.
Kids leren snel, en zijn daar zeer flexibel in. Kunnen prima combineren tussen win en chromebooks op school en linux thuis, ook nog in verschillende distributies. Kids handlen dat prima.
En krijg je van school het compliment dat ze het zo goed vinden dat ze zo fijn mooi kunnen werken in MacOS  :P =D =D

Scholen overigens zijn ook hun beperkingen ver aan het verliezen en kunnen odt en zo inderdaad ook voortaan prima verwerken.

Nog een tip waar onze kids ook vaker voor gaan. Werk in online office, is gratis. Kids krijgen vaak op school al een online account waar dit beschikbaar in is.

En laat werk inleveren in PDF. Er is geen school die dat niet kan lezen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: docx default instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2019/09/04, 15:09:52 »
Voor mijn kleindochter wil ik libre office etc. instellen op default opslaan docx omdat ze toch nogal eens compatibel moet zijn in school waar stel ik dat in.
Ter info: de school is verplicht om te werken met OpenStandaarden.
Sinds Office 2007 wordt dit ook ondersteund door Microsoft Office, dat sinds 2017 al afgeschreven s.
Mocht de school geen OFD formaat accepteren, dan kan dit zelfs in hun subsidie schelen.
Ook de school moet zich aan de regels houden !!!!!

Zie :
Voor wie verplicht
Verplichte bestandsformaten
Verplicht gebruik
Wet- en regelgeving
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: docx default instellen
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/04, 15:54:04 »
Misschien toch eerst even antwoorden op de vraag: het menu Extra zin in je menubalk. Je hebt er "Bestand", "Wijzig", "Beeld", en een beetje verder "Extra". Zelf een Engelse versie, en daar is het "File", "Edit", "View", en meer naar het einde komt "Tools" (Extra). Als je dat menu openklapt, vind je onderaan "Opties".

Re: docx default instellen
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/04, 18:30:47 »
Misschien toch eerst even antwoorden op de vraag: het menu Extra zin in je menubalk. Je hebt er "Bestand", "Wijzig", "Beeld", en een beetje verder "Extra". Zelf een Engelse versie, en daar is het "File", "Edit", "View", en meer naar het einde komt "Tools" (Extra). Als je dat menu openklapt, vind je onderaan "Opties".

Dank maar ik heb niet deze menubalk. ik heb de hele middag alles geprobeerd. wellicht mis ik een instelling of is versie anders ....
ik ga er ook vanuit dat iets dergelijks moet kunnen echter google vraagstellingen hebben me wel  laten zien dat er op dit punt niet alle libre paketten eenduidig zijn. 
ik gebruik nu even libre office in windows bij iemand en zie daar een menubalk staan deze mis ik in de versie onder ubuntu 16.x wellicht is dat dan uiteindelijk het probleem.

kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: docx default instellen
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/04, 18:52:51 »
ik gebruik nu even libre office in windows bij iemand en zie daar een menubalk staan deze mis ik in de versie onder ubuntu 16.x wellicht is dat dan uiteindelijk het probleem.

In 16 vind je de menubalk door de muis naar de bovenrand van het scherm te bewegen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: docx default instellen
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/04, 18:54:52 »
Het derde antwoord bracht hier de oplossing  :).

 :) :-X
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: docx default instellen
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/04, 19:01:46 »
Klik in LO op het menu beeld en vervolgens op Werkbalken en klik dan  je voorkeuren aan.
Vervolgens wordt de menubalk zichtbaar.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen