Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gemeenschappelijk gebruik van software  (gelezen 1019 keer)

Gemeenschappelijk gebruik van software
« Gepost op: 2016/02/14, 21:41:15 »
Beste forumleden

Waarschijnlijk een domme vraag maar ik ben compleet nieuw in het Ubuntu verhaal.  Ik zal de situatie even schetsen.
Ik heb Ubuntu 14.04 LTS draaien op school.
Met het admin-account installeerde ik allerlei software zoals bordboeken en specifieke software voor de leerkrachten.
Ik maakte ook een standaard account aan voor de leerkrachten.
Nu is het de bedoeling dat leerrkachten zich aanmelden met het leerkrachten account maar gebruik kunnen maken van de software die geïnstalleerd werd onder het admin-account. Het liefst mogen de leerkrachten ook totaal niets opslaan.

Is dit allemaal mogelijk?

Met vriendelijke groeten

Raf

Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/14, 23:31:10 »
Met het admin-account installeerde ik allerlei software zoals bordboeken en specifieke software voor de leerkrachten.
Ik maakte ook een standaard account aan voor de leerkrachten.
Nu is het de bedoeling dat leerrkachten zich aanmelden met het leerkrachten account maar gebruik kunnen maken van de software die geïnstalleerd werd onder het admin-account.
Ik vermoed dat dit gaat lukken. Misschien moet je iets wijzigen in de sectie groepspermissies, of algemener: wie mag welke applicaties starten. Volgens mij een fluit van een cent.

Het liefst mogen de leerkrachten ook totaal niets opslaan.
Mogelijk is dit ook te realiseren, alhoewel ik het nut van deze non-actie niet direct zie.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/14, 23:38:12 »
Dat is eenvoudig: laat ze inloggen in de Gastsessie. Die wordt telkens geheel opgebouwd in een tijdelijke map, en na afmelding compleet gewist.  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/02/15, 10:40:21 door Pjotr »

Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/15, 00:51:01 »
De software geinstalleerd onder de admin account is inderdaad gewoon te gebruiken onder beperkte gebruikers.
Zo is hier de pc ook ingericht. Ik ben admin en alleen ik kan installeren en grote aanpassingen doen.

Als ze toch niets op mogen slaan zou ik inderdaad ook de gast account daarvoor laten gebruiken.
Maar mag ik vragen waarom ze niet op mogen slaan?

En nog een vraagje. Heb je het over stand alone pc's? Of over een netwerkje?
Want is een servertje met voor elke leraar een account waar ze op in kunnen loggen vanaf elk werkstation niet handiger?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/15, 06:45:50 »
Alvast bedankt voor de reacties.
Het betreft stand alone pc's. Wij beschikken niet over een server. Het is een relatieve kleine school.
Waarom niet opslaan? Omdat ze dat gewend zijn. Op onze Windows pc stond deep freeze. En binnen de korste keren is het bureaublad ene puinhoop.
De gastsessie leek daarom ook het meest aangewezen. Maar als ik mij aanmeld via deze weg, krijg ik een maagdelijk bureaublad zonder mijn software. Hoe moet ik dat oplossen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/15, 09:40:10 »
Je zou ook nog kunnen kijken naar kiosk mode, dan start de pc telkens schoon op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/15, 10:31:34 »
De gastsessie leek daarom ook het meest aangewezen. Maar als ik mij aanmeld via deze weg, krijg ik een maagdelijk bureaublad zonder mijn software. Hoe moet ik dat oplossen?
Door een zogenaamd "skelet-account" aan te maken, waar de gastsessie z'n instellingen automatisch van overneemt. Dat doe je zo:
 https://sites.google.com/site/computertip/tips2#TOC-Gastenaccount-Gastsessie-aanpassen-aan-uw-wensen
(punt 7, linkerkolom)

Werkt perfect.  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/02/15, 10:40:53 door Pjotr »

Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/15, 16:38:11 »
Maar als ik mij aanmeld via deze weg, krijg ik een maagdelijk bureaublad zonder mijn software. Hoe moet ik dat oplossen?

En je software is er wel. Alleen moet je die even zoeken in de Dash (Snelzoeker start, dat is de knop met rondje helemaal links bovenin je scherm).
Werkt ook ideaal als je je dat aan leert.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/17, 09:45:53 »
In de dash staan de programma's die installeerde onder Ubuntu maar niet de programma's van onder WINE.

Is Ofris of iets dergelijk geen oplossing? Wij gebruikte op school ook Deepfreeze op onze Windows. Welke pakket werkt goed op 14.04? Ofris, Gofris, Lethe? Of zijn er nog andere?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/17, 10:42:15 »
In de dash staan de programma's die installeerde onder Ubuntu maar niet de programma's van onder WINE.
Heb je al geprobeerd of het werkt, wanneer je de handleiding toepast die ik heb gepost in mijn vorige bericht?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/17, 11:08:17 door Pjotr »

Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/17, 11:00:47 »
Ofris, Gofris, Lethe? Of zijn er nog andere?
Ofris en Gofris zijn ontwikkeld t/m Ubuntu Precise en Lethe is ontwikkeld het laatst in 2010.
Dus of dit zou werken in 14.04 is nog maar de vraag gezien de ontwikkeling.
Andere programma's daarvoor ken ik persoonlijk niet.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/07, 09:37:08 »
In de dash staan de programma's die installeerde onder Ubuntu maar niet de programma's van onder WINE.
Heb je al geprobeerd of het werkt, wanneer je de handleiding toepast die ik heb gepost in mijn vorige bericht?

Net deze oplossing geprobeerd. Eerder geen tijd gehad. Dit werkt perfect tot nu toe. Moet wel WINE en bordboeken installeren maar dit gaat volgens mij geen problemen geven.
Heel hartelijk bedankt.

Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/09, 08:28:51 »
Dit lijkt allemaal te werken. Alleen snelkoppelingen naar onder .wine geïnstalleerde programma's willen soms moeilijk doen in het skeletaccount. Dit lijkt mij ook niet volledig onlogisch omwille van dat de koppeling nu anders verloopt (neem ik aan)?

Nog een laatste vraag: Is het mogelijk om de pc automatisch te laten opstarten op de guest-session?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/09, 10:14:52 »
Nog een laatste vraag: Is het mogelijk om de pc automatisch te laten opstarten op de guest-session?
Jazeker! Dat heb ik zelf ook zo ingesteld op de computer in de verblijfsaccommodatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe.

Helaas kan ik pas volgende week dinsdag precies nakijken hoe ik dat heb gedaan, want dan kom ik er pas weer. Stuur me maandag maar een persoonlijk bericht via de forumprogrammatuur, dan vergeet ik het niet....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/09, 10:16:15 »
Nog een laatste vraag: Is het mogelijk om de pc automatisch te laten opstarten op de guest-session?
Ja.

Voor Ubuntu 14.04 LTS maak je een nieuw bestand
sudo nano /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-auto-guest.conf

Plaats daarin de volgende regels:
[SeatDefaults]
allow-guest=true 
autologin-guest=true 
autologin-user-timeout=0 
autologin-session=lightdm-autologin 
user-session=ubuntu

Reboot :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Gemeenschappelijk gebruik van software
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/12, 06:50:55 »
Dank u wel aan iedereen. Mijn Ubuntu pc's starten nu automatisch op in een gastsessie. Deze is gekoppeld aan een skeletaccount.