Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?  (gelezen 6464 keer)

Offline emiel1976

  • Lid
Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Gepost op: 2011/08/21, 20:40:40 »
Ik zoek een Linux versie en dan het liefste gebaseerd op Debian wat draait op een P3 en ook op een netbook goed draait.

Het moet aan de volgende eisen voldoen.
Simpele interface, Om kunnen gaan met een laag intern geheugen en voornamelijk puzzel en kaartspellen moeten er op draaien dus dat zal het probleem niet zijn.

Zelf zat ik in eerste instantie te denken aan Elementary OS Jupiter en later Luna vanwege hoe de opzet is.
Een dok onder en het menu is gewoon een scherm met iconen.
Ik dacht dat Unity een oplossing was, maar dat is niet zo.
Unity draait prima op het Netbookje en dat is dus het probleem niet maar wel dat de gebruiker het niet zo snel onder de knie krijgt.
Windows gaat omdat ze weet op welke iconen ze moet klikken en ze kent de sluit knop.
Het aanpassen van het thema lost voor een gedeelte het probleem op.

Dus nu zoek ik iets wat dus heel simpel is.
ik dacht er aan om Xubuntu 10.04 LTS te nemen en deze helemaal uit te kleden en er een dock onderin te zetten en het menu boven weg te halen en alles wat ze nodig heeft in het dock te zetten. Met AWN kun je dan ook een menu er in zetten.

Aan de andere kant zat ik aan Ubuntu 10.04 LTS te denken omdat je daarin veel makkelijker het menu aan kunt passen en een hoop meuk er uit kunt gooien.

Iemand andere ideeën en hoe op te lossen?
Liefst een Linux versie die nog minder geheugen nodig heeft. Ik ga van de week Bodhi proberen om te zien wat ik er mee kan doen.

Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/21, 20:42:21 »
Bodhi :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/22, 07:14:10 »
Ik zoek een Linux versie en dan het liefste gebaseerd op Debian wat draait op een P3 en ook op een netbook goed draait.

Het moet aan de volgende eisen voldoen.
Simpele interface, Om kunnen gaan met een laag intern geheugen en voornamelijk puzzel en kaartspellen moeten er op draaien dus dat zal het probleem niet zijn.

Zelf zat ik in eerste instantie te denken aan Elementary OS Jupiter en later Luna vanwege hoe de opzet is.
Een dok onder en het menu is gewoon een scherm met iconen.
Ik dacht dat Unity een oplossing was, maar dat is niet zo.
Unity draait prima op het Netbookje en dat is dus het probleem niet maar wel dat de gebruiker het niet zo snel onder de knie krijgt.
Windows gaat omdat ze weet op welke iconen ze moet klikken en ze kent de sluit knop.
Het aanpassen van het thema lost voor een gedeelte het probleem op.

Dus nu zoek ik iets wat dus heel simpel is.
ik dacht er aan om Xubuntu 10.04 LTS te nemen en deze helemaal uit te kleden en er een dock onderin te zetten en het menu boven weg te halen en alles wat ze nodig heeft in het dock te zetten. Met AWN kun je dan ook een menu er in zetten.

Aan de andere kant zat ik aan Ubuntu 10.04 LTS te denken omdat je daarin veel makkelijker het menu aan kunt passen en een hoop meuk er uit kunt gooien.

Iemand andere ideeën en hoe op te lossen?
Liefst een Linux versie die nog minder geheugen nodig heeft. Ik ga van de week Bodhi proberen om te zien wat ik er mee kan doen.

YLMF OS? Die heeft exact de layout van XP en is gebaseerd op ubuntu 10.04 :)

Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/22, 07:53:02 »
Lubuntu  ;mooi en licht
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/22, 07:58:23 »
Lubuntu  ;mooi en licht
Dan liever Mint LXDE :)

Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/22, 11:01:03 »
Dan liever Bodhi =D
Nee, maar serieus: Bodhi is prima voor de PC in de openingspost :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/22, 11:20:30 »
Ik installeer op oude computers met 512 MiB RAM of minder meestal een blokkendoosversie van Ubuntu of Debian. In het laatste geval Debian Testing, omdat dat een rolling release is en het systeem dan nooit opnieuw geïnstalleerd hoeft te worden of een systeemupgrade hoeft te ondergaan. Hierbij kies ik meestal ook een blokkendoos-Gnome desktop. Ik vind het menusysteem van Gnome poepsimpel en heel makkelijk voor mensen die Windows al een beetje kennen, omdat dat van Gnome véél logischer in elkaar steekt. Een aldus geïnstalleerde Ubuntu of Debian neemt bij mij met gestarte desktop en klaar voor gebruik zo'n 160 MiB RAM in beslag. En dan kun je met succes zelfs een dikke browser als Firefox 6 draaien.

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/22, 11:26:54 »
Je kunt zelfs nog lichter gaan:
Citaat
aptitude install eog gedit gnome-applets gnome-control-center gnome-icon-theme gnome-menus gnome-panel gnome-power-manager gnome-session gnome-settings-daemon gnome-terminal gvfs metacity nautilus nautilus-open-terminal yelp gnome-disk-utility gconf2 gconf-editor

Dan heb je een heel kale Gnome desktop -ZONDER- de Evolution meuk. Opgestart < 95 MB
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/22, 15:05:24 »
LXDE had ik nog niet aan gedacht.
Kan ik die werkbalk verwijderen en die vervangen door een dock?

YLMF OS lijkt mij ook wel wat.
Ik had er over gedacht om Gnome 2 te nemen en er een XP menu in te zetten, maar dan is dat makkelijker.

(Ik dacht dat YLMF, You Love My Face betekende! XD)

BodhieLinux ga ik kijken wat ik aan kan passen want het menu en de werkbalk waren niet overzichtelijk.
Ja wel voor mij en ook voor jullie maar niet voor haar.
Ik ga kijken wat ik aan kan passen en hoe ik het voor haar makkelijk kan maken.

LXDE, Bodhie en You Love My Face OS ga ik proberen.

De blokkendoosversie is ook wel een goed idee. Ik kan dan er op zetten wat ik wil en dan zit er ook niet een hoop meuk bij.

Hoop te testen dus.


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/22, 16:49:23 »
Ik heb dat Bodhi afgelopen weekend eens getest, maar was positief verrast eigenlijk!
Mooi, snel en eenvoudig. En als je het installeert voor iemand die weinig van pc's weet ook handig de software site van Bodhi zelf. Progje aanklikken en het wordt geinstalleerd, simpel en snel.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/22, 17:06:25 »
op de oude ban van mijn vader heb ik gisteren nog fedora-XFCE gezet.
wel even package-kit installeren! yum-extender is namelijk een beetje bagger, het werkt prima als je vlak na het opstarten iets in de opties veranderd, anders laad hij de pakketlijsten niet in en loopt hij continu vast, packagekit heeft daar geen last van dus ik gebruik die gewoon....

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/22, 18:02:39 »
Probeer eens deze bouwmethode: http://ubulight.nl.ae  ;)

(Mag toch, theo?)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/22, 20:58:16 »
dan beter Bodhi
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort



Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/23, 13:06:47 »
Bodhi is een leuk systeem, maar hij spreekt geen Nederlands met je...

Ow jawel hoor. En ga niet zeggen dat ik het niet weet, want ik ben namelijk de Nederlandse vertaler.
Via Instellingenpaneel (Settings Panel)>>>tabblad Taal (Language)>>>Taal-instellingen (Language Settings) kun je hem op Nederlands zetten. Dan krijg je mijn keurige vertaling.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/23, 15:10:17 »
Bij de installatie kun je Nederlands kiezen, maar na de installatie reboot hij in een Engelstalig systeem. En hoewel ik tijdens de installatie voor een Belgisch toetsenbord had gekozen, blijkt na de installie een USA-toetsenbord vast te staan met geen mogelijkheid iets anders te kiezen. Het scherm staat vast in 800x600 en ook zonder mogelijkheid iets anders te kiezen.
Ik heb geen tijd en geen zin me met zo'n gebrekkige systemen bezig te houden. Het geheugengebruik is zeer aantrekkelijk, want ik meet minder dan 70 MiB RAM in gebruik. Maar ik verwacht dat instellingen die ik in de installatiewizard opgeef, ook aanwezig zijn in het herstarte systeem. En dat hij een behoorlijke schermresolutie biedt. ALLE schermen en grafische kaarten zijn VESA-compatibel en ondersteunen minlmaal 1024x768, dus er is geen enkel excuus om een systeem te presenteren waarbij het scherm vast staat in 800x600 laat staan gewoon VGA (640x480) zonder de mogelijkheid iets anders te kiezen.
Dit was Bodhi 1.1.0 die er bij mij weer uitvliegt en ik zal maar weer gewoon met mijn minimale Gnome werken...

Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/23, 20:32:50 »
@Bloom: Na de installatie, lees nog eens even wat ik schreef.
"Via Instellingenpaneel (Settings Panel)>>>tabblad Taal (Language)>>>Taal-instellingen (Language Settings) kun je hem op Nederlands zetten. Dan krijg je mijn keurige vertaling."

Hoe dat met het scherm zit weet ik niet, maar USA-toetsenbord is een bug ja. En dat weet ik, want die had ik op Kubuntu 10.04 ook (en Bodhi is gebouwd op 10.04).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/23, 23:51:37 »
Ik ga morgen de volgende 2 Linux versies proberen.
Bodhielinux en YLMF OS.
Daarna ga ik ook nog LXDE uitproberen en bij allemaal kijken wat mogelijk is.

Bodhie draaide goed en snel en YLMF OS om de interface.
Bij Bodhie moet ik wat dingen aanpassen omdat het menu voor de persoon niet simpel is.
Klinkt raar maar geloof mij dat werkt voor haar niet, ik ga dus kijken wat ik kan aanpassen om zonder menu te kunnen.

By YLMF OS hoef ik alleen te kijken hoe het draait op de laptop en dan ben ik klaar.
Komen er desktop iconen.

LXDE moet ik ook kijken wat ik aan kan passen om het ook weer zonder menu te maken.
 

Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/24, 11:32:58 »
@emiel: Als je vragen hebt over Bodhi, als gebruiker weet ik er alles van :)
Of evt. kun je het ook vragen op- het Bodhi-forum, maar dat is wel Engelstalig.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/24, 16:34:14 »
@emiel: Als je vragen hebt over Bodhi, als gebruiker weet ik er alles van :)
Of evt. kun je het ook vragen op- het Bodhi-forum, maar dat is wel Engelstalig.

Engels is voor mij geen probleem.
Alles wat ik op zoek op Google omtrent Linux en computers doe ik door middel van Engelse zoek termen.

Maar ik ga Ylmf OS proberen want na het testen met een live cd van Bodhie en Ylmf OS kwam ik er achter dat Ylmf OS overzichtelijker is dan Bodhie kwa menu.
Tevens kan ik het zo aan passen zoals ik wil omdat het Gnome 2 is.
Ik moet alleen nog kijken of het ook in het Nederlands kan maar dat geloof ik wel.


Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/24, 21:00:49 »
Bodhi kan prima als GNOME 2 eruit zien :)
Kan even de link niet meer vinden alleen :( Maar het is heel simpel eigenlijk.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/24, 22:59:35 »
Het gaat niet erom of het er uit ziet als Gnome 2 maar het gaat er om dat de eigenaar er mee kan werken.


Offline Tom

  • Lid
Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/24, 23:09:56 »
XUBUNTU simpel toch ,en in April 2012 een LTS versie.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Welke Linux versie voor makkelijk gebruik?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/24, 23:29:54 »
Het gaat niet erom of het er uit ziet als Gnome 2 maar het gaat er om dat de eigenaar er mee kan werken.



Sorry, ik zie nu wat je bedoelde. Begreep je zin over GNOME 2 even verkeerd.