Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu uitproberen  (gelezen 1132 keer)

Offline janbrouns

  • Lid
Ubuntu uitproberen
« Gepost op: 2019/01/22, 22:38:22 »
Ik heb voor het eerst vandaag met Ubuntu kennis gemaakt. Het is goed meegevallen want het staat op een stick in het Bios van mijn windows 10.   Maar nu wil ik verder maar heb schrik om op de knop Install Ubuntu 18.04.1 LTS te drukken  denk dan alles op mijn harde schijf terecht komt.
Kan iemand me zeggen dat als ik de  knop in bijlage indruk,  dat ik in het het scherm terecht kom waar  ik de keuze kan maken tussen Ubuntu uitproberen  of Ubuntu installeren ?
Ik wil nog niet ubuntu op mijn harde schijf !!
Hartelijk dank
Jan
« Laatst bewerkt op: 2019/01/22, 23:06:41 door TopGear »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu uitproberen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/22, 23:03:39 »
Aan de schermfoto te zien ben je 'm al aan het uitproberen. Verder hoef je dus niks te doen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/22, 23:11:03 door Ron »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu uitproberen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/22, 23:06:54 »
Mod edit: Even de topictitel wat verduidelijkt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu uitproberen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/22, 23:09:52 »
Maar gezien je onbekendheid met Ubuntu is het misschien makkelijker om Xubuntu te nemen, dat lijkt erg veel op Windows XP.
Mocht het bevallen, dan kan je altijd overstappen op een andere Buntu, onder de motorkap zijn ze allemaal hetzelfde, alleen de gebruikers-interface is anders, evenals de standaard meegeleverde programma's.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu uitproberen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/23, 08:01:58 »
Dag Jan,

Zolang je via de USB werkt, zoals te zien op jouw plaatje, hoef je niets te installeren. Je kunt er zoveel mee spelen als je wilt. De "bijlage" zoals je die noemt is een icoontje die de installatie zal opstarten op jouw harde schijf. Als je dat nog niet wilt druk daar dan niet op.

Als je Ubuntu afsluit en de USB verwijdert, kun je na opnieuw opstarten gewoon weer Win gebruiken.

Lees je verder even in hier op het forum wat je met Ubuntu wilt en beslis dan of je geheel overstapt of dat je Ubuntu naast Win wilt gebruiken. Beide kan.

Re: Ubuntu uitproberen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/23, 11:46:50 »
Maar gezien je onbekendheid met Ubuntu is het misschien makkelijker om Xubuntu te nemen, dat lijkt erg veel op Windows XP.

Ikzelf ben gewoon met ubuntu begonnen. Dat is wel iets meer 'overstap' maar toch ook niet meer dan bijvoorbeeld van win-xp naar win-8.
Uiteindelijk doe je alles met hetzelfde. Email met een emailprogramma, en surfen met de browser. Het knopje om het op te starten moet je even vinden maar ook in ubuntu zit dat niet verstopt, net als in welke afgeleide dan ook.

Mijn voorkeur gaat naar ubuntu omdat dit toch wel de kern OS is. Voor mijn gevoel lopen de anderen daar net wat achteraan.
Maar ook Lubuntu draait hier volledig naar wens. Het is uiteindelijk een kwestie van persoonlijke keuze.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu uitproberen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/23, 12:35:54 »
Mijn voorkeur gaat naar ubuntu omdat dit toch wel de kern OS is. Voor mijn gevoel lopen de anderen daar net wat achteraan.
Maar ook Lubuntu draait hier volledig naar wens. Het is uiteindelijk een kwestie van persoonlijke keuze.
[OffTopic]
Niets loopt ergens achteraan, onder motorkap zijn ze allemaal hetzelfde, alleen de gebruikersinterface is anders.
Mijn ervaring is, dat Xubuntu voor een beginner makkelijker is, maar het is inderdaad ook (vooral ?) een kwestie van smaak :lol:
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.