Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken  (gelezen 2807 keer)

Offline Hij

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Gepost op: 2007/01/05, 15:14:55 »
Ik kan geen nieuwe gebruikers aanmaken.
In gnome en xfce niet. Volgens deze wiki zou het bij System->Administration->Users and Groups staan. Maar ik heb in het menu Administration geen optie Users and Groups staan.
Niet dat het een ramp is, maar ik wilde een nieuwe gebruiker aanmaken om eens van alles te proberen met de layout van mijn bureaublad.

Offline peter3

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/05, 15:36:43 »
Hey Hij,

Installeer eens vanuit Synaptic het pakket "adduser", hiermee zal volgens mij de mogelijkheid geïnstalleerd worden om users en groups toe te voegen of te verwijderen.

Groeten,

S

Offline siegi

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/05, 15:43:30 »
euhm ik denk dat het standaard moet staan onder systeem > beheer > gebruikers en groepen.
adduser is normaal een base pakket en zou zowiezo moeten geïnstalleerd worden.
maar doe eens rechtse knop op de menubalk van toepassingen lokaties systeem > en dan kies je uit dat snelmenu de optie menu bewerken. ga dan eens naar beheer en zie of gebruikers en groepen aangevinkt staat.

Het programma om een gebruiker toe te voegen op een grafische manier noemt trouwens users-admin
je kan altijd alt-f2 en users-admin uitvoeren.

Offline Hij

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/05, 15:49:37 »
Dit is al geinstalleerd. Het rare is, is dat ik nu al een tijdje gebruik maak van twee users, dus het is ooit mogelijk geweest.

Offline peter3

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/05, 15:54:38 »
... wel dan moet je inderdaad eens kijken naar wat siegi hierboven zegt, met Alacarte menu editor kan je zien of de optie "gebruikers en groepen" aangevinkt staat.

Offline Hij

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/05, 15:56:53 »
Citaat van: siegi
euhm ik denk dat het standaard moet staan onder systeem > beheer > gebruikers en groepen.
adduser is normaal een base pakket en zou zowiezo moeten geïnstalleerd worden.
maar doe eens rechtse knop op de menubalk van toepassingen lokaties systeem > en dan kies je uit dat snelmenu de optie menu bewerken. ga dan eens naar beheer en zie of gebruikers en groepen aangevinkt staat.
Staat ook niet in Alacarte Menu Editor
Citaat van: siegi
Het programma om een gebruiker toe te voegen op een grafische manier noemt trouwens users-admin
je kan altijd alt-f2 en users-admin uitvoeren.
Doet het ook niet. Ik krijg dan een error met de volgende melding: Could not open location 'file:///users-admin'
Best wel raar eigenlijk

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/05, 16:43:00 »
Dit is nou precies wat ik tegen grafische interfaces heb: iets wat totaal niks te maken heeft met het probleem dat je wilt oplossen doet het niet. Vandaar ook dat ik je niet kan helpen met een grafische oplossing, maar als je een command-line oplossing wilt:

sudo useradd -g mijngroep -d /home/japie -m -s /bin/bash -c "Japie van de Hoek" japie
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Hij

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/05, 17:01:06 »
@ Tukcedo
Moet ik japie vervangen met een andere naam? En wat wordt het wachtwoord?

Offline siegi

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/05, 18:09:31 »
Citaat van: tukcedo
Dit is nou precies wat ik tegen grafische interfaces heb: iets wat totaal niks te maken heeft met het probleem dat je wilt oplossen doet het niet. Vandaar ook dat ik je niet kan helpen met een grafische oplossing, maar als je een command-line oplossing wilt:

sudo useradd -g mijngroep -d /home/japie -m -s /bin/bash -c "Japie van de Hoek" japie
Als ik nu de reactie lees dan weet ik volgens mij wat er mis is.  Hoe heeft ie gnome geinstalleerd waarschijnlijk niet door het pakket ubuntu-desktop te installeren.  
Dan komen namelijk alle pakketjes mee.

Euhm om naar een gebruiksvriendelijke distributie te gaan moet ubuntu wel gebruik maken van grafische interfaces.  
Ik heb ook een persoonlijke voorkeur voor command line omdat ik het nog ken uit de periode toen linux nog niet anders te configureren was.  Maar het is natuurlijk een ouderwetse methode.  Voor nieuwe gebruikers is het onoverzichtelijk en moeilijk.  Als we op deze manier antwoorden blijven geven dan brengt dit schade toe aan de reputatie van ubuntu.  
Door dit antwoord is de vraagsteller een keer geholpen maar als hij de volgende keer net iets anders wil doen loopt hij weer tegen de lamp.

Offline Hij

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/05, 19:49:39 »
Ik heb ubuntu (dapper) gewoon vanaf de cd erop gezet, daarna via de manier van wiki xubuntu erbij gezet. Nooit problemen gehad. Heb meteen een extra gebruiker erbij gemaakt via de manier die nu niet meer lukt. Volgens mij kan het dus niet liggen aan gnome of xfce, omdat dit eerst wel lukte. En dus de pakketten aanwezig waren
Ik heb eigenlijk niks veranderd aan mijn systeem op dit na: Mount HD Permissions.
Misschien helpt dit iemand verder?
Ik heb er voor gezorgd dat mijn home op een aparte partitie staat. Als het nu niet zou lukken om extra gebruikers aan te maken, dan kan ik toch gewoon een clean install doen met behoud van mijn instellingen.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/07, 11:36:48 »
OK dan, "japie" wordt inderdaad de naam van de nieuwe gebruiker. De conventie is trouwens dat je de directory in /home dezelfde naam geeft als de gebruikersnaam. Let op: hou het kort, simpel en in kleine letters.

Over die grafische vs. commandline tools. Siegi heeft gelijk: voor "beginnende" en huis-tuin-en-keuken gebruikers is de grafische omgeving een zegen, helemaal mee eens. Maar ja, dat doet niks af van het feit dat voor professioneel beheer de CL beter (want: meer controle) en sneller is en dat ik (mijn persoonlijke mening) er de pest aan heb.

Als ik derhalve zo'n CL antwoord geef, dan is dat om die persoon op de kortst mogelijke manier te helen EN daarna een kleine introductie te geven van wat er nog meer achter zit. Een kijkje onder de motorkap als het ware. Meestal zie je dat andere die de grafische oplossing kennen dan wel laten zien hoe het daar werkt.

Nou Hij, probeer het nog maar es ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Hij

  • Lid
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/07, 13:19:18 »
@ Tukcedo
Thanks voor je antwoord! Ik heb het geprobeerd en ik krijg als respons van de terminal: "useradd: unknown group mijngroep"
Ik heb het volgende ingevoerd : "sudo useradd -g mijngroep -d /home/computer -m -s /bin/bash -c "computer" computer"
De gebruikersnaam wil ik computer hebben. Ik denk dat ik mijngroep moet veranderen. Het zal vast simpel zijn, maar ik wil niet zomaar gaan proberen. Ik denk dat het gewoon in het engels zal moeten zijn, omdat ik ubuntu in het engels gebruik.
Als de oplossing niet via een grafische manier wordt gevonden heb ik niet zo'n probleem mee. Grafisch is natuurlijk voor mij makkelijker om het te begrijpen, maar het gaat erom dat het probleem wordt opgelost :)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Kan geen nieuwe gebruikers aanmaken
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/07, 15:43:26 »
Je bent er bijna! Ook "mijngroep" is, net als japie, maar een voorbeeld. Jij moet daar natuurlijk wat zinnigs invullen. Je kunt een groep aanmaken met "groupadd", maar beter is het om een bestaande groep te pakken. Meestal bestaat er een groep "user", maar je kunt kijken welke groepen er zijn met het commando:

cat /etc/group

Maak gewone gebruikers geen lid van systeemgroepen als root, mysql apache e.d.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl