Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dynamisch ip adres instellen op pc  (gelezen 3166 keer)

Offline Stapper

  • Lid
Dynamisch ip adres instellen op pc
« Gepost op: 2011/11/28, 20:37:26 »
Hallo,

De router waarmee mijn pc is verbonden met het internet is zo ingesteld dat er een dynamisch ip adres word gebruikt.
Maar dat blijkt tot nu toe toch steeds het zelfde ip adres te zijn. Ook als ik de pc een paar dagen (vakantie) volledig heb uitgeschakeld, gebruikt de router gewoon weer het zelfde ip adres als daarvoor.
De pc zelf heeft (logisch) ook een statisch ip adres.

Kan ik Ubuntu 11.04 zo configureren dat de pc iedere keer bij het opstarten/inloggen een dynamisch ip adres gebruikt bij de verbinding met de router?

Re: Dynamisch ip adres instellen op pc
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/28, 21:55:27 »
Een statisch ip adres is niet logisch,als je je router op auto dhcp zet.Maar waarschijnlijk heb je maar 1 pc en dan wijst hij je iedere keer hetzelfde adres uit die range aan.
Kubuntu 20.04

Offline ivo

  • Lid
Re: Dynamisch ip adres instellen op pc
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/28, 21:56:40 »
Onder netwerk connections, tabje IPv4 kun je dat instellen. Moet je DHCP selecteren.

Maar waarom wil je dat?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Stapper

  • Lid
Re: Dynamisch ip adres instellen op pc
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/29, 06:32:10 »
Goedemorgen,

Ik bedoel inderdaat beide, dus het ip adres tussen de pc en de router, en het adres van de router "naar buiten".

Op de router is ingesteld dat het niet steeds het zelfde ip adres moet gebruiken, en in de netwerkconfiguratie van de pc is in de IpV4 instelling ook gekozen voor Automatic (DHCP).

Daarom begrijp ik niet dat toch steeds dezelfde ip adressen worden gebruikt.

Als het inderdaat komt doordat er maar een pc is verbonden met de router. hoe kan ik hier dan iets aan wijzigen?
Stel dat ik nog een andre pc aan de router koppel. Krijgen ze dan beide steeds een ander ip adres? of worden en dan steeeds twee ip adressen gebruikt die onderling gewisseld worden?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/29, 06:52:45 door Stapper »

Offline ruujan

  • Lid
Re: Dynamisch ip adres instellen op pc
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/29, 12:09:59 »
Het adres aan de buitenkant kun je niet zomaar wijzigen. Of je hebt een statisch adres, dan moet je dit handmatig ingeven in je router, of je hebt een dynamisch adres en dan bepaalt de DHCP-server van de provider het adres. In beide gevallen is het dus de provider die het adres bepaalt.

Het ip-adres dat je intern gebruikt wordt automatisch uitgegeven door de DHCP van je router. Deze bewaart dat in een tabel, samen met het MAC-adres van je netwerkkaart. Die MAC-adressen zijn globally unique. Dwz elke netwerkkaart heeft een MAC-adres dat maar een keer voorkomt in de hele wereld. Sluit je nu een tweede pc aan, dan ziet je DHCP-server in de aanvraag dat het om een ander MAC-adres gaat en zal hij een ander IP-adres toekennen.

De duur van een DHCP-lease is soms in te stellen, maar dan nog zal het zo zijn dat je pc onthoudt welk ip-adres hij de vorige keer had op een bepaald netwerk en daar weer om vragen. Als dat nog niet bezet is door een andere client, dan heeft de DHCP-server daar meestal geen problemen mee. Op die manier hou je dus vaak heel lang hetzelfde IP-adres.