Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren en Bootpartitie?  (gelezen 2273 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Installeren en Bootpartitie?
« Gepost op: 2015/09/11, 20:13:35 »
Vandaag heb ik geprobeerd om Ubuntu 12.04 te installeren, naast Windows-7, voor iemand die geen andere versie wil, i.v.m. een programma dat voor 12.04 is geschreven.
Wanneer ik wil gaan installeren, dan geeft de installer een foutmelding, dat er een boot-partitie moet zijn van minimaal 1MB.
Dit lukt echter niet, zonder de installer partitie, of Windows-7 te verwijderen (de HD is een beetje chaotisch ingedeeld).
Is er een manier, om dit toch voor elkaar te krijgen, of is het advies om de hele HD te wissen en gewoon alles opnieuw te installeren?
Het is een Gigabyte mobo, met UEFI, waarvan is de safeboot al heb uitgezet.

Mijn probleem is, dat de PC in gebruik is bij een gepensioneerd echtpaar en ruim 25km van mij vandaan woont.
Deze PC wordt vaak gebruikt, dus meenemen en een weekje kijken is geen optie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/12, 14:36:51 »
Lijkt mij wel wat vreemd. Ik heb, behalve in de beginperiode, nooit een afzonderlijke boot partitie gebruikt.

Hoe ziet de schijfindeling er nu uit?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/12, 15:46:49 »
Hoe ziet de schijfindeling er nu uit?
Als een rommeltje, helaas heb ik het niet bij de hand, de PC staat ruim 25km verderop ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/12, 18:20:57 »
Die vraag is inderdaad vreemd. Het roept de vraag op wat voor partitietabel er op die schijf staat, MBR of GPT. Aangezien er Windows 7 op staat, móet het haast wel GPT zijn, maar dan zou er ook allang een ESP (EFI System Partition) moeten zijn en dan is vragen om een bootpartitie weer onzinnig.
Kan 12.04 eigenlijk wel overweg met UEFI?

Overigens hoop ik niet dat dit van toepassing is: http://www.rodsbooks.com/gb-hybrid-efi/
Rod Smith is een autoriteit op het gebied van GPT/UEFI. Als hij er iets over beweert, neem dan maar aan dat het klopt...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/12, 18:35:15 »
Een alternatief is, dat ik Windows er af haal (er is een installatie DVD aanwezig) en het systeem gewoon op de ouderwetse manier opbouw.
Alleen is Windows + MS-Office installeren en updaten wel een langdurige kwestie, terwijl de installatie van Ubuntu maar 10 minuten duurde, maar dat is dan zonder GRUB weer niet te booten......

De 12.04 versie kan (dacht ik) niet overweg met UEFI, maar met secure-boot uit gedraagt deze zich als een BIOS.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/12, 19:25:03 »
Kan het dan zijn dat niet om een bootpartitie maar om een BIOS Boot Partition (BBP) is gevraagd? Dat past prima bij een GPT schijf gekoppeld aan een BIOS. Een BBP kan je overal neerzetten. Klein stukje van een bestaande (of nog toe te wijzen) partitie afhalen - 1MB is zat - en met gparted de bios_grub vlag opzetten.

Alleen vraag ik me toch nog af of dit wel klopt. Normaal gesproken werkt Windows Vista en later toch niet op de combinatie BIOS/GPT? En als dit een MBR-schijf is, klopt dat BBP-verhaal weer niet...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/12, 20:20:41 »
Kan het dan zijn dat niet om een bootpartitie maar om een BIOS Boot Partition (BBP) is gevraagd?
Dat zou heel goed kunnen.......
Maar mag dat ook een secundaire partitie zijn?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/12, 22:18:15 »
Voordat je Windows eraf haalt: kopieer en plak deze commando eens in de terminal (met Ubuntu opgestart uiteraard) zodra je de laptop weer onder je neus hebt:
sudo gdisk -l /dev/sdx
De "x" vervang je door de schijfletter die bij deze laptop van toepassing is. Sda, sdb of sdc (als voorbeeld). Check dit even goed, want een verkeerd gegeven commando kan een hoop schade aanrichten.

Mocht er sprake zijn van een mismatch (GPT en MBR lopen door elkaar heen), dan kun je kiezen uit de opties GPT of MBR. Omdat er Windows op staat kun je beter voor MBR kiezen. Voor Ubuntu maakt het overigens niets uit. Mogelijk kan het zijn dat je na deze handeling niet meer kan opstarten. Herstel GRUB dan met de live-CD/USB waarmee je Ubuntu hebt geïnstalleerd. Daarna zou alles in orde moeten zijn. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/13, 08:16:37 »
Kan het dan zijn dat niet om een bootpartitie maar om een BIOS Boot Partition (BBP) is gevraagd?
Dat zou heel goed kunnen.......
Maar mag dat ook een secundaire partitie zijn?
Als erom wordt gevraagd, móet het om een GPT-schijf gaan en die kent dat onderscheid niet (alles is 'primair'). Maar als dit een MBR-schijf is en er tóch om is gevraagd (wat dus eigenlijk niet kan), dan zit er iets heel erg fout op dat systeem (of GRUB is de weg kwijt geraakt en denkt met een GPT-schijf te maken te hebben terwijl dat niet zo is).
Hoe dan ook, wat meer info over de schijfindeling is toch echt wel nodig...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/13, 10:56:50 »
Windows 7 was alleen MBR
Windows 7 + Service pack 1 kan ook UEFI.
W7 (zonder SP1) geïnstalleerd op een UEFI systeem heeft dus standaard een MBR indeling, ook al staat de CSM compatibillity mode uit.
Een 64bit Linux, met UEFI ondersteuning, wil ook de dan ontbrekende partities zien, net als Windows 10, die wil zonder niet op een MBR disk installeren.
Check of de HDD MBR of GPT is ingedeeld (kan met gparted). GPT heef geen extended partities (nodig).
Bij MBR zet CSM/compatibillity modus aan en check of Windows nog opstart.
Zo ja kun je daarna Linux installeren.
Zo nee, alles opnieuw.

Secure boot kon Windows 7 niet mee overweg, staat/moet uit of heeft je PC nog niet.
Om Linux naast Windows 7 met een MBR HDD indeling te installeren moet CSM/compatibillity modus aan.
Je boot sequence moet als eerste staan op de fysieke HDD, niet op een UEFI boot.
Bij opstarten van het installatie medium controleer dat je van MBR boot start, niet de UEFI boot.

Bovenstaande geld voor een UEFI systeem met MBR ingedeelde Harddisk.

Hoop dat je hiermee verder komt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/13, 11:07:04 »
Dan zal het GPT zijn, want ik zag meer dan 3 partities, maar geen extended.
De optie dus overblijft is, een Bios Boot Partitie erbij proberen te maken.
Lukt dat niet, dan gewoon terug naar af, met gparted de HD "ouderwets" indelen, Windows-7 op een primaire NTFS partitie van 100GB zetten, Ubuntu op een 20GB partitie en een secundiare data partitie in NTFS en een Swap partitie.

Zo deed ik het altijd, bij meerdere test-linux installaties meerdere (secundaire) partities.
Mijn huidige laptop (de bovenste van hieronder) heeft ook UEFI, maar deze gedraagt zich als een BIOS, wanneer secure-boot uitstaat.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/13, 14:41:20 »
csm inschakelen of staat ingeschakeld om installatie problemen te voorkomen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installeren en Bootpartitie?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/13, 15:17:08 »
csm inschakelen of staat ingeschakeld om installatie problemen te voorkomen.
Alles werkte, booten vanaf USB, het aanmaken van een EXT4 partitie en het installeren van Ubuntu-12.04, het enige dat niet werkte was het installeren van Grub ...........
Eind deze week zal ik weer eens een poging wagen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.