Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: offline webdesign  (gelezen 1977 keer)

offline webdesign
« Gepost op: 2019/06/12, 09:29:32 »
Geachte Allen,

Wie kan mij advies geven over een zo gebruiksvriendelijk mogelijke offline web-editor ?

Wie gebruikt wat? Waarom juist dat programma?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: offline webdesign
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/12, 09:55:04 »
Het makkelijkste programma dat ik ken is BlueGriffon.
Het is een WYSIWYG programma, dat zich goed houdt aan de HTML standaarden en waarin het ook makkelijk is om zelf HTML toe te voegen.
Het is de opvolger van Kompozer, en dan ook van dezelfde maker.

Zelf gebruik ik het soms voor een eerste opzet van een pagina, maar wanneer ik er een rommeltje van heb gemaakt gebruik ik het ook om een pagina te de-buggen.
De laatste acties die ik met een HTML pagina doe is de tekst formatteren, maar dat doe ik altijd en alleen in/met gedit :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: offline webdesign
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/12, 10:01:12 »
Het makkelijkste programma dat ik ken is BlueGriffon.
Het is een WYSIWYG programma, dat zich goed houdt aan de HTML standaarden en waarin het ook makkelijk is om zelf HTML toe te voegen.
Het is de opvolger van Kompozer, en dan ook van dezelfde maker.

Zelf gebruik ik het soms voor een eerste opzet van een pagina, maar wanneer ik er een rommeltje van heb gemaakt gebruik ik het ook om een pagina te de-buggen.
De laatste acties die ik met een HTML pagina doe is de tekst formatteren, maar dat doe ik altijd en alleen in/met gedit :lol:

Ja, die kwam ik inderdaad tegen. Zat al te kijken of het eventueel in het softwarecentrum te vinden was, daar zit het niet in. Je moet het van de site van BlueGriffon af halen. Ik neem aan dat ik er van uit kan gaan dat de download veilig is.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: offline webdesign
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/12, 10:34:33 »
Veilig is relatief, maar de maker heeft er zijn best voor gedaan.
Het programma wordt ook niet geïnstalleerd, maar in een sub-map van de home gezet, en van daar uit opgestart.
Er is ook een .DEB file te downloaden, het is maar net wat je wilt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: offline webdesign
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/12, 12:25:56 »
Writer in Libre Office kun je ook gebruiken als web editor.

Re: offline webdesign
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/12, 12:36:19 »
Writer in Libre Office kun je ook gebruiken als web editor.

Mag ik aannemen dat je daarmee lang niet de mogelijkheden haalt die je met BlueGriffon haalt?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: offline webdesign
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/12, 12:44:09 »
Ga HTML en PHP leren. HTML is prima te doen. Php wordt wat moeilijker. Schrijf je website zelf. En implementeer kant en klare modules die er legio online staan.
En als het echt vrij basic en standaard blijft, er staan legio websitescripts online waar je niet meer dan een "install.php" hoeft te starten.
Ik heb heel wat "composers" geprobeerd in mijn leven en er is er geen een die echt efficient werkt. Ja op de voorgrond, maar de websitescripting zelf wordt veel groter dan nodig want ongunstig geprogrameert.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: offline webdesign
« Reactie #7 Gepost op: 2019/06/12, 12:59:41 »
Citaat
Mag ik aannemen dat je daarmee lang niet de mogelijkheden haalt die je met BlueGriffon haalt?
Wat was je vraag ?Wie kan mij advies geven over een zo gebruiksvriendelijk mogelijke offline web-editorMet een editor ga je de broncode bestuderen en aanpassen .Bluegriffon is dan een programma om eenvoudige webpagina's te ontwerpen .
Een zeer goede editor is notepad++

https://websiteforstudents.com/install-notepad-on-ubuntu-16-04-17-10-18-04-via-snap/
 

Offline MKe

  • Lid
Re: offline webdesign
« Reactie #8 Gepost op: 2019/06/12, 13:07:25 »
Notepad++ is een windows editor. Werkt niet op Linux. Maar dat geeft niet, elke tekst editor is bruikbaar en Linux tekst editors zijn over het algemeen zeer krachtig.

Ik ben het met PartyRabbit eens, leer HTML en iig een beetje javascript. Zo'n WYSIWYG editor levert slechte code. Je ziet ze haast ook nauwelijks meer 'in het wild'.

Een andere optie is een CMS pakket te downloaden, dit kan wordpress of Joomla zijn, of als je het licht en zonder database wilt houden een pakket als Grav (https://getgrav.org/)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: offline webdesign
« Reactie #9 Gepost op: 2019/06/12, 14:43:19 »
Ik ben het met PartyRabbit eens, leer HTML en iig een beetje javascript. Zo'n WYSIWYG editor levert slechte code. Je ziet ze haast ook nauwelijks meer 'in het wild'.
Kleine kanttekening, javascript is (bijna) achterhaald met HTML5.
Een andere optie is een CMS pakket te downloaden
Het nadeel van een CMS is, dat de scripts vaak groter zijn dan de inhoud van de website.
Om die reden heb ik mijn eigen CMS geschreven, wat voor mij voldoet, ook al kan het niet veel.
Mijn pagina's moet ik dan ook offline aanmaken en met FTP naar de server uploaden.
Writer in Libre Office kun je ook gebruiken als web editor.
De HTML output  van LibreOffice is een chaos, zo wordt b.v. voor iedere regel het font opnieuw gedefinieerd.
Hetzelfde geldt nog veel erger voor Word......

Het bovenstaande is geen kritiek op iets of iemand, maar mijn poging om duidelijkheid te scheppen :lol:
« Laatst bewerkt op: 2019/06/12, 14:48:39 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: offline webdesign
« Reactie #10 Gepost op: 2019/06/12, 15:28:11 »
Het nadeel van een CMS is, dat de scripts vaak groter zijn dan de inhoud van de website.
Om die reden heb ik mijn eigen CMS geschreven, wat voor mij voldoet, ook al kan het niet veel.

Wat dat betreft geef ik ook het advies enige php te leren beheersen, om pakketten aan te passen naar wens.
Of om modulair te werken, en dus zelf je benodigde pakket samen te stellen.

Overigens is met een beetje php al heel simpel een modulaire website te bouwen.
Dit met het simpelste commando wat er is. Include   ^-^

Bouw een main webpage genaamd index.php met de script. En ff een mooi headertje met info-layout en footertje maken.
<?php
include 'header.html;
include '
welkom.txt';
include '
footer.html';
?>

En daarna schijf je simpele pagina's weg voor bepaalde informatie.
informatie1.php
<?php
include 'header.html;
include '
informatie1.txt';
include '
footer.html';
?>
informatie2.php
<?php
include 'header.html;
include '
informatie2.txt';
include '
footer.html';
?>
Enzovoorts. (hernoem naar wens)

Module implementeren??  ^-^ ^-^ ^-^
Installeer het modulaire script en pas het waar nodig aan om in je website te passen.
Maak in je website:
offerteberekeningsmodule.php met daarin
<?php
include 'header.html;
include '
/CMS-calculator-offerte-aanvraag-MODULE/index.php';
include '
footer.html';
?>
Of zo iets, afhankelijk van de module die je wilt invoegen.

En BAM je hebt je eigen modulaire PHP webpagina gebouwd met zo min mogelijk data, en je kunt het zo ver een moeilijk uitbouwen als je wit.
Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2019/06/12, 15:57:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: offline webdesign
« Reactie #11 Gepost op: 2019/06/12, 15:37:24 »
Kleine kanttekening, javascript is (bijna) achterhaald met HTML5.
Nee hoor, het tegendeel is waar. HTML5 is geen vervanging van javascript en javascript wordt steeds belangrijker. Dit is ook te zien aan het opkomen van javascript frameworks zoals React.js en AngularJS.

Het nadeel van een CMS is, dat de scripts vaak groter zijn dan de inhoud van de website.
Om die reden heb ik mijn eigen CMS geschreven, wat voor mij voldoet, ook al kan het niet veel.
Mijn pagina's moet ik dan ook offline aanmaken en met FTP naar de server uploaden.
Klopt en vaak moet je ook nog een database systeem installeren. Grav is al iets beter, doordat het met een flat filesysteem werkt. Je schrijft je pagina's dan in MarkDown en upload ze via ftp.

Re: offline webdesign
« Reactie #12 Gepost op: 2019/06/12, 15:59:35 »
Klopt en vaak moet je ook nog een database systeem installeren.

Nee joh MKe. De meeste CMS/forums/webwinkels werken voortaan met een install.php die de hele website installeert en ook de sql-database aanmaakt en alles chmod en afschermt waar nodig.
FF install mapje chmodden. Install.php runnen, ff wat gegevens invullen op 1 of twee pagina's in je browser (websitenaam, email, etc),  daarna install.php verwijderen ..... en je CMS is online in een half uurtje.
Stelt geen ene jota meer voor. Kan ik onze basisschoolgup hier nog laten doen met wat simpele aanwijzingen.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/12, 16:02:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: offline webdesign
« Reactie #13 Gepost op: 2019/06/12, 16:05:50 »
Ik ken BlueGriffon en de man erachter, Daniel Glazman. Franstalige website. Helemaal niks mis mee met dat BlueGriffon en ik gebruik het al jaren. Niks mis met de HTML die het genereert ook. De man erachter is al jaren actief in het W3C op een zeer vooraanstaande positie.

De laatste keer dat ik een kleine website opzette deed ik dat trouwens in een gratis versie van Wordpress. Dat is me erg goed bevallen al is het wel wat zoeken in de mogelijkheden. Daarmee heb je dan ook Responsive Design en SEO voor elkaar. Dat ik dus een beetje lui genoemd mag worden, ja. Maar toen ik jonger was en websites nog nieuw was het een leuke hobby. Nu is de techniek boven mijn hoofd gegroeid en vind ik het best zo.

HTML(5) leren enne PHP of Javascript? Ja leuk, maar dat is me veel te gek. Ik zie trouwens net dat BlueGriffon 3.0 Responsive Design biedt. Dat lijkt me wel interessant om eens mee bezig te zijn. Maar dat is dan wel iets anders dan een website in elkaar zetten "zo gebruikersvriendelijk mogelijk" Dan vallen het leren van HTML en de andere aanbevolen acties ook al af. Dan blijven BlueGriffon en Wordpress over, lijkt me persoonlijk.

Bij de oorspronkelijke vraag blijven is een kunst, mensen!

groet

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

swake

  • Gast
Re: offline webdesign
« Reactie #14 Gepost op: 2019/06/12, 16:32:44 »
Citaat
Stelt geen ene jota meer voor. Kan ik onze basisschoolgup hier nog laten doen met wat simpele aanwijzingen.
Daar komt wel veel meer bij kijken hoor dan alleen maar installeren .
Backups maken, Up to date houden of je site is zo gehackt .

Offline jolo

  • Lid
Re: offline webdesign
« Reactie #15 Gepost op: 2019/06/12, 21:08:36 »
Als je Ubuntu 18.04 draait, zou je het wellicht kunnen proberen met bluefish. Die kun je gewoon installeren via terminalvenstercommando sudo apt install bluefish [Enter]

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: offline webdesign
« Reactie #16 Gepost op: 2019/06/13, 10:01:17 »
De HTML output  van LibreOffice is een chaos
Helemaal mee eens, beslist niet gebruiken. Naast BlueGriffon kun je ook Geany gebruiken, een eenvoudige teksteditor die via zelf aan te maken code snippets (macro's of aliassen) helemaal naar je hand is te zetten.

Voor een eenvoudige website lijkt het me niet nodig php te leren. Joomla of Wordpress zijn zeker bruikbare alternatieven, maar ik krijg op een Wordpress testsite al heel wat spam binnen ("great article, visit my pr0n site!"), terwijl ik de url naar die site nergens gepubliceerd heb! Dat betekent dat er robots aan de gang zijn die Wordpress-installaties opsporen en vervolgens commentaar/spam sturen. Ook word ik niet goed van dat gezuig van Wordpress om toch maar vooral commerciële modules aan te schaffen.

Dus voor mij gewoon het ouderwetse handwerk: regel voor regel m'n site coderen in Geany, dan weet je ook precies wat er gebeurt.

swake

  • Gast
Re: offline webdesign
« Reactie #17 Gepost op: 2019/06/13, 11:11:36 »
Citaat
, maar ik krijg op een Wordpress testsite al heel wat spam binnen ("great article, visit my pr0n site!"), terwijl ik de url naar die site nergens gepubliceerd heb!
Dan is het ten zeerste aangeraden uit te kijken naar een betrouwbare hosting !
Check even op de server waarop je WP site word gehost of je het bestandje robots.txt terugvind .https://support.google.com/webmasters/answer/6062596?hl=nl
Ook een zeer goede site
https://www.w3schools.com/


Re: offline webdesign
« Reactie #18 Gepost op: 2019/06/13, 13:19:16 »
Citaat
Stelt geen ene jota meer voor. Kan ik onze basisschoolgup hier nog laten doen met wat simpele aanwijzingen.
Daar komt wel veel meer bij kijken hoor dan alleen maar installeren .

Ik had het over het installeren ervan. Dat kan die basisschoolgup van ons nog als het moet. Ik had het niet over het onderhouden.

Overigens valt dat onderhouden ook wel weer mee mits je een deugdelijk script installeert wat goede veiligheidsaspecten bezit. Ik heb dat soort minder bekende modules altijd gecontroleerde en zelfs veel van die minder bekende modulles zijn lek.
Sterker nog, in phpbb2 (van de bron gedownload!) heb ik ooit een giga backdoor ontdekt. Daarin werd een standaard gebruiker 0 entry verborgen in de sql mee geinstalleerd, terwijl het forum zelf werkte met gebruikers vanaf gebruiker 1 en dus 0 onzichtbaar in de admin. :evil:
Als ik gewild had had ik al die versie forums kunnen google altavista-en en allemaal kunnen hacken. :evil: :evil: :evil:

Citaat
, maar ik krijg op een Wordpress testsite al heel wat spam binnen ("great article, visit my pr0n site!"), terwijl ik de url naar die site nergens gepubliceerd heb!
Dan is het ten zeerste aangeraden uit te kijken naar een betrouwbare hosting !

Als je met de robot.txt aan de gang moet kom je toch weer bij het advies "html en php gaan leren".
Overigens, als we dan toch serieuzer aan de gang gaan, is het blocken van spammers veel handiger te doen in een .htaccess. ;) Dan kun je zelfs lastige complete serverreeksen of landen blokkeren.

Bij de hoster kun je schudden als spamoplossing voor lastige bezoekers. Zodra je een openbare reactiemogelijkheid biedt krijg je dat soort shit.
Hosters bieden wel vaak goede spam blockers op de email. Dat dan weer wel.
Lastige bezoekers is ook weer simpel op te lossen door een goede spamwerings- of ban-module te implementeren. Liefst een die zowel sql als .htaccess daarvoor gebruikt. Beetje CMS heeft dat ook al ingebouwd, al is het maar een simpele versie.

<?php
include '//spamwerings-module/index.php';
?>

 :D :D :D
« Laatst bewerkt op: 2019/06/13, 14:33:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: offline webdesign
« Reactie #19 Gepost op: 2019/06/13, 14:14:02 »
Allen dank voor u meedenken. Ik heb een beeld van de situatie en zal daar mijn keuzes/beslissingen op afstemmen.

Groet,
ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: offline webdesign
« Reactie #20 Gepost op: 2019/06/13, 16:14:57 »
Citaat
, maar ik krijg op een Wordpress testsite al heel wat spam binnen ("great article, visit my pr0n site!"), terwijl ik de url naar die site nergens gepubliceerd heb!
Dan is het ten zeerste aangeraden uit te kijken naar een betrouwbare hosting !

Als je met de robot.txt aan de gang moet kom je toch weer bij het advies "html en php gaan leren".
Overigens, als we dan toch serieuzer aan de gang gaan, is het blocken van spammers veel handiger te doen in een .htaccess. ;)

Die .htaccess is onderdeel van Apache, maar Apache raadt nadrukkelijk af om met dit bestand aan de gang te gaan.
Van: https://httpd.apache.org/docs/current/howto/htaccess.html

Eerste regels:
Citaat
You should avoid using .htaccess files completely if you have access to httpd main server config file. Using .htaccess files slows down your Apache http server. Any directive that you can include in a .htaccess file is better set in a Directory block, as it will have the same effect with better performance.

Overigens komt die spam op mijn site niet door, want ik heb binnen Wordpress Akismet geactiveerd; die vangt dat allemaal af en vraagt mij eerst om toestemming om dat te mogen publiceren.

Re: offline webdesign
« Reactie #21 Gepost op: 2019/06/13, 19:24:22 »
Die .htaccess is onderdeel van Apache, maar Apache raadt nadrukkelijk af om met dit bestand aan de gang te gaan.

Toch heb ik het vaak genoeg gebruikt. Ten eerste voor passwordbeveiligingen (mede op ip), en daarnaast voor ip-beheer.
Al ben ik het met je eens dat (wat ik zelf ook zei) voor uitgebreid spam- en banbeheer op individueel niveau een modulair spamsysteem embedded in je website (php+sql) uiteraard veel efficiënter is. Zeker ook om daarbij nog woorden/onderwerpen/teksten te blocken.

Dan nog blijft .htaccess leuk om bv landen te blocken. Grootbeheer zeg maar. Doen wat U S sites momenteel sinds de nieuwe eu regels waar ze niet aan kunnen voldoen.
En veel CMS pakketten werken er standaard ook mee om directories af te schermen (admin, includes, en dergelijke).
« Laatst bewerkt op: 2019/06/13, 19:27:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore