Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: video & logon trouble  (gelezen 2762 keer)

lesage

  • Gast
video & logon trouble
« Gepost op: 2007/11/23, 23:23:48 »
hallo

Niet zo lang geleden installeerde ik ubuntu gutsy 7.10 maar ik hebt sinds het installeren redelijk wat videokaart gerelateerde problemen.. Op het login scherm van ubuntu bijvoorbeeld heb ik om de een of andere reden een gigantisch lettertype waarin ik de gebruikersnaam typ en toen ik een plain loginscherm genomen heb zijn alle letters gigantisch en lijkt het dus alsof ik op een bepaalde hoek van het scherm ingezoomed ben .. als ik dan blind men aanmeldnaam en wachtwoord typ zit ik met normale resolutie op men desktop..

verder sukkel ik ook wat met videoformaten .. ik heb normaal gezien alle codecs maar in totem worden mijn video's in een versmald beeld weergegeven en bij vlc is alles in rode tinten ??

Lijkt mij iets met mijn videokaart drivers dus :

ik heb als driver de intel experimental modesetting driver
 
dit voor volgende hardware in een toshiba notebook:

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

Iemand die deze problemen herkent of ze kan oplossen ?

bedankt

S.

lesage

  • Gast
video & logon trouble
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/23, 23:43:36 »
Of hoort dit topic ergens anders thuis op dit forum ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
video & logon trouble
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/23, 23:48:46 »
Zo kom je erachter welke video-hardewaren je precies hebt:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: sudo ddcprobePost hier eens de uitkomst daarvan, bij voorkeur als code: zo dus!En post hier ook eens de inhoud van je xorg.conf.
In de terminal: gedit /etc/X11/xorg.conf(let op hoofdletter X in X11).

su werkt niet, want Ubuntu heeft geen standaard rootaccount. de menulijst van Grub bewerken doe je dus via gksudo gedit /boot/grub/menu.lstgksudo omdat het grafisch is, anders gewoon sudo.

Groet, Pjotr.

lesage

  • Gast
video & logon trouble
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/23, 23:58:30 »
thanks had het net gevonden met de gedit /boot/grub/menu.lst dus heb men vraag bewerkt .. sorry :(

ik heb wel een su account aangemaakt dus dat zit wel goed denk ik ..? (kheb er toch al andere dingen mee kunnen doen zonder telkens men wachtwoord te typen)

soit..
nu terug naar de videokaart problemen
 
 ddcprobe geeft me dit :

vbe: VESA 3.0 detected.
oem: Intel(r) 82945GM Chipset Family Graphics Chip Accelerated VGA BIOS
vendor: Intel Corporation
product: Intel(r) 82945GM Chipset Family Graphics Controller Hardware Version 0.0
memory: 7872kb
mode: 1280x1024x256
mode: 1280x1024x64k
mode: 1280x1024x16m
mode: 1024x768x256
mode: 1024x768x64k
mode: 1024x768x16m
mode: 640x480x16m
mode: 800x600x64k
mode: 800x600x16m
mode: 640x480x256
mode: 800x600x256
mode: 640x480x64k
edid:
edid: 1 2
id: 2a00
eisa: LPL2a00
serial: 00000000
manufacture: 0 2005
input: analog signal.
screensize: 33 21
gamma: 2.200000
dpms: RGB, no active off, no suspend, no standby
dtiming: 1280x800@60
monitorid: LGPhilipsLCD
monitorid: LP154W01-TLA
in de xorg.conf:

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "be"
Option "XkbVariant" "nodeadkeys"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "true"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
EndSection

Section "InputDevice"
Driver "wacom"
Identifier "stylus"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "stylus"
Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY
EndSection

Section "InputDevice"
Driver "wacom"
Identifier "eraser"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "eraser"
Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY
EndSection

Section "InputDevice"
Driver "wacom"
Identifier "cursor"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "cursor"
Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY
EndSection

Section "Device"
Identifier "Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller"
Driver "intel"
BusID "PCI:0:2:0"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Generieke beeldscherm"
Option "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller"
Monitor "Generieke beeldscherm"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Modes "1280x800"
EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
InputDevice "Generic Keyboard"
InputDevice "Configured Mouse"

# Uncomment if you have a wacom tablet
# InputDevice     "stylus" "SendCoreEvents"
# InputDevice     "cursor" "SendCoreEvents"
# InputDevice     "eraser" "SendCoreEvents"
InputDevice "Synaptics Touchpad"
EndSection
bedankt voor je hulp tot nu toe ..

s.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
video & logon trouble
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/24, 11:08:33 »
Hmmm... daar is niks mis mee. Doe eens deze beide ingrepen (beide kunnen overigens geen enkel kwaad, dus veilig uitproberen):

Ingreep 1:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
Tik in:
sudo gedit /etc/usplash.conf
wachtwoord blijft onzichtbaar, dat hoort zo (zelfs geen sterretjes)

en typ:
   xres=1024
   yres=786
Bestand opslaan en sluiten.

Daarna in de terminal:
sudo update-initramfs -u

Herstart nu je computer.

Daarna ingreep 2:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Zet achter de kernelregel waar je mee opstart, dit: vga=788. Hiermee zet je de opstartresolutie op 1024x768 (alleen de opstartresolutie, niet de uiteindelijke resolutie van je bureaublad, die blijft gewoon staan op 1280x800).
Voorbeeld van de kernelregel op mijn PC, met nu deze toevoeging:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=e0c7dcf6-e238-4390-a774-50f288d251cc ro quiet splash vga=788Opslaan, sluiten, herstarten. Is het nu in orde?

Let op: telkens als je een kernel update krijgt, krijg je ook een nieuwe opstartregel. Dan moet je dus vga=788 weer even toevoegen.

lesage

  • Gast
video & logon trouble
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/24, 13:30:48 »
hmm nee de bewerkingen zijn wel gelukt maar ze hebben geen effect.. (toch niet met mijn opstart scherm).. ik heb het gevoel dat het niet de resolutie is echter.. mijn volledige scherm is gevuld tijdens de login en tijdens het laden is het ubuntu logo en het laadbalkje normaal zichbaar .. enkel waar ik moet inloggen is het lettertype en het debian logo plots gigantisch groot..?
Ook als ik het standaart ubuntu inlogscherm neem is alles normaal behalve de letters waarmee ik typ die zijn zodanig groot dat enkel de bovenste toppen zichtbaar zijn in het aanmeldschermpje .. en ik moet er nog aan toevoegen voor ik men videokaart driver had om zeep geholpen met een tweede scherm te proberen aansluiten werd alles wel normaal weergegeven dus het heeft ooit wel correct gewerkt m.a.w...

in elk geval al bedankt voor je hulp

S.

lesage

  • Gast
video & logon trouble
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/24, 13:53:16 »
op een ander forum waarbij iemand hetzelfde probleem heeft vond ik dit als antwoord: (ik kan daar niet "replyen" want ik kan om de een of andere reden niet inloggen)

____________________________
post uit het andere forum:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Re: edgy Login screen font size changed?
the best way to do it is to go to
cd /usr/share/gdm/themes/yourlogintheme

and then open the yourlogin.xml
Code:

sudo gedit yourlogin.xml

and identify the login and password fields.... there will be others too such as sessions etc.... change the font size there. REMEMBER to back-up the original file before you edit it....

these settings are OK.
for 1400x1050 ---> font size = 10 - 11
1600 x 1200 -----> 11 - 14

use
Code:

ctrl+alt+backspace

to restart the x session to see the changes without rebooting...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
maar ik vind de bewuste directory niet en die xml file is bij mij leeg of met andere woorden met het te openen heb ik wss gewoon een lege aangemaakt..

als ik dit dus wil uitvoeren krijg ik :

lesage@hal9000:~$ cd /usr/share/gdm/themes/yourlogintheme
bash: cd: /usr/share/gdm/themes/yourlogintheme: No such file or directory

misschien weet jij hoe ik hier verder kan? Bij die anderen is het wel gelukt .. of heeft dit iets te maken met een anders talige versie van ubuntu... of mss omdat ik in gutsy bezig ben ipv edgy?  
die post heb ik hier gevonden :
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=332101

thanks again..

Offline friarTuxs

  • Lid
video & logon trouble
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/26, 14:06:16 »
Verander yourlogintheme.xml door jouw eigen theme die je gebruikt. je kan zien welke dat is door te gaan naar:
Systeem--> Beheer--> Aanmeldvenster. Bij tabblad lokaal staat de inlogtheme die je nu gebruikt.
Bij mij is dit bv: /usr/share/gdm/themes/Humanlist  (ik heb yourlogintheme dus vervangen door Humanlist....Hier staat maar 1 xml bestandje. Die open je dan weer met:
gksudo gedit /usr/share/gdm/themes/Human/HumanList.xml

dat moet het zijn denk ik....
Succes
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

Offline friarTuxs

  • Lid
video & logon trouble
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/26, 15:07:15 »
maarre, echt goed is deze oplossing niet.
beter kun je kiezen om gdm.conf te tweaken:

gksudo gedit /etc/gdm/gdm.conf

voeg toe bij de sectie [server-standard]:
command=/usr/bin/X -br -audit 0 -dpi 96

opslaan en even ubuntu opnieuw starten (alleen X herstarten is niet voldoende)

nog een keer succes
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

lesage

  • Gast
video & logon trouble
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/26, 21:19:26 »
hehehe right... "yourlogintheme" dat had ik moeten weten hehe :) sorry

In elk geval je tweede methode werkt dus thanks a lot ... Misschien heb je nog even tijd voor een woordje uitleg ? die -dpi 96 heeft het echt wel gedaan blijkbaar maar wat pas je juist aan? Uit de comments bij die instelling kan ik afleiden dat GDM blijkbaar aan elke display een device kan toekennen waarvoor we dan enkele parameters kunnen instellen?

Twee probleempjes nog .. alles wordt nu in het juiste formaat weergegeven maar plots start men pc wel 10 keer zo traag op .. tussen men grub menu en het visueel laden van ubuntu zat vroeger enkele seconden terwijl ik nu enkele minuten op een zwart scherm zit te staren .? .. daarnaast heb ik nu wel gezien dat totem plots men video's in het juiste formaat afspeelt maar nog steeds in rood tinten (een beetje donkere wazige rode weergave) terwijl men desktop normale kleuren heeft .. vlc doet net hetzelfde ..

mss weet je hier ook een antwoord op ?

in elk geval al sterk bedankt

S.

lesage

  • Gast
video & logon trouble
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/26, 21:38:00 »
Ok nogmaals herbooten en het probleem van traag starten is ook al van de baan .. thanks

Omdat al mijn miserie begonnen is met het proberen aansluiten van mijn tv op de s-video uitgang van men laptop ben ik nog eens kaan kijken naar die gdm.conf omdat er ook iets stond over meerdere displays ... moet ik die daar ook kenbaar maken met een volgende logisch volgnummer? (vb: 2: ) Zodat gdm dit scherm ook al activeert bij het booten?

Ik kan namelijk nonder beheer in screens and graphics geen tweede scherm definieren want daar  blijft die optie gewoon grijs no matter what ..

tnx S.

lesage

  • Gast
video & logon trouble
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/26, 21:52:08 »
BTW:: om het misterie nog wat completer te maken : als ik boot met men tv in de s-video aansluiting aangesloten dan krijg ik effectief een clone van men scherm op men tv alleen is de resolutie van de werkbalken van de dektop aangepast aan de resolutie van de tv (die dus kleiner is dan die van de laptop) waardoor ik op de laptop een volledig scherm heb qua iconen en wallpaper maar de werkbalken zijn als het ware "te klein " waardoor ze stoppen aan 3 kwart van men laptop scherm .. kleine moeite zou je denken want voor de rest is alles normaal (zelfs men beryl wordt in juiste grote weergegeven op beide schermen) alleen kan ik onder beheer "screens and graphics" niet meer openen ????? het start even op de taakbalk maar gaat gewoon weer weg ???

vraag ik teveel van men videokaart of van ubuntu of valt dit ook te fixen ?

thanks  
s.