Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie  (gelezen 4623 keer)

Azalin

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Gepost op: 2006/04/11, 10:28:38 »
Had ik n

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/04/11, 10:43:44 »
Je kan nieuwe frequenties, de range, ingeven in /etc/X11/xorg.conf
(section device en bij resoluties)
Echter, wat voor drivers gebruik je?

Azalin

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/04/11, 10:46:44 »
De standaard Nvidia uit Ubuntu. Ik heb er niets aan veranderd aangezien ik hier en daar op wat forums problemen met de drivers zag verschijnen. In het verleden heb ik ook al (andere configuratie andere computer etc) problemen gehad dat mijn KDE niet meer zichtbaar was omdat ik iets stoms had gedaan mbt het beeldscherm.
Ik heb trouwens een Geforce 2 MMX400 (meen ik) kaart in mijn PC hangen, een al wat oudere kaart dus.

Hoe dat zo eigenlijk?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/04/11, 10:52:58 »
Maak een back-up van uw xorg.conf (noem het anders) en edit dan. Lukt het niet, kan je nog steed niet-grafisch inloggen, rm xorg.conf en oude terug nemen.

Azalin

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/04/12, 08:28:29 »
Heb ik gisteren even een blik geworpen op mijn xorg.conf en dan zie ik daar o.a. 43/60 staan. Die 60 is het aantal Hz Horizontaal en de 43 verticaal (of andersom) toch? maar hoe weet ik dan wanneer ik bijvoorbeeld mijn scherm op 75Hz wil zetten, wat de verticale/horizontale Hz afstelling is?

Groeten,

Alex.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #5 Gepost op: 2006/04/12, 09:11:42 »
Zoek de specs van uw scherm eens op op internet?

linefarmer

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #6 Gepost op: 2006/04/12, 18:48:48 »
Ik heb ook een mmx400 kaart. De drivers heb ik via synaptic gedownload. Tokkel bij zoeken nvidia in en zoek de drivers voor oudere kaarten op (ze staan bij de uitleg, rechtsonder)
Dan ff rebooten en je kan je refreshrate veranderen.

Suc6

Rene

Azalin

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #7 Gepost op: 2006/04/12, 18:53:48 »
OK, thanks. Ik had namelijk in de xorg.conf al de refreshrate aangepast, maar op 1280x1024 kan ik dus alleen maar 60Hz aan. Terwijl hij officieel gewoon 75Hz aan zou moeten kunnen. Maar als ik dat niet kan kiezen wordt het wat lastig.

De specs van mij scherm trouwens:

40x480 vertical: 60Hz and horizontal: 31,5 KHz
640x480 vertical 85Hz and horizontal: 43.3 KHz
-------
800x600 vertical: 75Hz and horizontal: 46,9 KHz
800x600 vertical: 85Hz and horizontal: 53.7 KHz
-------
1024x786 vertical: 75Hz and horizontal: 60 KHz
1024x786 vertical: 85 Hz and horizontal: 87.7 KHz
-------
1280x1024 vertical: 75Hz and horizontal: 80 KHz.

Nu heb ik denk ik de xorg.conf verkeerd staan, maar dat weet ik dus niet zeker. Wat er in de xorg.conf nu staat is:

Section "Monitor"
   Identifier   "Generic Monitor"
   Option      "DPMS"

   # HorizSync   28-64
   # VertRefresh   43-60

   HorizSync      30.0 - 71.0
   VertRefresh   50-160
EndSection

De met # zijn de originele waardes zoals Ubuntu die er in heeft gezet. De nieuwe heb ik ergens van iemand gekopieerd maar volgens mij klopt daar niets van. Ik zal eerst die drivers proberen. Mocht iemand nog opmerkingen op de conf hebben, graag.

BTW Zijn dat de nvidia-glx-legacy drivers die jij bedoelt?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #8 Gepost op: 2006/04/12, 18:58:54 »
Nadat je nieuwe drivers hebt:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Dat maakt een nieuwe xorg.conf aan.

Azalin

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #9 Gepost op: 2006/04/12, 19:03:27 »
Voor of na reboot? En in de opmerkingen stond ook nog: To enable the driver, run "sudo nvidia-glx-config enable".
Maar dat heb ik dan toch al gedaan als ik dat via synaptics heb gedaan?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #10 Gepost op: 2006/04/12, 19:58:55 »
Weet niet of het ook in het install script is opgenomen. Maar mijn commando is een soort whizard om uw xorg.conf aan te maken. Bij twijfel standaard waarden laten :)

Azalin

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #11 Gepost op: 2006/04/13, 08:26:36 »
Nu heb ik dus de nvidia glx legacy drivers geinstalleerd. udo dpkg-reconfigure xserver-xorg gedaan en alles netjes ingesteld. Alle waarden die ik moest ingeven, wist ik ook precies wat er bedoeld werd en kon ik het ook naar waarheid :) invullen. Toen een reboot en.... helaas kan ik nog geen hogere frequenties instellen. Bij 1280x1024 kan ik onder windows gewoon 75Hz instellen, onder Linux kan ik nog steeds alleen maar 60Hz bij 1280x1024 instellen. Bij resoluties boven de 1024x768 kan ik niets anders dan 60Hz en daaronder kan ik dan weer wel verschillende instellen.
De xorg.conf aanpassen is schijnbaar ook niet de oplossing, dat heb ik gister nog gedaan en dan krijg ik allerlei vreemde resoluties en allemaal alleen maar op 60Hz.

Iemand een idee?

FlurkLinux

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #12 Gepost op: 2006/04/13, 10:34:30 »
Ik zit hier met hetzelfde probleem op mijn PowerMac G5, een ATI Radeon 9600 en een viewSonic 22 inch scherm 225.
Als ik dat vergelijk met hoeveel eenvoudiger de installatie is van MacOSX begin ik al te wanhopen...
Misschien is het probleem verbeterd met de nieuwe Ubuntu 6.0.6

Azalin

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #13 Gepost op: 2006/04/13, 11:43:08 »
Ik zag ergens dat jij een Live CD probeert te starten. Ik heb het hier over een install. De problemen die jij hebt zijn als het goed is aan te passen later. Bij mij draait het allemaal prima, alleen de puntjes op de i zetten is even lastig. Bijvoorbeeld die frequentie. Want waarom zou ik 60Hz blijven gebruiken als hij ook op een rustigere 75Hz kan draaien.
Trouwens, wireless verbindingen dien je wel goed te configureren. Het best is toch om Ubuntu eerst met een bekabelt netwerk op te zetten en dan pas wireless te gaan. Dat is met de meeste OSen zo (is mij aangeleerd).

Maargoed, mocht je het resolutie verhaal tijdens de install weten te verhelpen, dan hoor/lees ik dat graag.

Azalin

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #14 Gepost op: 2006/04/13, 13:29:56 »
Echt helemaal snappen wat ik fout doe, doe ik nog niet :) Maar ik krijg mijn beeldscherm in 1280x1024 modus dus nog steeds niet op iets anders dan 60Hz. Mocht er iemand nog idee

Offline bwog

  • Lid
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #15 Gepost op: 2006/04/16, 17:35:14 »
Een CRT monitor kan stuk gaan (gaat stuk) als deze buiten de specificaties opereert. Zoek daarom de horizontale en verticale refreshsrates op in de handleiding van de fabrikant.

Als je deze waarden niet invult dan zal ubuntu de monitor scannen om na te gaan welke waarden de monitor aankan. Het lijkt er op dat ubuntu hierbij enigzinds consevatief te werk gaat. Heel verstandig.

Zo op het eerste gezicht lijkt # HorizSync    28-64
    # VertRefresh    43-60 mij onzin. Zoek het op zou ik zeggen.

Azalin

  • Gast
Nvidia en Beeldscherm Refresh rate / Frequentie
« Reactie #16 Gepost op: 2006/04/17, 10:08:02 »
Ben d'r ondertussen uit. Ik had eerst wel de juiste refresh rates staan, maar de verkeerde restricted modules (686 modules terwijl ik een k7 kernel had *doh*) na het aanpassen daarvan, en de refresh rates aanpassen... kan ik draaien in hoofdpijnloze modus :) thanks.