Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: data terughalen na dd ongelukje...?  (gelezen 550 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
data terughalen na dd ongelukje...?
« Gepost op: 2016/10/24, 10:09:07 »
Weet iemand of ik data nog terug kan halen na per ongeluk het DD commando te hebben gedraaid op een schijf?

Ik wilde een externe schijf bewerken met DD (schrijven van nullen), maar gaf per ongeluk de verkeerde /dev/sdx in. Ik kwam hier na een aantal seconden achter, maar toen was de partitie al niet meer leesbaar. Ik heb geprobeerd met testdisk de data terug te halen, maar dat is niet echt goed gelukt. Iemand nog tips hoe dit opnieuw te proberen?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: data terughalen na dd ongelukje...?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/24, 10:42:32 »
Hoi valk,

Donders! Al met photorec geprobeerd?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: data terughalen na dd ongelukje...?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/24, 15:21:42 »
Hoi valk,

Donders! Al met photorec geprobeerd?

groet,

Just

Hallo Just, bedankt voor je reactie.
Photorec is toch van dezelfde maker als Testdisk, maar dan specifiek voor foto's? Of kan je daarmee ook andere bestanden terughalen? Testdisk had ik in ieder geval al geprobeerd en het lijkt alsof een partitie teruggehaald wordt, maar ik weet niet hoe die vervolgens weer naar de schijf te krijgen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: data terughalen na dd ongelukje...?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/24, 15:37:34 »
Eens je je partitie terug hebt (mogelijk zonder evenwel de bestandsindexen!), dan kan fotorec bestanden recupereren, en inderdaad niet enkel foto's. Stel je verwachtingen niet te hoog. De bestandsinhoud wordt herkend in de binaire data, en dan naar een "reddingsbestand" geschreven. Al de data die nog gerecupereerd kunnen worden, komen zo terecht in één folder. Daarna zal het nog aan jou zijn die bestanden te bekijken, zien of ze nog correct werken (dit is niet gegarandeerd) en dan terug goed te klasseren. Veel beter is je data te herstellen van een reservekopie.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: data terughalen na dd ongelukje...?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/24, 15:52:36 »
Hoi valk,

Inderdaad is photorec van oorsprong voor foto's, maar het haalt toch aardig wat op. Testdisk is een vervolg op ddrescue, wat vooral gemaakt is voor het redden van data van kapotte schijven.

Zie ook de reactie van Vanadium. Ik zou die schijf ook eens voorzichtig met Gparted bekijken als alle andere opties tervergeefs waren. Het zou kunnen zijn dat je de partitie nog kan herstellen en wellicht zelfs de bestandslokatietabel. Dat omdat je het zo snel al doorhad dat je verkeerd zat.

Wat wel een goed idee zou kunnen zijn is eerst een reservekopie maken  met testdisk op een andere schijf en dan daarmee uitgebreid aan de gang te gaan. Bij al dit soort acties is de eerste prioriteit je bronschijf zo goed mogelijk te houden.

Photorec kan ook zoeken in vrije ruimte. Dat kost dan extra tijd. Testdisk zet zijn resultaat altijd weg op een andere schijf. Logisch natuurlijk als je er van uit gaat dat je data aan het redden ben van een slechte schijf.

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: data terughalen na dd ongelukje...?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/24, 16:02:35 »
Eens je je partitie terug hebt (mogelijk zonder evenwel de bestandsindexen!), dan kan fotorec bestanden recupereren, en inderdaad niet enkel foto's. Stel je verwachtingen niet te hoog. De bestandsinhoud wordt herkend in de binaire data, en dan naar een "reddingsbestand" geschreven. Al de data die nog gerecupereerd kunnen worden, komen zo terecht in één folder. Daarna zal het nog aan jou zijn die bestanden te bekijken, zien of ze nog correct werken (dit is niet gegarandeerd) en dan terug goed te klasseren. Veel beter is je data te herstellen van een reservekopie.

Ik heb gelukkig een reservekopie, alhoewel die wellicht niet recent genoeg is. Ik wil daarom toch even proberen te kijken. Ik zal de combi Testdisk en Photorec nogmaals proberen, bedankt voor de suggesties!

Offline RikRik

  • Lid
Re: data terughalen na dd ongelukje...?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/24, 16:27:33 »
Citaat
Data Recovery bij logische schade

Is er sprake van gewiste/overschreven bestanden, een (software)storing, programmeerfout, stroomuitval of virus?

Met behulp van onze clean-room laboratorium en de jarenlange ervaring slagen wij in 95% van alle gevallen er in de data terug halen.
https://www.datarecoverynederland.nl/data-recovery.html

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: data terughalen na dd ongelukje...?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/24, 16:37:50 »
Vanaf 200 euro.  Let wel, vanaf ... .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: data terughalen na dd ongelukje...?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/25, 09:27:31 »
Weet iemand of ik data nog terug kan halen na per ongeluk het DD commando te hebben gedraaid op een schijf?


Nee, dat zal je niet lukken. Als eerste wordt een superblock en je inode-lijst overschreven en daar staat alles in wat je
bestandsysteem bepaalt. Ik zou mijn energie steken in het terughalen van je gegevens van je backup(s)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: data terughalen na dd ongelukje...?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/25, 10:27:45 »
Hoi Aartje,

Ik heb in al de jaren slechts één keer het stof moeten bijten wat betreft data recovery, schijven die helemaal niet meer draaiden daargelaten.

Daar heb je dan een cleanroom voor nodig en een ander drijfwerk om de platters op over te zetten. Dat is ver buiten mijn bereik en ook fysiek kan ik niet uit de voeten met zulk superfijn werk. Ik zou het wel geweldig vinden daar eens rond te mogen kijken, zelfs al was het maar door glas.

Spreek je hier overigens uit eigen ervaring?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021