Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?  (gelezen 2193 keer)

Offline wowo

  • Lid
Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Gepost op: 2019/01/28, 18:03:33 »
In een ander draadje kwam aan bod dat mijn Desktop opeens langzaam ging opstarten en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat mijn DVD/CD Writer/Reader stuk was en heb daarom een nieuwe gekocht.
Een tijdje ging het goed maar toen begonnen er toch ook weer kuren te komen met mijn nieuwe DVD/CD Writer/Reader. Op een andere sata datakabel aangesloten en ook de sata datakabel vervangen.
Over het algemeen doet hij het wel na opstarten maar de ene keer wordt de DVD/CD Writer/Reader wel zichtbaar in de BIOS maar de andere keer niet.
Heeeeeeel vreemd.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?????
- De voeding die niet meer goed is zoals Bas suggereerde. Maar de desktop doet het verder goed, dus dat lijkt mij niet zo waarschijnlijk.
- De DATA controller op het moederbord is of gaat stuk??
- Andere moederbord problemen?

Het allervreemdst vind ik dat als ik doorstart terwijl de  DVD/CD Writer/Reader niet zichtbaar is in de BIOS, ik wel na opstarten geen problemen heb.
De uitvoer van inxi -d was een lange tijd:
$ inxi -d
Drives:    HDD Total Size: 1128.2GB (29.2% used)
           ID-1: /dev/sda model: M4 size: 128.0GB
           ID-2: /dev/sdb model: ST31000524AS size: 1000.2GB
           Optical-1: /dev/sr0 model: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1
           dev-links: cdrom,cdrw,dvd,dvdrw
           Features: speed: 12x multisession: yes
           audio: yes dvd: yes rw: cd-r,cd-rw,dvd-r,dvd-ram

Nu geeft hij:
$ inxi -d
Drives:    HDD Total Size: 1128.2GB (29.2% used)
           ID-1: /dev/sda model: M4 size: 128.0GB
           ID-2: /dev/sdb model: ST31000524AS size: 1000.2GB
           Optical-1: /dev/sr0 model: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1
           dev-links: cdrom
           Features: speed: 1x multisession: yes audio: yes dvd: no rw: none

Nu pakt hij opeens geen dvd’s meer ???? (er staat nu ook dvd: no). De Snelheid is opeens veranderd.
En nu:
$ inxi -d
Drives:    HDD Total Size: 1128.2GB (29.2% used)
           ID-1: /dev/sda model: M4 size: 128.0GB
           ID-2: /dev/sdg model: ST31000524AS size: 1000.2GB
           Optical: No optical drives detected.

Hij detecteert de  DVD/CD Writer/Reader niet meer!
De desktop start nu ook weer langzamer op.

Kortom het spookt hier en ik begin een beetje radeloos te worden.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline PKing

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/28, 20:56:16 »
De voeding lijkt me toch een issue denk ik?
Misschien gewoon teveel spanning of fluctuerende spanning op de diverse delen, blijft altijd een probleem om precies uit te vinden wat er met de hardware aan de hand is.
Haal voorlopig die writer maar los lijkt me, ga er vanuit dat anderen hier betere kennis hebben dan ik:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/28, 21:47:43 »
Gooi eens alles wat overbodig is los. DVD, floppy als je dat nog hebt. Extra hubs.
Kijk of de boel dan werkt.
En zo ja, ga stap voor stap verder telkens 1 apparaat weer aansluitend. Totdat je iets aansluit waarbij het begint.

Nog iets. Vuil binnenin? Een stoffige pc gaat ook spoken (haperende contacten, warmte). Het is raadzaam minstens 1 keer per jaar je pc van binnen flink goed te reinigen. En de luchtingsgaten aan de buitenkant doorlopend in de gaten houden. Zeker in bijvoorbeeld huiskamer (gordijnen) trekt een pc stiekem heel veel stof aan (dan vaker reinigen).
Met een zachte kwast stof los borstelen, en met de stofzuigermond op een afstandje de stofwolkjes opzuigen.

Pc stofvrij? Dan heb ik niets gezegd.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/28, 21:49:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/28, 22:26:13 »
Een stofzuiger hoort niet in een pc.
Reden, stofzuiger is niet geaard en door snelle lucht beweging kan stroom opgebouwd worden, die zich ontlaad naar je pc, en de pc dus kapot gaat.(ijzer of kunststof buis maakt niks uit).
In de winkel(action) kun je spuitbussen met lucht kopen, om je pc schoon te blazen.

Topic starter,
1 is je dvd speler leeg tijdens booten, laat de dvd er eens uit.
2 Dvd aan andere interne poort hangen, dus een andere interne controller proberen, of bij 2 aansluitingen die leeg zijn, daar 1 proberen, zodat dvd alleen is, en niet gestoord wordt door andere hardware.
3 In bios de wachttijd voor hd's langer maken.
4 In bios instellen welke hardware mag booten, en daar de dvd eruit halen.

Of
dvd weggooien, en bij weinig gebruik, een externe losse dvd speler kopen, en alleen aansluiten indien nodig.
 

Offline wowo

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/28, 22:46:45 »
Bedankt voor het meedenken.
Pc was toch nog wel wat stoffig ondanks dat ik toch regelmatig de stof filters schoonmaak.
Ik heb een spuitbus maar ben daar toch wat huiverig voor. Ik meen me te herinneren dat ik ooit een moederbord stuk heb gemaakt met een spuitbus. Vocht? Te koud geworden?
Stofzuiger ben ik niet bang voor.

In de tussentijd gekeken hoe het met mijn sata aansluitingen zit en :
- Sata 3 Port 0: SSD (Ubuntu systeem)
- Sata 3 Port 1: Harde schijf (Ubuntu Home partitie)
- Sata 2 Port 2: Optische drive
- Sata 2 Port 3: Station voor directe SATA aansluiting externe schijf
- Sata 2 Port 4: Extra aansluitingen station

Ik heb Port 3 en 4 ontkoppeld en Port 2 opnieuw aangesloten met de nieuwe kabel.
Voorlopig gaat dit nog goed want de optische drive wordt nog steeds herkend in de BIOS.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/29, 05:35:07 »

Ik heb een spuitbus maar ben daar toch wat huiverig voor. Ik meen me te herinneren dat ik ooit een moederbord stuk heb gemaakt met een spuitbus. Vocht? Te koud geworden?
Stofzuiger ben ik niet bang voor.

Vraag bovenstaande maar op een paar computer forums, dit is dus fout.

Als je aan een pc gaat werken,
stroom ontkoppelen,
start knop 5 seconde vasthouden, dan lopen de condensators leeg,
pols bandje om doen en aan pc kast verbinden,
dan pas aan de pc gaan werken, met je handen of met pers lucht.

En een stofzuiger mag dus nooit.

Offline peer

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/29, 08:26:58 »

Vraag bovenstaande maar op een paar computer forums, dit is dus fout.

Als je aan een pc gaat werken,
stroom ontkoppelen,
start knop 5 seconde vasthouden, dan lopen de condensators leeg,
pols bandje om doen en aan pc kast verbinden,
dan pas aan de pc gaan werken, met je handen of met pers lucht.

En een stofzuiger mag dus nooit.

die tip van de startknop kende ik nog niet. Dank hiervoor.
Ik zie even niet waarom een stofzuiger niet mag terwijl perslucht wel mag. Kun je dat uitleggen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/29, 08:45:36 »
Ik zie even niet waarom een stofzuiger niet mag terwijl perslucht wel mag. Kun je dat uitleggen?
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104910.msg1028322#msg1028322

Offline aartje

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/29, 09:39:34 »

Ik heb een spuitbus maar ben daar toch wat huiverig voor. Ik meen me te herinneren dat ik ooit een moederbord stuk heb gemaakt met een spuitbus. Vocht? Te koud geworden?
Stofzuiger ben ik niet bang voor.

Vraag bovenstaande maar op een paar computer forums, dit is dus fout.

Als je aan een pc gaat werken,
stroom ontkoppelen,
start knop 5 seconde vasthouden, dan lopen de condensators leeg,
pols bandje om doen en aan pc kast verbinden,
dan pas aan de pc gaan werken, met je handen of met pers lucht.

En een stofzuiger mag dus nooit.
Hier zijn de meningen verdeeld over. Ik heb meer dan twintig jaar allerlei computers gestofzuigd, wel voorzichtig
en op de juiste manier. Zo'n spuitbus met lucht kan het nadeel hebben dat je het stof zo in de lagers van je fans blaast.

Offline wowo

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/29, 09:55:46 »
Ik heb gisterenavond op aanraden van jan11000 toch maar de spuitbus gebruikt. Er kwam een behoorlijke stofwolk uit, voornamelijk bij de processor fan en in de buurt van de ssd en harde schijf.
Voor de zekerheid een nacht gewacht en nu heb ik hem opnieuw opgestart.
De ventilator van de voeding maakte in het begin behoorlijk wat geluid maar is na een tijdje weer rustig geworden.
Over een tijdje wat de andere 2 achtereenvolgens gaan aansluiten.
Hopelijk zijn de problemen dan opgelost.
Ik zet mijn geld nu in op het stof en/of de voeding als mogelijke oorzaak. ;)

 ps Tot nu toe altijd stofzuiger gebruikt en mezelf nooit met een polsbandje geaard. Dat het goed is gegaan is blijkbaar een kwestie van geluk of tijd. Als het een keer fout was gegaan had ik het mezelf nooit vergeven.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline peer

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/29, 11:27:17 »
met perslucht bedoelde je dus een spuitbusje met lucht. Ik dacht aan een compressor.

Offline PKing

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/29, 16:48:33 »
Een stofzuiger hoort niet in een pc.

Ik zal maar niet zeggen dat ik mijn computers allemaal elk halfjaar met 8 bar doe uit de compressor, vaak ben je te bang :)
Wel zorgen dat je de ventilatoren tegenhoud.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/29, 18:32:23 »
Een stofzuiger hoort niet in een pc.

Klopt. Helemaal mee eens. Hij hoeft er ook niet in.

Met een zachte kwast stof los borstelen, en met de stofzuigermond op een afstandje de stofwolkjes opzuigen.

De losgeborstelde stof zuig je ook op als je de mond net buiten de pc houdt.

Maar wat me dan opvalt. Nergens lees ik dat als je in de pc aan de gang gaat je eigenlijk een aardingsband aan je pols moet doen. [oeps, wel, overheen gekeken] En dat je voor de zekerheid de pc-kast ook nog kunt aarden.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 20:05:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/29, 18:59:48 »
Nergens lees ik dat als je in de pc aan de gang gaat je eigenlijk een aardingsband aan je pols moet doen. En dat je voor de zekerheid de pc-kast ook nog kunt aarden.  ;)

Dat is eigenlijk, als je weet wat je aan het doen bent, ook helemaal niet nodig en bangmakerij.
Het is alleen aan te bevelen als je onderdelen zoals geheugenmodules gaat verwisselen en je staat met je voeten/schoenen in een bak water..
Zelfs bij de tientallen keren dat ik geheugen- en andere kaarten heb verwisseld, nog nooit gebruik gemaakt van extra aarding en het is ook nog nooit fout gegaan.
Maar risico's zijn nooit uit te sluiten.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/29, 19:44:21 »
Hier hetzelfde.
Alleen even zorgen dat je niet statisch geladen bent, of je omgeving. En een beetje opletten dat je geen belangrijke componenten of koperbaantjes raakt. Niet met je vette vingers flink stevig midden op de print grijpen en van alles krom duwen of zo.

Het is alleen aan te bevelen als je onderdelen zoals geheugenmodules gaat verwisselen en je staat met je voeten/schoenen in een bak water..
Antistatische schoenen en de modulles alleen aan de randen vasthouden (niet de koperbaantjes en zo) werkt ook prima.
Ik tik wel altijd even de cv-buizen aan zodat ik zeker weet dat ik niet (meer) statisch geladen ben.

Ik deed het zo allemaal al bijna 30 jaar met tig computers ook bij vrienden en dergelijke, en nog nooit problemen gekregen. Wel door de handelingen opgelost.
Het risico dat stof de boel gaat vernielen door valse en overslagstroompjes is stukken groter dan jij als je voorzichtig blijft.

Hopelijk zijn de problemen dan opgelost.
Ik zet mijn geld nu in op het stof en/of de voeding als mogelijke oorzaak. ;)

Ja joh, stof doet veel en brengt onverklaarbare probleempjes. Dat zei ik hier al heel vaak.
Je voeding kun je ook nog een eind uitbostelen/zuigen. Wel zoals PKing zegt, ventilatoren tegen houden want anders worden dat generatortjes.
Vergeet ook het voorfront niet. Tussen dat en de kast gaat ook veel stof zitten.
Als je dan toch bezig bent kan het raadzaam zijn ook even alle stekkertjes en prikkaartjes en zo na te lopen. Ook goed de koelribben van de processor, en als je durft kun je die ook nog open maken (voorzichtig! voor eigen risico). Dan heb je meteen groot onderhoud gedaan en kun je er weer een tijdje tegenaan.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 20:15:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen DVD/CD Writer/Reader: Welk hardware probleem?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/30, 05:38:13 »
Ook niet aan een pc gaan werken op sokken bijv, of net een trui aantrekken, en je voelt statische stroom, op je lichaam, dus schoenen aan is het beste, ook even aarde vast pakken helpt.

Polsbandje is om de stroom die op jouw lichaam zit of de pc kast, gelijk te trekken, zonder dat dit door je hardware stroomt, en dus iets kapot maakt.