Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bedrijfsnetwerk  (gelezen 4028 keer)

vdH

  • Gast
Bedrijfsnetwerk
« Gepost op: 2008/08/22, 11:27:44 »
Geachte forumleden,

Persoonlijk denk ik dat mijn vraag het best in dit topic past. Ik stel hem daarom hier. Het is nogal een complex geheel.

Gezien het feit dat veel van onze klanten gebruik maken van open standaarden is in ons bedrijf een tijdje geleden besloten om op Linux over te stappen. Een aantal collega's heeft ervaring met een Home Desktop met Ubuntu. Zij dachten dat Ubuntu ook heel geschikt moet zijn voor zakelijk gebruik. Momenteel is onze hardware aan vervanging toe. Dit leek ons het juiste moment om over te stappen op Linux. Voordat we het besluit definitief maken, willen we als directie eerst het een en ander helder hebben over de mogelijkheden. Zijn de eisen die wij stellen aan een netwerk haalbaar? Daarom geef ik hieronder een opsomming van de eisen waaraan het netwerk moet voldoen.

- In ons hoofdkantoor bevindt zich de server. We gebruiken nu een windows server. Onze voorkeur gaat uit naar een grafische Linux server. (Ook nieuw aan te schaffen.)
- In ons hoofdkantoor gebruiken ongeveer 25 desktop clients gebruik van de server.
- Iedere werknemer moet met zijn/haar account op elke bedrijfs-pc in kunnen loggen en zo zijn/haar partitie en desktop kunnen gebruiken.
- Het moet mogelijk zijn rechten op bestanden en partities te zetten en deze te delen met andere werknemers.
- Aan het eind van elke werkdag moet van de server een backup gemaakt worden naar een externe hardeschijf. Die daarna in de kluis gaat. Dit mag handmatig gebeuren.
- Werknemers die naar de klanten gaan, maken gebruik van laptops. Zij moeten overal ter wereld in kunnen loggen op het bedrijfsnetwerk alsof zij gewoon in het bedrijf aanwezig zijn. En zo toegang krijgen tot desktop, partities en e-mail. Zij moeten bij de klant in kunnen loggen zowel via een bekabelde als een draadloze verbinding. De verbinding over het internet moet veilig zijn en ook werken in hotels en op stations.
- Momenteel staan alle applicaties lokaal op elke desktop en laptop geïnstalleerd. Moeten we dat bij Linux zo houden?

Kunnen jullie verder advies geven voor de software die we het beste voor bovenstaande 'knelpunten' kunnen gebruiken?

Welke groupware applicatie voor Linux is vergelijkbaar met het programma Lotus Notus? Of een andere goede groupware applicatie kunnen we ook overwegen.

Kunnen jullie verder advies geven voor hardware vereisten van zowel de server als de desktops?


Dit was het dan. Een heel verhaal. Hopelijk is iemand zo bereidwillig dit helder te beantwoorden.

Alvast heel hartelijk bedankt!!!

Bedrijfsnetwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/22, 19:21:02 »
Misschien dat de andere forumleden hier iets anders over denken, maar denk je niet dat je hiervoor moet aankloppen bij een zakelijke dienstverlener. Er zijn er een aantal die zich met Ubuntu en open source bezig houden en die kunnen een prima advies verschaffen. Je vraagt hier een behoorlijke migratie advies en volgens mij hangt daar normaal gesproken een leuk prijskaartje aan. ;-)

Het korte antwoord is in ieder geval dat wat je hier noemt mogelijk is met Ubuntu, maar je verwijst al naar andere applicaties die nu op de server en de desktop draaien. Welke applicaties zijn dat etcetera, etcetera.

Mijn heldere antwoord: ga op zoek naar een zakelijke dienstverlener. Via e-mail kan ik je zo wat suggesties doen, dit forum is geen plek voor zakelijke verwijzingen. En nee, ik ben niet zo'n dienstverlener ;-)

Groetjes

Jan

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Bedrijfsnetwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/22, 19:57:04 »
Citaat van: vdH
Gezien het feit dat veel van onze klanten gebruik maken van open standaarden is in ons bedrijf een tijdje geleden besloten om op Linux over te stappen. Een aantal collega's heeft ervaring met een Home Desktop met Ubuntu. Zij dachten dat Ubuntu ook heel geschikt moet zijn voor zakelijk gebruik. Momenteel is onze hardware aan vervanging toe. Dit leek ons het juiste moment om over te stappen op Linux. Voordat we het besluit definitief maken, willen we als directie eerst het een en ander helder hebben over de mogelijkheden. Zijn de eisen die wij stellen aan een netwerk haalbaar? Daarom geef ik hieronder een opsomming van de eisen waaraan het netwerk moet voldoen.
Hoe zijn de ervaringen van de collega's met Ubuntu? Vinden ze het een prettig systeem om mee te werken? Kunnen ze al hun werkzaamheden zonder problemen uitvoeren met Ubuntu?

Citaat
- In ons hoofdkantoor bevindt zich de server. We gebruiken nu een windows server. Onze voorkeur gaat uit naar een grafische Linux server. (Ook nieuw aan te schaffen.)
Afhankelijk van je eisen kan een Linux server een Windows server prima vervangen. In principe draait een Linux server geen grafische schil, maar als dat echt nodig is kan dat eenvoudig geïnstalleerd worden. Ook zijn er mogelijkheden om de server op afstand te bedienen.

Citaat
- In ons hoofdkantoor gebruiken ongeveer 25 desktop clients gebruik van de server.
- Iedere werknemer moet met zijn/haar account op elke bedrijfs-pc in kunnen loggen en zo zijn/haar partitie en desktop kunnen gebruiken.
- Het moet mogelijk zijn rechten op bestanden en partities te zetten en deze te delen met andere werknemers.
Dit kan zonder problemen. Je kan met zowel Linux als Windows clients werken.

Citaat
- Aan het eind van elke werkdag moet van de server een backup gemaakt worden naar een externe hardeschijf. Die daarna in de kluis gaat. Dit mag handmatig gebeuren.
Externe schijven werken prima met Ubuntu, dit zal dus geen probleem zijn.

Citaat
- Werknemers die naar de klanten gaan, maken gebruik van laptops. Zij moeten overal ter wereld in kunnen loggen op het bedrijfsnetwerk alsof zij gewoon in het bedrijf aanwezig zijn. En zo toegang krijgen tot desktop, partities en e-mail. Zij moeten bij de klant in kunnen loggen zowel via een bekabelde als een draadloze verbinding. De verbinding over het internet moet veilig zijn en ook werken in hotels en op stations.
Dit kan via VPN verbindingen.

Citaat
- Momenteel staan alle applicaties lokaal op elke desktop en laptop geïnstalleerd. Moeten we dat bij Linux zo houden?
Dit is afhankelijk van wat voor programma's er gebruikt worden. Waarschijnlijk wel, maar bij lichte programma's zou je ook met thin clients kunnen werken.


Citaat
Welke groupware applicatie voor Linux is vergelijkbaar met het programma Lotus Notus? Of een andere goede groupware applicatie kunnen we ook overwegen.
Lotus Notes werkt ook op Ubuntu.
Citaat
Kunnen jullie verder advies geven voor hardware vereisten van zowel de server als de desktops?
Dat hangt helemaal af van welke werkzaamheden er gedaan moeten worden op die computers.

Zoals Jan al zegt is het een goed idee om een zakelijke dienstverlener in te schakelen. Die kunnen je een advies op maat geven en evt. ook alles op poten zetten. Op onze partnerpagina zijn een aantal van die dienstverleners te vinden, maar er zijn er nog meer in Nederland.
Veel succes :)

Bedrijfsnetwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/23, 03:42:05 »
Citaat van: vdH
- In ons hoofdkantoor bevindt zich de server. We gebruiken nu een windows server. Onze voorkeur gaat uit naar een grafische Linux server. (Ook nieuw aan te schaffen.)
- In ons hoofdkantoor gebruiken ongeveer 25 desktop clients gebruik van de server.
- Iedere werknemer moet met zijn/haar account op elke bedrijfs-pc in kunnen loggen en zo zijn/haar partitie en desktop kunnen gebruiken.
- Het moet mogelijk zijn rechten op bestanden en partities te zetten en deze te delen met andere werknemers.
- Aan het eind van elke werkdag moet van de server een backup gemaakt worden naar een externe hardeschijf. Die daarna in de kluis gaat. Dit mag handmatig gebeuren.
- Werknemers die naar de klanten gaan, maken gebruik van laptops. Zij moeten overal ter wereld in kunnen loggen op het bedrijfsnetwerk alsof zij gewoon in het bedrijf aanwezig zijn. En zo toegang krijgen tot desktop, partities en e-mail. Zij moeten bij de klant in kunnen loggen zowel via een bekabelde als een draadloze verbinding. De verbinding over het internet moet veilig zijn en ook werken in hotels en op stations.
- Momenteel staan alle applicaties lokaal op elke desktop en laptop geïnstalleerd. Moeten we dat bij Linux zo houden?
Als je deze eisen stelt aan een omgeving. Het allemaal veilig wilt houden. Dan zal je toch echt een pro moeten inhuren. Dat is duur. En die zal het zeker niet in een grafische omgeving gaan doen. Het zal kunnen met de ubuntu server editie, maar qua beheer ben je dan netzo goed, en misschien wel beter af in een windows omgeving.
Overal in de wereld in kunnen loggen op je bedrijfsnetwerk. Linke soep. Al die eindgebruikers die maar overal hun passwords op rare wireless routertjes van al dan niet dubieuze hotels achterlaten.

Bedrijfsnetwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/23, 07:27:02 »
@karlhungus

Huh?

Waarom zou een Windows oplossing hier "misschien wel beter" zijn? Je moet hier iemand voor inhuren en je zult een beheerder in huis moeten hebben die verstand van zaken heeft.

Enne... VPN misschien? Dat lijkt me toch een redelijk normale veiligheidslaag. Het lijkt me heel goed mogelijk een veilige SaaS oplossing via Ubuntu aan te bieden die op een veilige manier te bereiken is.

Bedrijfsnetwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/26, 11:49:23 »
Mja Jan, duidelijk een postje van iemand die geen verstand van zaken heeft :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Bedrijfsnetwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/26, 12:17:53 »
lol de heren onder elkaar.. succes ermee :P

Bedrijfsnetwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/26, 12:46:49 »
@ karlhungus

Nee hoor, ik ben nog steeds nieuwsgierig naar de onderbouwing van jouw standpunt dat een Windows omgeving misschien beter is voor wat gevraagd wordt.

Ciao

Jan

Skilltone

  • Gast
Bedrijfsnetwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/01, 00:28:18 »
Goede avond,

Ik weet dat er zo ie zo twee personen hier veel van afweten, maar de vraag kan je beter stellen bij bedrijven als
http://www.foss-it.nl/ http://www.toltech.nl/ of Ubuntu NL sponsors http://www.bit.nl/home/

In iedergeval niet aan mij ;)

MvG

Martin

Offline Teun

  • Lid
Bedrijfsnetwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/03, 00:05:55 »
Wil je met spoed of wil je er de tijd voor nemen.
Met linux moet je er wat meer tijd voor nemen.
Met geld kan je problemen oplossen en kan je de ontwikkelingen uitbesteden.
Zelf heb ik geen verstand van I T mogelijkheden en ontwikkelingen.
Ik heb allen van horen zeggen, dat je met linux alles of zelf moet doen of veel moet laten doen.
Dan zou windows een kant en klare oplossing zijn.
Alleen hele grote bedrijven, kunnen goedkoper uitzijn met linux.
Omdat de ontwikkelings kosten in linux terug moeten worden verdiend tegen over de lecentie kosten van microsoft windows.
Het blijft relativeren en rekenwerk.
Als je de drempels niet kan berekenen of bepalen, dan word het gokken.

Bedrijfsnetwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/03, 07:26:39 »
Jammer dat de oorspronkelijke vragensteller niet even heeft gereageerd. Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe het nu verder gaat.

Groetjes

Jan

vdH

  • Gast
Bedrijfsnetwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/03, 17:23:46 »
Vanwege vakantie heb ik me een tijdje niet met dit project bezig gehouden.

Inmiddels is de test periode afgelopen en de werknemers zijn positief, maar of ik dat ook ben na het lezen van bovenstaande reacties is maar de vraag...

Gezien het feit dat alleen grote bedrijven de investering terug kunnen verdienen gaan wij de komende tijd bij verschillende bedrijven een offerte laten maken. Dit wordt dan (zoals geadviseerd) met de licentiekosten van Windows verrekent.

In ieder geval hebben we geconstateerd dat scholing voor werknemers minimaal zal zijn. Dit is dan weer een plus punt!!

Maar goed nu de afweging: Momenteel draaien we op een Windows 2003 Server met XP clients. Dit niet helemaal naar onze zin. Veel problemen. Nu kan het zijn dat in Server 2008 in combinatie met Vista de problemen verholpen zijn, maar dit verwachten wij niet.

Nu waren er op de internet fora weinig negatieve reacties te vinden over Linux bedrijfsservers, maar helaas blijkt dit toch iets anders uit te pakken dan verwacht.

Misschien hebben jullie wel gelijk en is een Windows oplossing beter voor het gevraagde. Dit is door ons zelf eenvoudig te beheren, maar een Linux alternatief voor Windows 2003 Server is er dus niet? Hiermee bedoel ik dat de server te beheren en te configureren is via een grafische omgeving. De afgelopen weken (tijdens mijn vakantie) heeft de systeembeheerder geexperimenteerd met een ubuntu server, maar daar was met geen mogelijkheid een grafische omgeving op te krijgen. Dus Ubuntu wordt al geen optie.

...wie weet draaien wij over een half jaar weer gewoon op een Windows omgeving


Jullie worden op de hoogte gehouden!

Bedrijfsnetwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/03, 17:37:33 »
Citaat van: vdH
Misschien hebben jullie wel gelijk en is een Windows oplossing beter voor het gevraagde. Dit is door ons zelf eenvoudig te beheren, maar een Linux alternatief voor Windows 2003 Server is er dus niet? Hiermee bedoel ik dat de server te beheren en te configureren is via een grafische omgeving. De afgelopen weken (tijdens mijn vakantie) heeft de systeembeheerder geexperimenteerd met een ubuntu server, maar daar was met geen mogelijkheid een grafische omgeving op te krijgen. Dus Ubuntu wordt al geen optie.
Oh...

Het is volgens mij niet zo'n groot probleem om een Ubuntu server in te richten met een grafische omgeving (er staan wat suggesties op het forum), dan wel om deze server te beheren via Webmin/Usermin waarmee de beheerder aan de slag kan. Vergeet daarbij ook niet dat Windows 2008 voor het eerst de mogelijkheid heeft om zonder GUI te draaien. Dat doet Microsoft op verzoek van de markt.

Wat je natuurlijk niet moet vergeten is dat aardig wat mensen een Windows-only ervaring hebben en dat het beheren van een Linux of Unix server een andere tak van sport is. Dat leer je niet door even een distrootje te installeren en wat te pielen.

Ten aanzien van de reacties, in ieder geval de mijne, kan ik alleen maar zeggen dat het niet de bedoeling is om het enthousiasme voor Linux te temperen, maar wel het verwachtingspatroon ten aanzien van de hulp die een forum als dit kan bieden. Het kan en mag geen goedkoop/gratis alternatief zijn voor zakelijke ondersteuning. Dat is niet fair richting de gebruikers van dit forum en niet fair richting bedrijven die simpelweg andere ondersteuning nodig hebben. Als het fout gaat, krijgt Linux de schuld en dat is niet fair richting Linux.

Groetjes

Jan

sasja

  • Gast
Bedrijfsnetwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/03, 17:44:09 »
Bij ons op school stapte ze over van Windows naar Linux...
Niet omdat het beter was, maar de systeembeheerder wist niets van de oude Windows server en
had erg veel Linux ervaring.
Dus wie de ondersteuning doet is belangrijker.
Wel nu minder storingen.
Zowel onder Vista als Xubuntu draaide alles foutloos dus voor de school maakte het niets uit.

Offline Drummies

  • Lid
Bedrijfsnetwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/03, 17:58:29 »
Bron: SearchOpenSource, views: 24.278

Serdar Yegulalp heeft voor SearchOpenSource een artikel geschreven waarin hij de afwegingen beschrijft die een systeembeheerder volgens hem moet maken wanneer hij de keuze heeft tussen Windows en Linux. Het eerste onderwerp waarop Yegulalp ingaat is 'beheer'. Volgens hem is een van de meest genoemde voordelen van Windows, meerbepaald Windows Server 2003, de uniformiteit van de beheerstools. De meeste beheerstaken kunnen uitgevoerd worden in één venster en meerdere servers kunnen in een oogopslag beschouwd worden. Op een Linux-systeem variëren de beschikbare beheerstools naargelang de applicatie die beheerd moet worden. Om bijvoorbeeld één webserver als Apache te beheren, heeft een beheerder de keuze tussen een commercieel product als Hyperic HQ en verschillende opensourceprogramma's als Webmin. Deze veelzijdigheid is zowel een voordeel, vanwege de keuzevrijheid, als een nadeel, aangezien er hierdoor geen uniforme interface is voor de verschillende beheerstaken. Er wordt echter hard aan de weg getimmerd.

Tux (Linux) danst met WindowsZo heeft Dell zijn OpenManage-beheerssysteem samengevoegd met Novells Zenworks om zo het beheerspakket Zenworks 7 Linux Management Dell Edition te creëren. Met dit pakket moet het mogelijk zijn verschillende Suse- en Red Hat-configuraties gecentraliseerd in de gaten te houden en waar nodig bij te stellen. Een veelgehoord argument in de strijd tussen Linux en Windows, is het kostenplaatje. In veel gevallen beweren de voorstanders van een bepaald besturingssysteem dat hun keuze veel goedkoper is en beter ondersteund wordt. Volgens Yegulalp is de initiële kost van een Windows-systeem inderdaad vaak hoger dan die van een Linux-server, maar is een en ander sterk afhankelijk van wat men precies nodig heeft. Een Premium Support-versie van Red Hat Enterprise Linux ES kost 799 dollar terwijl Windows Small Business Server 2003 Premium Edition 1499 dollar moet opbrengen. Bij deze laatste krijgt men echter meteen ook een SQL Server 2000 en een Exchange Server 2003. Onder het motto 'met cijfertjes kun je alles bewijzen', wijst Yegulalp er nog eens op dat de goedkoopste Windows Small Business Server voor 599 dollar verkrijgbaar is terwijl de duurste Red Hat-linux 2499 moet kosten.

Tux WindowsOm aan de slag te kunnen gaan met Windows, zonder meteen dergelijke bedragen op te moeten hoesten, biedt Microsoft een gratis probeerversie aan waarmee zes maanden gewerkt kan worden. Volgens de reviewer is dit een uitstekende manier om te evalueren of Windows wel de goede keuze is voor een specifieke situatie, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat men een server en het daarbijhorende volledig zal configureren om na zes maanden toch maar een ander systeem te implementeren. Een derde aspect waar twijfelende systeembeheerders rekening mee moeten houden, is de hardwareondersteuning. De meeste systeembouwers bieden echter zelf de keuze tussen de verschillende besturingssystemen zodat hier weinig problemen verwacht moeten worden. Terwijl dit op de consumentenmarkt nog wel eens problemen oplevert, wordt de in servers geïnstalleerde hardware over het algemeen goed ondersteund bij gebruik onder Linux. Toch moet er bij zelfbouwsystemen opgelet worden, want niet alle fabrikanten beschikken over Linux-binary's voor al hun hardware.

MS Linux - Best of both worldsEen laatste aspect dat Serdar Yegulalp belicht alvorens tot zijn conclusie over te gaan is de interoperabiliteit. Daar waar het in het verleden wel eens problemen opleverde om bestaande Windows-servers te laten communiceren met een nieuw Linux-systeem of omgekeerd, is er tegenwoordig veel veranderd. Microsoft heeft zijn Windows Services for Unix 3.5 gratis beschikbaar gesteld en op Linux is er bijvoorbeeld Samba 3. Naast de tijd die het kost om deze oplossingen te implementeren, zijn er volgens de reviewer weinig problemen of investeringen mee gemoeid. Afsluiten doet de auteur met een paar open deuren. Statements als 'de keuze voor een besturingssysteem moet afhangen van de eisen die men stelt', 'als aanpasbaarheid en modulariteit belangrijk zijn is Linux de ideale keuze' en 'als men ervaring heeft met Windows of als men specifieke Windows-features wil gebruiken, is Windows de ideale keuze' zijn niet meteen als verrassend te betitelen.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011