Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Font en layout  (gelezen 490 keer)

Offline Drieske

  • Lid
Font en layout
« Gepost op: 2009/12/06, 18:06:37 »
Ik ben al vele jaren een windows gebruiker en ben uiteindelijk dan toch eens overgestapt op ubuntu na het testen in virtualbox. Nu is er nog één ding die mij stoort en dat is de font opmaak en de layout.

Ik vindt persoonlijk alles veel te groot, zoals firefox browser, text in de taskbar en dergelijke. Ik ben van mening dat er hierdoor veel onnodige plaats wordt ingenomen op het scherm van mijn laptop.

Is er een bepaalde theme die lijkt op windows 7 en die deze font en grootte van windows 7 toepast?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Font en layout
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/06, 18:10:58 »
Voor een deel is het wennen, maar je kunt een hoop aanpassen. Begin eens met het installeren van de Microsoft-lettertypes, bijvoorbeeld door deze handleiding even af te werken: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Re: Font en layout
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/06, 18:19:16 »
Ik installeer altijd meteen de Ubuntu Restricted Extras, zoals Pjotr in zijn handleiding beschrijft. In dat pakket zitten allerlei Microsoft-lettertypen, o.a Arial en Times New Roman. Websites zien er dan meteen natuurlijker uit. Daarnaast wil tekst wel eens te groot en wazig weergegeven worden dankzij verkeerde font smoothing. Dit kun je instellen bij Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk, tabblad Lettertypen (als ik het goed heb). Speel daar eens wat met de instellingen voor lettertypen.