Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot Linux installeren op nieuwe laptop met windows and bitlocker  (gelezen 1368 keer)

Offline MKe

• Lid
Hoi,

Het is al weer ff geleden dat ik een linux installatie heb moeten doen en er blijkt weer veel veranderd te zijn.

Wat is de beste manier om een dual boot te maken op een laptop met windows tegenwoordig? Secure boot staat aan omdat bitlocker dat blijkbaar nodig heeft. Hierdoor wordt ook mijn opstart sticky gewijgerd.
Is het het beste om bitlocker uit te zetten, dan secure boot uit te schakelen? Zo ja, kan ik secure boot daarna weer aanzetten samen met bitlocker? Op Pjotr's site staat van wel, maar hij zegt er gelijk bij dat hij dat zelf niet geprobeerd heeft.

Re: Dualboot Linux installeren op nieuwe laptop met windows and bitlocker
« Reactie #1 Gepost op: 2024/08/03, 14:08:00 »
Zie: https://itsfoss.com/dual-boot-ubuntu-windows-bitlocker/

Bij een laptop heb ik wel eens de schijf omgedraaid voor een lege schijf om mijn Windows intact te houden. Er zijn laptops waar een tweede schijf inpast, maar dat is zeldzamer.

Bij mijn desktop heb ik er een tweede schijf bijgezet en tijdens de installatie van Ubuntu, de Windows schijf (met bitlocker) even losgekoppeld. Na de installatie van Ubuntu de Windowsschijf weer aangekoppeld. Bij het opstarten kom ik met F11 (merkafhankelijk) in het bios bootmenu en kan ik daar kiezen welk OS ik wil opstarten.

Terzijde: Mocht ik ooit Windows kwijtraken, dan zal ik daar ook geen traan meer om laten. Ik gebruik het nu alleen maar om te updaten en 'voor de heb'.  Met Ubuntu + Mint Cinnamon + chromeOS kan ik op het moment voldoende uit de voeten.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/08/03, 17:44:36 »
Citaat
Is het het beste om bitlocker uit te zetten, dan secure boot uit te schakelen? Zo ja, kan ik secure boot daarna weer aanzetten samen met bitlocker?

Bitlocker is om een volledige schijf of partitie te versleutelen .
Een volledig versleutelde schijf die ga je ook niet kunnen partioneren .

https://www.avantage.nl/blog/wat-is-bitlocker-en-hoe-beschermt-het-data/
« Laatst bewerkt op: 2024/08/03, 17:47:10 door Oesje »
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #3 Gepost op: 2024/08/03, 21:54:11 »
Ik zou ook even op mijn nieuwe Asus Zenbook een dualboot installeren.
Ik ben in alle vallen van MicroSoft getrapt.
Het begint er mee dat van mijn Asus Zenbook de C schijf met bitlocker encrypted was.
De sleutel wordt er niet bij mee geleverd.
Nou boeit mij dat niet zo maar toch.
De sleutel is op te vragen in het MS account, maar dat had ik niet.
Met tegenzin aangemaakt.
Inderdaad staat daar een sleutel maar die klopte niet, ik was weer eens te snel geweest ik had de Win home versie opgewaardeerd naar Prof.
Ik ben heel druk geweest om Win 11 Prof. weer werkend te krijgen, hulde aan Asus met die hulp kon ik mijn laptop weer in de oorspronkelijke staat te herstellen.
Mijn advies, koop een gebruikte laptop voor Ubuntu.

Ik hoor graag de ervaringen van mensen die het wel gelukt is met een nieuwe laptop.

« Reactie #4 Gepost op: 2024/08/04, 07:26:10 »
Het is sowieso handig om een herstel USB-stick te maken met je Windowsversie daarop voordat je gaat 'rommelen'. Dan kun je in ieder geval Windows nog herstellen. (https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/een-herstelstation-maken-abb4691b-5324-6d4a-8766-73fab304c246 )
In de toekomst zal je bijna niet meer om een Microsoft account heen kunnen (misschien wel weer handig voor de online versies van Word, Excel e.d.).

Vroeger moest ik een privé Windows pc hebben om goed met Citrix op de Windows omgeving van mijn werk te kunnen inloggen.
Nu heb ik van mijn werk een Windowslaptop waarmee ik met Ivanti op mijn werk inlog (kan niet eens meer anders). De noodzaak om zelf Windows te hebben is volledig verdwenen. Mijn laserprinter werkt ook met Linux.

Ik heb nu dan op een desktop een dual-boot op twee schijven. (De schijf met Linus als default gezet.)
Op één enkele schijf een dual-boot creëren ga ik niet meer doen. Ben altijd bang dat je out-of-the-blue geconfronteerd wordt met een overschreven bootloader of andere malheur. Naar mijn idee wordt dat dan toch minder stabiel dan één systeem op één schijf.
« Laatst bewerkt op: 2024/08/04, 07:30:50 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rico70

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/08/04, 08:33:56 »

Ik hoor graag de ervaringen van mensen die het wel gelukt is met een nieuwe laptop.
Of koop een computer zonder windows
+/- 10 jaar geleden een nieuwe BTO laptop zonder windows gekocht, werkt nog steeds.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/08/04, 11:43:34 »
Ik zou ook even op mijn nieuwe Asus Zenbook een dualboot installeren.
Ik ben in alle vallen van MicroSoft getrapt.
Het begint er mee dat van mijn Asus Zenbook de C schijf met bitlocker encrypted was.
De sleutel wordt er niet bij mee geleverd.
Nou boeit mij dat niet zo maar toch.
De sleutel is op te vragen in het MS account, maar dat had ik niet.
Met tegenzin aangemaakt.
Inderdaad staat daar een sleutel maar die klopte niet, ik was weer eens te snel geweest ik had de Win home versie opgewaardeerd naar Prof.
Ik ben heel druk geweest om Win 11 Prof. weer werkend te krijgen, hulde aan Asus met die hulp kon ik mijn laptop weer in de oorspronkelijke staat te herstellen.

Het is mij inmiddels gelukt om het te installeren door bitlocker in Windows uit te schakelen en vervolgens de secure boot. Heb nog niet geprobeerd om secure boot weer aan te zetten. Dat probeer ik later wel. Ik denk dat it bitlocker niet weer aanzet, aangezien Windows hier alleen gebruikt wordt voor die ene keer dat er iets niet op Linux werkt, dus er zal niet veel data op komen te staan.

« Reactie #7 Gepost op: 2024/08/06, 14:29:01 »
Rico70 schrijft:
Of koop een computer zonder Windows
+/- 10 jaar geleden een nieuwe BTO laptop zonder Windows gekocht, werkt nog steeds.

Op zichzelf een prima idee, maar je vergeet wel even dat er aan de PC techniek in 10 jaar veel veranderd is.
Ik woon in een klein boerendorp, ben toen naar ons PC winkeltje gegaan en heb voorgesteld om die wat te dure en iets oudere nieuwe 17 inch ASUS laptop
te kopen plus een SSD als ik een Linux installatie mocht proberen op de plaats van de aanwezige HD met Win 7.
Dat verliep toen prima en ontdekte toen ook dat er in die laptop plaats was voor 2  2,5 inch SSD en zelfs ook nog een M2 kaartje.
Om mijn speelgoedje ook als backup voor muziek en andere multimedia te kunnen gebruiken heb ik de CD speler vervangen door een caddy met daar in een
een dikke SSD en was het voor mij de optimale laptop maar nu ook wel 7 jaar oud.
Het M2 kaartje blijkt niet boottable te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2024/08/06, 14:35:03 door hkevers »

Offline rico70

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/08/06, 16:14:00 »
Ik vergeet niks.  PC's / laptops zijn nog steeds zonder windows te koop. Er kan nog steeds Linux op geïnstalleerd worden. En op dat oudje wat ik heb draait ondertussen de nieuwste Linux Mint.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #9 Gepost op: 2024/08/06, 16:31:12 »
[Offtopic]
Ach, mijn oude BTO met SSD en HD en I7 is ook 10 jaar oud, maar is wel een octal boot met HTTP server.
Zonder de HTTP server start deze in 12 seconden.
Gemeten na Grub.
hoezo verouderd?

Mijn huidige Clevo (2 jaar oud) met I5 (ook octal boot) is niet sneller, alleen werkt daar het toetsenbord (nog) volledig :-)
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.