Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inkscape v.1.3.2 - compatibel met vorige versies?  (gelezen 2222 keer)

Offline Eduard2

• Lid
Inkscape v.1.3.2 - compatibel met vorige versies?
« Gepost op: 2024/07/28, 16:44:03 »
Beste forumleden,

Bij de installatie van Ubuntu 22.04 verscheen een recentere versie van Inkscape. ( Inkscape v. 1.3.2)    Die nieuwere Inkscape ziet er heel anders uit dan de oudere versies die ik voorheen gebruikte.  Inkscape werkt nu niet alleen tergend langzaam maar vaak lopen opdrachten, die voorheen prima werkten, vast.  Zo lukt het me nog steeds niet een tekening in *.png formaat te exporteren.

Komt dit jullie bekend voor?  Is mijn meer dan 10 jaar oude Dell Optiplex 7010 computer te verouderd voor dit soort programma's?  Vier keer per jaar maak ik enkele technische tekeningen voor publicatie in een hobbyblad.  Dat ging goed met de vorige versies maar nu niet meer.  Is Inkscape zo ingrijpend veranderd dat ik nieuwe gewoontes moet aanleren?  Is het een goed idee een oudere versie te installeren of wordt het tijd een nieuwe pc aan te schaffen?

Wat is jullie advies?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Re: Inkscape v.1.3.2 - compatibel met vorige versies?
« Reactie #1 Gepost op: 2024/07/28, 16:54:03 »
Hallo, ik gebruik Inkscape via een AppImage, versie 1.3. Een png exporteren gaat probleemloos, zoals gebruikelijk. De snelheid van werken is naar mijn gevoel niet veranderd sinds de laatste paar versies. Ook geen vastlopers hier. Dit alles op een tien jaar oude pc met 4 cpu-kernen en 8GB geheugen. Ik zou dus zeker geen nieuwe pc aanschaffen, er is eerder iets mis met je configuratie schat ik.

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/07/28, 19:04:28 »
Bedankt Paul voor dit vlugge antwoord.

Inderdaad, de kans is groot dat het niet de oudere computer is die de goede werking uitsluit maar wel een foutieve configuratie. In Wikipedia heb ik nagekeken wat AppImage is. Eerder had ik die naam nooit ontmoet.  In die wiki wordt AppImage vergeleken met Docker. Die laatste staat op mijn verlanglijstje om te verkennen binnen een Raspberrypi.

Omdat Inkscape zoals die nu werkt haast onbruikbaar is zal ik die herinstalleren. Hopelijk is daarmee de configuratiefout verdwenen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/07/29, 09:30:07 »
ik zou eerst de configuratiebestanden verwijderen. Dit doe je door de directory ~/.config/inkscape te hernoemen naar ~/.config/inkscape-old (of gewoon verwijderen). Als je daarna inkscape opstart worden de configuratiebestanden opnieuw aangemaakt.

Als dit niet werkt kun je een appimage downloaden zoals Paul gedaan heeft. Na downloaden maak je het bestand uitvoerbaar en je kan het starten zonder dat je iets hoeft te installeren. Werkt het niet dan gooi je de appimage gewoon weer weg.

« Reactie #4 Gepost op: 2024/07/29, 12:10:04 »
Ik heb even Inscape 1.3.2 als AppImage gedownload en op het eerste gezicht werkt die hetzelfde als eerdere versies, een png exporteren gaat zonder probleem.

Je bent onbekend met AppImages, belangrijk is dat je die dingen van de site van de ontwikkelaars zelf downloadt, dat is de beste garantie voor een probleemloos bestand. Je vindt dat AppImage via onderstaande link en zoals Peer al aangaf, bevalt het niet, gewoon wegkieperen.

https://inkscape.org/release/1.3.2/gnulinux/

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/07/29, 14:55:42 »
Goede middag Paul en Peer,

Een klein probleem met het programma Inkscape is door mijn pogingen tot installatie uitgegroeid tot een groter. Mijn pc start niet meer op in grafische mode. Ik kan nog inloggen in commandline en zo bestanden bekijken.  Vooraleer verder iets te ondernemen probeer ik copie te maken van bestanden waarin de laatste dagen heel wat werk werd besteed. Met een losse udb disk zal dat wellicht lukken.   Inkscape gaat even naar de achtergrond.

Tips zijn welkom. Indien handig open ik een nieuwe draad over de reparatie.
Dit antwoord werd vestuurd vanaf een andere laptop.

Alvast bedankt voor de verkeregen hulp,

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/07/29, 16:40:44 »
als je alle bestanden gebackupt hebt op een externe schijf dan lijkt het mij het handigste om een nieuwe installatie te doen. Kennelijk is hier wat in de war gegaan en dan is het het prettigst om weer met een schone installatie te beginnen.
Ik zou ook een backup maken van de configuratie bestanden (~/.config). Deze heb je niet nodig maar het kan soms handig zijn om even terug te kijken in de oude configuratiebestanden.

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/08/01, 19:24:58 »
Goede avond,

Opnieuw installeren van Ubuntu22.04LS en daarna terugzetten van de backup verliep vlot.

Om dingen te proberen waarbij de goede afloop geen zekerheid is heb ik een afgedankte laptop die nog vlot Ubutu draait. Op die computer kan ik experimenteren zonder risico belangrijke dingen te verliezen. Inkscape installeren via de GUI geeft het zelfde onbruikbare resultaat als eerder op mijn bureel pc.  De geïnstaleerde versie is dan 1.3.2.
Na die te hebben verwijderd probeerde ik de gewone procedure: 
sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt install inkscape.

Na installatie verschijnt inkscape versie 1.1   Die werkt prima en lijkt veel meer op hetgeen ik voorheen gebruikte. Voor de lijntekeningen die ik elke drie maand maak is dit prima. Opslaan van tekeningen als svg of exporteren als png werkt prima.

Bedankt voor jullie hulp. Met deze versie kan ik prima verder. In de nieuwere 1.3.2 vind ik mijn weg niet. De bladschikking is ook totaal anders dan voorheen. Misschien is dat voor bepaalde toepassingen  beter maar zolang versie 1.1 beschikbaar blijft kan ik daarmee goed werken.

Vriendelijke groeten,

Eduard
« Laatst bewerkt op: 2024/08/03, 13:35:07 door Eduard2 »