Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?  (gelezen 5110 keer)

Offline Els

  • Lid
Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Gepost op: 2012/03/05, 13:30:23 »
Ik heb al gelezen dat het niet slim is om Nautilus in Xubuntu te installeren, maar Thunar bevalt me nog steeds niet zo. Ik mis de extra venster-optie, en vooral dat je de mappen niet kunt 'uitklappen'. Is er nog een ander alternatief misschien?

Aanvulling: en waarom staat Nautilus eigenlijk gewoon in het softwarecentrum als het zo'n schade kan aanrichten in je systeem?
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 13:32:33 door Els »

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/05, 13:50:25 »
Tsja Thunar is nu eenmaal de bestandsbeheerder van Xubuntu en heeft dus een belangrijke functie ,net zo als Nautilus dat is in bv Ubuntu.
Wat het sofwarecenter betreft daar staat ook KDE in of Lx etc dat is nu eenmaal een gezamelijk software center ,als ze voor ieder ubuntu versie een eigen software center moesten bouwen is dat onbegonnen werk.
Maar als Thunar u niet bevalt dan neemt u toch gewoon Ubuntu ,of zo als velen hier zeggen Kubuntu die heeft zowat van alles kwestie mogenlijkheden.
Nogmaals kwestie Thunar en nautilus ,u zet toch op een Mercedes auto geen motorkap van Volkswagen ,dat sluit langs geen kanten. :D
En dat kan een tijdje goed gaan maar dan komt het moment dat die motorkap rond uw oren vliegt op de snelweg. :P
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Els

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/05, 13:54:22 »
Ja, ik snap echt wel dat ik Nautilus niet in Xubuntu kan hebben ;) En daarom ben ik ook al weer een poos aan het proberen te wennen aan Ubuntu, maar dat #$*#$%& Unity... :(
Nou ja, ik blijf wel dualbooten, en dan maar zien waar ik uiteindelijk op uitkom...

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/05, 15:38:31 »
Ik heb al gelezen dat het niet slim is om Nautilus in Xubuntu te installeren, maar Thunar bevalt me nog steeds niet zo. Ik mis de extra venster-optie, en vooral dat je de mappen niet kunt 'uitklappen'.
Je hebt 2 opties om het linker zijpaneel van Thunar te tonen, als snelkoppelingen (Ctrl-T) of als boomstructuur (Ctrl-B).
Met de optie boomstructuur kan je gewoon de mappen uitklappen.
Verder zijn er nog mogelijkheden om in Thunar via de "Alternatieve acties" (menu Bewerken) wenselijke programma's/commando's toe te voegen aan het contextmenu onder de rechter muisknop (bijv. map als sudo/root openen).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/05, 15:46:08 »
In 12.04 kan het wel !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/05, 16:14:47 »
Krusader al geprobeerd?
En er zitten nog meer in dacht ik.

Offline Els

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/05, 18:43:25 »
@HarzG: dat wist ik niet, bedankt! Dat scheelt alweer :)

@femke98: ik zat er al over te denken om weer eens Mint te gaan gebruiken, ik denk dat ik het er even naast ga zetten. Of Cinnamon in Ubuntu zetten, alles liever dan Unity...

@Ron: bedoel je dat Nautilus dan wel in Xubuntu geïnstalleerd kan worden?

@jan11000: kun je me uitleggen waarom Krusader wel zou kunnen als Nautilus niet kan?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/05, 19:37:28 »
Citaat van: Els link=topic=73043.msg805412#msg805412
@Ron: bedoel je dat Nautilus dan wel in Xubuntu geïnstalleerd kan worden?
In 12.04 wel, in voorgaande versies niet, dus even wachten tot april :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Els

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/05, 20:27:23 »
In 12.04 wel, in voorgaande versies niet, dus even wachten tot april :lol:

Geen probleem, dat duurt niet zo lang meer :) Bedankt!

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/05, 21:55:41 »
@HarzG: dat wist ik niet, bedankt! Dat scheelt alweer :)
...
@jan11000: kun je me uitleggen waarom Krusader wel zou kunnen als Nautilus niet kan?
Al sinds mijn tijd met KDE (vroegâ) ben ik onder de indruk van Krusader, want die kan bijna alles. Met Lucid 32/64bits gaat dat ook prima. Maar ik heb ook een Xubuntu-64bits-systeem met Oneiric 11.10 waar ik heel veel crashes zie van Krusader (en ook Okular). Als ik in Oneiric 1 keer de Krusader-instellingen wil aanpassen, komt er een crash (het maakt daarbij niet uit of ik bij de instellingen "sessions and startup" wel/niet toesta "launch KDE-services").

Overigens is het ook zelfs in Xubuntu 10.04 mogelijk om Nautilus te gebruiken.
Als je Nautilus in Xubuntu installeert en meteen na de installatie in de terminal dit uitvoert:
gconftool-2 --set /apps/nautilus/preferences/show_desktop --type bool falsedan gaat Nautilus niet de desktop overnemen en werkt het desondanks prima.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/05, 22:06:13 »
Dat klopt maar heeft u ook gezien wat een meug ermee geïnstalleerd wordt ,dan kun je beter gelijk Ubuntu installeren en geen Xubuntu.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Els

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/05, 22:14:50 »
Bedankt, dan begin ik maar niet aan Krusader...

Overigens is het ook zelfs in Xubuntu 10.04 mogelijk om Nautilus te gebruiken.

Citaat van: Wanda
Dat klopt maar heeft u ook gezien wat een meug ermee geïnstalleerd wordt

Hmm ja, is ook weer zo. Misschien moet ik Nautilus maar even uit m'n hoofd zetten en eerst wat alternatieven bekijken. Of 't misschien gewoon maar met Thunar doen ;)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/05, 22:20:45 »
Krusader installeert een hele sloot aan KDE-pakketten, veel meer dan Nautilus.
De installatie van Nautilus voegt alleen dit toe:
nautilus, nautilus-data en app-install-data -> 9MB download, 45MB HD-ruimte na installatie. Dat valt reuze mee.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/05, 22:29:51 »
En wat denkt u van Brasero etc heb het geprobeerd in Xuby 12.04 beta en daar kwam het één en ander mee ,heb gelukkig niet op uitvoeren geklikt. ;)
Maar wat Els wel kan doen is in April Ubuntu install en dan onderstaande uitvoeren dan heeft ze niet dat Unity maar bijna Gnome 2 wie vroeger en haar nautilus.

Bericht van Pjotr in het test topic.
Direct gnome-session-fallback geïnstalleerd en aangemeld onder Gnome Classic (no effects). Ik was zeer aangenaam verrast! De fallback is aanzienlijk verbeterd t.o.v. 11.10. Ik merkte eigenlijk zowat geen verschil met mijn favoriet, de oude Gnome 2.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Els

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/05, 22:53:14 »
Maar wat Els wel kan doen is in April Ubuntu install en dan onderstaande uitvoeren dan heeft ze niet dat Unity maar bijna Gnome 2 wie vroeger en haar nautilus.

Bericht van Pjotr in het test topic.
Direct gnome-session-fallback geïnstalleerd en aangemeld onder Gnome Classic (no effects). Ik was zeer aangenaam verrast! De fallback is aanzienlijk verbeterd t.o.v. 11.10. Ik merkte eigenlijk zowat geen verschil met mijn favoriet, de oude Gnome 2.


Klinkt interessant! en dat ga ik zeker proberen. Maar ik ben intussen ook erg gesteld geraakt op Xubuntu :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/05, 22:56:24 »
En wat denkt u van Brasero etc heb het geprobeerd in Xuby 12.04 beta en daar kwam het één en ander mee ,heb gelukkig niet op uitvoeren geklikt. ;)
Ik had het niet over de nieuwe (beta)versie van Xubuntu, maar over een bestaande versie van Xubuntu (10.04-11.10). Daar zijn volgens mij de extra-pakketten te overzien die voor een Nautilus-installatie worden toegevoegd.
Maar ik kan ook Thunar uitbreiden met wat opties om de "vanaf fabriek" ontbrekende handige extra's toe te voegen aan de gebruikers-acties, vooral deze
Citaat
# map als sudo openen
gksu thunar %f
#bestand als sudo bewerken
gksu mousepad %f

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/05, 23:10:48 »
PCManFM is een goed alternatief.

Overigens is het onzin dat je Nautilus niet in Xubuntu kunt draaien. Kijk, als je het doet en je start hem, dan lanceert ie ook de nautilus-desktop. Maar als je Nautilus start met nautilus --nodesktop, dan werkt Nautilus zoals normaal. Kun je zelfs een starter voor maken met dat commando.

En anders is PCManFM een mooi en lichtgewicht alternatief.

Offline Els

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/05, 23:20:58 »
PCManFM is een goed alternatief.

Even geïnstalleerd, en die tabs zijn wel fijn, ja! Ik ga er eens een poosje mee werken, bedankt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/06, 12:42:01 »
Maar ik ben intussen ook erg gesteld geraakt op Xubuntu :)
Misschien heb je hier iets aan ? http://dbos.nl/Xubuntu/Mijn_aanpassingen/
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/06, 13:27:04 »
PCManFM is een goed alternatief.

Even geïnstalleerd, en die tabs zijn wel fijn, ja! Ik ga er eens een poosje mee werken, bedankt.

Graag gedaan! :)

Offline Els

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/06, 21:58:26 »
Misschien heb je hier iets aan ? http://dbos.nl/Xubuntu/Mijn_aanpassingen/

Dat ga ik eens op m'n gemak bekijken, bedankt Ron!

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/06, 22:39:49 »
PCManFM is een goed alternatief
Even geïnstalleerd, en die tabs zijn wel fijn, ja! Ik ga er eens een poosje mee werken, bedankt.
Afhankelijk van de versie moet je even kijken of "verwijderen" van een bestand in pcmanFM het verplaatsen naar de prullenbak betekent of dat er direct verwijderd wordt. Thunar verplaatst volgens mij standaard een "te verwijderen" bestand naar de prullenbak.
NB: In mijn versie van pcmanFM (0.5.2+svn20091029-1ubuntu3.1) is het verwijderen "definitief".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Els

  • Lid
Re: Xubuntu en Thunar/Nautilus/alternatieven?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/07, 00:41:22 »
Goed om te weten, HarzG, dank je wel!