Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Basic  (gelezen 2275 keer)

Offline Caledonia

  • Lid
Basic
« Gepost op: 2011/01/10, 14:04:21 »
Niet gaan lachen, even uitlezen.  :D

In het stenen tijdperk van computers, voor mij 30 jaar geleden, had ik eens een Commodore C16. Dat was een opvolger van de befaamde Vic 20. Daarmee kon je in Basic programeren. Je kon ook zogenaamde sprites maken. Dat waren figuurtjes van 50 bij 50 pixels, of zo. Ik maakte zelf een computerspelletje. Het stelde allemaal niet veel voor, maar ik had mijn eigen Space Invaders gemaakt. Later heb ik nooit meer dat programmeerplezier gehad omdat het allemaal ingewikkelder werd. Basic zat toen gewoon in het Dos, dat bijgeleverd werd bij de computer.

Heeft iemand een idee wat ik nu kan gaan gebruiken om eenvoudige dingen te maken, zonder dat ik eerst moet gaan compileren en dergelijke?


Offline tigger

  • Lid
Re: Basic
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/10, 14:51:03 »
Je kan natuurlijk de nieuwere basic-varianten opzoeken. Eenvoudig programmeren, tja shellscripten is dat natuurlijk ook en misschien ook wel juist web-based dingen, denk aan php, etc.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline MKe

  • Lid
Re: Basic
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/10, 16:21:39 »
Python, Perl en Ruby zijn ook talen om in te programmeren zonder compileren. Python is relatief eenvoudig te begrijpen en te gebruiken (vond Perl wat minder intuitief). Grafisch is het echter allemaal wel wat lastiger dan vroeger op de oude C64 :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Basic
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/10, 17:40:07 »
Zoek eens in Ubuntu Software Center. Er bestaan zeker open source basic (of basic achtige) programmeeromgevingen.

Offline ivo

  • Lid
Re: Basic
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/10, 21:30:23 »
Ik kom ook uit dat tijdperk en heb uit nostalgie hier nog wel eens mee gevogeld.
http://www.tim-mann.org/xtrs.html

Maar daar kun je eigenlijk niks meer mee tegenwoordig. Zo denk ik dat dat ook voor
jouw nostalgie geldt en dat je wat zult moeten aanpassen aan de huidige spullen.
Je gebruikt toch ook geen WordPerfect meer, neem ik aan?


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Basic
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/10, 21:47:32 »
Je gebruikt toch ook geen WordPerfect meer, neem ik aan?
WordStar onder CP/M ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Basic
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/10, 21:55:01 »
Gambas2 in Software center, freebasic (www.freebasic.net)

Offline Caledonia

  • Lid
Re: Basic
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/11, 10:46:15 »
Zo denk ik dat dat ook voor
jouw nostalgie geldt en dat je wat zult moeten aanpassen aan de huidige spullen.
Je gebruikt toch ook geen WordPerfect meer, neem ik aan?

Ik geloof niet dat ik uit de tijd ben maar ik denk toch nog wel eens aan het simpele Basic.

Eigenlijk wil ik weer wat zoeken om mee te knutselen. Volgens Wikipedia is Java de meest gebruikte programmeertaal. Ik zal nog eens rondkijken of ik nog sites zie die wat uitleg geven over zelf programmeren. Elke programmeertaal heeft zijn eigen plussen en minnen en de ene is meer geschikt voor het ene doel dan de andere. Het is net wat je van plan bent te gaan doen. En dat weet ik eigenlijk nog niet precies.

Die Tim Mann is de maker van xboard en winboard. Dat heb ik ook gebruikt, maar er gaat toch niets boven Fritz 12 en toegang tot Playchess.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/11, 10:54:39 door Caledonia »

Re: Basic
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/11, 17:32:12 »
Ik weet precies wat je bedoelt (zie avatar). Voor mij was dat destijds de C64. Ikzelf haal dat ongecompliceerde programmeerplezier nu uit websites, daar kan je ook spelletjes mee maken of andere kleine grappige of handige toepassingen.

Maar ik zal ook een niet-linux suggestie plaatsen als jullie dat niet erg vinden. Misschien is BlitzBasic of DarkBasic wel precies iets voor jou, je kan er in ieder geval even naar kijken. Of zoiets in linux bestaat, ik denk het niet. Misschien zou je de Blender game engine tot zoiets kunnen rekenen maar dat is toch een stuk gecompliceerder.

Offline ivo

  • Lid
Re: Basic
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/11, 22:55:54 »
Je gebruikt toch ook geen WordPerfect meer, neem ik aan?
WordStar onder CP/M ?

Wij worden oud(er).......... bin there, done that, left it.....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Basic
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/14, 16:07:08 »
Gambas als je je gratis wil bezighouden, REAL Studio als je er 80 euro voor over hebt (compileert wel naar Win, Linux en Mac.)