Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?  (gelezen 67624 keer)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #50 Gepost op: 2011/03/29, 23:21:21 »
Jesse ik heb het nog eens na gekeken en het is Beta 1.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #51 Gepost op: 2011/03/29, 23:36:07 »
Officieel zou deze Beta1 31 maart uitkomen https://wiki.ubuntu.com/NattyReleaseSchedule
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #52 Gepost op: 2011/03/29, 23:47:47 »
Ja dat dacht ik ook maar zag op Youtube een filmpje en zo ben ik gaan kijken of de Beta er al was en die was er.

Heb hem net op mijn P4 gezet om te kijken hoe het werkt.
Oude uiterlijk werkt perfect. Gelijk alle drivers en zo maar de Unity omgeving is niet helemaal in orde.
Ga morgen een complete her installatie doen en hem niet updaten zoals ik vandaag heb gedaan. Kijken wat ie dan doet.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #53 Gepost op: 2011/03/31, 01:42:24 »
Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje vastgeroest. En bij de eerste blik op Unity doet het me meer aan een schermpje van een GSM denken dan aan een besturingssysteem voor een pc. Misschien is het wennen, maar ik acht de kans groot dat ik dan overstap naar XFCE of KDE. Gelukkig is er genoeg keuze :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline JvH

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #54 Gepost op: 2011/03/31, 09:03:17 »
En bij de eerste blik op Unity doet het me meer aan een schermpje van een GSM denken dan aan een besturingssysteem voor een pc.
Is dat niet de bedoeling van Unity? Een UI die zowel op pc's als mobiele apparaten draait?

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #55 Gepost op: 2011/03/31, 10:56:29 »
En bij de eerste blik op Unity doet het me meer aan een schermpje van een GSM denken dan aan een besturingssysteem voor een pc.
Is dat niet de bedoeling van Unity? Een UI die zowel op pc's als mobiele apparaten draait?

In dat geval is het voor mij helemaal niet handig. Straks drukken de kids mijn schermpje stuk ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

DarkEra

  • Gast
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #56 Gepost op: 2011/03/31, 11:34:19 »
Touch screen aanschaffen dan.  =D

Offline Ramana

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #57 Gepost op: 2011/03/31, 17:19:02 »
Vandaag even met unity gespeeld. Tja, wel aardig zo'n balkje aan de linkerkant. Is een soort mix tussen menu-, favorieten- en locatiebalk, maar dan simpeler (en met minder mogelijkheden). Misschien handig voor 'n notebook, maar voor 'n desktop weet ik het niet. Mis gewoon 'n overzichtelijk menu. Als KDE-fan vond ik juist bij Gnome die splitsing van de taakbalk zo handig: boven alle acties, met de zeer logische indeling van applicaties, locaties en instellingen en beneden alle indicaties en schakelen tussen programma's en bureaubladen.  Helemaal goed!

Bij Unity krijg ik een heel ander gevoel. Het is lang niet af (ok, dat komt nog wel), maar zowel de vormgeving als het gemak is niet wat het moet zijn. Het zoeken naar een applicatie via een trefwoord gaat prima, maar niet via een icoon.   Krijg je eerst een overzicht van de eerste zes beschikbare applicaties, op alfabetische volgorde, kies je voor meer, krijg je een barstens vol scherm, ook weer op alfabetische volgorde. Je kunt categorieën kiezen, maar dan ben je al weer heel wat klikken verder. Waarom niet een gewoon menu en wat favorieten (zoals bij KDE)?  

De vormgeving van de verticale- en horizontale balk verschilt. Oogt daardoor niet als een logisch geheel.

Dan weer terug naar Gnome. Weer het aangepaste menu teruggezet (met die handige driedeling) en dat vervelende info-applet weggehaald.
Die lijkt handig (bespaart wat ruimte), maar bij een kleiner applicatie-window is het toch raar dat je voor menuś naar een heel andere plek moet. Verwarrend als je meerdere vensters open hebt staan.

Ik denk dat ik voor mń notebook Unity wel ga gebruiken, maar niet voor de desktop. Ben benieuwd of het aanslaat bij nieuwkomers...  

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #58 Gepost op: 2011/03/31, 20:41:19 »
Heb het draaien op mijn 2de pc en ik moet wennen aan waar alles zit.
Een aantal dingen zijn wel fijn maar ik vind het minder overzichtelijk dan de huidige Gnome omgeving.
Ik geef het nu wat meer tijd en ik ga Gnome 3 ook proberen.
Ik heb de oude omgeving zoals ze dat noemen in 11.04 geprobeerd en die beviel mij zeer goed.
Denk dat als het niet lukt met Unity of Gnome 3 dat het dat word.

Voor een touchscreen kan ik het mij voorstellen maar dan nog is niet alles optimaal daar voor.
Denk dat ze daar duidelijke keuzes in moeten maken. Ik zou persoonlijk 2 omgevingen maken. 1 voor desktop en 1 voor touchscreen.

eerst nog maar eens verder kijken hoe het is opgebouwd.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #59 Gepost op: 2011/03/31, 20:46:33 »
Voor touchscreen is het sowieso niet optimaal. De Dash heeft een veel te kleine knop op een touchscreen. Met een touchscreen zet ik er toch liever Kubuntu Mobile op.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #60 Gepost op: 2011/03/31, 21:19:43 »
Net via omgubuntu een filmpje over Unity zitten kijken: http://www.youtube.com/watch?v=kkFv5jwbNq8 Ziet er toch best leuk uit allemaal. Maar of het fijn is dat ga ik nog wel merken  =D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #61 Gepost op: 2011/04/01, 06:47:38 »
Ik ben er vandaag mee bezig geweest en ik ben om bepaalde dingen aan te passen iedere keer naar de oude Gnome omgeving gegaan om te kijken waar alles zat.
Ben toen op een gegeven moment met de laptop waar 10.10 op draait erbij gaan kijken waar alles zat.
Met de zoek functie van alles gevonden maar als je de naam niet weet en je weet niet waar het ongeveer te staan komt na installatie, dan vind je het bijna niet terug.
Heb geprobeerd Skype te installeren maar dat is niet gelukt.
Niet alles draait er onder.
Wat mij wel bevalt is, is de balk aan de zijkant. Had hem liever zo gehad dat je hem kunt verplaatsen maar op zich is het wel fijn.
Het enige wat ik nu wel kan en mij nog niet gelukt is met Unity is het volgende.
In 10.10 als ik op 1 bureaublad een internet browser open heb staan dan kan ik op een ander bureaublad ook een browser open zetten. Als ik dit bij 11.04 doe, dan gaat hij naar het bureaublad waar het al open staat.
Voor sommige dingen wel fijn maar voor andere dingen zoals ik het wel eens gebruik is het niet altijd fijn.
Mocht iemand weten hoe ik dit in kan stellen dan hoor ik dat graag.

Ik heb verder geen commentaar op hoe het allemaal reageert. Het draait zeer soepel en alles reageert zeer snel ondanks dat ik het op een P4tje CPU3,2 met 4 gig ram gebruik.
De effecten zoals alle bureaubladen op het scherm en dergelijke gaan zeer vloeiend.
De opties in compiz werken nog niet allemaal maar wel een aantal. Ik er een aantal getest omdat ik wou weten hoe het draaide. Ik ben niet zo'n liefhebber van al die effecten en voor mij hoeft het niet maar als het er dan op zit en ze gebruiken het, dan moet het wel fatsoenlijk werken en dat doet het ook.

Ik blijf er nog een tijdje mee pielen want ik wil het een goede kans geven en dat wil ik straks met Gnome 3 ook doen.
Ik heb dat met KDE ook gedaan maar ik kon maar niet wennen aan het menu daarin. Af en toe bleven er iconen aan mijn muis hangen zonder dat ik er op geklikt had en dat werkte niet echt positief mee. Tevens kon ik maar niet aan het menu wennen. Gnome vond ik overzichtelijker en fijner werken.

Voor touchscreen is maar 1 min puntje en dat is het iets te kleine icoon om het menu te openen maar dat valt wel op te lossen. Ik denk met wat aanpassingen dat het prima werkt voor touchscreen.
Voor desktop blijf ik ondanks dat er leuke dingen in zitten, mijn twijfels houden.
Ik hou er van om dingen aan te passen zoals ik ze wil dus iconen op de plek waar ik wil en balken op plekken waar ik wil.
Dit mis ik nog in Unity. Ik wil in de boven balk wat dingen kunnen zetten en dat kan ik in Unity niet helaas.
Tevens vond ik het fijn dat er 3 tabbladen waren met daarin de verschillende dingen. Wilde je iets in je systeem aanpassen dan klikte je op systeem en wil je een map openen dan klik je op Locaties.
Dit vind ik super fijn. Nu met Unity is het weer even wennen waar alles zit en ik ben daar nog niet aan gewend. Ik vind Unity lastiger dan Gnome 2.

Het kost mij meer tijd om aan Unity te wennen dan aan Gnome 2 en aan KDE.
Gnome 3 moet ik nog een keer goed testen maar een aantal dingen zaten iets logischer in elkaar.
Ik denk dat als je van beide de pluspunten neemt, dat je dan een leuk systeem krijgt.

Vandaag nog wat verder bekijken hoe en waar alles zit en kijken of het dan wat fijner werkt.
In ieder geval werkt de oude omgeving zeer goed en die is ook leuk opgeknapt al vind ik het jammer dat ze daar ook alles onder 1 knop hebben gedaan. Kijken of ik dat terug kan zetten.
Heb er nog niet naar gekeken omdat ik te veel met Unity bezig was.

Pluspunt wat voor mij zeer belangrijk is, is het volgende. Audio drivers en videokaart drivers zijn werkte allemaal gelijk op laptop en desktop. Heb op de laptop alleen de live cd gedraaid maar alles werkte en heb niets hoeven in te stellen.
Een goede verbetering met 10.10.
Ik ga zodra de eindversie er is, een hele serie cd's branden met de 32 en de 64 bit versie en die ga ik verspreiden onder mijn vrienden. Een aantal hadden al aangegeven dat ze interesse hadden in Ubuntu maar dan ga ik ze het eerst laten testen om te kijken of alles werkt en of ze het fijn vinden werken.
Maar voor ik dat doe wil ik eerst wat meer van 11.04 weten kwa instellingen in Unity en de Gnome omgeving zodat ik ze beter kan helpen met wat er mogelijk is en hoe alles in te stellen.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #62 Gepost op: 2011/04/01, 11:09:58 »
"Ik heb dat met KDE ook gedaan maar ik kon maar niet wennen aan het menu daarin. "

Rechtermuisknop op paneel>>>Widgets toevoegen...>>>Programmastartermenu
Et voila, nu heb je het ouderwetse menu terug (a la Toepassingen op GNOME 2) :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #63 Gepost op: 2011/04/01, 23:02:26 »
"Ik heb dat met KDE ook gedaan maar ik kon maar niet wennen aan het menu daarin. "

Rechtermuisknop op paneel>>>Widgets toevoegen...>>>Programmastartermenu
Et voila, nu heb je het ouderwetse menu terug (a la Toepassingen op GNOME 2) :)

ja weet het maar Gnome trok mij uit eindelijk meer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #64 Gepost op: 2011/04/02, 00:32:15 »
Niemand zou het accepteren, wanneer een autofabrikant het stuur ineens op de achterbank zou monteren en het gaspedaal zou verwerken in de achteruitkijkspiegel. Die fabrikant zou failliet gaan, over en uit.

Maar bij besturingssystemen kijkt niemand daarvan op. Waarom eigenlijk? En waarom krijgen ontwerpers die ruimte? Omdat het kan, of zo? Microsoft flikt dat keer op keer in Windows, en nu gebeurt het in Linuxland ook al.  :(

Offline Tom

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #65 Gepost op: 2011/04/02, 11:47:50 »
In het begin dacht ik ook oei oei wat een ..... maar nu  denk ik wel dat er genoeg te tweaken is om het één en ander toch naar uw hand te zetten.
Bij mij gaat zoals altijd Compiz eraf (de-installeren) en dan zullen we wel zien.
Net als Mono kan die Banshee toch niet leiden.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #66 Gepost op: 2011/04/02, 11:52:03 »
Niemand zou het accepteren, wanneer een autofabrikant het stuur ineens op de achterbank zou monteren en het gaspedaal zou verwerken in de achteruitkijkspiegel. Die fabrikant zou failliet gaan, over en uit.

Maar bij besturingssystemen kijkt niemand daarvan op. Waarom eigenlijk? En waarom krijgen ontwerpers die ruimte? Omdat het kan, of zo? Microsoft flikt dat keer op keer in Windows, en nu gebeurt het in Linuxland ook al.  :(

Omdat als je een auto anders zou monteren je gevaarlijke verkeerssituaties krijgt terwijl een besturingssysteem niet gevaarlijk is voor je?

Offline lizardman

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #67 Gepost op: 2011/04/02, 15:44:08 »
Daar gaan we weer.... auto's met besturingssystemen vergelijken. Waarom toch?
Overigens hebben bij auto's de diverse bedienings-elementen ook niet altijd op dezelfde plaats gezeten. Ook daar is de 'gebruikers-interface' in de loop der tijd aangepast en verbeterd.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline vanadium

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #68 Gepost op: 2011/04/02, 16:40:57 »
+ 1

In computerland moeten we nog blijven openstaan voor vernieuwingen. Stel dat we die reactie hadden gehad bij de overstap van ms-dos naar Win 3.1 (en die zal er wel geweest zijn....)

Offline JvH

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #69 Gepost op: 2011/04/02, 18:12:39 »
Doelt die vergelijking soms op die vensterknopjes die nu links staan?
Dat vergelijk ik zelf met de keuze om rechts dan wel links te rijden. Het kan een redelijke overstap om aan het een te wennen als je altijd het andere gedaan hebt, maar in wezen is geen van beiden logischer of voor de hand liggender te noemen.
Het is maar net wat je als 'standaard' afspreekt...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #70 Gepost op: 2011/04/02, 18:49:00 »
Stuur is niet zo'n goed voorbeeld.
Er zijn auto's waar het stuur aan de andere kant zit.  ;)
Verder zijn er genoeg fabrikanten die dingen die mogen anders monteren dan wat gebruikelijk is.
Ook het uiterlijk word veranderd in vormen waar niemand (uitzonderingen daar gelaten) op zit te wachten.

Uiteindelijk is alles wennen. Degene die begint met Unity zal het fijn vinden en zal moeten wennen als hij wat anders gebruikt.
Het blijft persoonlijk. Tevens denk ik dat Unity en Gnome in de komende tijd en dan denk ik niet voor 11.04 maar voor latere versies, nog zal wijzigen.
En je kunt natuurlijk altijd nog naar de geüpdatet oude omgeving. 

Zoals Wanda al zij. Unity word meer en meer te tweaken.
Ik denk dat er in latere versies nog meer te tweaken zal zijn dan in 11.04 zal zijn.
Zo zal er waarschijnlijk ook weer software komen zodat er meer aan te passen word.

De menu's blijven lastig maar begin meer en meer terug te vinden.
Heb alleen nog niet alles gevonden wat ik normaal gebruik en om een aantal dingen aan te passen.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #71 Gepost op: 2011/04/02, 20:03:14 »
Doelt die vergelijking soms op die vensterknopjes die nu links staan?
Dat vergelijk ik zelf met de keuze om rechts dan wel links te rijden. Het kan een redelijke overstap om aan het een te wennen als je altijd het andere gedaan hebt, maar in wezen is geen van beiden logischer of voor de hand liggender te noemen.
Het is maar net wat je als 'standaard' afspreekt...

Pjotr's vergelijking sloeg niet op die vensterknopjes maar op Unity vs GNOME Classic.

@emiel: Je bedoelt zoals de nieuwe Ubuntu Tweak voor Unity?
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/ubuntu-tweak-unveils-new-look-features-for-ubuntu-11-04/

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #72 Gepost op: 2011/04/02, 20:43:37 »
Niemand zou het accepteren, wanneer een autofabrikant het stuur ineens op de achterbank zou monteren en het gaspedaal zou verwerken in de achteruitkijkspiegel. Die fabrikant zou failliet gaan, over en uit.

Maar bij besturingssystemen kijkt niemand daarvan op. Waarom eigenlijk? En waarom krijgen ontwerpers die ruimte? Omdat het kan, of zo? Microsoft flikt dat keer op keer in Windows, en nu gebeurt het in Linuxland ook al.  :(

Ik kan me hier wel in vinden, veranderen om het veranderen niet omdat het nodig is, je raakt het vertrouwde kwijt, juist net nu ik zeer tevreden ben met 10.04 lts krijg ik dit blik in de toekomst,  vernieuwen wil nog niet zeggen dat je een hele interface om zeep moet helpen dat kun je ook onder de motor kap doen daar ligt nog werk zat, hopelijk blijft de keus aanwezig anders gaan mensen bij de buren kijken vrees ik.

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #73 Gepost op: 2011/04/02, 20:51:18 »
@Xarvaz: Hetzelfde? Als Ubuntu was doorgegaan met GNOME, dan had je nu GNOME 3 in 11.04 gekregen. GNOME 3 is ook totaal anders dan de GNOME 2 van nu. Je kon er niet omheen dat er ergens iets veranderd moest worden, hetzij GNOME 3 hetzij Unity.

Offline Tom

  • Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #74 Gepost op: 2011/04/02, 20:53:44 »
Vistaus ik heb het hier 20.53 hr en uw bericht staat op 21.51 hr klopt dus niet. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.