Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: supertoets werkt niet  (gelezen 1256 keer)

Offline webnaam

  • Lid
supertoets werkt niet
« Gepost op: 2011/10/16, 12:47:50 »
In ubuntu 11.04 werkte de supertoets prima. In 11.10 niet meer. Ook via systeeminstellingen; toetsenbord; opties e.d. laat de "supertoets"zich niet meer instellen. Iemand suggesties?

Offline RikRik

  • Lid
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/16, 13:16:21 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/16, 13:59:14 »
Bij mij werkt super+w wel. super+d niet. In de Shortcut instellingen voor "keyboard" vind ik ook geen enkele optie terug om de desktop te tonen.

Verder stel ik ook vast dat super niet altijd (meteen) de dash oproept.
- Start je systeem op
- Druk op "super" om bijvorbeeld firefox op te starten: werkt niet. Werkt enkel nadat je de Unity balk eens geklikt hebt.

Kan iemand dat reproduceren?

Offline RikRik

  • Lid
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/16, 16:27:59 »
Bij mij werkt super+w wel. super+d niet. In de Shortcut instellingen voor "keyboard" vind ik ook geen enkele optie terug om de desktop te tonen.

Verder stel ik ook vast dat super niet altijd (meteen) de dash oproept.
- Start je systeem op
- Druk op "super" om bijvorbeeld firefox op te starten: werkt niet. Werkt enkel nadat je de Unity balk eens geklikt hebt.

Kan iemand dat reproduceren?

Ik heb  11.10 via update geïnstalleerd..probleemloos, supertoets werkt zonder problemen. Mijn vraag: hebben jullie een verse installatie gedaan? Ik krijg steeds meer het idee dat een upgrade vanuit updatebeheer helemaal nog niet zo'n slechte keuze was.

Offline vanadium

  • Lid
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/16, 16:49:05 »
Vers, ja. Misschien was het deze keer uitzonderlijk beter een upgrade te doen  :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/16, 17:13:19 »
super+d niet.
Waarschijnlijk is deze snelkoppeling verdwenen omdat je nu via Alt-Tab op de desktop kunt komen. Ook Super + F (bestanden) en Super + A (applicaties) werken niet meer: deze functie is in de dash overgenomen door het lens-principe, die icoontjes onderaan de dash.

Verder stel ik ook vast dat super niet altijd (meteen) de dash oproept.
- Start je systeem op
- Druk op "super" om bijvorbeeld firefox op te starten: werkt niet. Werkt enkel nadat je de Unity balk eens geklikt hebt.
Kan iemand dat reproduceren?
Nee, dit heb ik niet. Heb 2 maanden geleden een verse installatie van 11.10 gedaan en telkens bijgewerkt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/16, 17:27:34 »
De snelkoppelingen super+d Super + F en Super + A  super + M zijn bij mij niet verdwenen  ???
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 17:34:26 door RikRik »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/16, 17:35:59 »
De snelkoppelingeb super+d Super + F en Super + A  super + M zijn bij mij niet verdwenen  ???
Je hebt gelijk, ze doen het weer of misschien wel nog steeds!
Maar ja, hoe kom je hier nu weer achter? Want in 11.04 verschenen er letters op de verschillende lenzen en daaraan kan je zien welke toetsencombinatie je moest hebben. Zal eens een bugrapportje aanmaken...

Offline vanadium

  • Lid
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/16, 17:40:33 »
Misschien omdat je een upgrade hebt gedaan. Waarschijnlijk behoudt dat je vorige toetsenbordinstellingen.

Ondertussen heb ik gevonden dat je in een verse Ubuntu 11.10 de desktop kan tonen met de toetsencombinatie Ctrl+Alt+D.

Super+F werkt bij mij wel: file lens, en ook super+A, applications lens. En in dezelfde sfeer schakelt Super+m over naar je muzieklens (roept die op, en deze sneltoetsen laten ook toe te "schakelen" terwijl de dash open is. [edit] je hebt juist gepost dat ze't wel doen.

@markba: Bedankt ook om mijn "issue" eens te reproduceren.

Offline RikRik

  • Lid
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/16, 17:47:37 »
@ vanadium Ctrl+Alt+D werkt bij mij niet  =D

@ markba die letters verschijnen bij mij wel

Kom er overigens nu pas achter dat lang of  kort op de super toets drukken verschillende effecten geeft :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/16, 17:51:10 »
Het lijkt erop dat we hier allemaal een verschillende Ubuntu versie hebben gedownload  =D

Super ingedrukt houden toont inderdaad de "cijfertjes" van de launcher. Super+1 start de home folder op, Super+2 je volgende icoon, enz. Toetsenbord shortcuts om vlug meteen één van je vastgepinde applicaties op te starten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/16, 17:52:30 »
De snelkoppelingeb super+d Super + F en Super + A  super + M zijn bij mij niet verdwenen  ???
Je hebt gelijk, ze doen het weer of misschien wel nog steeds!
Maar ja, hoe kom je hier nu weer achter? Want in 11.04 verschenen er letters op de verschillende lenzen en daaraan kan je zien welke toetsencombinatie je moest hebben. Zal eens een bugrapportje aanmaken...
Er bestaat al een bug hier over: https://bugs.launchpad.net/ayatana-design/+bug/855532
Hierin wordt er een soort van help-scherm geprojecteerd zodra de gebruiker de Super-toets langer ingedrukt houdt.

Ondertussen heb ik gevonden dat je in een verse Ubuntu 11.10 de desktop kan tonen met de toetsencombinatie Ctrl+Alt+D.
Typisch, want dat was ooit in het pre-unity tijdperk dé combinatie, en idd het werkt. Oude tijden herleven!

Super+F werkt bij mij wel: file lens, en ook super+A, applications lens. En in dezelfde sfeer schakelt Super+m over naar je muzieklens (roept die op, en deze sneltoetsen laten ook toe te "schakelen" terwijl de dash open is. [edit] je hebt juist gepost dat ze't wel doen.
Je kunt ook met Tab door de verschillende lenzen heen bladeren, zag ik in deze mockup:
https://launchpadlibrarian.net/80511307/Super_key_shutcuts_overlay.png
Echt goed.

@ vanadium Ctrl+Alt+D werkt bij mij niet  =D
Vreemd bij mij dus weer wel...

@ markba die letters verschijnen bij mij wel
Ja er verschijnen wel letters, maar omdat in 11.10 de applicatie-lens van de starter is gehaald, kan daar dus geen letter bij getoond worden.


Offline vanadium

  • Lid
Re: supertoets werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/16, 18:01:05 »
Er bestaat al een bug hier over: https://bugs.launchpad.net/ayatana-design/+bug/855532
Hierin wordt er een soort van help-scherm geprojecteerd zodra de gebruiker de Super-toets langer ingedrukt houdt.
Horror! Ik hoop dat ze dat niet doen! Dit is betuttelend en storend.
Citaat
Je kunt ook met Tab door de verschillende lenzen heen bladeren, zag ik in deze mockup:
https://launchpadlibrarian.net/80511307/Super_key_shutcuts_overlay.png
Echt goed.
Inderdaad! Wist ik niet!