Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 3 dual-boot vragen  (gelezen 2086 keer)

Offline Korah

  • Lid
3 dual-boot vragen
« Gepost op: 2008/07/15, 20:36:35 »
Ik heb een harddisk met een C: en een D:
Op C: is nog 39 GB beschikbaar
Op D: is nog 13 GB beschikbaar, staat tevens 'mijn documenten' op.

Verder heb ik nog een externe harddisk waar voornamelijk foto's en muziek op staan + een back-up van 'mijn documenten'.

Ik heb verschillende handleidingen, berichten (en site's) gelezen ivm een oplossing voor mn vragen, en waarschijnlijk heb ik het gemist vandaar het volgende:
- hoeveel GB moet ik nu minimaal gebruiken voor de Dual boot, waarbij ik beschikking wil houden op lezen en schrijven van mn D: en voldoende snelheid en ruimte voor beide besturingssystemen wil hebben?!
- via sommige antwoorden (handleidingen) krijg ik de indruk dat ik niet perse alle volgende bestemmingen naast (mn windowspartitie) hoef te gebruiken: Root, primaire en swap. Hoe zit dat precies?!
- kortom moet je nu wel of niet (voor mijn doeleinden) de computer automatisch de verdeling laten maken?!
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

3 dual-boot vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/15, 20:43:37 »
Op je C-schijf de Windowspartitie verkleinen, tot je pakweg een 15 Gig achteraan vrij hebt. (mag tot 30, dan heb je nog 9 Gig voor uitbreidingen van je Windows). Die ruimte laat je gewoon unallocated= niks mee doen.
Dan met de installatiediskette kiezen om die vrije ruimte te gebruiken en de computer zelf laten indelen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Korah

  • Lid
3 dual-boot vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/16, 19:31:50 »
maar als je de computer zelf laat indelen, dan maakt hij toch niet die root, primaire en swap allemaal aan?!
heb je dat dan niet nodig?!
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
3 dual-boot vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/16, 20:00:41 »
Wees gerust, hij maakt alles aan wat hij nodig heeft :)
Standaard is dit een / en een swap.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Korah

  • Lid
3 dual-boot vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/17, 19:09:39 »
Citaat van: Scormen
Wees gerust, hij maakt alles aan wat hij nodig heeft :)
Standaard is dit een / en een swap.

Kris
maar houdt hij dan rekening met de grote van je geheugen, wat je anders zelf handmatig in moet stellen?!

Nog anders gezegd wat is het verschil tussen zelf een Root, primaire en swap aanmaken en de Ubuntu het te laten doen?!
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

3 dual-boot vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/17, 19:31:03 »
Ik prefereer zelf doen boven Ubuntu laten doen ;) Ik vind het prettiger om zelf die partities aan te maken. Bovendien kan je dan zelf de grootte bepalen. Je root-partitie kan bijv. best iets meer ruimte gebruiken als je er veel mee doet. En je swap-partitie hoeft helemaal niet zo groot.

3 dual-boot vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/17, 21:41:36 »
..... en ik zou zeggen: laat Ubuntu dat maar doen. Dat gaat gegarandeerd goed. En zelfs als het niet goed gaat, dan is het ook wel weder op te lossen.

Op die manier heb je minste kans op mislukken.

Vrijheid blijheid - als je toch liever zelf alles aanmaakt - prima hoor. Dat is het leuke: je mag het doen zoals je wilt :-)

Maar als Ubuntu het doet, gaat dat prima en komt het zeker weten goed.

Offline Korah

  • Lid
3 dual-boot vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/18, 21:15:02 »
Citaat van: sisosteven
..... en ik zou zeggen: laat Ubuntu dat maar doen. Dat gaat gegarandeerd goed. En zelfs als het niet goed gaat, dan is het ook wel weder op te lossen.

Op die manier heb je minste kans op mislukken.

Vrijheid blijheid - als je toch liever zelf alles aanmaakt - prima hoor. Dat is het leuke: je mag het doen zoals je wilt :-)

Maar als Ubuntu het doet, gaat dat prima en komt het zeker weten goed.
Al met al krijg je op die manier dus genoeg bewegingsvrijheid om XP (met zn C: en D: ) en Ubuntu lekker te laten draaien?!
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
3 dual-boot vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/30, 22:18:07 »
Citaat van: Korah
Citaat van: sisosteven
..... en ik zou zeggen: laat Ubuntu dat maar doen. Dat gaat gegarandeerd goed. En zelfs als het niet goed gaat, dan is het ook wel weder op te lossen.

Op die manier heb je minste kans op mislukken.

Vrijheid blijheid - als je toch liever zelf alles aanmaakt - prima hoor. Dat is het leuke: je mag het doen zoals je wilt :-)

Maar als Ubuntu het doet, gaat dat prima en komt het zeker weten goed.
Al met al krijg je op die manier dus genoeg bewegingsvrijheid om XP (met zn C: en D: ) en Ubuntu lekker te laten draaien?!
Ja.

Offline mcgyver

  • Lid
3 dual-boot vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/31, 08:18:35 »
Citaat van: Korah
maar houdt hij dan rekening met de grote van je geheugen, wat je anders zelf handmatig in moet stellen?!
Ja

Citaat van: Korah
Nog anders gezegd wat is het verschil tussen zelf een Root, primaire en swap aanmaken en de Ubuntu het te laten doen?!
Als Ubuntu het zelf doet zet hij je  besturingssyteem, programma's en je home ("mijn documenten" van Ubuntu) op 1 partitie en maakt hij nog een swap partitie (2 partities dus)

Doe je het zelf dan kan je van alles doen. Meestal doet men 1 partitie voor besturingssysteem en programma's, 1 voor je home en 1 voor je swap. Bij herinstallatie hoef je dan alleen de eerste te overschrijven en blijven je data bewaard.

Je hoeft het niet erg groot te maken want Ubuntu leest en beschrijft je data partitie van windows. Je hoeft er dus geen "dubbele boekhouding" op na te houden.

Offline Korah

  • Lid
3 dual-boot vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/01, 19:18:44 »
En als je een installatie van een nieuwe versie gaat doen, dan ben je dus alles kwijt, behalve wat je naar mijn documenten van windows hebt geschreven?!
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

3 dual-boot vragen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/01, 19:43:14 »
Heb je het over een nieuwe versie van Ubuntu? je raakt niks kwijt. Als er een nieuwe versie van Ubuntu beschikbaar is, wordt dat netjes gemeld via de Update-manager. Vervolgens worden de nieuwe pakketten opgehaald en geïnstalleerd. Viola, je hebt een nieuwe versie van Ubuntu!

Offline mcgyver

  • Lid
3 dual-boot vragen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/01, 19:57:24 »
Citaat van: Korah
En als je een installatie van een nieuwe versie gaat doen, dan ben je dus alles kwijt, behalve wat je naar mijn documenten van windows hebt geschreven?!
Als je upgrade niet. Als je een verse install doet wel als je geen aparte /home had gemaakt. maar je moet altijd backuppen. Bij windows is ook alles weg als je geen backup maakt of als je je data niet gescheiden houdt. Dat is bij elk besturingssysteem zo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
3 dual-boot vragen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/01, 20:01:48 »
Kom op, Korah, gewoon beginnen.... Het is allemaal echt niet zo riskant, hoor...  :-)

Offline Korah

  • Lid
3 dual-boot vragen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/01, 20:26:42 »
Je moet je toch altijd goed laten voorlichten, voordat je aan iets nieuws begint ;) !!!
Ik hoop volgende week tijd te vinden voor een dual boot.

En ja ik bedoelde een clean instal, bij een compleet nieuwe Ubuntu.
Maar sja, wat valt er overigens te backuppen als je je documenten bij 'mijn documenten' van windows wilt laten opslaan :D
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04