Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu: half geluid  (gelezen 4701 keer)

Kubuntu: half geluid
« Gepost op: 2008/09/28, 14:07:46 »
Ik heb een probleempje op Kubuntu, die ik kort geleden op een van de PC´s naast me heb geinstalleerd. Ik krijg maar half geluid van Kubuntu, maakt niet uit welke ik selecteer. Alleen moet ik wel Xine gebruiken want met GStreamer is er helemaal geen geluid. Het geluid doet het dus alleen bij notificaties.

Weet iemand een oplossing?

Kubuntu: half geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/28, 17:02:50 »
Als je alsamixer opstart in de terminal, heb je dan op beide kanalen wel een signaal? Bij master en PCM of welk signaal je ook gebruikt?
Verder probeer dit nog eens te doen  https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting?action=show&redirect=DebuggingSoundProblems
Geeft het resultaat?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/29, 20:38:52 »
Het heeft helaas niet geholpen. En alle kanalen staan open en ik heb er oko signaal.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/30, 17:51:06 »
Wilde gok, is een van de speakers soms defect? Probeer het eens met een hoofdtelefoon. Of andersom als je een hoofdtelefoon hebt. Kan je dit in ieder geval uitsluiten mocht dit het probleem niet zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/30, 20:31:02 »
De speakers doen het allebei nog perfect, ze zijn wel uit 2002, maar ze doen het nog altijd heel erg goed. En een hoofdtelefoon doet het ook goed.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/03, 16:35:42 »
Heb je een onboard geluidskaart en een pci geluidskaart? Schakel dan een van de twee uit, onboard is het makkelijkste deze kan je in de BIOS uitzetten. De pci kaart moet je echt er uit halen. Geeft dit resultaat, als je tenminste twee geluidskaarten hebt.
Nog wat tips http://computertip.googlepages.com/geluidskaartinubuntu

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/03, 17:15:20 »
Ik zal even moeten wachten met het uitproberen ervan, want er is iets misgegaan en nu moet ik dus alles opnieuw installeren op die PC. Dus heel Kubuntu weer opnieuw installeren daarzo.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/03, 19:34:56 »
Succes met de herinstallatie en wie weet is je geluid ook misschien in orde.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/03, 20:14:32 »
Bedankt :)

Ik heb Kubuntu opnieuw geinstalleerd en wat blijkt: bij KDE 4.0 heb ik gewoon geluid, maar bij KDE 4.1 alleen bij notificaties en muziek-cd´s. Dus ik zit nog steeds met half geluid. Maar ik heb wel ontdekt dat ik inderdaad een on-board geluidskaart en een PCI-geluidskaart heb. En ik heb zelfs zonder boxjes ingeplugd geluid uit de computer zelf. Maar goed, dat is dus ook half geluid. Dus ik ga morgen ofzo even kijken in de BIOS ;)

Kubuntu: half geluid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/04, 20:37:08 »
Heel erg vreemd. Ik kan in de BIOS alleen maar de PCI-geluidskaart uitschakelen, maar ik wil juist de onboard geluidskaart uitschakelen.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/04, 20:59:52 »
Kan je de onboard niet uitschakelen met behulp van de blacklist in ubuntu? Ik weet niet meer precies hoe dat werkt, maar als je zoekt op "blacklist" zou er wel wat op dit forum te vinden moeten zijn. Zodra jou onboard kaartje daartussen staat, worden die drivers gewoon niet geladen ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Kubuntu: half geluid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/05, 12:42:30 »
Dat is inderdaad een goed idee, had ik nog niet eens aan gedacht eigenlijk (domme ik :P) Ik ga het straks eens proberen.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/20, 12:33:06 »
Nog steeds niet geprobeerd :P

Maar kan iemand me helpen met wat ik moet doen? Want momenteel komt het geluid dus uit de computer zelf, maar ik wil dat het geluid via mijn speakers gaat.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/23, 14:25:31 »
Niemand? :(

Kubuntu: half geluid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/23, 19:22:31 »
Heb je alles van de BIOS door gelopen? Welke BIOS heb je? verschijnt ook in het begin bij het opstarten van de PC. Soms zijn sommige opties goed verstopt.
Zover ik weet is dit een normale optie die in elk BIOS aanwezig is met een moederbord met onboard mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/24, 13:49:29 »
Dat klopt, alleen bij mij is het dus zo dat ik alleen de PCI geluidskaart kan uitschakelen in de BIOS. Ik weet ook niet waarom.

En wat bedoel je met welke BIOS heb je? De PC is een HP Compaq, modelnummer weet ik niet, maar het is een P4 met platte kast.

De geluidskaart is trouwens een Intel HDA.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/25, 13:20:21 »
Bump :(

Kubuntu: half geluid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/25, 18:33:34 »
Meestal krijg je bij het begin te zien welk BIOS je hebt, bijv AMI of Phoenix
Zo te vinden als je tenminste Windows er nog in hebt staan:
Zoek de versie van het huidige BIOS is
Voer de volgende stappen uit om te bepalen wat de huidige versie van het BIOS op de computer is.
1. Klik op Start > Help en ondersteuning . In het venster Help en ondersteuning selecteert u Systeeminfo .
2.Selecteer Firmware (BIOS) onder Hardware in het venster Systeeminfo. Noteer de huidige BIOS-versie en releasedatum.
Als je te weten kan komen welk BIOS je hebt, kan ik bekijken welke optie je uit moet schakelen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/25, 20:14:45 »
Het is een single-boot van Kubuntu.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/29, 14:46:10 »
bump

Kubuntu: half geluid
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/29, 15:36:04 »
Citaat van: Vistaus
bump
als ik het niet vergeet, zoek ik vanavond even wat op over die blacklist ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Kubuntu: half geluid
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/29, 15:56:37 »
Ok alvast bedankt :)

Kubuntu: half geluid
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/29, 16:06:48 »
In de terminal sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist
Nu nog uitzoeken welke module je in de blacklist moet zetten, in de terminal lsmod, als het goed is vind je beide kaarten, de onboard moet je hebben.
Mocht het niet lukken, nog even wachten of kebabfish misschien een simpeler manier weet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Kubuntu: half geluid
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/29, 16:34:41 »
Ik ben rond 8 uur weer terug van mijn werk, dan kan ik thuis even in Sabayon (ook KDE namelijk) even kijken hoe alles daar is ingedeeld omtrend het geluid. Ikzelf werk hier nu op Gnome.
De blacklist van Gijsbert is overigens ook degene waar ik op doelde. Maar dat kan wellicht wat lastig overkomen.
Op de chat te vinden als debiantux

Kubuntu: half geluid
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/29, 17:32:00 »
Met lsmod zie ik ook alleen maar de PCI-geluidskaart. Ik wacht dus wel op kebabfish.