Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?  (gelezen 2337 keer)

Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Gepost op: 2012/06/10, 11:35:28 »
Ik ben, na een hele periode Xubuntu, maar eens begonnen aan Ubuntu 12.04 met Unity. De interface is even wennen, maar ik vind het nu erg prettig werken. Toch zie ik op het forum verscheidene berichten over "die vreselijke Unity interface" o.i.d. Nu is mijn vraag waarover ik een discussie zou willen starten:

Waarom willen sommigen van jullie maar niet wennen aan Unity en wat zou er moeten veranderen aan Unity om het wel aantrekkelijk voor jullie te maken?"

Ik kijk uit naar jullie reacties,

Luckiboy
« Laatst bewerkt op: 2012/06/11, 10:20:03 door Luckiboy »

Offline Tom

  • Lid
Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/10, 11:43:49 »
Denk dat wordt weer de zoveelste discussie pro of contra Unity.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline fekkes

  • Lid
Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/10, 11:49:07 »
In den beginne moest ik erg wennen aan Unity. Ik ben een aantal malen even teruggegaan naar Mint, Mate en Cinnamon. Maar ik ben toch weer teruggegaan omdat ik Unity uiteindelijk lekkerder vind werken. Eénmaal gewend aan de dash en de zijbalk wil ik niet anders meer. Verder vind ik de diverse lenzen wel erg intuïtief. Ik gebruik vooral de Recoll-lens (uiteraard in combinatie met Recoll) en de Wikipedialens. Kortom, voor mij was het ook een gewenningsproces. Maar als ik als oude bok (56) er aan went, kan iedereen het.

Tom
HP 6730b Ubuntu 12.04
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8700 @ 2.53GHz

HP dm1 4000 met Ubuntu 12.04

Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/10, 11:55:24 »
Denk dat wordt weer de zoveelste discussie pro of contra Unity.

Dit is dus nadrukkelijk NIET de bedoeling van dit topic. De bedoeling van dit topic is, zeggen waarom je Unity gebruikt (zoals ik en fekkes heb gedaan), of, als je Unity niet gebruikt, beargumenteerde kritiek op Unity leveren en (daar verschilt dit topic van anderen) zeggen wat er aan Unity zou moeten veranderen wil je het wel gaan gebruiken.
Je kan op andere reacties reageren, maar een voor/tegen spelletje is niet de bedoeling!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/10, 12:29:20 »
Er zijn al tientallen topics over Unity geweest, met minstens evenzoveel gefundeerde meningen voor en tegen. Als je goed zoekt, zijn die wel te vinden.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline midas

  • Lid
Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/10, 18:27:01 »
Topictitel is zeker interessant....maar er is op dit forum inderdaad al zoveel over gezegd dat het nu niets meer toevoegt. Misschien weer over een jaartje ofzo....Unity is immers een 'work in progress' ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/10, 19:37:46 »
Denk dat wordt weer de zoveelste discussie pro of contra Unity.

Dat idee had ik ook al toen ik het topic titel zag.

Laat het dus ook bij dit want ik denk dat iedereen wel weet wat ik van Unity vind. =D

Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/10, 23:05:19 »
Het is vooral zaak je desktop ten gronde te kennen.
Unity heeft pas 'het gehaald' als je de typische Unity-dingen echt ten voeten uit kent.

Persoonlijk heeft bij mij KDE de beste troeven voor mijn manier van werken. Unity (vriendin haar laptop) blijft echter voor mij gekend.
Het is vooral zoeken naar het juiste evenwicht met je manier van werken, en de desktop die daar het beste op inspeelt.
Ideaal zal het nooit zijn, of je moest als een gek beginnen tweaken wat ik dan weer erover vind (een uniek systeem is wat het is eh).

Mijn aanpak (mede dankzij de LTS en 5 jaar support): desktop kiezen met de minst ergerlijke dingen in haar werking, een aantal maanden proefdraaien en daarna eventueel permanent met die desktop blijven werken.

Unity heb ik met plezier gedraaid, laat daar geen twijfel over zijn. Maar het 'plastic gevoel' heeft me doen uitkijken naar uiteindelijk KDE dat in feite evengoed alle leuke features van Unity heeft, maar veel consistenter is.

Spelen met Voyager b.v. (Mooie Xubuntu-distro) heeft me nog doen twijfelen om, aansluitend op mijn werk, Xfce toch als basis te nemen. Maar volharden met je eerdere genomen beslissing is dan van tel: het blijft KDE voor mij, punt uit.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/11, 07:29:53 »
Ik had bij Gnome 2 het gevoel dat alles klopte. Dat was al vrij snel nadat ik ermee kennismaakte. Ik vond de menu's van Gnome 2 handig: overzichtelijk, alfabetisch gesorteerd. Unity vind ik onoverzichtelijk en te druk. Bovendien zijn allerlei mogelijkheden die in Gnome 2 zaten niet meer terug te vinden in Unity. Je kunt in Unity niet eens meer een starter toevoegen als je een programma gebruikt dat zichzelf niet in het menu zet.

Het mooie van Ubuntu is gelukkig dat je niet verplicht bent met de standaard DE genoegen te nemen. Toen ik zag dat Gnome 2 geforkt was als Mate heb ik die meteen geprobeerd. Omdat de integratie in Ubuntu niet zo goed was ben ik uiteindelijk overgegaan naar Linux Mint 13.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/11, 07:56:55 »
Denk dat wordt weer de zoveelste discussie pro of contra Unity.
Dat idee had ik ook al toen ik het topic titel zag.
Laat het dus ook bij dit want ik denk dat iedereen wel weet wat ik van Unity vind. =D
Als ik de titel lees, dan is het alleen maar contra....

Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/11, 10:01:19 »
Ik had bij Gnome 2 het gevoel dat alles klopte. Dat was al vrij snel nadat ik ermee kennismaakte. Ik vond de menu's van Gnome 2 handig: overzichtelijk, alfabetisch gesorteerd. Unity vind ik onoverzichtelijk en te druk. Bovendien zijn allerlei mogelijkheden die in Gnome 2 zaten niet meer terug te vinden in Unity. Je kunt in Unity niet eens meer een starter toevoegen als je een programma gebruikt dat zichzelf niet in het menu zet.

Oh nee? Kan ik prima hoor. Enige wat je hoeft te doen is via het Softwarecentrum het miniprogje Alacarte (ook wel Hoofdmenu) te installeren en dan kun je daarna met Alacarte/Hoofdmenu gewoon de menu's aanpassen net als in GNOME 2 (zelfde progje). Werkt perfect hier in Unity.

Re: Discussie: Waarom geen Unity?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/11, 10:21:43 »
Denk dat wordt weer de zoveelste discussie pro of contra Unity.
Dat idee had ik ook al toen ik het topic titel zag.
Laat het dus ook bij dit want ik denk dat iedereen wel weet wat ik van Unity vind. =D
Als ik de titel lees, dan is het alleen maar contra....

Toegeven, de titel was niet zo handig gekozen, heb ik nu aangepast. Ik hoop dat het nu een stukje duidelijker wordt wat ik werkelijk met dit topic bedoel, en dat het nu weer on-topic kan gaan. :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/11, 12:28:00 »
1) Las je nu de dash opent dan komen de lenzen niet erg prominent te voorschijn.
Nogal onopvallende grijzen iconen waarbij bij mij als ik met de muis erover ga ook geen beschrijving getoond wordt. Hier zou wat aan gedaan moeten worden.
2) Verder weet ik niet hoe en of het mogelijk is om een lens in de starter vast te zetten.
Ik weet dat je met super+a de toepassingen kan openen, maar het zou ook fijn zijn als ik dit via de starter direct zou kunnen regelen.
3) Ook zou ik het fijn vinden dat als ik naar toepassingen ga, als default alle toepassingen zichtbaar zouden zijn.
Nu moet ik steeds klikken op nog bv 149 resultaten weergeven.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/11, 12:38:11 »
Het lijkt me zinvoller om wensen en ideeën inzake Unity, op Launchpad door te geven aan de ontwikkelaars. In dit draadje gaan de tijd en de moeite verloren....  :)

Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/11, 13:13:29 »
@wowo:

2) rechtermuisknop op Dash-icoon

@Pjotr: Op Launchpad wordt ook niet altijd even goed gekeken door de ontwikkelaars van Unity. Al heb je wel een punt :)

Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/11, 13:43:34 »
Op Launchpad wordt misschien niet altijd even goed gekeken, hier wordt helemaal niet gekeken door de ontwikkelaars.

Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/11, 14:17:25 »
Daarom zei ik er ook achteraan dat Pjotr wel een punt heeft ;)

Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/11, 14:25:56 »
Voor de launchpad leek is dit misschien wel de juiste oplossing, het hier neerzetten zodat andere mensen het kunnen doorkaatsen op launchpad ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/11, 15:24:58 »
Voor de launchpad leek is dit misschien wel de juiste oplossing, het hier neerzetten zodat andere mensen het kunnen doorkaatsen op launchpad ;)
Waarschijnlijk staat het meeste er al in...

Offline MKe

  • Lid
Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/11, 16:13:44 »
Op mijn werk gebruik ik een aantal progjes met veel verschillende instanties. In dat opzicht vind ik het dock zoals hij in Unity zit niet erg handig. Een echte taakbalk is voor mij dan prettiger.

Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/11, 16:25:59 »
Op mijn werk gebruik ik een aantal progjes met veel verschillende instanties. In dat opzicht vind ik het dock zoals hij in Unity zit niet erg handig. Een echte taakbalk is voor mij dan prettiger.

Super+W of even in Compiz/Ubuntu Tweak instellen dat een van de hoeken van het scherm (bereikbaar met muis) een overzicht van de vensters laat zien. Ideaal om te switchen vind ik dat :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/11, 16:29:38 »
Citaat
in Compiz/Ubuntu Tweak instellen dat een van de hoeken van het scherm (bereikbaar met muis) een overzicht van de vensters laat zien.
Ah kan dat nu ook in Unity? Ik gebruik in KDE een combinatie van deze techniek en een taakbalk (een van de redenen waarom ik op KDE ben blijven hangen). Nu nog een mogelijkheid tot ouderwets taakbalk maken en ik ga weer terug naar Unity :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/11, 16:30:59 »
Het lijkt me zinvoller om wensen en ideeën inzake Unity, op Launchpad door te geven aan de ontwikkelaars.
En dan vertellen, dat we de functionalitiet willen van Gnome-2 met het bijbehorende bediengemak en ze wijzen op de vriendelijkheid van XFCE ?
m.i. is Unity gewoon nog niet af, er wordt hard aan gewerkt en het wordt dan ook steeds beter, maar helaas is het niet "mijn" ding :lol:.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline fekkes

  • Lid
Re: Discussie: Wat zou er moeten veranderen aan Unity?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/12, 23:49:15 »
Het lijkt me zinvoller om wensen en ideeën inzake Unity, op Launchpad door te geven aan de ontwikkelaars.
En dan vertellen, dat we de functionalitiet willen van Gnome-2 met het bijbehorende bediengemak en ze wijzen op de vriendelijkheid van XFCE ?
m.i. is Unity gewoon nog niet af, er wordt hard aan gewerkt en het wordt dan ook steeds beter, maar helaas is het niet "mijn" ding :lol:.

Niets is ooit af!!
HP 6730b Ubuntu 12.04
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8700 @ 2.53GHz

HP dm1 4000 met Ubuntu 12.04