Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke laptop  (gelezen 1644 keer)

Offline Rob3823

  • Lid
welke laptop
« Gepost op: 2007/06/03, 20:39:56 »
Ik sta aan de vooravond om een nieuwe laptop te kopen.
Wat voor mij van belang is, dat deze ook om kan gaan met Ubuntu.
Nu heb ik zelf een goedkoop Dell(etje) waarop Ubuntu samen met windows prima zij aan zij functioneren.
Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een Asus, een Toshiba of een HP met ingebouwde webcam.
Nu zijn er hier en daar wel links en verwijzingen naar sites e.d. maar ik mis toch wat actualiteit en ook niet alle types zijn hierin terug te vinden.
Een concrete vraag is misschien wel: welk merk is het meest toegankelijk om aan te "sleutelen" en te configureren.
Wat zijn jullie ervaringen t.a.v. bovenstaande.

Rob

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
welke laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/03, 20:55:59 »
Ik heb een acer aspire 5600 met webcam alles werkt naar behoren en wordt prima ondersteund. Voor wat het waard is...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
welke laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/03, 21:01:20 »
Paar tips:
Zonder problemen, alles werkend uit-de-doos:
- Kies een laptop met Intel Centrino. Dan zit je sowieso meteen goed met je draadloos internet. Ook voor WPA en WPA2.
- Videokaart: Intel videokaart met gedeeld geheugen (werkt uit-de-doos optimaal, ook voldoende voor Beryl!). Ben je een speler, en wil je dus maximale grafische prestaties, pak dan een Nvidia videokaart. Die heeft een goede fabrieksdriver voor Linux. Vermijd ATI videokaarten!
- Kies niet de allernieuwste laptop, maar een model dat al een tijdje op de markt is. Bijkomend voordeel: is een stuk goedkoper. Zo heb je het kleinste risico dat er dingen bij zitten die nog niet werken.
- Neem een Ubuntu LiveCD mee naar de winkel, en start de laptop eens ermee op. Dan zie je meteen of alles werkt. In een computerspeciaalzaak zoals Paradigit begrijpen ze dat dat geen kwaad kan; bij andere winkels zeuren ze soms dat dat niet kan/mag (want dan moeten we Windows activeren, meneer! antw.: Is niet zo, is LiveCD. Reactie: Nee, mag niet....).

Intel is het toverwoord....  :-) Die heeft voor al z'n producten de drivers open-bron gemaakt, waardoor ze al in de Linuxkernel zitten.

Groet, Pjotr.

Offline ger52

  • Lid
welke laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/04, 14:10:11 »
Toshiba laptop:
Ik zelf gebruik een Toshiba laptop type Satellite A110-159.
Dat is een Intel Centrino dual core met 1 GB ram, een harddisk van 120 GB en ingebouwd wireless netwerkkaart.
Ook zit er een SD kaart lezer in.
Op deze laptop is Ubuntu 7.04 geinstalleerd.

Wireless netwerk kaart OK
Bekabeld netwerk OK
SD kaartlezer OK

Windows XP via VMware Server OK (gewoon om te experimenteren) zelfs Vista wil prima binnen VMware werken.

Kortom een perfecte laptop om mee te werken

Groeten,

Johan
Laptop Toshiba Sattelite A110-159 Duo-Core2024MB/120GB / Hardy 8.10
Testbak 1 AMD Athlon 3000 / 1.024 MB / 80+400 MB HDD / als mp3-jukebox.
Ubuntu user # 13110

Offline foo?

  • Lid
welke laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/04, 21:06:02 »
Voor mij ook een Toshiba:

heb nu een Satellite A100-803, en zeer content van. Mijn moeder heeft een Satellite M40X-115 en ik was daarvan onder de indruk. Prijs-kwaliteit. Waardoor ik ook dus voor een Toshiba ging, en heb dus tot dusver nog niet te klagen.

Ik gebruik mijn laptop voornamelijk om te programmeren (dual boot vista .net/mssql + Feisty mono/java), en dat valt mee. Er zijn natuurlijk veel betere laptops, maar voor die prijs kun je niet sukkelen. Nu sommigen zullen zeggen dat de grafische kaart niet geweldig is, maar ik beklaag me het niet. (Beryl werkte goed en ik ben toch niet verzot op spelletjes )

Het enige wat ik nog niet geconfigureert krijg, de afspeel/pause, stop, prev en next buttons. Maar daar kom ik zeker nog wel op, ben nog maar een paar maandjes (rustig) ubuntu aan het verkennen.

Offline Rob3823

  • Lid
welke laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/10, 11:54:11 »
Na wat raadplegingen zit ik nu te dubben tussen de ASUS Z53H
http://www.mycom.nl/Products/View/ASUS_Z53HAP056C_T2080/146341.aspx
en de ASUS Z53Sc
http://www.mycom.nl/Products/View/ASUS_Z53SCAP085CT7100/147221.aspx

De een heeft een snellere harde schijf en nog wat andere snufjes.
Volgens mij komen ze aardig overeen met de voorgestelde suggesties van Pjotr.
Nu is de vraag welke geniet de voorkeur, niet rekening houdende met het prijsverschil?

Rob

welke laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/10, 12:04:12 »
Ik heb een Asus A6JA, werkt naar behoren.
Alleen de ingebouwde webcam niet, maar ik heb ook nog nooit moeite gedaan om die wél werkend te krijgen.
De rest werkt naar behoren, tot de (overbodige) multimediaknopjes toe.

Het is wel jammer dat er een ati mobility kaart in zit. Dat moet je vermijden.

Trouwens, als je het geld hebt, ik hoor veel goeds over de thinkpads (Lenovo).

The_Necrocide

  • Gast
welke laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/10, 12:46:10 »
Ik heb een Acer travelmate, ook hier werkt alles naar behoren!
Zelfs de Ati mobility X700 kaart die werd meegeleverd. Ik vind dat het niet zo'n vaart loopt met die ATI kaarten, ok je moet wat extra moeite doen om alles te laten werken, maar evengoed draait alles voor 95% stabiel (zelfs met Beryl).
Centrino is idd aangeraden, niet alleen voor het internet, ook voor de stroomvoorziening. Ik heb ontdekt dat mijn laptop zelfs zuiniger draait onder Ubuntu dan onder Windows, dus zeker een voordeel voor als je veel op batterij energie overleefd. Neem ook liefst iets in de aard van dual channel werkgeheugen, ook onder Linux is de snelheidswinst daardoor fenomenaal...