Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7  (gelezen 1321 keer)

Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Gepost op: 2015/03/10, 21:42:18 »
Hallo forum,
een tijd geleden heb ik Windows 7 opnieuw geïnstalleerd en toen was daarna mijn bootmenu weg.
Direct na die installatie vielen me al vreemde dingen op, zoals dat in Windows de ruimte op de schijf voor Ubuntu bij een andere partitie getoond wordt, maar dat mijn data partitie bijv. niet zo groot is (in Deze Computer) dat die ruimte ook echt beschikbaar lijkt.

Nu heb ik vandaag boot-repair gedraaid vanuit een live USB, maar dat heeft helaas geen veranderingen in het boot-proces gebracht. Misschien kunnen jullie aan de hand van deze gegevens ook zien of mijn Ubuntu installatie uberhaupt nog toegankelijk gaat zijn?

boot-repair log: http://pastebin.com/W5LwnnYk

Wat kan ik doen om mijn Ubuntu te herstellen?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/10, 21:53:53 »
Ja, ja. Je denkt dat ik die getallenbrij als Linux-man kan lezen ?

Als je met die boot-repair cd opstart kan je ook Gparted gebruiken.
Dan zie je (visueel) wat er aan de hand is met je harde schijven.

Iets anders is, ik zie in de getallenbrij geen ubuntu staan:
  nergens een EXT4 (= linux ), alleen maar NTFS (= windows)

Dus als je ubuntu wil installeren dan moet je het weer installeren.

Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/10, 23:11:57 »
Ik zie idd ook geen ext partities in de geposte boor-repair log.
Hiermee lijkt het er helaas op dat je Ubuntu installatie geheel om zeep is geholpen door de Windows installatie.

Ubuntu opnieuw installeren is hier helaas de enige oplossing.

Windows herkent gewoonlijk Linux partities niet. Daarom is er een grote kans dat de Linux partities stuk gaan als je bewerkingen doet aan de partities vanuit Windows.
Hierom wordt geadviseerd om eerst je Windows partities en installatie op orde te brengen en daarna Ubuntu (of een andere Linux distributie) te installeren.

Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/10, 23:48:42 »
Hmm dat zou wel gek zijn! Ik heb volgens mij bij die herinstallatie niet aan partities gesleuteld. Die waren allemaal nog gereed van de voorgaande installatie.
Wel balen als blijkt dat het écht weg is. Ik kijk morgen wel even wat ik met Gparted kan vinden...
*hoopt dat er nog iemand reageert met beter nieuws*

Ps.
moet ik de wijzigingen die boot-repair dan nu gemaakt heeft nog op een of andere manier terugdraaien?

Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/11, 18:20:04 »
Hierbij een screenshot van gparted.

Zoals je ziet is er een gebied van 50GB unallocated... Daar zou mijn Ubuntu moeten huizen. Is er een manier om dat te proberen te herstellen?

Bedankt voor de hints en tips tot zover :)

Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/11, 18:49:01 »
Als die 50 Gb idd je Ubuntu installatie kan hij nog (deels) te redden zijn.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar op internet kom ik snel het volgende tegen:
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery#Lost_Partition

Waarschijnlijk heb je Windows opnieuw geïnstalleerd met een recovery systeem/image van de fabrikant. (Klopt dat?)
Hoe deze omgaan met al aanwezige partities kan verschillen. Bijv. bij mijn laptop wordt er een image over alles heen gezet en is de laptop softwarematig weer geheel zoals ik hem kocht.

Met niet passende software kunnen wijzigingen grenzend aan een Linux partitie de Linux partitie helaas al slopen.

Verder mis ik idd sporen van de swap partitie. Deze kan natuurlijk een onderdeel van die 50 Gb zijn.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/11, 19:03:44 »
Mijn advies: Niet herstellen.

Als ik het goed heb begrepen stond Ubuntu 10 er op  =D
    https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=63430.msg698298#msg698298

Gewoon een nieuwe installatie uitvoeren van 14.04, (of als je eens wat anders wil: Mint 17.1)

Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/11, 22:26:02 »
@Femke: Die optie is niet waar ik om vroeg, want daar verlies ik de data dus mee, die er als het goed is nog verstopt zit.

@Ez-man: hoe kom je bij Ubuntu 10? xD

@Erik: Thanks, ik zal eens naar het linkje kijken :)

Frederik

  • Gast
Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/12, 12:41:03 »
Er kan wel degelijk data op een unallocated  partitie staan, zolang deze niet opnieuw is toegewezen of geformatteerd.  Ik weet alleen niet of er een Linux programma bestaat om die data te herstellen.

Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/12, 20:27:30 »
Zoals Frederik al bedoeld is de data pas echt weg als de betreffende bits zelf zijn overschreven.
Meestal als een partitie of bestand wordt verwijderd wordt alleen de verwijzing naar waar die bits op de schijf staan verwijderd. Het bestand zelf is er nog.
Speciale software, die ook in de link die ik eerder poste worden vermeld, lezen die bits één voor één en construeren (indien mogelijk) daar weer bestanden van.

Het is altijd maar de vraag hoe goed het lukt om de data te herstellen. Image herstel software kan idd de gehele schijf bit voor bit overschrijven, maar dan zou ik verwachten dat de gehele schijf aan Windows partities zijn toegewezen en niet nog een deel unallocated is.

Om dit soort problemen is het natuurlijk altijd verstandig om regelmatig een back-up te maken op een externe opslag. Bij mij wordt bijna elke dag een back-up gemaakt van bijna de gehele home map en een extra aangekoppelde data schijf ^-^.
En ja, ik ben er zelf een paar weken geleden aan herinnerd dat ik dat nog had in te stellen na mijn overstap naar 14.04.2.  :rolleyes:

Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/13, 11:22:38 »
Hello,

@Erik: Daar ging ik ook vanuit en ziedaar jouw link komt zeer goed van pas :) Heel erg bedankt

Ik heb er nog wel een vraagje over. Ik gebruik testdisk om de schijf te analyseren. Deze heeft mijn Linux partitie herkend en kan ook bestanden weergeven. (Helaas (in dit geval) is mijn home encrypted xD )
Ik durf alleen niet zo goed 'partitie toevoegen' te kiezen, omdat gparted een andere size aangeeft in sectors. Ik ben eigenlijk bang dat als ik deze partitie herstel ik een andere partitie stukmaak.. De Start en End gegevens die in testdisk worden weergegeven komen niet overeen met de eenheden die in gparted gebruikt worden. Kan ik het dus wel veilig doen? (zie screenshot gparted ergens boven en testdisk bij dit bericht)

ow bij gparted zie je zo niet wat de start en end sectoren zijn maar bij info staat dit:
First Sector: 235063294
Last Sector:  339941375
Total Sectors: 104878082
« Laatst bewerkt op: 2015/03/13, 11:54:12 door Gullydwarf »

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/13, 12:10:00 »
Als het redden van de data zo belangrijk is zou je best eerst een RAW copy maken van die unallocated. Dat kan met dd: je kan een beginpositie (skip=N) en een lengte (count=N) opgeven, en het resultaat als een bestand op externe schijf schrijven.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/13, 13:49:25 »
Je kan een poging wagen met TestDisk : http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
  in de beschrijving staat dat het ook encrypted partitions aan kan.

Re: Ubuntu verdwenen na her-installatie Windows 7
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/13, 19:03:10 »
Ik heb helaas geen verdere ervaring met TestDisk en sectoren op een Harde schijf.

Ik zou zeggen maak eerst een back-up  naar een externe opslag van de beschikbare data op de bestaande partities. Mochten er dan andere partities stuk gaan is dat gelukkig geen ramp.
De RAW copy tip van Nero is natuurlijk ook een goed advies.

Daarna kan je gewoon een poging wagen om de partitie met TestDisk te herstellen.