Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programma definitief verwijderen  (gelezen 989 keer)

programma definitief verwijderen
« Gepost op: 2018/03/15, 15:18:18 »
Welke opdrachten moet ik uitvoeren om het complete programma "draftsight" van mijn computer te verwijderen.

Het programma moet geheel er af, anders kan ik het niet herstellen.

groet

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: programma definitief verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/15, 15:52:10 »
Dat doe je in terminal met:
sudo apt-get purge draftsight
Even in home controleren of de verborgen config files ook daadwerkelijk weg zijn. Directory .draftsight
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: programma definitief verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/15, 18:19:08 »
Even in home controleren of de verborgen config files ook daadwerkelijk weg zijn. Directory .draftsight
Die zullen niet weg zijn. apt-get purge zal alleen systeembestanden verwijderen, geen gebruikersbestanden. Dus inderdaad, persoonlijke configuratiebestanden van verwijderde programma's moet je eventueel handmatig verwijderen (of gewoon laten staan).

Re: programma definitief verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/16, 13:31:15 »
(of gewoon laten staan).

... waarbij mijn ervaring is dat je dan ook snel configuratiefouten laat staan. Juist net wat je weg wilt hebben.

Bij configuratiefouten is juist vaak de-installatie niet nodig. Vaak helpt dan alleen al het verwijderen van de configbestanden, waarna het programma bij opnieuw starten weer gewoon begint met standaard (foutloze) instellingen.

Dit vind ik juist een prachtig aspect van problem solving onder linux. :D
Ff config weg en alles staat weer basic (wel opletten dus dat je geen data weg gooit zoals emails of favorieten).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: programma definitief verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/16, 22:09:58 »
Als het programma weg is, maakt het niet veel uit of de configdata er nog staan of niet, buiten de schijfruimte die nog wordt ingenomen. Wel is het zo netjes om die ook op te ruimen, maar dat moet dan handmatig.

Re: programma definitief verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/17, 17:46:54 »
Het maakt wel wat uit als het gaat om een herinstallatie omdat een programma problemen heeft.
Ik heb het vaker gezien hier, en zelf ook gehad. Verwijder je een programma, en dan heb je nog steeds hetzelfde probleem omdat het probleem in de niet verwijderde configuratie zit die na de herinstallatie weer gewoon geactiveerd wordt.

En dat is voor zover ik begrijp wel waar Spidey-Westland naartoe gaat. Herstellen zoals hij aangeeft. Dus mogelijk relevant.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: programma definitief verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/17, 17:51:25 »
Klopt. Dan moet die gebruikersconfiguratie inderdaad met zekerheid ook weg - en vaak is het voldoende die persoonlijke configuratie te verwijderen om het probleem te herstellen. Een goede manier om dat af te lijnen, is inloggen op een andere account. Doet het probleem zich daar niet voor, dan ligt het aan die gebruikersconfiguratie.

Re: programma definitief verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/17, 18:01:30 »
Een goede manier om dat af te lijnen, is inloggen op een andere account. Doet het probleem zich daar niet voor, dan ligt het aan die gebruikersconfiguratie.

Nooit aan gedacht. Die ga ik onthouden. :thumbsup:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: programma definitief verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/18, 23:30:18 »
met purge command om draftsight te verwijderen ziet het zo bij mij:

sudo apt-get purge draftsight
[sudo] wachtwoord voor wim:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  libllvm4.0 libllvm4.0:i386
Gebruik 'sudo apt autoremove' om ze te verwijderen.
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  draftsight*
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 1 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Na deze bewerking zal er 1706 MB schijfruimte vrijkomen.
Wilt u doorgaan? [J/n] j
(Database wordt ingelezen ... 760016 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd.)
draftsight (2018.1.0.2094) wordt verwijderd ...
dpkg: waarschuwing: tijdens verwijderen van draftsight blijkt map '/opt/dassault-systemes/DraftSight/Libraries' niet leeg en wordt dus niet verwijderd
dpkg: waarschuwing: tijdens verwijderen van draftsight blijkt map '/var/opt/dassault-systemes/draftsight/settings' niet leeg en wordt dus niet verwijderd

Als ik deze handmatig verwijderen via nautilus en daarna opnieuw opstarten zie ik verder geen draftsight of dessault-systemes.

Maar hierna draftsight opnieuw installeren gaat wel alleen daarna met opstarten draftsight gaat niet goed. Dan komt de error opnieuw en het programma sluit zich.

Dus zit er dan ergens op mijn pc in verborgen mappen nog draftsight of dessault-systemen.

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: programma definitief verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/20, 13:06:41 »
Kan kloppen.  ^-^

Dat doe je in terminal met:
sudo apt-get purge draftsight
Even in home controleren of de verborgen config files ook daadwerkelijk weg zijn. Directory .draftsight

/home/.draftsight
of
/home/.config/draftsight
of soortgelijk, of even verder zoeken (in andere mappen).

Ga in nautilus naar je home map.
In nautilus: beeld -> verborgen bestanden weergeven
of: ctrl + h
« Laatst bewerkt op: 2018/03/20, 13:08:52 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore