Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beperking download extensies in Firefox /Chrome  (gelezen 448 keer)

Offline ayla

  • Lid
beperking download extensies in Firefox /Chrome
« Gepost op: 2013/04/07, 12:07:30 »
Hallo

Bestaat er zoiets als een download beperking voor extensies in een webbrowser?

Wat ik bedoel is ik wil graag dat kinderen niet van alles kunnen downloaden.

Als voorbeeld:
 
Wel: .png .jpg .gif. .pdf

Geen:  .zip .exe


Gr Ayla

Re: beperking download extensies in Firefox /Chrome
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/07, 12:37:31 »
In Firefox kun je dit bereiken met Public Fox
In Chome met Exe Blocker
Bene diagnoscitur, bene curatur

Re: beperking download extensies in Firefox /Chrome
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/07, 12:52:31 »
In Firefox kun je dit bereiken met Public Fox
In Chome met Exe Blocker

Maar kunnen de kinderen die extensie dan niet simpelweg uitschakelen via het Extensies-paneel? (of desnoods via about:)

Re: beperking download extensies in Firefox /Chrome
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/07, 13:23:07 »
@vistaus: je hebt gelijk
De genoemde filters werken-volgens mij- alleen lokaal: dus op de computer waarop die is geïnstalleerd

Tegenwoordig heeft zelfs een eenpersoonshuishouden twee of meerdere computers en in dat geval wordt het onderhouden van de software op elke computer afzonderlijk een hele klus.
Ook loop je het risico dat men gaat proberen te knutselen aan de filtersoftware; deze staat immers op de de computer van de kinderen.

In dit geval is een andere optie wellicht OpenDNS die een scala van filters aanbiedt w.o adult content en download sites.
Als je de OpenDNS servers instelt in je router wordt de datastroom gefilterd voor dat deze de computers die achter de router zitten gefilterd; geen gedoe met het configureren van afzonderlijke computers: http://www.opendns.com/

Met OpenDNS kan je alles vanuit je eigen computer regelen. Hierdoor wordt het omzeilen van de filters ook en stuk moeilijker omdat er geen software op de andere computers staat (je dient de toegang tot OpenDNS, je eigen computer en de router natuurlijk goed geregeld hebben met sterke passwords).
Bene diagnoscitur, bene curatur

Offline ayla

  • Lid
Re: beperking download extensies in Firefox /Chrome
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/08, 08:16:02 »
In Firefox kun je dit bereiken met Public Fox
In Chome met Exe Blocker

Iedereen heel hartelijk dank voor de reacties. Ik ga alle aanwijzingen uitvoeren om te zien wat ons het beste past.


Gr Ayla