Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat te kiezen  (gelezen 2367 keer)

Wat te kiezen
« Gepost op: 2009/05/15, 10:31:49 »
Mensen

Ik heb al redelijk wat installatiehandleidingen en dergelijke gelezen maar heb nog een paar vragen, die ik hier graag wil stellen.

Sinds begin deze week heb ik WUBI geinstalleerd op een door mij aangemaakte partitie van 20GB. De reden voor de keuze van WUBI was mijn volslagen onbekendheid met Ubuntu (lees Linux), waarbij ik de wens heb om mijn eigen op te richten toko te laten draaien met opensource software. Door Wubi heb ik een aardig beeld gekregen van Ubuntu. Ik wil nu echter de volgende stap zetten, door WUBI te verruilen voor Ubuntu.

De eerste vraag is echter:
- welke versie? 9.0.4 of 8.04.2 LTS?

Op de PC waar ik vooralsnog de boel wil installeren draait ook XP. Ik neem aan dat ik de al aangemaakt partitie kan gebruiken om Ubuntu op te installeren zodat dit hierna ook multiboot is.

Als ik vragen stel die in documenten beantwoord worden bij voorbaat mijn excuus. De hoeveelheid info is een beetje overweldigend.

Ik hoor het graag

groet

Arnold IJzermans

Offline lizardman

  • Lid
Re: Wat te kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/15, 10:46:47 »
Hallo arnoldijzermans,

Allereerst welkom op het forum ;)
Het antwoord op de vraag welke versie je het best kunt kiezen, is niet zo heel eenvoudig.
Maar het meest waarschijnlijke is denk ik dat je de LTS versie het beste kunt nemen.
9.04 is natuurlijk wat geavanceerder dan 8.04, maar misschien hier of daar ook een tikkeltje minder stabiel dan de LTS.
Aan de andere kant heeft 9.04 waarschijnlijk wel weer betere hardware ondersteuning, dus als je met 8.04.2 problemen hebt om je hardware aan de praat te krijgen dan kun je 9.04 proberen.
Een en ander is natuurlijk ook snel ff uitgeprobeerd door een live-cd van ieder versie op te starten... ;)

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline xpired

  • Lid
Re: Wat te kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/15, 10:50:28 »

Ik hou voor mezelf eigenlijk altijd de volgende regel aan:

Productie servers: De laatste Ubuntu TLS versie. (8.04.2 TLS)
Werkstations: De laatste Ubuntu versie. (9.04)

Maar dat is ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

Offline Floris

  • Lid
Re: Wat te kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/15, 10:51:30 »
Wat betreft de versie: sommige mensen kiezen liever voor een LTS, omdat deze geacht worden stabieler/betrouwbaarder te zijn; mijn eigen ervaring is echter dat andere versies niet onderdoen voor de LTS versies, ik zou dan ook Ubuntu 9.04 – de nieuwste versie – aanraden.

Wat betreft de partitie: vreemd dat je die voor Wubi hebt aangemaakt, het idee van Wubi is namelijk dat je Ubuntu kunt proberen zonder met partities in de weer te hoeven…  Hoe dan ook, als je een vrije partitie of vrije schijfruimte hebt, dan kun je Ubuntu daarop installeren; kies er bij de installatie voor om handmatig te installeren en niet de hele schijf te gebruiken – in het laatste geval raak je je Windows-partities kwijt.  Let er bij het installeren verder nog op dat je het beste een swap-partitie kunt maken van 1 tot 2 keer de grootte van je werkgeheugen, verder is de installatie niet veel bijzonders.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat te kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/15, 11:12:14 »
Mee eens Floris: de laatste versie, dus 9.04, bevat meestal de laatste en beste versies. Ook versie 9.04 is uitgebreid getest en geen "beta" meer dus zou ik mij geen zorgen maken over instabiliteit t.o.v. 8.04 LTS.

Je hebt al veel informatie begrijp ik maar ten overvloede hier zijn installatiehandleidingen in het Nederlands. Dus eventueel naar de handleiding om Ubuntu 8.04 als dualboot naast windows te installeren. Dit zal in grote lijnen voor 9.04 hetzelfde zijn.

Ik denk dat Arnold een 20GB bestand heeft gemaakt om als "partitie" te gebruiken in wubi. Dit lijkt hetzelfde maar voor een echte installatie moet er een echte schijfpartitie gemaakt worden. Dit kan vooraf of tijdens de installatie.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wat te kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/15, 11:41:02 »
Mensen hier krijg je een warm gevoel van! Zalig dat er zoveel reacties zijn in korte tijd.

Ik begrijp dat het op zich niet nodig was om een extra partitie aan te maken. Bij een inspectie van mijn hdd's bleek dat ik 20 GB nog niet gealloceerd had. Aangezien ik toch met de gedachte speelde heb ik toen besloten om hier een partitie voor Linux van te maken.
Toen ik dat koud gedaan had ontdekte ik WUBI. In al mijn wijsheid toen maar deze partitie gebruikt om WUBI op te installeren.

De werking van 9.0.4 heb ik inmiddels wel gezien. Eigenlijk werkt eea naar behoren, op mijn tablet na.
Ik heb vervolgens de wizardpen driver aangemaakt en gecalibreerd en al, maar dit heeft nog niet het gewenste resultaat (ik werk met een Genius G-Pen 450, uit mijn hoofd is dat product W4450U).
Ben nu de 8.0.4 LTS live CD aan het downloaden om eens te zien hoe dat werkt.

Het verhaal van de handmatige installatie binnen Ubuntu begrijp ik. Verlies van data hoef ik niet zo bang voor te zijn, want dat staat op een aparte schijf (met back-up op externe hdd).


dank zover!

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat te kiezen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/15, 11:45:19 »
Mee eens Floris: de laatste versie, dus 9.04, bevat meestal de laatste en beste versies. Ook versie 9.04 is uitgebreid getest en geen "beta" meer dus zou ik mij geen zorgen maken over instabiliteit t.o.v. 8.04 LTS.

Je hebt al veel informatie begrijp ik maar ten overvloede hier zijn installatiehandleidingen in het Nederlands. Dus eventueel naar de handleiding om Ubuntu 8.04 als dualboot naast windows te installeren. Dit zal in grote lijnen voor 9.04 hetzelfde zijn.

Ik denk dat Arnold een 20GB bestand heeft gemaakt om als "partitie" te gebruiken in wubi. Dit lijkt hetzelfde maar voor een echte installatie moet er een echte schijfpartitie gemaakt worden. Dit kan vooraf of tijdens de installatie.
Gedeeltelijk mee eens , ik kan nog altijd geen Jaunty draaien op mijn PC.
Nog altijd dat Intel probleem (bevriest).
Was misschien interessant  om te weten welke spezies de Topic starter heeft. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Wat te kiezen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/15, 11:58:11 »
Die kan ik natuurlijk zo geven. 't Is al een wat ouder bakkie inmiddels

Dell Dimension 4550 2.4 GHz (Intel met Radeaon videokaart)

HDD 1: 152 GB met 3 partities (onder andere 20GB voor Linux)
HDD 2: 38 GB, wordt gebruikt als data schijf
RAM  2GB

that's it.



Offline Tom

  • Lid
Re: Wat te kiezen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/15, 12:28:15 »
Zal het waarschijnlijk wel lukken met de 9.04 maar ja U kunt natuurlijk eerst de Live CD  als live sessie draaien.
De 9.04 heeft het grote voordeel de nieuwste java en Openoffice.
Die kun je op Hardy ook wel zetten , maar is natuurlijk een beetje gesnuffel maar het gaat. :)

De 8.04 LTS is wel beren sterk voor dat je die kapot krijgt (systeem)  moet je erg gekke stoten uithalen.
En ik heb al heel wat geprutst aan Hardy ... maar hij blijft stabiel lopen , wie de oude VW kever.
tsja moeilijke keuze nietwaar  XD
« Laatst bewerkt op: 2009/05/15, 12:33:20 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Wat te kiezen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/15, 16:42:08 »
Ik ben begonnen met 8.04, die was errug stabiel, toen een upgrade naar 8.10, toch wat minder en nu 9.04. Zo stabiel als een rots! En bloedje snel!.

Als ik jou was zou ik idd een live CD branden (of een USB stick, als je PC daar vanaf wil starten) en proberen of het allemaal een beetje wil werken.
Het installeren zelf wordt in diverse draadjes op dit forum uittentreure beschreven. Gaat gewoon lukken! Succes.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Wat te kiezen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/16, 09:32:30 »
Hé mensen!

De kogel is door de kerk.
Ik heb de live CD's besnuffeld, geluisterd naar jullie reacties en besloten om de 9.0.4 versie te installeren.
Ben (ook op basis van de WUBI versie) erg onder de indruk van Ubuntu.

Als nadeel kan ik alleen noemen dat het verder afconfigureren minder automatisch gaat dan je in Windows gewend bent, Ik krijg echter wel het gevoel dat eea duidelijk stabieler en sneller is. Daarnaast (maar dat is marketing) kan mijn uurtarief wat lager liggen doordat ik geen dure licentiekosten op mijn bord krijg!

Gezien de hulp die ik bij het maken van de keuze heb gekregen van deze communiy vermoed ik dat het installeren van de brother printer en genius tablet ook wel goed komt.

Dank jullie wel!!!

Re: Wat te kiezen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/16, 09:49:44 »
Hé mensen!

De kogel is door de kerk.
Ik heb de live CD's besnuffeld, geluisterd naar jullie reacties en besloten om de 9.0.4 versie te installeren.
Ben (ook op basis van de WUBI versie) erg onder de indruk van Ubuntu.

Als nadeel kan ik alleen noemen dat het verder afconfigureren minder automatisch gaat dan je in Windows gewend bent, Ik krijg echter wel het gevoel dat eea duidelijk stabieler en sneller is. Daarnaast (maar dat is marketing) kan mijn uurtarief wat lager liggen doordat ik geen dure licentiekosten op mijn bord krijg!

Gezien de hulp die ik bij het maken van de keuze heb gekregen van deze communiy vermoed ik dat het installeren van de brother printer en genius tablet ook wel goed komt.

Dank jullie wel!!!
Fijn om te horen :)

Nog over afconfigureren: juisty onder Ubuntu gaat dat veel sneller, omdat je een pakketsysteem hebt ipv het downloaden van losse setups. Na de installatie kijk je of je een commerciële driver kunt activeren (Ubuntu maakt daar zelf een melding over), je installeert de updates en je installeert de Ubuntu Restricted Extras, welke Adobe Flash, Sun Java, multimediacodecs enz. bevat. Dat soort software kan niet worden meegeleverd wegens juridische redenen.