Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 Firewall  (gelezen 11518 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #50 Gepost op: 2008/05/30, 00:39:05 »
Citaat van: Marcel1557
Wowsers,
Ik wil de automatische inlog naar een "grafische schil" niet tellen, nadat ik als sudo was ingelogd onder een "terminal".
Wat te denken van Synaptec en andere grafische beheers-programma's die onverkort en probleemloos opstarten onder en met of zonder "root"...

Synaptec reageert meteen als je een andere instantie hebt "openstaan". Ongeacht of je onder een terminal werkt, of onder de verise met een grafische" schil", Synaptec reageert direct. En heb je geen "root-password" wordt 'r niets geïnstalleerd.

En nogmaals: Welk password kent de Newbie...

Gr. Marcel1557
Als je in een terminal net met sudo gewerkt hebt, hoef je IN DIEZELFDE terminal niet nogmaals je wachtwoord in te voeren als je nog een keer iets met sudo wil doen.
Wil je in een andere terminal, of vanuit het menu nog iets starten met root rechten, dan moet je toch echt je wachtwoord weer invullen.

Het zou wel heel stom zijn als dat niet het geval was, dan kon een virus of kwaadwillend programma gewoon wachten totdat je een keer ergens sudo gebruikt en "meeliften".

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #51 Gepost op: 2008/05/30, 00:50:30 »
Hé Gandyman,

Linux kent half bakken "rootrechten", dat is wat jij zegt. Da's voor mij helemaal iets nieuws...
"Bewijs is door bepaalde proggies te installeren die onder echte root rechten geinstalleerd moeten worden.
Doe je dit niet werken ze niet of half bakken."

Waar 't in deze om draait, is het feit dat ik tegen bepaalde vooroordelen van de Linux-gebruiker in "opstand" kom. Met name het feit dat Linux geen firewall of virus-scanner nodig heeft.
Kennelijk ben ik "blind" of gelijk aan Don Quichotte én vecht ik tegen windmolens... Dit laatste lijkt mij gelet op de reacties meer in de richting te komen. En de derde partij die houdt wijselijk de "kop".
Maar ja, wie ben ik...

Ik stel in ieder geval dat de Linux-gebruiker die durft te beweren dat Linux absoluut geen virus- of firewall/rootkithunter nodig heeft, niet meer van deze wereld/deze tijd is...

Met het grootste gemak wordt op deze fora verkondigd dat beveiliging niet nodig is... En daar verzet ik mij absoluut tegen. Een wijs iemand "verdedigd" zijn huis tegen dit soort aanvallen...

Ik wil dit doen zonder de "freak" aan of af te vallen. Maar gelet op de reacties, ben ik kennelijk een roepende in de woestijn...

Gr. Marcel 1557

Offline Roel1963

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #52 Gepost op: 2008/05/30, 01:09:32 »
Citaat van: Marcel1557
En de derde partij die houdt wijselijk de "kop".
Ik weet niet of hier sprake is van wijselijk de kop houden. Zelf heb ik het gevoel van deze materie lang niet genoeg te weten om op een zinnige manier aan de discussie te kunnen bijdragen.

Ik wil niet 100% blind varen op de ubuntu-"cracks" die al 15 jaar met linux werken, maar mag er toch wel van uitgaan dat zij weten waarover ze het hebben.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #53 Gepost op: 2008/05/30, 01:27:43 »
Versta je het woord FUD trouwens?
Je blijft maar ongefundeerde FUD roepen.

Omdat nu een viruscanner/firewall in windows noodzakelijk is, betekent het niet dat het in linux noodzakelijk is.

Als je te lui bent om onze reacties eens grondig te bekijken ...
Natuurlijk denken we aan veiligheid daarom doen we ook onze updates :)
Maar wat gaat een virusscanner/antivirus voor jouw veiligheid beteken?
Ik zal al antwoorden niets.

virusscanner
Scant alleen op windows virussen en dit voor bv mailserver of fileservers met windows clients. Dus
om de windows gebruikers te beschermen.

Firewall
Standaard zijn er geen services die open staan naar de buitenwereld. Dus waarop zou je aanvallen plegen? en dan nog de router heeft zowiezo een firewall.

rootkit
Van piet kan je nog steeds een fles wijn krijgen als je een rootkit vind op je systeem. Het programma zelf scant of er een rootkit is langsgeweest.
http://forum.ubuntu-nl.org/message/236492#p236492

En over je ander topic: we zijn niet arrogant we zijn realistisch :)

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #54 Gepost op: 2008/05/30, 01:32:13 »
Sorry Roel,

't is wellicht iets te extreem gesteld, voel je niet aangesproken. Het gaat hier om de "Linux-freaks" die echt beter moeten weten... Z`on stelletje "dikschedels" ben ik nog nooit van m'n leven tegen gekomen...

Wellicht zullen zij dit andersom van mij vinden. Neemt niet weg dat ik bij mijn statement blijf. Ook Linux is slechts een besturingssysteem en daarmee aan virus/rootkits/firewall en andere "leaks" onderhevig.
Degene die dat niet durft te onderkennen is niet meer van deze tijd en kan beter ander werk zoeken...

Groetjes, Marcel1557

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #55 Gepost op: 2008/05/30, 01:37:35 »
Als jij je nou eens normaal opstelt en op een nette manier de discussie aangaat, dan hebben we er misschien nog wat aan. Beledigen doe je maar ergens anders.

Kom met goede argumenten voor je stellingen, of hou op met dit soort berichten te plaatsen aub.

Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #56 Gepost op: 2008/05/30, 02:00:48 »
Als ik zo zijn postjes lees,
vrees ik dat we zowiezo beter kunnen stoppen met deze disc, aangezien meneer hier er naast tunnelvisie er ook geen bal verstand van heeft.

Gelukkig voor ons is hij een roepende in de woestijn, en niet in een dicht bevolkt gebied.
Anders zou hij nog eens voor paniek kunnen zorgen onder de mensen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Marcel1557

  • Gast
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #57 Gepost op: 2008/05/30, 02:09:02 »
Hé Johan,

Kom 'r bij jullie niet door. Stelletje "dikschedels!!!"
Het lag nooit in mijn bedoeling of intentie ook maar iemand te beledigen.
Wel, om nogmaals, te benadrukken dat onder Linux een Virusscanner en Firewall nodig is.

Dit is mijn laatste "post".  Zoek 't verder maar uit.

Gr. Marcel 1557...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 8.04 Firewall
« Reactie #58 Gepost op: 2008/05/30, 02:16:10 »
De groeten.

Dit topic gaat dicht, omdat er in het andere topic ook een discussie loopt over virusscanners en firewalls.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27350

Als de topicstarter van dit topic er nog niet uit is, dan kan hij een nieuw topic openen voor zijn vraag.