Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?  (gelezen 8362 keer)

Offline bijd3hand

  • Lid
Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Gepost op: 2013/10/27, 21:00:00 »
Hallo,

Ik heb Xubuntu 12.04 precise Pangolin.

Tot nu toe doe ik via Windows thuiswerken via Citrix receiver, als webplugin via Internet Explorer en dit gaat uitstekend.
Hiermee log je in naar de server op mijn werk, en dan werk je eigenlijk met je laptop alsof je een terminal (niet te verwarren met de Terminal command line in deze) hebt. Je kan dan van alle applicaties op de server gebruik maken zoals Outlook, en enkele bedrijfsspecifieke programma's, allemaal Windows based, maar de server is ook Windows.

Op de Mac heb ik het bij mijn vriendin ook aan de praat gekregen maar op Ubuntu niet.

Op http://www.citrix.com is keurig een debje te installeren (Citrix Receiver aanklikken en dan Linux Ubuntu, een .rpm is ook te krijgen) , maar tijdens de installatie zeurt hij om OpenMotif pakketten.

GeGoogled, maar nergens duidelijk antwoord hoe ik die krijg. Iemand een idee? Dan kan namelijk Windows bijna helemaal weg, behalve voor mijn Trackmania  en printen (want ik moet het weer opnieuw installeren maar geen zin in weer al die stappen doorlopen)..

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/27, 23:55:10 »
Voorafgaand moet op de pc een Citrix-client geïnstalleerd worden. Dat kan niet uitgevoerd worden met een Windows-programma (...EXE) via de webbrowser.

Op de Citrix-website staan zowel voor de 32bits als ook voor de 64bits systemen de Citrix-receivers.
Nadat het passende bestand gedownload, kan het met pakketbeheerder (zoals Gdebi, Ubuntu Softwarecentrum of in de terminal) geïnstalleerd worden.

Hieronder worden de stappen voor een K/X/Ubuntu 64bits systeem beschreven.

Stap 0: ia32-libs
Voor een 64bits systeem moeten de 32bits bibliotheken geïnstalleerd worden voor zover dat nog niet eerder uitgevoerd is.
Ga naar een terminal en installeer eerst de ia32-libs.
sudo apt-get install ia32-libsNB: Denk hierbij om de extra ruimte die nodig is (dat wordt in de terminal vermeld), bekijk dat vooraf met name op een tablet/netbook.

Stap 1: icaclient
De installatiebestanden worden gehaald van de website van Citrix.
http://www.citrix.com/downloads/citrix-receiver/linux/receiver-for-linux-121.html

Hierna staat het volgende bestand in de map Downloads: icaclient_12.1.0_amd64.deb.
Ga naar een terminal en installeer
sudo dpkg -i icaclient_12.1.0_amd64.deb
In het aangeboden pakket zit helaas een kleine fout. Deze fout moet worden aangepast.
Gebruik de functietoets Alt-F2 (=uitvoeren) en start een editor als sudo met
gksu mousepad /var/lib/dpkg/info/icaclient.postinstNB: i.p.v. mousepad kan ook een andere editor worden gebruikt.
Ga naar regel 2648 en vervang de tekst i[0-9]86 door x86_64. Deze regel ziet er dan zo uit.

Citaat
echo $Arch|grep "x86_64" >/dev/null

Het bestand wordt dan gewijzigd bewaard en nadien wordt de configuratie opnieuw uitgevoerd door in de terminal de volgende opdracht uit te voeren:

sudo dpkg --configure -a
Stap 2: libmotif4
Ga naar een terminal en installeer:

sudo apt-get install libmotif4:i386
Stap 3: certificaat
De Citrix-omgeving gebruikt een eigen map met certificaten (/opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/). Deze map is na de installatie (stap 1) leeg.
Voordat ingelogd kan worden op de Citrix-server moet in deze map eerst een certificaat worden opgehaald en in de cacerts-map geplaatst worden.

Als de login-site wordt benaderd van de boogde Citrix-server, kan in Firefox de pagina-info worden opgevraagd (onder de rechter muisknop) en vervolgens kan het certificaat worden geëxporteerd.
Ga daarbij met Firefox kijken naar pagina-info->beveiliging->Details (2e tab) en klik dan op de 2e regel in de certificaat-hiërarchie  en vervolgens in het sub-scherm "veldwaarde" op exporteren.

Het bestand wordt als een certificaat bijv. als X.509-certificaat (PEM) bewaard in de map Downloads onder de naam naam_certificaat.crt. (... ik ken je Citrix-website niet en je moet maar zelf kijken welk certificaat daarbij hoort)
NB: De extensie .crt moet handmatig erbij worden geschreven.

Nadien wordt het bestand via de terminal in de certificaten-map van de Citrix-client geplaatst.

sudo mv ~/Downloads/naam_certificaat.crt /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/
Controleer of het certificaat met de (weergave)naam "naam_certificaat" bij Firefox aan staat, d.w.z. er moet een vinkje bij de eerste optie staan voor het certificaat (zie bijlage).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/28, 00:50:52 »
Bedankt.

Ja in Linux kan het niet met een Windows plugin in de browser nee. Maar op Windows zelf wel, ik moest toen ook een certificaat van mijn werk downloaden. Plus de webplugin installeren.

Sindsdien werkt het in Windows door Internet Explorer te openen, https://telewerken.werk.nl in te typen (adres klopt niet helemaal natuurlijk) en dan verschijnt een loginvenster van werk. Na  inloggen opent nog een venster in Internet Explorer met de applicaties van werk. Op de Mac wordt na inloggen vanuit Safari de Citrix client gestart en deze opent dan een eigen venster. Werkt ook prima.

Ik ga het bovenstaande proberen. Heb zelf geen Firefox maar met Opera moet het ook lukken. Ik neem aan dat het certificaat dat ik in Windows gebruik, ook in Linux werkt?

Nogmaals bedankt.

Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/28, 19:41:50 »
Wat ook kan helpen is het pakketje ca-certificates installeren.
Dan heb je de meest gebruikte al binnen.
Ze staan dan wel nog in de map: /usr/share/ca-certificates/mozilla/

Als je precies weet welke je nodig heb...
Kopieer diegene dan naar /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/ zoals HarzG het al aankaarte.
Anders de gehele mikmak.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Marc0

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/29, 18:51:23 »
Goedenavond,

Ook mij lukt het niet om de citrix reciever te installeren.  Als ik probeer om de ia32-libs via de terminal probeer te installeren krijg ik de volgende melding: Pakket ia32-libs is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
Echter, de volgende pakketten vervangen dit:
  lib32z1 lib32ncurses5 lib32bz2-1.0

E: Pakket 'ia32-libs' heeft geen kandidaat voor installatie
Vervolgens heb ik de genoemde vervangende pakketten geinstalleerd maar ondanks dat blijft de installatie van de citrix-client hangen op het ontbreken van ia32-libs. Hoe nu verder?

Groet, Marco

Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/29, 20:51:20 »
Marco,

Staat de repo "universe" aangevinkt.
Daarin zal die "ia32-libs" pakket te vinden zijn.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/29, 21:12:17 »
Dit pakket zit niet meer in 13.10 http://askubuntu.com/questions/107230/what-happened-to-the-ia32-libs-package

Volgens dat draadje kun je achter de benodigde pakketten komen met:

ldd /pad/naar/citrixuitvoerbaarbestandje
Alle bibliotheken die niet gevonden worden moet je dan installeren als:
sudo apt-get install pakketnaam:i386
« Laatst bewerkt op: 2013/10/29, 21:17:45 door erik1984 »

Offline Marc0

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/29, 22:47:00 »
De universe-repo stond aangevinkt dus daar lag het inderdaad niet aan. Ik ben niet zo'n enorme terminal-tijger maar ik heb nu de i386-versie van de citrix-receiver geinstalleerd. Dit lijkt goed gegaan te zijn. Verder heb ik alle hier genoemde stappen doorlopen met het kopieren en instellen van het certificaat. Als ik nu inlog op de thuiswerksite dan wordt "Launch.ica" gedownload maar verder gebeurd er niets.

Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/30, 06:13:27 »
Marco,

Ik zit nog met ubuntu 12.04.3 64bits met ia32-libs en de Citrix-Reciever 64bits versie.
Om met Firefox in te loggen .... is https://... een vereiste in de URL, anders gaat het niet.

Collega's die met Windows 7 64bits werken, daarvan weet ik dat zij de 32bits versie van IE moeten gebruiken.
Maw met de 64bits IE gaat het ook niet, er is ook geen 64bits Windows versie van de Citrix-Reciever.
Voor zover ik weet.

Best mogelijk dat dit ook geldt met Linux.
Maw: De 32bits Linux-Citrix-Reciever op een 64bits Linux systeem zal alleen werken met de 32bits versie van Firefox
en niet met de standaard 64bits versie van Firefox.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/30, 22:15:53 »
Maw: De 32bits Linux-Citrix-Reciever op een 64bits Linux systeem zal alleen werken met de 32bits versie van Firefox
en niet met de standaard 64bits versie van Firefox.

0. Ik ken jullie Citrix-omgevingen niet en begrijp dat niet iedereen zijn config openbaar wil bespreken. Maar het is een beetje lastig om op deze manier te raden waar het bij iemand fout gaat. Stuur desnoods een PM.

1. Ik gebruik tegenwoordig Midori om in te loggen (die vraagt minder RAM dan Firefox en heeft niet mijn FF- add-ons zoals NoScript/HTTPSeverywhere). Bij de Midori-instellingen heb ik gekozen voor: scripte inschakelen, Netscape modules inschakelen, Midori "als InternetExplorer tonen".
(@bijd3hand: Hoe Opera ermee omgaat, weet ik niet. Die heeft ws. weer een eigen bibliotheek met certificaten.)

2. Gisteren had ik een update van libmotif4:i386, misschien zijn bepaalde problemen daarmee verholpen.

3. Volgens mij is het 32/64bits-probleem elders. (Ik kan trouwens inloggen via een notebook met een 12.04 32bits OS en dan een 64bits Windows7 op de Citrix-server gebruiken.) Het is dus zo dat een 32bits systeem het probleem met de ICAclient-config niet heeft en dat de 64bits systemen wel even de regel 2648 in de configuratie  van icaclient.postinst moeten aanpassen in hun 64bits ICAclient. Daarnaast moet voor het certificaat in de gewone browser de instelling voor vertrouwen worden aangepast EN het gedownloade certificaat ook nog geplaatst worden in de map /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/. (Ik heb in deze map alleen het ene certificaat staan wat ik nodig heb c.q. de ICAclient nodig heeft.)

4. Verder zag ik dat ik nog 1 ding vergeten ben. Start in de terminal even
/opt/Citrix/ICAClient/wfcmgren pas dan de cache aan onder tools->settings->(klik op preferences)->DiskCache. Daar moet 10MB staan.

5. Denk daarnaast ook nog aan mapping. Ik heb dus geen behoefte aan het allemaal vrijgeven van mijn locale HD/partities voor de server van de baas. Ik zet dus alleen 1 map beschikbaar waarin ik bestanden laat delen met de Citrix-server.  Kijk hiervoor in wfcmgr onder tools->settings->(klik op preferences)->Drive-mapping. Zet "Enable Dynamic Mapping" uit en laat alleen de "Enable Drive Mapping" aan. Daar kan je dan een map kiezen ook nog regelen of het gaat om lezen en/of schrijven.

6. In mijn 64bits Firefox zag ik ook dat het Launch.ica werd gedownload maar dat het niet meteen geopend werd. Ik heb daarvoor in Firefox vastgelegd dat Launch.ica met /opt/Citrix/ICAClient/wfica geopend moet worden. Klik bij Firefox->bewerken->voorkeuren->Toepassingen en zoek daar op citrix. Vervolgens kan je dan de applicatie vastleggen waarmee Launch.ica geopend moet worden.

... als ik ooit weer een beetje meer tijd heb, ga ik dat in de Ubuntu.NL-documentatie uitgebreider beschrijven.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/05, 20:31:17 »
Ik krijg het nog niet aan de praat. Certificaat gekopieerd, maar hij blijft tonen dat ik de site niet vertrouw (volgens mij ooit in het verleden aangeklikt dat ik de site niet vertrouw). Ik heb alles gepurged, maar na herinstallatie blijft Citrix dit tonen...
Ik heb overeigens de nieuwste versie, 13 die op hun site staat.

Iemand al Citrix aan de praat gekregen?

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/05, 21:54:50 »
Ik krijg het nog niet aan de praat. Certificaat gekopieerd, maar hij blijft tonen dat ik de site niet vertrouw (volgens mij ooit in het verleden aangeklikt dat ik de site niet vertrouw). Ik heb alles gepurged, maar na herinstallatie blijft Citrix dit tonen...
Ik heb overeigens de nieuwste versie, 13 die op hun site staat.

Iemand al Citrix aan de praat gekregen?
Eindelijk zelf net aan de praat gekregen. Het lag toch aan het certificaat, en als je het certificaat exporteert moet het de .crt extensie hebben.

Weer een reden minder om Windows steeds te gebruiken :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/05, 22:52:09 »
Eindelijk zelf net aan de praat gekregen. Het lag toch aan het certificaat, en als je het certificaat exporteert moet het de .crt extensie hebben.
Weer een reden minder om Windows steeds te gebruiken :)
NB: De extensie .crt moet handmatig erbij worden geschreven.
... vandaar mijn NB.
Mooi dat het nu werkt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/07, 19:09:01 »
Eindelijk zelf net aan de praat gekregen. Het lag toch aan het certificaat, en als je het certificaat exporteert moet het de .crt extensie hebben.
Weer een reden minder om Windows steeds te gebruiken :)
NB: De extensie .crt moet handmatig erbij worden geschreven.
... vandaar mijn NB.
Mooi dat het nu werkt.
Ik was vergeten te melden dat dat niet het enige probleem was.

Het lukte mij steeds niet, omdat ik ook niet exporteerde, vanaf de hoofd autoriteit in de hierarchie. Ik heb nu vanaf de bovenste in de hierarchie geexporteerd, zoals jij ook zei (begreep dat gedeelte over hierarchie eerst niet)..

Ik exporteerde eerst vanaf de onderste hierarchie, aan wie het certificaat verleent was (mijn werkgever). Dat werkte dus niet...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/07, 21:22:28 »
Mooi dat het nu werkt.
... als ik ooit weer een beetje meer tijd heb, ga ik dat in de Ubuntu.NL-documentatie uitgebreider beschrijven.
Waarom niet, er is ook een Engelstalige community-wiki CitrixICAClientHowto.

Citrix geeft zelf ook installatie instructies voor Ubuntu (Debian).
Tip: If you are installing Receiver from the Debian package on Ubuntu, you may find it convenient to open them in the Ubuntu Software Centre.
De Nederlandse vertaling werkt hier niet goed.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe een Citrix sessie starten vanuit Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/08, 12:59:05 »
Mooi dat het nu werkt.
Tip: If you are installing Receiver from the Debian package on Ubuntu, you may find it convenient to open them in the Ubuntu Software Centre.
De Nederlandse vertaling werkt hier niet goed.
Met deze site kom ik een onverwacht effect van NoScript tegen. Met NoScript = AAN en scripts geblokkeerd voor citrix.com kan ik de vertaling zien. Zodra ik toesta dat citrix.com javascript mag uitvoeren, komt de 404-melding.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce