Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie lukt niet echt helemaal  (gelezen 1931 keer)

linux-n00b

  • Gast
Installatie lukt niet echt helemaal
« Gepost op: 2010/02/05, 17:43:52 »
Hallo,

Ik wil graag ubuntu 9.10 installeren naast windows vista. Echter, als ik hem probeer te installeren volledig met de CD-rom dan krijg 2 keuzes. Of de hele harde schrijf wissen waardoor windows verwijderd wordt en dan ubuntu installeren of geavanceerd te werk gaan met partities en al die ongein waar ik nog geen reetje van snap. In het tijdschrift wat ik gekocht had moest er ook nog een andere optie bijstaan bij ' stap 4'  zoals het heet en dat is dat ik het gewoon naast windows zou moeten kunnen installeren volledig. Ik heb al wat gekeken waardoor ik deze 3de optie niet heb op google. Er stond op dat je misschien geen ruimte hebt op de harde schijf (heb ik meer dan genoeg meet 100+GB) of dat je de computer moet defragmenteren wat ik ook gedaan heb. Nog steeds wil hij niet NAAST windows installeren, kan iemand mij misschien vertellen waarom?

Alvast bedankt.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Installatie lukt niet echt helemaal
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/05, 17:48:44 »
Hallo,

Ik wil graag ubuntu 9.10 installeren naast windows vista. Echter, als ik hem probeer te installeren volledig met de CD-rom dan krijg 2 keuzes. Of de hele harde schrijf wissen waardoor windows verwijderd wordt en dan ubuntu installeren of geavanceerd te werk gaan met partities en al die ongein waar ik nog geen reetje van snap. In het tijdschrift wat ik gekocht had moest er ook nog een andere optie bijstaan bij ' stap 4'  zoals het heet en dat is dat ik het gewoon naast windows zou moeten kunnen installeren volledig. Ik heb al wat gekeken waardoor ik deze 3de optie niet heb op google. Er stond op dat je misschien geen ruimte hebt op de harde schijf (heb ik meer dan genoeg meet 100+GB) of dat je de computer moet defragmenteren wat ik ook gedaan heb. Nog steeds wil hij niet NAAST windows installeren, kan iemand mij misschien vertellen waarom?

Alvast bedankt.
Je hoeft niet bang te zijn voor geavandeerde instellingen. Hier wat info:

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/installatie-win7-kubuntu-partities/msg547329/#msg547329

Ik adviseer je om van tevoren de partities aan te maken, dat maakt de installatie een stuk makkelijker.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Installatie lukt niet echt helemaal
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/05, 18:04:00 »
Hallo,

Ik wil graag ubuntu 9.10 installeren naast windows vista. Echter, als ik hem probeer te installeren volledig met de CD-rom dan krijg 2 keuzes. Of de hele harde schrijf wissen waardoor windows verwijderd wordt en dan ubuntu installeren of geavanceerd te werk gaan met partities en al die ongein waar ik nog geen reetje van snap. In het tijdschrift wat ik gekocht had moest er ook nog een andere optie bijstaan bij ' stap 4'  zoals het heet en dat is dat ik het gewoon naast windows zou moeten kunnen installeren volledig. Ik heb al wat gekeken waardoor ik deze 3de optie niet heb op google. Er stond op dat je misschien geen ruimte hebt op de harde schijf (heb ik meer dan genoeg meet 100+GB) of dat je de computer moet defragmenteren wat ik ook gedaan heb. Nog steeds wil hij niet NAAST windows installeren, kan iemand mij misschien vertellen waarom?

Alvast bedankt.

Ik zit eerder aan een niet goed afgesloten NTFS partitie te denken. Probeer een in windows een schijfcontrole te doen. En zorgen dat Windows de laatste 2x goed is afgesloten. Dit zorgt ervoor de de partitie weer intact word en Ubuntu deze aan kan passen zonder dat er gegevens kwijt raken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Drummies

  • Lid
Re: Installatie lukt niet echt helemaal
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/05, 18:17:01 »
hmm dit probleem hebben we ook een 2 tal keren meegemaakt tijdens de instal-party,s, We hadden toen het vermoeden dat er misschien tijdens de installatie van Windows een beveiliging mee geïnstalleerd is,die het niet toestaat om een ander besturingssysteem naast Windows op de harde schijf te instaleren.

In beide gevallen hebben we toen de installatie procedure afgesloten.

Is in jouw geval @linux-n00b Windows geïnstalleerd door de leverancier van je pc,dan zou je indien van toepassing navraag kunnen doen of dit vermoeden juist is.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/05, 18:18:35 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Anco

  • Lid
Re: Installatie lukt niet echt helemaal
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/05, 19:25:33 »
Bij vista heb ik destijds de tip gelezen om in windows zelf al de partitie van vista te verkleinen. Dit omdat windows anders na de tijd soms niet meer op te starten was.
Dan kan je tijdens de installatie kiezen voor, zelf bepalen (ofzoiets). Het lijkt ingewikkeld. Maar het valt wel mee.

Maar je moet dan gewoon partitie maken met als koppelpunt /
En een swap partitie van +/- 2x werkgeheugen. (is bij veel werkgeheugen niet nodig, maar doe je dit, heb je nooit te weinig)/
Linux user #485563

Offline maesjesa

  • Lid
Re: Installatie lukt niet echt helemaal
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/06, 14:06:37 »
Hoi,

Dit maak ik ook vaker mee bij dualboot installatie's, geen keuze mogelijkheid Ubuntu naast windows te installeren.
Meestal is het probleem opgelost door windows zelf de schijf op fouten te laten controleren, en te laten herstellen.

FrSu

  • Gast
Re: Installatie lukt niet echt helemaal
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/07, 09:58:44 »
Je kunt met de Live CD het programma  "Gparted" gebruiken. Dan kun je zien hoe je schijfindeling eruit ziet. Je Win partitie kan je hele schijf in gebruik hebben. Je kunt met Gparted die partitie verkleinen, zodat er aan de rechter zijde een gedeelte "unallocated" onstaat. Als dat 20 Gig is is dat genoeg om een installatie te doen.

Bij de installatie kun je dan kiezen voor de optie: Grootste aangesloten ruimte gebruiken.

Zorg voor een back-up van je bestanden. Met partities bezig zijn kan dataverlies tot gevolg hebben.

Als je niet zeker van je zaak bent kun je ook met "schermafdruk maken" terwijl Gparted open staat, een plaatje hier plaatsen. Dat geeft meer inzicht in jouw probleem.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Installatie, hoeveel primaire partities heb je?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/07, 11:49:38 »
Je kan heel snel zien hoe je systeem in elkaar zit met een opdracht in een terminal (lijkt op een DOS-prompt, maar kan ietsje meer).
De terminal kan je snel benaderen als je de Ubuntu live-CD hebt gestart en dan CTRL+ALT+F1 drukt.
Daar voer je de volgende commando uit
sudo cfdiskCfdisk vertelt je namelijk direct in het scherm of je werkt met zogenaamde primaire of met logische partities. Op de meeste Windows-systemen komen alleen primaire partities voor. Het aantal is beperkt tot maximaal 4 (dat heeft niets met Windows of Linux te maken). Als op je pc reeds 4 primaire partities voorkomen, dan kan je Ubuntu niet zonder meer installeren.
Schrijf op welke informatie je daar ziet (hoeveel partities en het type primair/logisch) en laat hier zien wat je daar getoond kreeg.
Cfdisk moet je hierna a.u.b. weer verlaten zonder wijzigingen met q/Q (quit).

Als je slechts 3 primaire partities hebt, dan kan je de laatste met GParted verkleinen en hierachter een extended partitie maken (soort container) die dan meerdere logische partities kan bevatten. Hierdoor ben je in staat om met meer dan 4 partities te werken. Je "moet" namelijk 2 partities hebben voor Linux: 1 voor je systeem en 1 voor SWAP (dat is vergelijkbaar met het wisselbestand pagefile.sys van Windows). Dat wisselbestand c.q. deze SWAP-partitie is nodig om de pc ook in een slaapstand te kunnen zetten en om tijdelijke tekorten in je werkgeheugen op te vangen.

Voordat je iets doet aan de Windows-partitie, moet je in Windows een schijfcontrole uitvoeren voor elk station wat in Windows wordt getoond (C: D: etc). Je kan dat doen door met de verkenner naar bijv. C: te gaan en daar met de rechter muisknop via "Eigenschappen"->Extra->Foutcontrole laten uitvoeren.

Zijn hier meer mensen met "kan niet installeren" omdat Windows reeds 4 primaire partities heeft?
Ik hoorde dat nl. van 2 collega's met Windows 7. Daar staan reeds 4 primaire partities op (een 1e kleine "onbekende", een boot, een verborgen recovery, de normale systeempartitie voor Windows+data). Hierdoor kan men niets "naast Windows installeren" zonder een complete herinstallatie van Windows of men verwijderd de recovery-partitie. Dat is nogal ongewenst omdat de meeste systemen zonder cd worden aangeboden en de install-cd juist in deze recovery-partitie staat.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce