Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: <opgelost> samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner  (gelezen 17446 keer)

Re: samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #25 Gepost op: 2009/12/13, 08:18:29 »
@Gijsbert , In de ubuntu 9.04 live cd versie gebruikte ik ook de samsung drivers van hun site.
Het vreemde is dat tijdens de installatie direct een locale printer wordt gezien, zodra dit gebeurd dan werkt ook de scanner via xsane.
Zoals ik al zei; in 9.04 wordt de printer direct gedetecteerd op mfp4 en ook ubuntu afdrukken ziet hem dan op deze locatie, in 9.10 ziet ubuntu afdrukken hem ook maar dan op usb://Samsung/CLX-3170%20Series, waarom dit verschil?
In de software van samsung is de printer ook handmatig aan te wijzen maar dan krijg je weer het lijstje met mfp4, mfp5, mfp6 etc.
Als ik dan voor mfp4 kies b.v. dan ziet hij hem nog steeds niet, als er in de lijst b.v. usb://Samsung/CLX-3170%20Series zou staan dan kon ik hem nog kiezen maar nu gaat dat niet, er is een verschil van benaderen van usb devices tussen 9.04 en 9.10 zo lijkt het.
Als er een manier zou zijn om de software van Samsung op het juiste pad te brengen dan zou dat de oplossing kunnen zijn maar ik weet niet hoe ik dat zou moeten doen.

Ik zal eens kijken voor wat betreft een steunpunt heb ik nog niet eerder over nagedacht.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/13, 08:25:09 door Sir_Patrick »

Offline dvenema

  • Lid
Re: samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #26 Gepost op: 2009/12/21, 12:59:27 »
Bij mij werkt het inderdaad wel onder 9.10. Echter, ik heb de printer niet via USB op mijn pc aangesloten maar hij hangt via een netwerkkabel in mijn netwerk. Wellicht dat dit het verschil maakt.

Re: samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #27 Gepost op: 2009/12/21, 21:36:51 »
Ik heb intussen contact gezocht met een steunpunt maar tot nu toe helaas nog niet tot een oplossing kunnen komen.
Na wat speurwerk kwam ik erachter dat ik via synaptic nog wat extra backends voor sane kon installeren, dit heb ik gedaan, het pakket :
linsane-extras, deze bevat libsane-xerox_mfp.a en dit is als het goed is de driver voor mijn scanner.
Maar helaas nog geen herkenning...
Als ik xsane via de terminal draai (zowel via sudo als zonder) dan start xsane en gaat hij zoeken naar scanners waarna de melding komt dat hij niets vind.
Als ik dan op sluiten klik verschijnt er in het terminal venster :
WARNING: Unhandled message: interface=org.freedesktop.DBus.Introspectable, path=/, member=Introspect

Is dit nog iets van betekenis?

Re: samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/24, 17:09:27 »
Ik heb weer een keer via de live cd van ubuntu 9.04 de scanner uitgeprobeerd.
Via de eerder besproken repo's heb ik het scanner gedeelte geïnstalleerd en hij werkte wonderwel gelijk, ik had de samsung cd en het programma van hun site niet nodig.
Hierna heb ik een experiment uitgevoerd nl; onder virtualbox heb ik een installatie gedaan van ubuntu 9.04 en ook via de repo's geïnstalleerd, de printer wordt na enige tijd vanzelf door ubuntu opgezocht maar de scanner nog niet.
Na een aantal keren xsane geprobeerd te hebben lukt het opeens wel, xsane start op en "ziet" mijn scanner, als ik probeer te scannen dan helaas krijg ik de melding "scanner busy", nog een aantal maal proberen werkt niet, de melding "scanner busy"blijft verschijnen.
Als ik hierna xsane afsluit en hem opnieuw probeer op te starten dan "ziet" hij opnieuw niet meer de scanner.
Op de een of andere manier is de scanner niet bereikbaar of "busy" en dit komt door Ubuntu 9.10, ik hoop dat er iemand is die het verschil in usb functionaliteit weet en ook hoe dit herstelt kan worden naar het niveau van 9.04 want daar wordt de scanner direct herkend en blijft hij werken (Ubuntu 9.04 live-cd).
Ik heb tot nu toe de juiste drivers gebruikt dus daar ligt het niet aan, heeft er niemand nog een tip? Ik wil de scanner graag gewoon via Ubuntu 9.10 kunnen gebruiken.

Re: samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #29 Gepost op: 2009/12/28, 16:32:49 »
Ik heb vandaag geprobeerd om de sasmsung printer op mijn laptop aan te sluiten, ik had hem net geupgrade naar 9.10 i.v.m. een eerdere update die verkeerd ging, de vorige versie was 9.04.
Gelukkig heb ik na wat rommelen de wlan kaart aan de praat gekregen en heb ik hierna de drivers uit de repo's gebruikt om de printer en scanner aan te sturen.
De printer word ook weer direct door ubuntu gevonden en wederom de melding dat er geen aangesloten scanner gevonden word.
Ik kan hiermee dus uitsluiten dat het aan de hardware van mijn desktop computer ligt en aannemen dat het echt aan ubuntu versie 9.10 mankeert.

@dvenema: kan je voor mij eens proberen om de printer direct via usb aan een pc te hangen welke ook ubuntu 9.10 draait en dan zien of het nog steeds werkt?

Kan ik deze evt. "bug" ergens bij canonical neerleggen of een andere instantie?
Wellicht dat er dan een oplosssing uit komt rollen.

Offline jonux

  • Lid
Re: samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #30 Gepost op: 2009/12/28, 19:16:42 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=341621&highlight=scx-4500

Ik had deze al eens gepost, probeer hier je vraag maar eens te stellen.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Re: samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #31 Gepost op: 2010/05/03, 02:21:44 »
Zo, het is al weer een tijdje geleden dat ik dit topic geopend had.
Ik had problemen met mijn Samsung CLX3175 printer/scanner scanfunctionaliteit.
Laatst heb ik mijn ubuntu versie 9.10 ge-upgrade naar 10.04 (lucid lynx).
Samen met de repository van tweedledee :

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=341621&highlight=scx-4500

werkt zowel de printer als de scanner naar behoren.
Ik kan iedereen die een dergelijke samung printer/scanner koopt aanraden om deze repository te gebruiken.

Offline dvenema

  • Lid
Re: samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #32 Gepost op: 2010/08/02, 07:45:23 »
Bij mij werkte deze MFP prima (printen en scannen) onder Karmic, zowel via USB- als netwerkaansluiting. Echter, nadat ik was overgestapt op Lucid, werkte scannen via netwerk niet meer.
Ben er gisteren even verder naar gaan kijken en heb mijn conclusies op Launchpad gezet (geen oplossing, maar hopelijk wel aanwijzing voor de ontwikkelaars):
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xsane/+bug/576531

Re: <opgelost> samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #33 Gepost op: 2010/08/27, 15:14:27 »
Ik heb een workaround gevonden op Lucid 10.04, en die aan de bug toegevoegd.
In het kort werkt het als volgt:
Hernoem /lib/libnss_files.so.2 bijvoorbeeld naar libnss_files.so.2-64bit
en maak een link naar de /lib32 versie:
cd /lib
mv libnss_files.so.2 libnss_files.so.2-64bit
ln -s ../lib32/libnss_files.so.2 .
Dit is natuurlijk niet leuk voor programma's die de 64bit versie van
libnss_files.so.2 nodig hebben, dus dit is geen blijvende oplossing,
maar ik kan nu wel scannen!

Offline dvenema

  • Lid
Re: <opgelost> samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #34 Gepost op: 2010/08/28, 09:30:32 »
Klinkt goed zo'n workaround. Maar gebruik je de 64bits Ubuntu? Ik heb nl. geen map LIB32 kunnen vinden in mijn 32bits installatie van Lucid. Maar dat kan aan mij liggen..... ;)

Re: <opgelost> samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #35 Gepost op: 2010/08/29, 00:25:09 »
Ja, ik heb de 64bit versie. Ik begreep van iemand dat het ook zou moeten werken als je alleen de 64bit versie hernoemd. Het linken naar de 32bit versie is dus misschien niet eens nodig. Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd.
Ik zou eigenlijk verwachten dat je op een 32bit Lucid geen probleem met de scanner hoeft te hebben. Heb je dat wel? Misschien mis je dan een of ander pakket of instelling. Laat maar even weten.

Offline dvenema

  • Lid
Re: <opgelost> samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #36 Gepost op: 2010/08/29, 08:42:11 »
Op mijn 32bit krijg ik dezelfde foutmelding en werkt het scannen via netwerk niet, d.w.z. dat de scanner dan niet wordt gedetecteerd.
Nu moet ik zeggen dat ik via de upgradefunctie van Karmic naar Lucid ben gegaan. Wellicht dat hier nog een mogelijke oorzaak verscholen ligt.
Hmmm. Ik zou nog eens een verse installatie van Lucid kunnen doen in Virtualbox en kijken of het dan wel werkt.

Via USB gaat printen en scannen perfect onder mijn 32bit Lucid installatie. Dit is dus mijn workaround voorlopig: even een USB kabel inpluggen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 08:45:21 door dvenema »

Re: <opgelost> samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #37 Gepost op: 2010/08/30, 19:40:12 »
Iemand heeft net bij de bug gepost dat het hernoemen van de files:
/lib/libnss_files.so.2
/lib/tls/i686/cmov/libnss_files.so.2

ervoor zorgt dat de scanner werkt op 32bit Lucid. Hij kreeg nog wel de melding:
netdiscovery: relocation error: /lib/tls/i686/cmov/libresolv.so.2: symbol strlen, version GLIBC_2.0 not defined in file libc.so.6 with link time reference

Offline dvenema

  • Lid
Re: <opgelost> samsung clx-3175 multifunctional xsane ziet geen scanner
« Reactie #38 Gepost op: 2012/11/27, 20:57:33 »
Beetje late reactie op deze thread, maar een update is wel handig dacht ik.

Mijn Samsung CLX-3175fn heeft altijd prima gewerkt met Ubuntu met de drivers van http://www.bchemnet.com/suldr/index.html.
Ik zit nu op Ubuntu 12.04 en dit werkte tot voor kort ook uitstekend. Echter, na een update en ik weet niet meer precies welke dat was, werkt het scannen via het netwerk ineens niet meer. Printen via netwerk bleef wel werken.

Ik heb scannen via netwerk weer kunnen repareren via deze tip:
http://wiki.ubuntuusers.de/Samsung-Laserdrucker
waarbij ik alleen de aanpassing in /etc/sane.d/xerox_mfp.conf  heb gedaan. Eerst even een kopie gemaakt van origineel en toen aangepast. Werkte meteen.